Moderator ceesv Geplaatst: 2 mei 2010 Moderator Geplaatst: 2 mei 2010 1200 Watt electrisch is best wel een Airco, waar je wat mee kunt, echter moet je hem dan al inschakelen, wanneer het nog niet heel erg warm is. Bij hoge temperaturen gaat het rendement al snel omlaag. Iets op temperatuur houden vraagt minder vermogen, als iets omlaag koelen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
satcor64 Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 Klopt inderdaad, Ik moet hem best wel "vroeg" aanzetten. meestal als het buiten al zo'n graadje of 25 is. Als je hem pas aanzet als de warmte eenmaal binnen zit. Dan kan hij het niet aan. ;)Grt Satcor
interstate Geplaatst: 30 mei 2010 Geplaatst: 30 mei 2010 aan de kant die de lucht afvoert moet de temperatuur 35 gr zijn ,dan is de uitblaas temperatuur ongeveer 7 tot 9 graden zo niet zit of het filter dicht of zit er te weinig koudemiddel in
Gast raas Geplaatst: 1 juni 2010 Geplaatst: 1 juni 2010 Origineel bericht van: interstate aan de kant die de lucht afvoert moet de temperatuur 35 gr zijn ,dan is de uitblaas temperatuur ongeveer 7 tot 9 graden zo niet zit of het filter dicht of zit er te weinig koudemiddel in 7-9 graden is'ie zeker niet, de afvoer is wel flink warm, ik zal 'm eens uit elkaar halen en schoonmaken en wellicht moet'ie idd gevuld worden.. (waar? autogarage?)
Eddy VL Geplaatst: 1 juni 2010 Geplaatst: 1 juni 2010 De uitvoertemp is geen constante, hangt gewoon af van de aanzuigtemperatuur (en de koelcapaciteit). Je blaast gewoon lucht door een (gekoelde) radiator met een (meestal in stappen) instelbare snelheid. De uitlaattemperatuur is ook al niet constant. Hangt ook af van de temperatuur van de aangezogen lucht en zal ook nog een deel afhangen van de hoeveelheid koeling die op dat moment moet geleverd worden. Dus als je vertrekt van binnentemperatuur = 24° of 34° zal dit al een groot verschil uitmaken... Als er inderdaad te weinig verschil is in gekoelde lucht / aangezogen lucht kan het ook aan een tekort aan vulmiddel liggen. Dit moet je laten doen, kan je normaal niet zelf doen. Je kan dit weten door aan de "koude" radiator te voelen. Deze moet "koud" aanvoelen. Zeker aan de ingang. De uitgang mag ook al niet te "warm" staan. Mijn ervaring met een monobloc is dat het rendement zowieso al laag ligt omdat je teveel warmteverliezen hebt. Een split werkt stukken beter. Mvg Eddy Vl
Gast raas Geplaatst: 3 juni 2010 Geplaatst: 3 juni 2010 Om maar eens te 'leren' hoe zo'n ding in elkaar zit heb ik 'm gisteren maar eens uit elkaar gehaald.. Valt me nog mee hoeveel techniek erin zit. Ik had eigenlijk gehoopt dat'ie vol stof zat, dat ik 'm daarmee schoon kon maken en dat'ie daarmee een hoger rendement gaf, maar het ding was brandschoon van binnen. Ik heb ook even gekeken wat voor 'n koudemiddel er in zit, en dit schijnt R-22 te zijn. Een beetje googelen leerde me dat dit spul vanaf 01-01-2010 verboden is om nog na te vullen..... Dus... zijn er alternatieven voor R-22 of wordt dat niets meer. Na het uit elkaar halen en het vermeende schoonmaken heb ik 'm weer in elkaar gezet, maar nog niet helemaal goed, volgens mij ben ik een connector vergeten of zo, want hij gaat nu niet aan met het bedieningspaneeltje.. Ook mooi, zo met de warme dagen in aantocht..
Eddy VL Geplaatst: 3 juni 2010 Geplaatst: 3 juni 2010 Opvullen kun je toch zelf niet, moet je door een airco-man laten doen, en die weten zelf wel wat er in mag... m.v.g. Eddy Vl
Droop Geplaatst: 3 juni 2010 Geplaatst: 3 juni 2010 Origineel bericht van: raas Ik heb ook even gekeken wat voor 'n koudemiddel er in zit, en dit schijnt R-22 te zijn. Een beetje googelen leerde me dat dit spul vanaf 01-01-2010 verboden is om nog na te vullen..... Dus... zijn er alternatieven voor R-22 of wordt dat niets meer. Niet helemaal waar na 1-1-2010 tot 1-1-2015 mag er alleen nog gerecyclede R22 gebruikt worden om bij te vullen, daarna wordt het verboden. R22 wordt uitgefaseerd i.v.m. het chloordeel wat er in zit. Droop Vu+ duo OpenPli 1Tb HDD Wavefield T90 13E, 19E, 23E, en 28E
Gast raas Geplaatst: 3 juni 2010 Geplaatst: 3 juni 2010 Ok, bedankt voor die informatie, maar 'k ben weer wat verder. 'k had 'm weer uit elkaar gehaald om de connector aan te sluiten, en heb 'm even zonder de kappen erop laten draaien. op deze manier zuigt de inwendige slak-ventilator geen lucht door de koelings-radiator. het duurde niet lang voordat op de 4 bochtjes aan 1 kant van de radiotor condens/ijsvorming begon op te treden, toen ik op dat moment aan de radiator voelde was deze echt goed koud dat ik er van 'schrok' omdat tot op het bovenste bochtje van de pijpjes in de radiator ijsvorming ontstond ga ik er even vanuit dat het systeem nog voldoende gevuld is. (zeker omdat de radiator zo koud werd) 'k zal 'm morgen wel weer eens in elkaar zetten, kijken we wel weer verder.
Eddy VL Geplaatst: 3 juni 2010 Geplaatst: 3 juni 2010 Als je radiator goed koelt, is het de luchtdoorstroming. Eens filters eruit laten om te testen. Kan ook zijn dat de warme lucht zich mengt met de koude. Doorstroming warme lucht ok? Eddy Vl
Eddy VL Geplaatst: 4 juni 2010 Geplaatst: 4 juni 2010 Het was gisteren al wat later, en dan willen men grijze hersencellen onder dat grijze dakje wel eens een slaapje gaan doen: nu, terug wakker. Al ziet je radiator er ogenschijnlijk goed uit, neem eens een (loop)lamp en plaats ze achter de radiator. Kijk aan de andere zijde in het licht van de lamp doorheen de radiator(s). Meestal zit er toch heel wat stof tussen de blaadjes. Kwast of radiatorborstel gebruiken om het stof van tussen de blaadjes te stoffen. Kan de stofzuiger gebruiken om het stof op te vangen, maar stoot niet tegen de blaadjes, ze durven nogal gemakkelijk omplooien of beschadigd geraken. M.V.G. Eddy Vl
Droop Geplaatst: 4 juni 2010 Geplaatst: 4 juni 2010 Als het goed is moeten er 2 van dat soort radiators inzitten, een verdamper (koud) en een condensor (warm) deze kan je ook schoonmaken met een afwasborstel en een beetje zeepsop. Vu+ duo OpenPli 1Tb HDD Wavefield T90 13E, 19E, 23E, en 28E
Gast raas Geplaatst: 4 juni 2010 Geplaatst: 4 juni 2010 Eddy, ik heb de radiator bekeken, en er zat op een paar plekjes wel wat vuil wat ik er tussen uit heb gehaald. Hij zit nu weer in elkaar en ik heb het idee dat'ie het goed doet nu. (welicht beter, maar ik heb vooraf niet gemeten) Nu heb ik er een tijdje de thermometer voor de koude lucht uitstroom gehangen. Deze bereikte een temperatuur van 21 graden terwijl deze op bijna 30 stond voordat ik hem er voor hing. (het is na een goede dag zon al weer warm op mijn hobby zoldertje. ) Origineel bericht van: Droop Als het goed is moeten er 2 van dat soort radiators inzitten, een verdamper (koud) en een condensor (warm) deze kan je ook schoonmaken met een afwasborstel en een beetje zeepsop. Er zit maar 1 radiator in, die in een soort van lekbak staat die met een slang verbonden is aan een opvang bak. Dan wb. het koelgedeelte, het is een staand model, met in het midden een isolatielaag. In de onderkant van het apparaat is een compressor, drukvat en opvangbak verwerkt. In de bovenkant van het apparaat zit aan de zijkant een rooster waarachter de radiator zit. Nu, in het midden van de isolatieplaat is een motor verwerkt met aan 2 kanten (bovenkant (koel), onderkant (warm)) een slakkenhuisventilator. De onderste zuigt omgevingslucht aan om de compressor en drukvat te koelen en blaast deze middels een lucht ventilatieslang naar buiten. De bovenste zuigt zucht door de ventilator om het vervolgens weer uit te blazen de ruimte in. Op de achterkant zit nog een knop om een ontvochtiger-modus aan te zetten. hiermee wordt een klep tussen het bovenste en onderste gedeelte geopend. Echter, wanneer deze ingeschakeld wordt gaat de compressor uit. Draai je de klep terug, dan gaat de compressor weer aan. Ik weet nu wel dat de warme lucht die het apparaat naar buiten afvoert alleen is van het koelen van de koelapparatuur en dat de lucht die gekoeld wordt niets te maken heeft met de te koelen apparatuur. Dit i.v.m. het buiten de ruimte zetten van de airco en middels buis of slang de lucht rond te pompen. m.a.w., als ik de airco buiten de ruimte zet hoef ik alleen maar aanvoer naar airco (warm, te koelen) te regelen en de afvoer van de airco (gekoeld) terug de te koelen ruimte in, geen extra aanvoer van lucht om de de lucht te vervangen die het apparaat naar buiten afvoert. Dit omdat de lucht die hiervoor nodig is van een andere ruimte onttrokken wordt dan de te koelen ruimte. Een beetje een split airco idee.
Eddy VL Geplaatst: 5 juni 2010 Geplaatst: 5 juni 2010 De motorblok doet dan dienst als 2de radiator... En het apart zetten van de airco lijkt me inderdaad beter, als je geisoleerde buizen gebruikt. (zo'n buis is eigenlijk al een radiator op zichzelf) Ik hoop dat het lukt! Eddy Vl
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen