jalu Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Origineel bericht van: matthew_be_wvl Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Typisch Nederlands fenomeen. De Duitsers zijn anders ook wel kampioenen in het uitvinden van neologismen. JUIST de Duitsers inderdaad. Een televisie heet daar een verkijker... DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB
Tonskidutch Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 komisch dat taal plots een gebrek onthuld. ver zien ~ = tele visie ~ = fern sehen maar goed ciao Traces Of You Anoushka Shankar, Norah Jones
Drs. IJzerbout Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Zeker nog nooit gehoord wat de Fransen voor een prachtige woorden gebruiken. Weet je wat een ordinateur is? Maar we kunnen er lang en breed over lopen te lullen: Kunstmaan is een woord dat totaal out is..en ik zou me niet verwonderen dat Jan Modaal geen benul heeft waar je het over hebt. Een computer noem je ook niet: rekenaar in Nederland. Het woord "Fernseher" in Duitsland is in de volksmond voor 100% ingeburgerd. Dat kun je van kunstmaan echt niet zeggen. Trouwens... in het begin-tijdperk werd in Nederland het televisiekijken "vèr zien" genoemd. Mensen die vèr zagen werden werden ook wel "luister-kijkers" genoemd. De allereerste benaming voor televisie in Nederland was: "Beeldtelegraaf". Dus het Duitse "Fernsehen" is helemaal zo gek nog niet. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Tonskidutch Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 syfy klassieker die zonnenstorm aardbevingen / vulkaan uitbraken zal wel wegens een de Frogs komen...? overigens in herhaling op de sat-zender Einsfestival ciao Traces Of You Anoushka Shankar, Norah Jones
Drs. IJzerbout Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Citaat: op de sat-zender Einsfestival Ik geloof dat er enkelen zijn die dat liever: kunstmaan-zender noemen. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
kriebie Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Het woord "Fernseher" in Duitsland is in de volksmond voor 100% ingeburgerd. Zolang ze nog alles nasynchroniseren zal dat ook wel zo blijven.
Gast raas Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Jaren geleden toen de huiskamer-bioscoop-setjes op kwamen zetten stonden in advertenties bv. ook kreten als 'satelliet-speakers voor het ruimtelijke geluid'. Hoe hangen ze die dingen in de lucht dan? en hebben de buren er geen last van? 'k vond het maar raar dat die term in een keer in de audio-gebruikt ging worden.
D_V Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Wie heeft in godsnaam toch dat stomme woord "kunstmaan" weer van stal gehaald. Heb dat nog nooit in een andere taal gehoord. Typisch Nederlands fenomeen. Nou... Citaat: Regie führte das Kontrollzentrum der ESOC (European Satellite Öperational ... Als sich der Kunstmond in 75 000 Kilometer Höhe über dem Atlantik befand (nach ...
Moderator ceesv Geplaatst: 7 mei 2010 Moderator Geplaatst: 7 mei 2010 Kunstmond lijkt mij meer mislukt ijselmeerduits! Het bestaat wel in het inofficiele duitse spraakgebruik, maar wordt net zo weinig in duitsland gebruikt, als de kunstmaan in Nederland. Overigens is een ordinateur een ander woord voor rekenaar, magnetoscope is ook zo'n mooi frans woord. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gast Pedro Newbie Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Kunstmond lijkt mij meer thuis te horen in een sexshop
Jean-Claude Geplaatst: 7 mei 2010 Auteur Geplaatst: 7 mei 2010 ordinateur is Frans voor computer, of hoe noemt dat ding in het Nederlands ? DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.
Moderator ceesv Geplaatst: 7 mei 2010 Moderator Geplaatst: 7 mei 2010 Dat zeg ik, rekenaar! >Klik< Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
D_V Geplaatst: 7 mei 2010 Geplaatst: 7 mei 2010 Origineel bericht van: ceesv Kunstmond lijkt mij meer mislukt ijselmeerduits! Het bestaat wel in het inofficiele duitse spraakgebruik, maar wordt net zo weinig in duitsland gebruikt, als de kunstmaan in Nederland. Het ging erom of de uitdrukking ook in andere talen gebruikt wordt. De ESA gebruikt de uitdrukking zelf ook, evenals gerenomeerde bronnen als Der Spiegel.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 Mensen...ik woon al 28 jaar in Duitsland en ben met de hele satelliet gebeuren in professionele zin vertrouwd. Ik heb er dagelijks beroepsmatig mee te maken. Nog NOOIT heb ik iemand hier het woord kunstmaan, Kunstmond, artificial moon of lune artificiel in de mond horen nemen als er een satelliet mee bedoeld wordt. Je zou zou je echt belachelijk maken. Wat journalisten doen moeten zij weten...die snappen er niets van en willen alleen maar interessant klinken. Het taalgebruik met geweld daar heen buigen zodat de onbegrijpende lezer ontzag krijgt voor de woordkeuze van een stel onnozele reporters. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Gast satdevil Geplaatst: 8 mei 2010 Geplaatst: 8 mei 2010 Wat maak je,je toch druk hoe sommigen die sat noemen. Denk aan je hart.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen