Gast sattaz Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Origineel bericht van: _Bartje_ Hoi Sattaz, Dit zijn Inverto Multiconnect Quad. mvg Bart @Bart, Zoals Eduard07 al aangegeven heeft zijn die lnb's waarschijnlijk overgevoelig voor regen. Het beste lijkt mij om die smalle lnb's te vervangen door "gewone" lnb's. Bijvoorbeeld door Inverto Black Ultra Quad lnb's. Volgens dit topic moeten "gewone" lnb's gewoon geplaatst kunnen worden. Mochten daarna, na optimale afstelling, nog steeds problemen bij regen optreden dan kun je altijd nog over gaan tot installatie van een paraprot. Maar ik verwacht eigenlijk dat ook zonder paraprot geen problemen bij regen zullen optreden. Met vriendelijke groeten sattaz
_Bartje_ Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Ga eerst zelf een klein afschermkapje maken voor over deze 2 lnb's. Heb deze juist geplaatst en om ze nu onmiddelijk weer weg te gooien. Indien het probleem dan nog aanwezig blijft ga ik dit zeker vervangen. mvg Bartje
media boy Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Hallo, Kijk eens naar het forum van "SCHOTELPARK" daar staan enkele belangrijke zaken ivm LNB's, zoals inverto's. zie onderstaande link: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...voo#Post1793518
_Bartje_ Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Bedankt voor deze link. Is inderdaad een bekend probleem met deze LNB's dus.
Gast Klaas Klus Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 @Eduard07: Ik gebruik al jaren SMART TITANIUM op mijn wave frontier en allemaal 8 uitgangen, waarvan twee niet in gebruik en afgedopt zijn. Ruis getal 0,2 en dat is goed. En ik moet zeggen dat deze altijd goed hebben voldaan. Alleen nu de HD zenders op 23 komen heb ik weleens wat last met signaal verlies niet erg maar toch. Regen wind het maakt niet uit het blijft gewoon goed. Wat die rare kappen betreft, dat kan goedkoper en veel goed koper. Het is niet noodzakkelijk, want zo'n ding is absoluut water dicht en zoniet dan werkt hij niet. Wil je wel iets van bescherming, pak dan een dood gewone plastic zak en trek die er overheen en vast maken met een tyrib. Simpel en goedkoop. Dan is er nog een andere ding en dat is de signaal meter. Je hebt ontvangers met een sterke signaal meter die bijna niet uit de hoek komt dus bijvoorbeeld altijd op 80 % blijft en je hebt ontvangers, waarvan de meter direct in de hoek ligt en er niet weer uitkomt en de bezitters van deze zijn natuurlijk zeer tervreden. De enigste uitkomst is dan om de vakman even te laten meten, want laten meten is beter weten.
Gast sattaz Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Origineel bericht van: Klaas Klus Wat die rare kappen betreft, dat kan goedkoper en veel goed koper. Het is niet noodzakkelijk, want zo'n ding is absoluut water dicht en zoniet dan werkt hij niet. Wil je wel iets van bescherming, pak dan een dood gewone plastic zak en trek die er overheen en vast maken met een tyrib. Simpel en goedkoop. @Klaas Klus, "Rare kappen" vind ik een beetje onsympathiek klinkende term voor iets dat in de praktijk vaak heel goed blijkt te werken. Inderdaad kun je ook een plastic zak over de lnb('s) trekken maar dat heeft als mogelijk nadeel dat er waterdruppels op die plastic zak kunnen blijven "zitten" en zodoende het zicht voor de lnb('s) kunnen belemmeren. Met het principe van de paraprot worden zowel waterdruppels geweerd alsook wordt voorkomen dat waterdruppels in het zicht blijven "zitten". Met vriendelijke groeten sattaz
Gast Klaas Klus Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 "Rare kappen" vind ik een beetje onsympathiek klinkende term voor iets dat in de praktijk vaak heel goed blijkt te werken. Het is zoals als ik zeg. En het is anders niet als geldklopperij. In burum staan ook heel veel schotels en in sommige zitten de zelfde LNB's als die wij gebruiken. en daar zetten ze heus geen kap overheen. Dat spul is water dicht en als er al water op blijft hangen(wat ik betwijfel omdat ze recht opstaan en water omlaag loopt en echt niet tusen hemel en aarde bllift hangen)dan zouden ze even met een waterafstotende middel kunnen behandelen. Een onderzeeboot krijgt ook geen kapje over zich heen of een plastic jasje aan. Dat spul is er voor gemaakt om zo aan weer en wind bloot te stellen. En een goede satboer zal je echt geen kapjes verkope, doet hij dat wel, dan mag hij weleens in een grote spiegel kijken of hij zijn klanten niet een beetje oplicht. Want ik vind het dan oplichten want er zal ook water aan het kapje blijven hangen en nog wel meer als op een lnb. En dan nog de wolken, daar zit het water in en als je als last hebt van een enkele drup wat is dan bij een wolk vol met.... En ik zeg niet dat ik het allemaal beter weet maar heb wel een ervaring met schotels meer als 25 jaar. En dit soort broodje aap verhalen zijn de wereld ingebracht om er weer wat geld aan te verdienen. En in de praktijk lost het geen donder op, je krijgt geheid meer last van water want het kapje is veel groten als de LNB en dus ook meet water in zijn omgeving. Ik en ik spreek voor mijzelf en al wat ik geschreven heb is ook voor mijn eigen verantwoording, maar het is grote ONZIN. Wat zouden ze in Burum dan wel niet voor kappen moeten hebben, zo groot als een 200 liter olie drum. Beetje lol erbij moet kunnen toch.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Klaas Klus, In Burum zitten ze niet te hannesen met speelgoed-schoteltjes van 40-80 cm maar wel even wat groter spul. Juist vanwege de slechtweer reserve worden daarvoor veel grotere schotels toegepast. Om het weer vooral in de winter de baas te zijn, zijn deze schotels en LNC´s verwarmd zodat sneeuwafzetting geen kans krijgt. Dit is iets waar wij alleen van kunnen dromen. Verder staan er in Burum veel primefocus schotels waar de LNC met feedhoorn naar beneden kijkt zodat regenwater geen kans krijgt om demping te veroorzaken. Of het is een Cassegrain al dan niet met dubbelreflector waar waterdruppels ook geen rol spelen. Of in geval van een uplink offset-antenne is de LNC aan de bovenzijde aangebracht...ook vanwege mogelijke waterdruppel of sneeuw-afzetting. Ook kan ik je garanderen dat er bij mijn offset schotel wel degelijk waterdruppels op de LNC blijven hangen die de ontvangst negatief beinvloeden. Ik zal dit met foto´s toelichten als het geregend heeft. Omdat mijn offsetschotel 1 mtr. van afmeting is, merk ik er niet al te veel van. De "slecht-weer reserve" is hier ruim voldoende. Maar ga je met een kleine schotel ook nog een LNC toepassen die loenzend in het brandpunt staat en een zwakke transponder ontvangt, dan is iedere regendruppel er één te veel. Dus als dat parapluutje de regendruppelvorming op het kapje van de LNC weet te verhinderen of verminderen dan is dit wel degelijk een voordeel. Hieronder een foto van de "schoteltjes" van Burum. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Gerard 76 Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Ik ben van mening dat het effect van dat kapje niet zozeer een welles/nietes kwestie is. Er zijn diverse factoren die een rol spelen in de ontvangst of juist de belemmering van het signaal tijdens een regenbui. Jullie als ervaren mensen hierin weten zelf heel goed welke factoren dat kunnen zijn. Daarom zal het effect bij de één wel,en de ander amper merkbaar zijn. Dus persoonlijk vind ik die kapjes geen onzin.
Gast sattaz Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Origineel bericht van: Klaas Klus En het is anders niet als geldklopperij. En een goede satboer zal je echt geen kapjes verkope, doet hij dat wel, dan mag hij weleens in een grote spiegel kijken of hij zijn klanten niet een beetje oplicht. Want ik vind het dan oplichten want er zal ook water aan het kapje blijven hangen en nog wel meer als op een lnb. En dan nog de wolken, daar zit het water in en als je al last hebt van een enkele drup wat is dan bij een wolk vol met.... En ik zeg niet dat ik het allemaal beter weet maar heb wel een ervaring met schotels meer als 25 jaar. En dit soort broodje aap verhalen zijn de wereld ingebracht om er weer wat geld aan te verdienen. En in de praktijk lost het geen donder op, je krijgt geheid meer last van water want het kapje is veel groten als de LNB en dus ook meet water in zijn omgeving. Ik en ik spreek voor mijzelf en al wat ik geschreven heb is ook voor mijn eigen verantwoording, maar het is grote ONZIN. @Klaas Klus, Ik neem aan dat je bedoelt "ik VIND het grote onzin" in plaats van "het is grote ONZIN". Water blijft niet aan het kapje hangen maar blijft OP het kapje. Het kapje helpt uiteraard niet tegen de regen uit de wolken maar helpt juist tegen druppels die op de lnb zelf blijven zitten. Vergelijk het met een bril. Daar heb je ook meer last van druppels die op de brilleglazen zitten dan van de overige regendruppels die vaak massaal uit de lucht komen vallen. Met name bij kleine schotels zoals de Multytenne of bij grote(re) schotels waarmee zwakke signalen zoals bij Nilesat 7 West worden ontvangen bewijst de paraprot haar nut. Ook hier geldt: meten is weten. Je hebt 25 jaar ervaring in de satellietwereld maar heb je ook zelf ervaring met de paraprot? Heb je ooit zo'n paraprot gehad of getest? Met vriendelijke groeten sattaz
GeniusX Geplaatst: 13 mei 2010 Geplaatst: 13 mei 2010 Iedereen moet doen wat hij niet laten kan, maar bij mij maakt een paar regendruppels op de lnbkop geen enkel verschil. Het signaal wordt wel zwakker door dikke grijze regenwolken, het hoeft dan (nog) steeds niet te regen. Sterker nog, het komt regelmatig voor dat wanneer asta1 verzwakt, astra3 en astra2 nog even normaal ontvangst hebben. De bewolking komt vaak uit het westen. Een toeter sneew is een ander verhaal.
_Bartje_ Geplaatst: 14 mei 2010 Geplaatst: 14 mei 2010 Heb je de link bekekeken die mediaboy had gepost ivm inverto lnb's? Daar blijkt het dus een bekend probleem met dit type LNB te zijn.
Gast Klaas Klus Geplaatst: 14 mei 2010 Geplaatst: 14 mei 2010 Meneer Ijzerbout, u doet nu alsof u mij even iets wilt duidelijk maken over Burum. Ik zal u het een een ander duidelijk maken. Die foto's van u zeggen mij niets en die afstand foto's helemaal niet. Ik zat er dagelijks intern(nu vut), dus ben beter geinformeerd, met schotels als velen van jullie. En die schotels zijn inderdaad groot maar, maar ook hele kleine, die zijn echt niet voor de doeleinden die jullie denken. Verder mag en kan ik mij daar niet over uitlaten. En al die gasten die denken dat zo'n raar kapje nut heeft, die hebben totaal geen verstand van schotels en dit is een harde conclusie. Koop goede lnb's die wel tegen water kunnen. Ga eens wat meer de diepte in om zo'n ding te bestuderen, haal eens een uit elkaar en oordeel dan. Ga niet altijd af op de satboeren die denken alles te weten en je miskopen laten doen. Maar zo zit de Nederlander in elkaar, het geld moet uit de beurs(rollen die hap, verslinden) En dit gaat nu al zo vaak hier en zo is het ook geweest, als iemand een goed weerwoord heeft, dan begint de klok alweer over te slaan naar wat velen hier hebben meegemaakt, "even tercht zetten, lukt het niet dan maar uitschakelen". Ik heb altijd gezegd, Jullie moesten eens weten. Nu weten jullie meer over de achtergrond van veel werk en geen hobbiest ben. En nu stop ik zelf met deze dis, want er zijn toch altijd weer bazen die denken dat ze beter weten als de prof. P.S: er zijn meerde mensen bij mij geweest in de zomer, omdat ze ontvangst problemen hadden, geen water, heldere lucht mooi weer zonnig 30 graden. En dan, weten jullie wel hoe heet zo'n LNB word van binnen, de zon in de schotel en brand vele uren op zo'n lnb. Ja en dan weer dat kapje, die zorgt voor oververhitting en kapot lnb weer geld voor de satboer, nieuwe lnb. Doe u voordeel of nadeel ermee. het maakt mij niet veel uit hoor.
Gast Klaas Klus Geplaatst: 14 mei 2010 Geplaatst: 14 mei 2010 Meneer sattaz in mijn vorig stukje heb ik een paar ervaringen neer gezet van de raar kapje(parraprot) duren naam dus veel verwachtingen. De vergelijking brilleglazen gaat echt niet op, hij kijkt niet naar krijgt digitale signalen en niet over een millimeter maar over de gehele kop. Vandaar dat zelfs 20 regendruppel nog geen invloed hebben. Schotel ervaring. ach ben maar een kabouter. En schotels die ik heb gehad, zijn 3 meter doorsnede draaibaar, 1,2 meter draaibaar en door verhuizing naar centrum dorp nu een wavefrontier 90. Maar om alles te ontvangen, behoeft voor mij niet meer. Om de opgestraalde signalen te pakken die bij een voetbal wedstrijd zijn is niet meer nodig, alles word uitgezonden, dan kijk ik daar liever naar als naar 4 tv's allemaal met een andere beeld van dezelfde wedstrijd waar de producer dan weer een beeld van maakt en die wij dan nadien konden zien. Nu is het anders en alles word anders. Zo ook slechte LNB's die als zeer goed worden verkocht maar de voorkant een pijl is en ja dan is de te ontvangen oppervlakte wel heel klein. Maar ja het lijkt toch mooi en duur. Ook hier hou ik het nu voor gezien, heb geprobeerd om iets duidelijk te maken. De container is groot genoeg en dump het daar maar in en verkwist uw geld. Ben maar een kabouter zoals ik al eerder noemde.
Gast Klaas Klus Geplaatst: 14 mei 2010 Geplaatst: 14 mei 2010 En algemeen wil ik nog een opmerking maken: Mijn hobby is mijn werk geworden en toch bleef ik mijn hobby uitvoeren met veel passie. Dit heeft geresulteerd dat ik daardoor ook veel heb gemist. Bijvoorbeeld: iedere keer bezig zijn met het ontvangen van zwakke signalen en proberen die zo goed mogelijk te krijgen. Zendamateur, beelden uitzendenen beelden ontvangen, praten over de gehele wereld. Maar mijn kinder werden ook groter en als die eens kwamen, dan had je als hobbiest geen of dat dacht je geen tijd. De kinderen hebben nu zelf kinderen. en ik heb nu tijd voor kleinkinderen, maar mijn eigen heb ik veel gemist door de hobby en denk daar eens aan. Maak van iedere druppel geen ziekte, het is maar info(nu denk ik er zo over, vroeger niet)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen