ruwebol Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Origineel bericht van: RobbieT Ten opzichte van een normale PC van ruwweg 200 Watt heb je de aanschafprijs binnen een jaar terugverdient op de energiebesparing. 200W voor een normale pc lijkt mij zwaar overdreven. Mijn "normale" pc met onboard hdmi video komt niet boven de 65W uit. DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.
RobbieT Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Dat ligt er erg aan waarmee je vergelijkt. Mijn vergelijkingsmateriaal was destijds een AMD Athlon XP2800+. Bij dat ding verbruikt de processor alleen al 65W, en die doet niet aan terugschakelen in klokfrequentie. Maar 65W blijft nog steeds 50% meer dan 40W. CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af! Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1 Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5
grunnsat Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Zelf een NAS server bouwen lijkt eenvoudig, maar als je met vier of meer schijven wilt kunnen werken heb je toch een aantal problemen. Bij drie of meer schijven zul je waarschijnlijk met raid 5 willen gaan werken. Dan moet je een behoorlijke PCI of PCIe raid controller hebben en die zijn niet goedkoop. Software raid 5 kan ook, maar dat vraagt veel rekenkracht van je cpu. Je moederbord moet dan ook voldoende SATA aansluitingen hebben. Een moederbord mat raid 5 controller vindt je alleen bij de duurdere versies voor krachtige cpu's. Kijk ook naar de Gb ethernet interface. Een Intel of Broadcom ethernet adapter is veel krachtiger dan een low cost Realtek chipje. En alles moet over die ethernet adapter... Een efficiente powersupply is een must, een 80+ gold zou het beste zijn. Maar die zijn duur...... Voor mij persoonlijk is actieve S.M.A.R.T monitoring van de schijven een must. Dan krijg je tenminste te zien dat een schijf aan het overlijden is voordat hij helemaal uitvalt. Bij mijn Readynas NV+ boxje zag ik laatst de fouten op twee schijven nogal oplopen. Ik kon de schijven gelukkig omruilen onder garantie, en met een uitdraai van de S.M.A.R.T counters was er ook geen twijfel over de problemen. Microsoft heeft dat nog steeds niet in Windows zitten, en dat is behoorlijk stompzinnig m.i. Moraal van het verhaal: Misschien is aanschaf van een kant en klare kleine NAS box voor 4 of 6 schijven toch een slimmere oplossing.
RobbieT Geplaatst: 6 mei 2010 Geplaatst: 6 mei 2010 Dat ligt er puur aan wat je verwacht van je NAS. Bij mij is het meer een server die ook als NAS wat taken verricht. CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af! Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1 Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5
grunnsat Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Dat kan zijn, maar degene die die dit draadje opende wilde toch heus een NAS box bouwen.
bigtwin Geplaatst: 7 mei 2010 Auteur Geplaatst: 7 mei 2010 Inderdaad, ik wil er 1 zelf bouwen, het gaat me niet om afwegingen tussen zelf bouwen of kopen. Hij moet up Ubuntu gaan draaien zonder Raid config. Wel minimaal 4 schijven aankunnen. WOL is ook belangrijk, als onderdeel van zéér energiezuinig. Meer het idee als RobbieT, server die ook NAS is. Data die ik wil beveiligen, kopieer ik periodiek (crontab), Dreambox opnames horen daar bijvoorbeeld niet bij. ET10000DM7020HD Linux laptop en Linux zelfbouw NAS
winwiz Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Misschien kun je beter eerst hier eens gaan lezen... http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1345847 Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
RobbieT Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 De meeste Mini ITX boardjes hebben maar 2 Sata poorten. In ieder geval die van mij. Dit zijn opties, allemaal Dual Core Atoms op 1.6GHz met minstens 4 sata poorten: - ASRock A330ION - Moederbord - mini ITX - NVIDIA ION - SATA-300 (RAID), eSATA - Gigabit Ethernet - video - High - Point of View NVIDIA ION - Moederbord - mini ITX - NVIDIA ION - Serial ATA-300 - Gigabit Ethernet - video - HD Audio - Gigabyte GA-D510UD (rev. 1.0) - Moederbord - mini ITX - iNM10 - UDMA133, SATA-300 (RAID), SATA-300 - Gigabit Met 4 drives kom je ook niet meer weg met een Mini ITX kast en bijbehorende voeding. Dan heb je al een grotere kast nodig. CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af! Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1 Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5
grunnsat Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 Origineel bericht van: winwiz Misschien kun je beter eerst hier eens gaan lezen...http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1345847 Heel goed advies. Je kunt ook nog eens kijken naar het Openstorage project bij Opensolaris. Dat is en kant en klare combinatie van Unix (Opensolaris) en storage server software. Sun verkoopt het ook commercieel met hardware.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen