Ga naar inhoud

beeldverhouding bij de HD kanalen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedendag,

Ik heb een dm800 en een vraag over de HD zenders.

Bij sommige programma`s op de HD kanalen zie je van die zwarte balken aan de zij kant.

Iemand enig idee hoe je dat kan herstellen? In de infobalk staat wel 16:9.

Geplaatst:

@Cruz,

Dat kun je niet herstellen en dat moet je ook niet willen ook. Hier wordt het beeld in 4:3 uitgezonden en op een HD zender ook zo getoond. En zo hoort het ook.

Of vind jij het mooi om alles bij 4:3 uit het verband te rukken en beeldvullend te tonen? Dan krijg je van die brede figuren met van die brede koppen.

Maar inderdaad, er is over die materie al veel gevraagd en geschreven op dit forum.

Geplaatst:

Inderdaad, even zoeken want er is op dit forum al veel over geschreven. Maar om kort te zijn, HD kanalen zenden op dit moment veel programma's uit die niet HD zijn. Deze uitzendingen worden ge-upscaled. Tussen deze programma's zitten ook programma's die niet in breedbeeld zijn en dan worden er links en rechts zwarte balken geplaatst.

Omdat de tv zender de zwarte balken meestuurt in het signaal, kun je er niet simpel iets aan doen. Wanneer je daar wel in slaagt, dan hak je of delen van het beeld af of je gaat het beeld uitrekken.

• Moderator
Geplaatst:

Je sluit parallel aan de HDMI kabel ook nog een scart kabel aan, en kiest voor de RGB ingang.

Meestal kan je dan in het menu van je beeldscherm het beeld net zover uitrekken, als je wilt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Heeft het niets met de resolutie te maken waarin uitgezonden wordt?

zo kom ik bij de BBC HD op 28.2E nu een resolutie tegen van 1440x1080.

Als ik deze niet 'stretch' naar 16:9 dan heb ik hele smalle personen op mijn beeld. Bij 16:9 gestretched zijn de vierkanten in de logo's van de BBC ook netjes vierkant.

(btw. dit alles op een pc, heb geen sat-hd-ontvanger voor tv)

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.