gerrit B Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Vanavond de auto weer eens nagekeken voor de jaarlijkse APK en zoals altijd liepen de remmen weer aan (blijkbaar een typische renault kwaal) Tenminste mijn Laguna had er elk jaar last van dat de remblokken door het remstof vast waren gaan zitten en mijn Scenic heeft ook elk jaar hetzelfde probleem. Verder viel me op dat de remschijven aardig roestig waren (auto wordt slechts goed 5000 Km per jaar gebruikt), dus deze ook even goed schoon gemaakt en daar kwam heel wat troep vanaf. Zoveel zelfs dat ik me afvraag hoe zulke belangrijke dingen in metaal worden uitgevoerd dat zo kan roesten. Verder vraag ik me af hoe dik deze remschijven nog voor de APK moeten zijn? (kan dat nergens vinden) Achter zitten gewoon massieve schijven, maar voor zitten eigenlijk 2 schijven naast elkaar die wel aan elkaar vast zitten, maar waar toch luchtopeningen tussen zitten. In totaal zijn deze aan de voorkant wel een stuk dikker, maar kijk je naar de schijven op zich dan zijn ze elk een stuk dunner dan de massieve aan de achterkant. Iemand een idee hoe dik die minimaal nog moeten zijn? suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Gast Agent Mike Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 dat zijn luchtgekoelde remschijven.. geen idee hoe dik ze moeten zijn voor de apk btw.
Gast Kimble Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Google is your friend. De lichtere motoren 22 mm en de zwaardere 24 mm, dus buitenzijdde meten. Renault zegt dat je voor controle langs kunt komen en ze je hele remsysteem tegen overlegging van de benodigde €uries grondig nakijken.
Boelo Geplaatst: 4 mei 2010 Geplaatst: 4 mei 2010 Voor heb je geventileerde schijven , de meeste remvertraging komt voor weg . Roest op schijven , mag volgens mij niet voor de apk , schijven moeten schoon zijn , dus glimmen. Roest op je schijven is net schuurpapier voor je remblokken , vandaar die stof . Roest op 1 schijf kan aanduiden dat er een remklauw vast zit. Rij voor de apk even een blokje om en dan een paar keer stevig remmen . Dan moeten ze schoon zijn. Zoniet , dan remt hij niet goed , dat komt er wel uit op de rembank . Zet je alles wel in de kopervet of keramische vet ? Anders zit alles straks weer vast . Want van de remstof gaat een klauw niet vastzitten. ...........................Groetjes:...Boelo VU+--Ultimo 4K----Big bisat 13E-19.2E-23.5E-28.2E
Marco275 Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Gerrit, De remblokken moeten voor tenminste 50% dragen, dwz. met een schoon gedeelte van de remschijf in aanraking komen. Hier. De soort roest waar op zou worden afgekeurd is niet weg na een paar keer remmen, de remschijf zal hiervoor moeten worden "afgedraaid", dit kun je laten doen bij een automaterialenzaak. De schijven moeten hiervoor nog wel voldoende dikte hebben. Kijk wel uit met kopervet, smeer dit alleen op de uiteinden van de remblokken waar ze in de houder (klauw) zitten. Kopervet tast namelijk de rubber afdichtingen aan.
columbo Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Het is lang niet altijd nodig om de remschijven af te draaien,zeker niet als ze alleen maar roestig zijn,het geen er op neer komt de de desbetreffende rem (klauw) niets doet,afkeur dus vvor APK.Het ontroesten kan ook op de auto zelf zonder de schijven te demonteren.nl Met een kom staal borstel op een haakse slijptol van ca 800watt.of met een lamellen schijf.Werkwijze:van binnen zijde naar buiten zijde werken, eerst de remschijf in beweging brengen zo dat hij al draait als je begint,door de werking van de roterende borstel of schijf zal de remschijf blijven draaien op een behoolijk toerental.Doe dit aan bijde zijden van de remschijf en altijd bijde schijven op een as,anders krijg je ongelijkmatige remwerking meer dan ca.15a20% verschil= Afkeur voor APK.
gerrit B Geplaatst: 5 mei 2010 Auteur Geplaatst: 5 mei 2010 Origineel bericht van: Kimble Google is your friend. De lichtere motoren 22 mm en de zwaardere 24 mm, dus buitenzijdde meten. Waar heb je dat ergens gevonden, want die van mij zijn 22,1 en 22,2 mm dik? Ik heb zelf diverse zoekopdrachten gegeven en kom dan wel volvo's ed tegen maar geen renault scenic's suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
POLAKS Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Dit lijkt mij een zeer slecht advies, vooral niet doen. De roest die bij normaal gebruik niet weg gaat moet je alleen eraf laten draaien als de auto daarvoor afgekeurd gaat worden. Ga vooral eerts naar de garage en vraag daar advies wat het beste is in jouw situatie. Kopervet, daarmee moet je opletten dat je alleen die delen die je wilt invetten, dun invet. Dit gaat NIET zonder demontage van de remblokken.
Gast Kimble Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Origineel bericht van: gerrit B Origineel bericht van: Kimble Google is your friend. De lichtere motoren 22 mm en de zwaardere 24 mm, dus buitenzijdde meten. Waar heb je dat ergens gevonden, want die van mij zijn 22,1 en 22,2 mm dik? Ik heb zelf diverse zoekopdrachten gegeven en kom dan wel volvo's ed tegen maar geen renault scenic's suc6 Gerrit Google op "breedte remschijven apk renault" en toen een paar bladzijdde's verder. Had beter even het linkje kunnen droppen. Zie hem niet zo snel meer
joker55 Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Een belletje naar de dealer geeft ongetwijfeld ook het juiste antwoord. Maar misschien heb je hier wat aan? http://www.###geen_reclame###.nl/renault/scenic-ja0-1_/14777/remdelen-droog minimale dikte dus 21,8 mm voor, en achter 9,5 mm nieuw resp 24 en 10,5 mm overigens, een beetje roest op je schijven is niet erg......laat je je auto al een nacht met regen staan, zit er al een laagje roest op. Een keer remmen, en het is weg. De schijf is niet van roestvrij metaal, maar gewoon ijzer. HUMAX iCord is vervangen door de VU+ 4k SOLO,
RobbieT Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Controleer ook even de rembalans. Als je remt moet de auto netjes rechtuit blijven rijden, zonder correcties aan het stuur. Daarop keuren ze ook af. Verder heeft Renault vaak een remdrukverdeler onder de achteras hangen die de remdruk voor de achterwielen regelt. Die wil ook nog wel eens vast gaan zitten waardoor de achterremmen helemaal niet meer meedoen. Roest van de remschijven ben je meestal zo kwijt door een paar keer te remmen. Het vastzitten van de remklauwen door remstof gebeurd vooral als je stalen velgen met wieldoppen hebt, die ventileren de remmen onvoldoende waardoor het stof niet wegkomt. CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af! Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1 Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5
gerrit B Geplaatst: 5 mei 2010 Auteur Geplaatst: 5 mei 2010 en ik heb juist de originele aluminium velgen. Maar zit wel elk jaar met deze ellende Ik heb alleen nog niet kunnen vinden hoe dik ze minimaal moeten zijn om afkeur te voorkomen, denk tenminste dat er wel verschil zal zitten tussen schijven van de verschillende merken. Overigens wel vreemd dat zoiets niet te vinden is, hoe komt het APK station dan aan die waardes? suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
vGnp Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Origineel bericht van: gerrit B Ik heb alleen nog niet kunnen vinden hoe dik ze minimaal moeten zijn om afkeur te voorkomen, denk tenminste dat er wel verschil zal zitten tussen schijven van de verschillende merken. Overigens wel vreemd dat zoiets niet te vinden is, hoe komt het APK station dan aan die waardes? Dat is omdat de keurmeester ook een rol speelt. Ongetwijfeld zijn er per merk en type voorschriften/aanbevelingen.Linkje vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
GreenPolo Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 @ Polaks Dit wordt in elke garage gedaan, dealer of niet. Praatjes vullen geen gaatjes, maar PUR wel !!!!! Dream 800HD 13/19.2/23.5/28.2
Marco275 Geplaatst: 5 mei 2010 Geplaatst: 5 mei 2010 Origineel bericht van: gerrit B en ik heb juist de originele aluminium velgen. Maar zit wel elk jaar met deze ellende suc6 Gerrit Komt je auto ook in aanraking met gereedschap tussen de APK's dan? Hoeveel kilometer rijd je per jaar? Dit soort verschijnselen treden namelijk op bij weinig gebruik en veel stilstand.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen