Ga naar inhoud


"Turboknop" komt terug op nieuwe generatie Intel-CPU's


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Citaat:
Intel maakt pc nog sneller

 

media_xl_99412.jpg

Een detail van de 'wafer' met i5-processoren. FOTO INTEL

 

AMSTERDAM - Pc's worden al maar sneller en Intel is het nu gelukt wederom een enorme stap te zetten qua verkleining en versnelling van de computerprocessor.

 

media_l_99409.jpg

De Core i5, met de extra beeldchip. FOTO INTEL

 

De chipbouwer organiseerde deze week samen met computerbouwers een bijeenkomst in Amsterdam waarop de nieuwe chips en de ermee gebouwde pc's ten doop werden gehouden. Racer Tom Coronel was er bij om de snelheid van de nieuwe processoren te benadrukken. En hun prima samenwerking met Windows 7 van Microsoft.

 

Intel inventariseerde in 2009 wat de computergebruiker allemaal met zijn pc/laptop zou willen en kwam toen tot de conclusie dat veel van die wensen met de bestaande chips/pc's niet goed mogelijk waren. Zoals daar zijn: HD-films goed en snel naar een groot tv-scherm streamen, 3D-beelden op een laptop afspelen, online gamen, zelf videobeelden maken en bewerken en online zetten.

 

Vooral video en gaming zijn veel rekenkracht vergende processen voor een computer. Al jaren. En telkens werd de processor krachtiger om aan die wensen tegemoet te kunnen komen.

 

Nu in 2009 HD-videomateriaal door is gebroken en in 2010 ook 3D-materiaal zijn intrede zal doen op de pc/laptop lag er weer een uitdaging bij de chipbouwers van Intel.

 

32 nanometer

Het is ze gelukt processoren te maken van maar 32 nanometer dun. Er gaan 1 miljard nanometers in een meter. En ter vergelijking: in de dikte van een haar passen 3000 transistors van 32 nanometer.

 

De rekenkracht van die miniscule chipjes is echter enorm. En hun energieverbruik is wederom minder geworden. Waardoor laptopbatterijen nog langer mee kunnen en/of veel dunner kunnen worden. Ultradunne laptops worden daardoor nog verder mogelijk..

 

Intel gaf de nieuwe chips een familienaam Intel Core en de drie types zijn i7, i5 en i3. Waarbij de twee krachtigste ook geschikt zijn om HD-beeld draadloos naar een tv te streamen. Nog wel via een kastje van bijvoorbeeld Netgear, Push2tv, dat is aangesloten op een hdmi-poort van de tv. Het kastje kun je echter achter de tv plakken en dat zie je dus niet. Later dit jaar komen er ongetwijfeld tv's die de techniek ingebouwd hebben.

 

Turbo

En Intel haalt dit voorjaar met de nieuwe chips ook weer een hele oude term van stal: turbo. Op de eerste 8086 pc's zat een turbo-knop die je kon indrukken en dan draaide de pc ineens veel sneller.

 

Intel gebruikt nu de term Turbo Boost Technology. Alsof het helemaal nieuw is... Het effect is hetzelfde als eind jaren tachtig/begin jaren negentig, maar nu natuurlijk met een veelvoud aan rekenkracht. En je kunt het nu ook op het scherm volgen, met een speciaal programmaatje dat je bij Intel kunt downloaden, de Turbo Boost Technology Monitor.

 

Met die monitor zie je ook een ander, oud en bekend fenomeen, de Hyperthreading Technology, ook al eerder in combinatie met Turbo gebruikt door Intel. Dit keer echter bevat de processor twee kernen die allebei twee kanalen (threads) kunnen uitsturen. Over die vier kanalen kunnen dus ook vier verschillende computerprocessen lopen. Een ervan is speciaal voor het draadloos verzenden van het beeld- en geluidssignaal naar de tv.

 

Tenslotte heeft de nieuwe chipfamilie een HD-beeldchip ingebouwd, die ook bluray-beeld (en dts-geluid) aankan. Dus een aparte, veelal dure grafische kaart is niet meer nodig. Maar voor de echte liefhebbers, de ingebouwde kaart draait op een framerate van 50 frames per seconde. Terwijl een krachtpatser-videokaart wel 178 fps kan halen. Wie het verschil in beeldbehandling met het blote oog meent te kunnen zien kan dus alsnog diep in de buidel tasten en een aparte videokaart aanschaffen.

 

 

Bron: Ad.nl

Auteur: Petter Otte

Datum: 30-04-2010

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Jullie vergeten de mathematische co-processor.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Doet mij denken aan de x86's van weleer. Zomaar van 33Mhz naar maar liefst 66Mhz met 1 druk op de knop! En het mooiste was nog dat er een display voorop zat wie dit netjes aangaf.


Tja, en deze knop stond altijd ingedrukt dus het nut ervan ontging me altijd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Marco275
Origineel bericht van: Sjattuh
Doet mij denken aan de x86's van weleer. Zomaar van 33Mhz naar maar liefst 66Mhz met 1 druk op de knop! En het mooiste was nog dat er een display voorop zat wie dit netjes aangaf.


Tja, en deze knop stond altijd ingedrukt dus het nut ervan ontging me altijd.


Het nut van de knop had te maken met spelletjes die waren ontworpen op de machine's. Een spelletje als bv Tetris was al direct niet meer te spelen als de XT op de Turbo stand stond. De Turbo zorgde voor rekenkracht als bv het verdichten van boekhoudingen (lees: boekjaar). Ook voor CAD-programma's was de Turbo een must.

Zo zijn er nog een legio programma's te noemen, die onderuit gingen in de Turbo-mode. Echter binnen een jaar was het standaard dat je PC al in de Turbo-mode stond, daar de software inmiddels al was aangepast.

Vergelijk het nu maar met cardwiters/readers die altijd in een "langzame" mode gezet moeten worden, anders gaat het faliekant mis. Een kaartje of (e)eprom proggen op 3,2 GHz gaat echt niet lukken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Agent Mike
dus de turboknop is een verkeerde woordkeuze.

in principe verlaagde je de originele snelheid van de cpu.
i.p.v. verhogen.


Correct !!! Het probleem was inderdaad een te hoge snelheid van de CPU.

Bij de nieuwe generatie CPU's gaat het om de multitasking (simultaan draaien van applicaties) en kan je met de software(tool) instellen hoeveel rekenkracht je toewijst aan bv live streaming voor HD-TV. Dit gegeven is dan vast en de restcapaciteit kan gebruikt worden voor een andere applicatie. Je zult dus uiteindelijk niet merken dat als je bv 70% aan streaming HD-TV hebt toegekend er van je 30% resterende capaciteit er een merkbare vertraging hierbinnen zal optreden.
De applicaties draaien vloeiend naast elkaar.

Denk hierbij aan de eerste generatie CD-Branders, dat je absoluut niets moest gaan vogelen op je PC, om dan getuige te zijn van weer een mislukte CD.

In principe zou je nu dus met de nieuwe CPU's 20% aan je besturingssysteem toekennen, 40% aan Streaming HD-TV en 40% aan een zwaar videowerkingspakket zonder dat ze elkaar beinvloeden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Agent Mike
dus de turboknop is een verkeerde woordkeuze.

in principe verlaagde je de originele snelheid van de cpu.
i.p.v. verhogen.


Maar dat verkoopt dan weer niet zo lekker...

Nu! Nieuwe Pentium generatie met slomo knop!

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Doet mij denken aan de x86's van weleer. Zomaar van 33Mhz naar maar liefst 66Mhz met 1 druk op de knop! En het mooiste was nog dat er een display voorop zat wie dit netjes aangaf.


Daar zat ik ook net aan te denken... zo'n kast had ik ook. Na nader onderzoek bleek echter dat de knop alleen het displaytje van 33 naar 66 wijzigde. Er gebeurde verder totaal niets... Daar heb ik me destijds heel erg belazerd door gevoeld.

De mooiste tijd was echter de TRS-80 tijd..... wat een ellende met dat castetterecordertje... later een gekocht waarvan je de loopsnelheid van de band kon aanpassen! dat had je nodig als je cassettes van anderen wou kunnen laden... waar is de tijd gebleven...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige
Origineel bericht van: Sjattuh
Doet mij denken aan de x86's van weleer. Zomaar van 33Mhz naar maar liefst 66Mhz met 1 druk op de knop! En het mooiste was nog dat er een display voorop zat wie dit netjes aangaf.


Daar zat ik ook net aan te denken... zo'n kast had ik ook. Na nader onderzoek bleek echter dat de knop alleen het displaytje van 33 naar 66 wijzigde. Er gebeurde verder totaal niets... Daar heb ik me destijds heel erg belazerd door gevoeld.

De mooiste tijd was echter de TRS-80 tijd..... wat een ellende met dat castetterecordertje... later een gekocht waarvan je de loopsnelheid van de band kon aanpassen! dat had je nodig als je cassettes van anderen wou kunnen laden... waar is de tijd gebleven...


Ik had een 486DX2-66 als ik me goed herinner, die knop werkte echt wel, sommige spelletjes waren onspeelbaar met de knop op 66, de naam van de processor geeft echter al aan dat het eerder een knop is om de processorkracht te halveren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Marco275
Origineel bericht van: Sjattuh
Doet mij denken aan de x86's van weleer. Zomaar van 33Mhz naar maar liefst 66Mhz met 1 druk op de knop! En het mooiste was nog dat er een display voorop zat wie dit netjes aangaf.


Tja, en deze knop stond altijd ingedrukt dus het nut ervan ontging me altijd.


+1 smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Sjattuh
En het mooiste was nog dat er een display voorop zat wie dit netjes aangaf.

Maar dat zei niets natuurlijk, het getal "33" stond bij turbo uit op 0 volt, en het getal "66" werd bij turbo aan op 5 volt gezet, handmatig met jumpers in te stellen op het display printje.
Dus of de processor nu ook op 66Mhz turbo stond moest je maar afwachten.


Als de knop goed was verbonden met de juiste pin's op het moederbord dan werkte het echt wel, sommige software draaide gewoon niet goed/te snel op 66.

Receivers: VU+ DUO HD (1.5TB hdd & OpenPLi), Dreambox 7000-S

Schotel: Triax 110 4 LNB + draaibaar

Full HD: Samsung 63" 3D plasma / Mitsubishi HC3800 DLP

Harmony 555

Link naar reactie
Delen op andere sites

je had zelfs intelligente display's, als je de turbo knop ingedrukt hield, ging de klok tellen naar 99 om vervolgens weer van 0 te beginnen, op 99 ingesteld leek het net of je op 100 mhz draaide, wat weer stoer was cool

 

overigen draaide ik wel degelijk op 100 mhz met de 486dx4/100 overdrive processor van intel.

 

koste mn vader toen 400+ guldens wat ik me nog kan herinderen, maar wat een verschil in snelheid, van 486sx/25 naar dx100.

 

ipv 1,5 minuut was win3.1 in 30 sec opgestart, en het beestje kon zelfs win95 aan, maar was wel erg traaaaag...

 

het was een leuke tijd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...