Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Iedereen,

Ik weet niet echt in welk onderdeel ik deze onderwerp moet bespreken.

Sinds twee maanden woon ik in een nieuwbouw complex (koop) waar het volgens de 'akte van splitsing' niet toegestaan is om een schotel aan of in het gebouw te plaatsen. In dit nieuwbouw complex met ongeveer 30 woningen, willen 3 woningen graag televisie willen ontvangen via het schotel.

Gisteren heb ik de VVE vergadering mogen bijwonen en kwamen de bestuurders tot het conclusie dat ze het niet erg vinden om 1 gezamenlijk schotel te plaatsen op het hoogste punt van het complex mits ze een document van krijgen waarin exact is aangegeven/beschreven hoe het schotel op het dak wordt bevestigd (zonder te boren) en hoe de kabels gaan lopen etc.

Dus mijn vraag aan jullie allen, of jullie mij kunnen helpen om mij van informatie te voorzien die ik vervolgens weer juist kan verwerken in het document.

Ik dacht zelf aan een GSO systeem, aangezien ik weinig kennis heb hoe dit systeem werkt en wat het precies doet, heb ik jullie hulp bij deze nodig.

Groet,

Yobikap

Geplaatst:
Origineel bericht van: yobikap
Ik dacht zelf aan een GSO systeem, aangezien ik weinig kennis heb hoe dit systeem werkt en wat het precies doet, heb ik jullie hulp bij deze nodig

Ik ben niet van de afdeling tegelvoeten, dus daar kan ik geen antwoord op geven.

Maar wel op die GSO vragen. Wat willen jij en die andere twee toekomstige medesatters gaan ontvangen?
Willen alle drie hetzelfde ontvangen? Gaat het om een of meerdere tuners per woning?
Is er een gezamelijk budget? Al nagedacht over welke ontvanger(s)?

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

GSO is Gereed voor Sateliet Ondvangst, niets anders dan een instalatiedaar voor.Tegelvoet kan wel maar dan wel een goeie,niet die rommel van de bouwmarkt.Ik maak ze zelf ,precies op maat waarvoor ik hem nodig heb.

Geplaatst:

We willen meer Turkse en Indiaas / Pakistaanse kanalen ontvangen.

Ik dacht zelf meer aan:

Astra 1 & 2 op 19.2° Oost

Hot Bird op 13.0° Oost

Türksat 1C/2A op 42.0° Oost

Eurobird & Astra 2 op 28.2° Oost

Geplaatst:
Origineel bericht van: columbo
GSO is Gereed voor Sateliet Ondvangst, niets anders dan een instalatiedaar voor.Tegelvoet kan wel maar dan wel een goeie,niet die rommel van de bouwmarkt.Ik maak ze zelf ,precies op maat waarvoor ik hem nodig heb.

Zijn de tegelvoet niet op verschillende maten en gewichten te verkrijgen? Ik ben van bang dat de VVE een gecertificeerd iets wilt hebben.
Geplaatst:
We willen meer Turkse en Indiaas / Pakistaanse kanalen ontvangen.

Ik dacht zelf meer aan:

Astra 1 & 2 op 19.2° Oost
Hot Bird op 13.0° Oost
Türksat 1C/2A op 42.0° Oost
Eurobird & Astra 2 op 28.2° Oost

4 Quattro LNBs, een 17/8 multiswitch en een T90 op een tegelvoet, zou ik dan zeggen.
Kijk ook eens hier voor een voorbeeld van een GSO.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

En wat zijn de geschatte totale kosten om zoiets ongeveer te laten installeren?

Daarnaast hoe kan ik het beste de kabels weg verwerken en die laten lopen naar de juiste appartementen? Via de galerij en voorkant van het gebouw mag het niet, tenzij het niet anders kan (ik moet dan wel met een oplossing komen die voor hen goed genoeg is).

Voor mijn appartement heb ik ongeveer 70m kabel nodig, voor de appartement van mijn buurman, heb ik ongeveer 40m kabel nodig en voor het laatste appartement hebben wij 10m kabel nodig.

Geplaatst:
En wat zijn de geschatte totale kosten om zoiets ongeveer te laten installeren?

T90 schotel: Ergens tussen de 100 en 130 euro

Mastvoet met een 60 mm buis voor de T90: Weet ik niet, kan hiervandaan niet zien welke mastvoet in jullie opstelling "de beste" zou zijn. Reken op een paar tientjes.

Quattro LNB (per stuk): Prijs begint rond een tientje, gaat door tot rond de honderd euro. Een goeie (vind ik) is de MTI AP84-XT2BL. Deze kost ongeveer 15 euro.

F-Connectoren: Reken grofweg (gemiddelde prijs)een euro per stuk, kies wel de juiste diameter voor de kabel die je neemt
Je hebt er 16 nodig op het dak, 16 voor het aansluiten op de multiswitch (die moet binnen hangen EN heeft een 230V aansluiting nodig!) Verder maximaal 8 voor aansluiten tuners op de multiswitch, en maximaal 8 voor aansluiten van de tuners zelf.

Multiswitch: Reken voor een 17/8 switch van b.v. EMP op rond de 400 euro

Coax: Goeie kabel (b.v. Belden H125, of Hirschmann, of Edison: reken een euro de meter

En nog een rolletje vulcaniserende tape a 15 euro voor het uiteindelijk waterdicht maken van de connectoren op het dak.

Daarnaast hoe kan ik het beste de kabels weg verwerken en die laten lopen naar de juiste appartementen? Via de galerij en voorkant van het gebouw mag het niet, tenzij het niet anders kan (ik moet dan wel met een oplossing komen die voor hen goed genoeg is)

Dat kan ik hiervandaan natuurlijk absoluut niet beoordelen.

Edit: Ik zie nu pas dat je zegt: laten installeren. Wat een installateur rekent weet ik niet. Ik doe dit altijd zelf.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

[waarvoor ik hem nodig heb.

Zijn de tegelvoet niet op verschillende maten en gewichten te verkrijgen? Ik ben van bang dat de VVE een gecertificeerd iets wilt hebben. Die zijn er dacht ik alleen voor terrassen waar ze een grote parsol in zetten,verder is er wel wat verschil maar niet zo heel veel.O die voeten zijn overigens niet gesertificeert.Dus of ik er zelf een maak of niet maakt niet zo veel uit,het gaat er om dat een berdijf de inst.aanlegt,of er een goedkeuring aangeeft.Overigens maak ik ze van RVS,is voor mij makkelijker want dan heb ik geen nabewerking/verzinken nodig en is 100% onderhoudsvrij.Voor ddel van RVS is dat het veel taaier is dus matt. de helft minder dik met dezelfde sterkte.

Geplaatst:

Aha, dat wordt wel een duur grap vermoed ik.

Hoeveel reken jij ervoor om het te installeren?

Ik zal proberen om toestemming te krijgen van de VVE om het dak op te mogen, zodat ik kan kijken of er mogelijkheden zijn voor eventueel een kabel goot (Indien de architect daar rekening mee heeft gehouden).

Geplaatst:
Origineel bericht van: columbo

Die zijn er dacht ik alleen voor terrassen waar ze een grote parsol in zetten,verder is er wel wat verschil maar niet zo heel veel.O die voeten zijn overigens niet gesertificeert.Dus of ik er zelf een maak of niet maakt niet zo veel uit,het gaat er om dat een berdijf de inst.aanlegt,of er een goedkeuring aangeeft.Overigens maak ik ze van RVS,is voor mij makkelijker want dan heb ik geen nabewerking/verzinken nodig en is 100% onderhoudsvrij.Voor ddel van RVS is dat het veel taaier is dus matt. de helft minder dik met dezelfde sterkte.

Hoeveel zou het ongeveer kosten als ik de tegelvoet door jou zal laten maken? Of moet je eerst de locatie hebben gezien voordat je een besluit kan nemen?
Geplaatst:

Onder het frame van de tegelvoet moet je op de hoeken rubberen tegels plaatsen zodat het platdak niet kan beschadigen.

De tegelvoet weegt zelf niet zoveel maar de 4 troittoir tegels wel echter dat totale gewicht is niet dusdanig groot dat het dak dit niet kan dragen.

Ik heb hier op mijn platdak een triax schotel van 78 centimeter staan en de tegelvoet met tegels heeft daar geen probleem mee.

Geplaatst:
(Indien de architect daar rekening mee heeft gehouden).

dat is geen architecten werk/taak/opdracht in deze

je hebt het over woningbouw,
daar zijn de installateurs de adviseur + aannemer tegelijk, dus die moeten dergelijke eventualiteiten hebben voorzien.

en indien niet
dan vraag je alle revisie gegevens van de verkopende partij opdat je een goed inzicht hebt van hetgeen voorzien werd en zelf kunt aanpassen.

huizen/appartementen kopen is moeilijk als je enkel een verkoop brochure in de hand gedrukt krijgt
en daarna aanpassen is wegens het gebrek aan bouw en revisie tekeningen nog moeilijker.
ciao

The Beat Is Rhythm

Club des Belugas

Geplaatst:

Hoeveel zou het ongeveer kosten als ik de tegelvoet door jou zal laten maken? Of moet je eerst de locatie hebben gezien voordat je een besluit kan nemen. ......................Dat hangt geheel van de locatie af en ook wat er opkomt testaan ,dus hoe hoog en welke diameter.

Geplaatst:

dus kan de rest per PM

indien jullie mekaar gevonden hebben

het vragen en of aanbieden van diensten is namelijk niet publiek

zie forum regels

met permissie van lezers en mod's hebben we enkel iets aan "do it yourself" inzake kennis en kundigheid overbrengen.

ciao

The Beat Is Rhythm

Club des Belugas

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen