Ga naar inhoud


Street Vieuw verzamelt W-lan gegevens


Gast gladys

Aanbevolen berichten

Gast gladys

Bron ARD teletext pagina 521.

 

Er is wat ongerustheid in Duitsland over de bedoeling van Google's Steet View. De laatste zin van het bericht is

"und erfasst zugleich private W-lan-Basis stationen der Computer-Nutzer".

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat hoorde ik de afgelopen dagen in het journaal... ja. Maar ik begrijp niet goed wat het probleem is. Google zou gegevens verzamelen van open wifi netwerken... op zich is dat interessant lijkt me, als je even wil surfen. Maar bestaat er hierover dan een speciale site van Google??? Ik vind het verhaal een beetje warrig.

Gisteren (of eergisteren) was er ook weer een melding over google, dat ze je huis onherkenbaar maken als je dat niet op het internet hebben wil...

In Zweden doen ze daar gelukkig niet zo moeilijk over... alleen zijn er een paar foto's verwijderd/onherkenbaar gemaakt van mensen die naakt lagen te zonnen en te bewonderen waren in streetview.

 

Overigens... Hitta's 'gatubild' (Straatbeeld) is beel duidelijker dan wat google doet. Hitta.se is nog niet zo lang bezig, en heeft voorlopig dan ook 'slechts' 29 steden in beeld bebracht.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Net even gekeken in Göteborg, ziet er inderdaad mooi uit.

Ik zet hem bij mijn favorieten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit momenteel in Mölndal... ibis hotel. smile staat er ook op.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Binnenkort weer 2 dagen Göteborg, en dan hopelijk met het vliegtuig terug, en niet met de boot.

Het Ibis is niet eens zover weg, van waar ik zat.

 

Overigens, wat mensen kennelijk niet begrijpen, is dat wanneer alle huizen van een straat zichtbaar zijn, behalve hun eigen huis, ze juist de aandacht trekken.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Overigens, wat mensen kennelijk niet begrijpen, is dat wanneer alle huizen van een straat zichtbaar zijn, behalve hun eigen huis, ze juist de aandacht trekken.


Heel goed punt. Je hoort wel vaak 'maar zo kunnen inbrekers veel makkelijker zien hoe ze binnen moeten komen'. Ook dat is niet waar, inbrekers rijden dan wel even langs om te zien hoe ze binnen moeten komen. Dan kunnen ze gelijk inschatten wat er te halen valt.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
AMSTERDAM – In Duitsland is opnieuw commotie ontstaan rondom Google Street View nadat bekend is geworden dat de Google-dienst ook locaties van Wifi-netwerken opslaat.

Om Google Maps van foto’s te voorzien, waardoor gebruikers door een straat kunnen ‘lopen’, rijdt een auto met een speciale Street View-camera op het dak door straten over heel de wereld.

Nu blijkt dat deze camera, door middel van een scanner, ook naar de locaties van Wifi-netwerken zoekt en deze later bewaart. De Duitse autoriteiten hebben afkeurend gereageerd op dit bericht.

Persoonlijke gegevens

"Ik ben geschokt. Ik doe hierbij een beroep op Google om deze illegaal verzamelde persoonlijke gegevens te verwijderen en te stoppen met het rijden met haar Street View-auto's," aldus Peter Schaar, de federale commissaris voor databescherming.

Volgens Google is het verzamelen van netwerkgegevens niets nieuws en zeker geen geheim. “We registreren inderdaad de locaties van Wifi-netwerken in Nederland en in het buitenland. Deze informatie is van nature openbaar en het verzamelen hiervan is niet nieuw en gebeurt niet alleen bij Google”, vertelt Alistair Verney, woordvoerder van Google.

“Twitter, Firefox en vele anderen gebruiken de locaties van deze netwerken. Google gebruikt deze informatie bijvoorbeeld voor de service Near me now op Google Maps.” Op basis van locatie kunnen gebruikers via de zoekmachine nuttige plekken in de directe omgeving vinden.

Privacybeschermers

Duitsland en Google Street View was al geen goede combinatie. De dienst is in het land nog niet gelanceerd omdat privacybeschermers bezwaren hebben tegen de genomen foto’s. Google maakte eerder bekend eind 2010 ook Street View in Duitsland te willen lanceren. Het is niet bekend of dit nu wordt uitgesteld.


Bron: © NU.nl
Auteur: Colin van Hoek

Een wat vollediger bericht. Beetje onzin allemaal als je het mij vraagt. Die Peter Schaar spoort niet helemaal. 'Illegaal verzameld'... hoe is het illegaal verzameld als het openbaar en publiek is. Als ik dus door de straat rij en met mijn telefoon de namen van de wifi netwerken zie dan is dat illegaal?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Kimble
Origineel bericht van: snopper
De achtergrond is meer dat ook het MAC adres van het WIFI station opgeslagen wordt en zo Google kan ontdekken van waar gesurfd wordt.

Snopper


Google zou hooguit bij benadering een open netwerk met bijbehorende IP/MAC kunnen indexeren. Mocht je dan gebruik maken van een Google dienst, dan weten ze bij benadering de gebruiker te zitten.

Beter netwerk op slot en een FON erbij....... kraskaartjes met code aan de deur whistle

Mijn WIFI staat open en heb er geen problemen mee dat ze hier bij de bushalte voor de deur gebruik maken van mijn verbinding. Toen ik nog in Brabant woonde, was via de site Hotspots alles lekker up-2-date en konden ze via mijn Yagi op de A27 in de file ook op mijn netwerk.

Kan me nog herinneren dat op Discovery er een gehaaide knaap veel geld heeft verdiend door op industrieterreinen in de USA te Wardriven. Bij een open netwerk waar er meer poorten open stonden dan alleen internet, beveiligde hij binnen 5 minuten het spul en ging naar het volgende adres met dik 1000 Dollar meer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: snopper
De achtergrond is meer dat ook het MAC adres van het WIFI station opgeslagen wordt en zo Google kan ontdekken van waar gesurfd wordt.

Snopper


Het mac adres wordt niet over het internet (tcp/ip protocol)
meegestuurd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Kimble
Mijn WIFI staat open en heb er geen problemen mee dat ze hier bij de bushalte voor de deur gebruik maken van mijn verbinding. Toen ik nog in Brabant woonde, was via de site Hotspots alles lekker up-2-date en konden ze via mijn Yagi op de A27 in de file ook op mijn netwerk.


Ik zou toch er nog eens over nadenken, of je het netwerk open laat staan.
Wanneer er bij de bushalte iemand bedenkelijke foto's gaat staan bekijken, waarop een paar jaar celstraf staat, heb jij daarna voor de rechter een serieus probleem.
Het was immers jouw IP nummer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Kimble

Origineel bericht van: ceesv
Origineel bericht van: Kimble
Mijn WIFI staat open en heb er geen problemen mee dat ze hier bij de bushalte voor de deur gebruik maken van mijn verbinding. Toen ik nog in Brabant woonde, was via de site Hotspots alles lekker up-2-date en konden ze via mijn Yagi op de A27 in de file ook op mijn netwerk.

 

Ik zou toch er nog eens over nadenken, of je het netwerk open laat staan.

Wanneer er bij de bushalte iemand bedenkelijke foto's gaat staan bekijken, waarop een paar jaar celstraf staat, heb jij daarna voor de rechter een serieus probleem.

Het was immers jouw IP nummer.

 

 

 

Niemand die mij verplicht mijn netwerk dicht te zetten. Bij veel pompstations kan ik ook zonder problemen op het netwerk, zo ook dat hamburgerketen en wat hotels. Bibliotheek is ook open.

 

[Extreemmode aan] Als ze vannacht mijn auto pakken (jatten) en ze plegen er een wat kraken mee, is het echt niet mijn probleem. Kan ik beter op de Noordpool gaan wonen. Heb ook een hark achter het huis staan, en daar kunnen.... etc etc [Extreemmode uit]

 

 

Op http://www.security.nl/article/17816/1/Schneier:_Open_Wi-Fi_netwerk_is_teken_van_gastvrijheid.html een veiligheidsexpert met zijn mening, die ik geheel deel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...