Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast zzzzzzz
Geplaatst:

Wie in Vlaanderen woont heeft waarschijnlijk ook zo'n 3D brilletje van Q-Music in de brievenbus gehad (amber/blauwe gepolariseerde glazen)

Ook ServusTV HD gebruikt een dergelijke brilletje.

Nu, ik heb gemerkt dat het nog ietsje verder gaat.

Je kunt 3D methodes ook converteren.

Maw. de beelden die in de zogenaamde side-by-side 3D getoond worden, kun je omzetten naar anaglyphe 3D.

Bij side-by-side 3D verlies je de helft van je resolutie (horizontaal), maar je beeldfrequentie blijft behouden.

Als je geen 3D TV hebt, zie je dan gewoon 2 beelden naast elkaar die het beeld weergeven dat enerzijds het linker- en anderzijds het rechteroog moeten zien.

Bij anaglyphe 3D heb je de 2 beelden door elkaar verweven, waarbij een brilletje met gepolariseerde kleurenfilters uit die 2 verweven beelden de 2 beelden haalt die elk oog apart moet kunnen zien.

Bij die anaglyphe brilletjes heb je allerlei types : rood/cyaan, rood/blauw, rood/groen, geel/blauw (zoals dat van Q-Music en ServusTV HD), enz.

Maar vermits je bij side-by-side 3D de 2 oorspronkelijke beelden nog hebt, is het perfect mogelijk mits het juiste programma om dat om te zetten naar een ander type (bijv. anaglyph geel/blauw).

Hoe doe je dat ?

1. Het programma dat de omvorming doet draait op PC, dus moet je eerst opnemen, en dan de opname op PC afspelen (het zou leuk zijn als er daarvoor een plugin voor Dreambox zou bestaan, zodat je niet eerst via de PC zou moeten gaan).

Neem bijv. het nieuwe Astra 3D demo kanaal dat gisteren gestart is (Astra 3 op 23,5°E : 11778 V, DVB-S2, 27500, 9/10).

Daar kun je voortdurend herhalende 3D filmpjes bekijken in side-by-side mode.

Je neemt een opname op van bijv. een kwartiertje, en copieert die dan naar de PC.

De opname zal dus moeten gebeuren op een toestel dat toelaat dat je de opnames verliesvrij overzet (bijv. Dreambox, maar ook bijv. een PC met DVB-S2 satkaart is natuurlijk ok).

2. Je hebt nu je .TS file op PC staan.

Nu heb je nog de software nodig om dat in real time om te zetten.

Die vind je bijv. hier : http://www.berezin.com/3d/stereoscopic_player.htm

De gratis versie speelt slechts 5 minuten video ineens af.

Er bestaat ook een gelijkaardig programma dat volledig freeware is :

http://stereo.jpn.org/eng/stvply/index.html

3. Je opent de file, kiest daarbij voor Side by Side, Left image first, aspect ration 16:9, en kiest nu de methode van weergave, afhankelijk van welk brilletje je wilt gebruiken.

In de betalende versie kies je na het openen van de file voor :

View

Viewing Method --> Anaglyph --> Optimized Anaglyph Yellow - Blue (in de veronderstelling dat je het Q-Music/ServusTV HD brilletje gebruikt).

4. De video zou nu moeten afspelen (beeld en geluid).

Je kunt best de video verslepen op het scherm dat rechtstreeks aan je TV hangt.

Als het 3D effect niet optimaal is, kun je met ctrl+ pijltje links of ctrl+pijltje rechts de kijkhoek van de 2 beelden vastleggen (verder uit elkaar of dichter bij elkaar).

Persoonlijk vind ik het toch niet helemaal optimaal, omdat met zo'n brilletje op het beeld enorm verdonkert.

Je moet helderheid en contrast enorm openzetten om het beeld wat te verbeteren.

Wie zijn 3D brilletje van Q-Music/ServusTV HD opzet moet hieronder een 3D afbeelding te zien krijgen :

stereo.th.png

• 3 weken later...

• Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Er zijn diverse 3D conversieprogramma's te krijgen voor de PC

Bij de titel vroeg ik me wat anders af. Mijn huidige plasma tv is vrij recent en naast 100 Hz ook een 600Hz subfield of hoe ze dat ook noemen. Zou je met een software-update de laatste generaties niet ook geschikt voor 3D kunnen maken? Ik denk dat ze om nieuwe tv's te verkopen daar niet snel aan zullen beginnen, maar zou het technisch onmogelijk zijn? Een andere optie is wellicht een printplaat bijplaatsen of vervangen.

Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)

• Moderator
Geplaatst:

Ik ben vanavond in de gelegenheid geweest, 3-D op een Panasonic VT-20 te bekijken.

Via Eurosport 3D (Satelliet) live Roland Garros, tennis gezien.

Het voegt werkelijk een 3e dimensie toe aan het tv kijken!

Wow!

Ten aanzien van de techniek, Roland Garros werd uitgezonden in de "2-beelden naast elkaar" techniek, en door de Panasonic verwerkt tot 2 volledige beelden, die 60 keer per seconde werden omgeschakeld.

Een beetje computer moet daartoe zonder problemen in staat zijn.

Echter wordt je shutter bril wordt via een infra rood impuls om en om geschakeld, en die bril zie ik je nog niet zo snel aansturen.

Het systeem is wel in staat, om je een kleurecht en natuurgetrouw 3-d beeld te laten zien.

Nogmaals, het was WOW!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik lees anders hele andere berichten. Met name dat de rand van de TV het diepte effect ernstig verstoord.

Ik voorspel: 3D is van voorbijgaande aard en dan nog alleen leuk bij sensationele films in de bioscoop.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

3D gaat wel een hit worden. Ook ik heb VT20 in 3D gezien en hoewel ik ook eerst wat sceptisch was ben ik volledig om. Het is echt gaaf. Kan niet wachten om 3D beelden van bv voetbal te zien. Maar ook met games zal het geweldig zijn.

Ik denk niet dat de huidige 2D TVs door een simpele ingreep geschikt gemaakt kunnen worden voor 3D. De VT serie van Pana geeft bv een betere weergave van 2D dan de V serie. Dat komt omdat er bij de VT serie een betere fosfor-laag in verwerkt zit en ook de beeldprocessor is een stuk beter dan die in de V serie.

• Moderator
Geplaatst:

Psychosammie, heb je het zelf al met eigen ogen kunnen aanschouwen?

De rand van het scherm is zeker een factor, te vergelijken met een raamkozijn. Objecten in het beeld kunnen voorbij de rand naar buiten komen, en zijn dan nog steeds van perfecte kwaliteit.

Ik spreek hier over het Panasonic 3D systeem. Ik weet niet hoe de andere systemen presteren.

Ik zeg objecten, want dat geeft denk ik het verschil weer tussen platte en 3-d weergave,

Vergelijk het met een schaakspel op een tafel.

2D zijn foto,s van de stukken, op het bord.

3D is het schaakstuk zoals je dat met 2 ogen op het bord waarneemt.

Zoals Eurosport 3D op dit moment live uitzendingen van Roland Garros verzorgt, toont aan, dat 3D heel snel de experimentele fase kan ontstijgen.

Gisteravond werd er ook verteld, dat een van de kabelaars, ik meen Ziggo een kanaal voor 3D weergave gaat opschakelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Zoals ik zei: "Ik lees heel andere dingen". Ik heb Alice in Wonderland in 3D in de bioscoop gezien. Voor dat soort films heel leuk.

Maar ook erg vermoeiend en met name bij de ondertiteling ging het mis. Daar krijg je focus problemen op (net als de TV rand trouwens).

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat ik 3D wil kijken naar zoiets oninteressants als voetbal, tennis of het journaal.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:
Origineel bericht van: Psychosammie
Zoals ik zei: "Ik lees heel andere dingen". Ik heb Alice in Wonderland in 3D in de bioscoop gezien. Voor dat soort films heel leuk.

Maar ook erg vermoeiend en met name bij de ondertiteling ging het mis. Daar krijg je focus problemen op (net als de TV rand trouwens).

Alice is niet in 3D opgenomen maar nabewerkt tot 3D. Een duidelijk neveneffect is vermoeidheid voor de kijker en meer.

Er is een erg interessant artikel geschreven in CT magazine van twee maandjes terug over 3D in de huiskamer. En ook hier weer geldt: hoe beter de bron en hoe beter deze aansluit op het later gebruikte apparaat voor de weergave, hoe beter 3D overkomt.

Ik vind het zelf wel interessant, maar sta niet vooraan in de rij om er eentje aan te schaffen smile

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Psychosammie

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat ik 3D wil kijken naar zoiets oninteressants als voetbal, tennis of het journaal.

Jij misschien niet maar een grootdeel van de markt wel. 3D is de toekomst, zeker voor toepassingen als games/computers maar ook films en met name sport evenementen. Natuurlijk hoeft niet alles in 3D. Ook zullen we aan de bril moeten. Zonder bril moet je recht voor je TV zitten en als je dus met meerdere mensen wilt kijken zal je achter elkaar moeten zitten. Ook denk ik dat je alleen met een bril het 3D effect "naar voren" of "out of the box" hebt en zonder bril dus alleen een 3D effect hebt "naar achteren" of "in the box". Geen idee zomaar een hersenspinsel van mij.

3D wordt de bom. En die brillen worden misschien wel een rage, zou mij niets verbazen lol.
  • Moderator
Geplaatst:

Die brillen zijn duidelijk nog niet uit-ontwikkeld.

Voor brillen dragers zijn ze lastig, en gaan ten koste van de kwaliteit.

Ik ga ervan uit, dat een slimme opticiën brillen op maat én sterkte gaat leveren, een gat in de markt.

Geplaatst:

heeft iemand van YOU een dvb-s2 3d zender die men bekijken kan

als demo

met 3d tv dan wel te verstaan???

sky 3d op 28,2Oost is gescrambled bijvoorbeeld

zijn er FTA 3d zenders?

ciao

Redemption Day

Sherel Crow, Johnny Cash

Gast sjonnie123
Geplaatst:

Servus TV zend op onmogelijke tijden soms eventjes iets in 3D uit, kijk op hun site voor de uitzendtijden.

Je kunt dan iets 3D-achtigs waarnemen met een kleuren brilletje.

Verwacht er niet te veel van...

• Moderator
Geplaatst:

Vannacht om 00 uur op Anixe HD de FED CUP in 3D

Geplaatst:

Ceesv

Ik ben het met jou eens wow

IK heb gisteren eens rustig op het Spaanse 3 D kanaal een concert gezien en echt super.

Tevens gisteren even op sky kunnen kijken maar nu weer weg bij mij.

ik kijk op de Panasonic 20VT

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen