Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat ik het moeilijk zoeken vond op dit onderwerp, en de gevonden resultaten niet heel erg eenduidig waren, hier een korte toelichting op het succesvol aansluiten van 2 ontvangers op 1 disecq switch (19.2, 23.5 en 28.2/5) met behulp van een splitter.

Mijn situatie is als volgt:

1x AZBox HD Premium in de woonkamer

1x DM500s in de slaapkamer

1x Schotel

1x Disecq switch 1/4

3x LNB (19.2, 23.5, 28.2/5)

Ik wil beide ontvangers kunnen gebruiken om zenders op alle drie de satellieten te ontvangen.

Ik heb geen zin om de LNB's te vervangen door twin's, een extra disecq-switch op te hangen en een extra kabel naar binnen te brengen.

Ik kijk TV in de woonkamer, OF in de slaapkamer. Nooit tegelijk op beide plaatsen.

In mijn situatie volstaat het dus het signaal dat van de schotel het huis binnen komt te splitsen, met een splitter met dubbele power-pass, zoals bijvoorbeeld de Konig FC-2SPLT-ST-KN

130-0006.jpg

Om van beide ontvangers de signalen naar de disecq switch en LNB's te kunnen sturen is het belangrijk dat de splitter op beide poorten een power pass heeft!

LNB's en switches zijn beschermd tegen over-spanning, en de splitter accepteert de stroom maar in 1 richting.

Wellicht een goeie oplossing voor anderen met net zulke beperkte wensen als ik.

Daarnaast is een splitter van een euro of 3 natuurlijk een veel voordeligere (maar minder flexibele) oplossing dan 3 nieuwe LNB's en een extra disecq switch.

DB800HD ~ AZBox HD Premium ~ Archsat 3/1 ~ Apple TV2 XBMC

Geplaatst:

Het is niet de meest ideale oplossing maar kan wel prima werken. Je moet er dan wel voor zorgen dat de ontvangers in de "uit stand" geen LNB spanning geeft. Ik weet niet of jou ontvangers dit kunnen. Anders ga je zeker tegen problemen aanlopen!

Wanneer je de LNB niet uit kunt schakelen zou je ook voor een losse "sat a/b switch" kunnen kiezen waarop je dan dient te kiezen welke ontvanger de verbinding naar de schotel krijgt.

Geplaatst:

"Zeker tegen problemen aanlopen" zou ik dan liever wat meer onderbouwd zien, anders wordt dit net zo'n nietszeggend topic als de andere die ik gevonden had.

Ik gebruik de twee ontvangers die ik vermeld heb, en heb geen idee of de spanning van de lnb af gaat als ik die standby zet.

De "geschakelde" switches heb ik inderdaad ook gezien, dat is natuurlijk een prima, veilige oplossing.

Geplaatst:

nou, dat kan ik je uitleggen:

Je hebt met een aantal spanningen (signalen) te maken die de ontvanger doorgeeft aan de switcht/lnb:

-Polarisatie mbv 14 of 18 volt

-Hoge of lage band dmv 22khz tone aan of uit

-Diseqc (welke ingang van de switch aan de beurt is)

Wanneer je 2 ontvangers via een dergelijk splitter aansluit gaan beide ontvanger door elkaar deze spanningen naar de switch/lnb sturen wat een onverwacht resultaat kan opleveren.

Duidelijk?

Geplaatst:

Handswitch gemaakt en bedoeld om van ontvanger A naar B te switchen en/of terug.

De inkomende kabel afkomstig van de schotel sluit u aan op de middelste in/uitgang.

Op poort A en B sluit u uw 2 ontvangers aan.

Staat de switch op A heeft u signaal op de ontvanger die aangesloten is op poort A

Staat de switch op B heeft u signaal op de ontvanger die aangesloten is op poort B

Ideaal voor als u van beneden naar boven gaat of bij het gebruik van verouderde draaibare schotels met namen in campers.

post-43853-1318260913,5967_thumb.jpg

Geplaatst:
Origineel bericht van: unique
nou, dat kan ik je uitleggen:

Je hebt met een aantal spanningen (signalen) te maken die de ontvanger doorgeeft aan de switcht/lnb:

-Polarisatie mbv 14 of 18 volt
-Hoge of lage band dmv 22khz tone aan of uit
-Diseqc (welke ingang van de switch aan de beurt is)

Wanneer je 2 ontvangers via een dergelijk splitter aansluit gaan beide ontvanger door elkaar deze spanningen naar de switch/lnb sturen wat een onverwacht resultaat kan opleveren.

Duidelijk?

Ja, dat is helemaal helder.

In dat geval heb ik blijkbaar enkel ontvangers die geen signalen geven wanneer ze in standby staan, en heb ik telkens "geluk" als ik ze toevallig beide aan heb staan.

Geplaatst:

Waarom is deze oplossing beter/goedkoper/handiger dan gewoon het signaal doorlussen van de ene naar de andere box-klaar?

Geplaatst:

Bij mij betekende doorlussen dat ik afhankelijk was van de gekozen satelliet en polarisatie van de eerste ontvanger. Deze moest ook altijd aan staan om het doorlussen te laten werken.

Als je hier in jouw opstelling geen last van hebt, dan is doorlussen een nog voordeligere optie.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen