Gast Paullo Geplaatst: 2 mei 2010 Geplaatst: 2 mei 2010 Ik ontvang met een Multytenne de drie Astra's en HB. (met als ontvanger een Philips 7121) Op Astra 3 heb ik eigenlijk nooit enig ontvangstprobleem gekend tot dit weekeinde er plots bij regenweer geen signaal meer was op 11.739 V (NED2-HD e.a.). Op de andere transponders heb ik geen probleem. Als ik de Multytenne van dichtbij bekijk, stel ik regendruppels vast en stof op de behuizing voor de LNB's die ik heb verwijderd en voilà weer beeld. Is de transponder op 11.739 V zwakker dan de andere ? Wordt de 1G trouwens vervangen door de 3B die binnenkort wordt gelanceerd ? Greets
unique Geplaatst: 2 mei 2010 Geplaatst: 2 mei 2010 Ik heb dit zelfde mee gemaakt met de Inverto multiconnect LNB waar water op bleef staan bij regen. Droog was het signaal perfect en met regel afhankelijk van de dikte van de druppel had je op sommige transponders slechter tot zelfs geen signaal (signaal was te slecht om te kunnen locken). Ik ga er wel vanuit dat jou schotel optimaal is uitgericht en geheel vrij zicht heeft.....
Gast Paullo Geplaatst: 2 mei 2010 Geplaatst: 2 mei 2010 De schotel staat bij mij inderdaad uitgericht en geheel vrij qua zicht. Het eigenaardige is nu dat ik bij een volgende regenbui bij het aanzetten van het toestel opnieuw geen signaal had, dat dan plots na enige tijd verscheen om sindsdien en door de buien door zonder probleem continu storingsloos beeld te leveren. Het is blijkbaar gedurende één minuut bij een LNB met druppels op dat het probleem zich voordoet om dan vervolgens ondanks de druppels toch na enige tijd terug signaal te geven. Greets
unique Geplaatst: 2 mei 2010 Geplaatst: 2 mei 2010 Maar staat hij ook optimaal uitgericht? (dmv goede uitrichtapparatuur?). Ik heb vaker verhalen gehoord over deze schotel dat waterdruppels op de lnb problemen kunnen leveren. dit kun je zelf eenvoudig testen door bij signaal uitval de lnb even droog te maken. Voor het geval het even niet regent kun je natuurlijk ook even een gieter met water gebruiken.
Gast Paullo Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 Ik ga eens proberen met blackchroom bumperwax op de LNB-kap en nagaan of de druppels er dan nog blijven opzitten. Als ik de druppels verwijder en de LNB-kap droogmaak, heb ik terug signaal. Het is dus een regendruppelprobleem. Greets
Gast sattaz Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 Origineel bericht van: Paullo Ik ga eens proberen met blackchroom bumperwax op de LNB-kap en nagaan of de druppels er dan nog blijven opzitten. Als ik de druppels verwijder en de LNB-kap droogmaak, heb ik terug signaal. Het is dus een regendruppelprobleem. @Paullo, Zelf gebruik ik bij mijn Multytenne een doorzichtige kunststof overkapping. Van wegvallend beeld tijdens regen heb ik geen last. Alleen bij onweer wil het signaal soms wegvallen maar dat is niet zo gek want dan valt zelfs het beeld uit bij mijn 120 cm. offset schotel. In verschillende topics is hierover info te vinden, zie bijvoorbeeld hier Met vriendelijke groeten sattaz
Gast Paullo Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 @Sattaz, Bedankt voor de info. Ik ben zelf ook nog eens een keer aan het grasduinen geweest in het topic over de Multytenne en dan duikt de discussie inderdaad op tussen de voor en tegenstanders van de paraprot en wordt er door sommigen gezegd dat bumperwax een betere oplossing zou zijn. Ik ga daar mee beginnen. Helpt dat niet dan ga ik moeten uitkijken naar een doorzichtige kunststof overkapping. Ik neem aan dat het plexiglas is dat wordt gebruikt. Hoever gaat dit dan over de rand, want bij de foto's die je aangaf, steekt het er toch wel ver over. Is er dan daardoor geen beïnvloeding van de beeldkwaliteit ? In alle geval, misschien komt ondertussen Astra 3B beschikbaar en gaan de vermogens wat omhoog. Dan is het probleem natuurlijk ook geregeld, want op de andere transponders van de 3A is er voor mij geen probleem. Greets
Gast sattaz Geplaatst: 3 mei 2010 Geplaatst: 3 mei 2010 @Paullo, Wat mij opvalt is dat tegenstanders van de paraprot zelf nooit een paraprot lijken te hebben gehad of zelfs maar ooit getest. Ik zeg maar zo: meten is weten. Bij mij zorgt de paraprot voor een hoge mate van signaalbehoud tijdens regenbuien. De kunststof overkapping, in ieder geval die ik gebruik, heeft geen invloed op de signaalkwaliteit. Vergelijk het met het kunststof kapje van een lnb, dat is ook niet of nauwelijks nadelig voor de signaalontvangst. Bij mij steekt de kunststof overkapping niet zo ver uit als op de foto. Maar zoals hierboven geschreven, ik denk niet dat dat van grote invloed is. Met vriendelijke groeten sattaz
Gast Paullo Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Ik ga de paraprot oplossing eens proberen met een A4 plastic-farde zoals sommige gedaan hebben en kijken wat dat geeft. Dat is allemaal veel eenvoudiger en sneller te installeren dan plexiglas. Als de test positief uitvalt, kan ik er nog altijd één maken in plexiglas. Wat de Multytenne betreft, heb ik eigenlijk geen negatieve ervaring met zwakke transponders behalve nu op Astra3. Maar zoals Aart reeds elders schreef, die transponder is wel beduidend zwakker dan de andere op Astra3 en eigenlijk zou Astra misschien voor het comfort van haar kijkers beter zorgen voor een iets hoger zendvermogen. Greets
Gast Paullo Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Bij een gewone LNB denk ik ook niet dat een paraprot veel zal helpen, maar het ontwerp van de Multytenne is wel bijzonder in die zin dat de vier LNB's in een soort van LNB-kap zitten die als eigenschap heeft regendruppels te laten stagneren. Dat is geen probleem als het signaal sterk genoeg is, maar als het signaal te zwak is, geeft dat problemen. Vandaar dat ik me kan voorstellen dat voor de Multytenne specifiek een soort van paraprot nuttig kan zijn. Greets
Drs. IJzerbout Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Citaat: nee gaat er bij mij absoluut niet in. Brombeer, ik geloof dat je niet helemaal begrepen hebt waar die paraplu voor nodig is. En wel helpt het om te voorkomen dat de voorkant van de kap van een LNC geen druppelvorming krijgt. De druppels op die kap belemmeren de ontvangst, ook nog nadat het geregend heeft. Ik kan me er dus wel wat bij voorstellen. Het uiterst nauwkeurig, minutsieus afstellen van de Multitenne met dure apparatuur is zinloos bij de grote invalshoek van die kleine schotel. Er is geen haarscherp maximum te vinden. Je kunt hem zeker wel een dikke graad heen en weer rammelen en er is geen punt te vinden waar die het beter of slechter doet. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
trust Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Bekijk het zo , door een regenbui heen , kun je best een eind kijken , maar als er regendruppels op je bril zitten , word je beeld aardig verstoord . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Drs. IJzerbout Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Zo is het. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Gast sattaz Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Origineel bericht van: Sjaak(k) Sattaz ik ben ook sceptisch over zo´n afdakje, ik heb hem zelf nooit gebruikt. Dat neemt niet weg dat ik me er iets bij kan voorstellen. Het valt mij op dat bij bepaalde schotels zoals de Multitenne dit nodig is. Dan vraag ik me af is het dan geen ontwerpfout van die multitenne. Alle lnb´s in een hybride "bakje" is vragen om problemen lijkt mij, omdat het vlak veel groter is waar regen opvalt en langer blijft zitten. Bij mijn wavefrontier hoef ik geen fratsen uit te halen met plastic afdekkapjes, ik heb altijd signaal. Met uitzondering van een echte hoosbui natuurlijk,dan heeft iedere schotel systeem waarschijnlijk tijdelijke uitval. Ik ben zelf nooit op de gedachte gekomen om met kapjes te gaan werken bij mijn schotels, omdat die noodzaak er gewoon niet is. Zelf zou ik geen multitenne nemen, het is allemaal wat te klein en te marginaal berekend. De verhalen die ik hoor over een multitenne zijn bijna allemaal zoals Paulo die nu heeft,op sommige transponders marginaal signaal bij regen. Dat moet toch te denken geven over het "multitenne" concept. @Sjaak(k), Uiteraard is het, als je nergens rekening mee hoeft te houden, het beste om een zo groot mogelijke schotel te nemen voor satellietontvangst. Immers, hoe groter de de schotel des te sterker is de signaalontvangst. De Multytenne is een compromis, net zo als dat bijvoorbeeld een stadsauto een compromis is. Bij de Multytenne is het concept een zo klein mogelijke schotel die toch voldoende signaalopbrengst heeft voor Hotbird/Astra 19 Oost/Astra 23 Oost/Astra 28 Oost. In dat opzicht vind ik de Multytenne een geslaagd concept. Bij regen en zonder kunststof overkapping is het signaal nog steeds bijna altijd goed te noemen. De volgende, zeer uitgebreide, topics getuigen hiervan.[Multytenne] test en ervaring [Multytenne] test en ervaring....DEEL 2 In bovengenoemde topics wordt al melding gemaakt van de positieve werking van een kunststof overkapping. De Multytenne is de ideale oplossing voor degenen die geen grote schotel kunnen of willen gebruiken en toch 4 belangrijke satellietposities willen ontvangen. De Multytenne is in principe voor gebruik in Duitsland ontworpen en het kan zijn dat in België (waar Paullo woont) de werking ietsjes minder is. Als men toch verbeterpunten wil benoemden bij de Multytenne dan zou men bijvoorbeeld aan het volgende kunnen denken. Het fabrieksmatig toepassen van een kunststof overkapping zou mijns inziens een stap voorwaarts zijn. Hiermee wordt de ontvangst bij regen verbeterd en tevens worden de schroeven bedekt waar dan geen vocht meer kan binnen dringen. Daarnaast zou een gemakkelijk individueel afstellen van de afzonderlijke lnb's de Multytenne beter aanpassen aan de locatie ter plaatse. Met vriendelijke groeten sattaz
Gast sattaz Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Origineel bericht van: Brombeer dus als ik het goed begrijp gaat de goede werking/ontvangst afhangen van een partij druppeltjes die op de lnb zitten maar niet van die miljoenen druppeltjes die in de lucht voor de schotel zitten????? ik ben van mening dat dit een erg vreemde zaak is en ik geloof dus ook absoluut niet in zo,n paraprot ,overigens een bekende winkel /internet shop die ze verkoopt zegt het er direct al bij dat hij ze wel verkoopt maar dat het niets voorsteld dat is tenminste wel eerlijk zo . Moi Brombeer. @Brombeer, Gelukkig kan de werking van een kunstof overkapping bij de Multytenne, in tegenstelling tot andere "geloofskwesties" getest worden op werking in de praktijk. Zoals ik al eerder schreef: meten is weten. Die bekende winkel/internetshop vind ik eigenlijk niet zo eerlijk. Als je als handelaar niet achter een product kunt staan moet je het gewoon niet (willen) verkopen. Dat is (volgens mij) pas echt eerlijk. Met vriendelijke groeten sattaz
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen