Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen,

Mijn Philips DSR 2211 satelliet ontvanger begint kuren te vertonen en helemaal met het WK in het vooruitzicht ben ik gaan nadenken over een eventuele vervanger. Dit moet er natuurlijk een zijn met HD functionaliteit!

Nu is het zo dat ik een HTPC heb staan welke de functie van de DVD/video/cd speler al heeft overgenomen en het lijkt mij dan ook erg fijn om hier ook de satelliet ontvanger in onder te brengen.

Na een dag rondneuzen op dit forum heb ik zeker het idee dat ik al een stuk wijzer ben geworden ( waarvoor dank!) echter heb ik eerlijk gezegd nog geen idee wat nu de beste manier is om dit aan te pakken en ik hoop dan ook dat jullie me verder op weg kunnen helpen.

Voor de volledigheid zal ik even de huidige configuratie beschrijven:

HTPC:

MS-TECH MC-400 behuizing

Foxconn AM-3 Moederbord

AMD Phenom II 720 X3 Processor

4 GB RAM (overkill ?)

ATI Raedon HD 3200 series (onboard)

DVD speler/writer

1GB Western DIgital HD

Draait op W7 Ultimate,

De video gaat via DVI naar mijn televisie en de audio via Spdif naar de Harman Kardon

Als Afstandsbediening heb ik een Dinovo Mini Bluetooth toetsenbord(je) ( beste gadget ooit gekocht!!!! wink )

Dit systeem draait zonder problemen 1080p en moet mijn inziens dan ook geschikt zijn om HD via satelliet weer te geven ( please correct me if i'm wrong cool)

Televisie:

Sony Bravia 46" full HD LCD televisie

AV Receiver:

Harman Kardon DTS receiver

De HTPC staat in het thuisnetwerk(54g) met onze desktop waarop de muziek te vinden is welke we weer via de HTPC afspelen, hierop downloaden we ook alle muziek en kleinere filmbestanden.

Ik weet dat dit omslachtig is maar dit is even hoe het momenteel in elkaar steekt,

het is de bedoeling om binnenkort via een NAS te gaan werken en hierop alle "externe" apparaten aan te sluiten maar dat is even een project na deze.

Voor zover ik heb begrepen heb ik om de Philips te vervangen qua hardware het volgende nodig:

Een DVB-S2 kaart ( het liefs met meerdere tuners voor het tegelijkertijd kijken en opnemen)

en een Smartcard reader.

Mijn keuze gaat dan op dit moment uit naar de volgende producten:

Hauppage WinTV HVR 4000 en de Smargo Smartreader+ waar mijn CD kaart ingaat.

Tot hier heb ik het idee dat ik het begrepen heb wink

Echter zit ik met het volgende dilemma: Welke programma's en welk OS ga ik gebruiken en al dan niet dualboot?

Windows is "mijn ding" zeg maar, puur en alleen omdat ik van Linux geen kaas gegeten heb en graag voor 12 juni een goed werkende configuratie wil hebben.

Mijn doel met de HTPC is enkel het kijken van (HD)TV, DVD's, MKV bestanden, AVCHD, TV series ( gedownloaded) en het luisteren van MP3. Momenteel gebruik ik mijn HTPC ook voor het downloaden van grote bestanden via nieuwsgroepen en hiervoor denk ik windows nodig te hebben. Dit zal in de toekomst veranderen wanneer er een NAS komt voor de opslag van data.

Graag zou ik willen weten Wat de juiste manier van handelen is in dezen?

Is de beoogde hardware aan te raden?

Welke software kan ik het beste gebruiken en i.c.m. welk OS?

Is mijn Dinovo Mini ook te gebruiken in een Linux omgeving?

Als jullie mij hiermee verder kunnen helpen zou dat heel fijn zijn en wellicht dat anderen er ook weer iets aan hebben natuurlijk.

De DVB-S2 kaart wil ik in ieder geval bestellen en ook de Smargo cardreader, of dit moet echt niet goed zijn natuurlijk dan verneem ik dit graag!

Mijn grootste onduidelijkheid is momenteel welke softwareoplossing ik moet kiezen en ik hoop dat jullie hiermee kunnen helpen, alvast bedankt!

Vr.Gr. Patrick

Zij wilde de wereld zien; hij installeerde Google Earth

• Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Hallo,

ik heb geen ervaring met satelliet middels een htpc dus daar kan ik je weinig over vertellen. Wat betreft het afspelen van HD met dit systeem heb ik mijn twijfels. Het is zeker mogelijk alleen ben ik bang dat de CPU hier het meeste werk gaat doen. Een losse grafische kaart bijvoorbeeld een ATI 5450 zal een stuk beter zijn. Kost niet zo gek veel meer. Ikzelf ga een htpc maken met een Intel I3. Deze heeft de grafische chip op de processor zitten en zou volgens alles meer als voldoende moeten zijn maar dat is nog even afwachten.

Software:

Ik ben zelf ook een windows gebruiker en weet ook helemaal niets van linux. Ik heb momenteel een test opstelling lopen waarbij dvblink windows media center voorziet van de nodige tuners. Standaard wordt door windows media center het encrypten van kanalen niet geaccepteerd. Je zou dus dan alleen maar free to air kanalen kunnen bekijken. DVBlink is dan je oplossing. Deze ontvangt het tv signaal. Gebruikt acamd om de boel te encrypten middels newcs en je smargo en stuur vervolgens het beeld door naar windows media center. Het werkt bij mij perfect op 1 ding na; Als de pc uit standby komt dan mislukt de eerste keer dat je een zender wilt bekijken. Als je dan de volgende zender kiest krijg je gewoon beeld. Maar ik denk dat dvblink daar wel een oplossing voor gaat vinden. Kewstie van tijd. Het nadeel van windows media center gebruiken is dat je niet alle bestandformaten aan kunt. Vraag me niet precies welke allemaal maar ik heb her en der gelezen dat het nogal beperkt is.

Een andere windows oplosing zou zijn mediaportal. Dit is volledig gratis heeft een geweldig forum, kan heel veel bestandformaten aan maar, is niet zo mooi (maar das persoonlijk) en stabiel als windows media center. Daarnaast zijn er volgens mij nog tig andere programma`s maar daar heb ik me verder niet in verdiept.

Wat misschin ook nog van belang is: Stroomverbuik? Ik heb daar zelf nogal op gelet tijdens mijn zoektocht. Vind je dit belangrijk dan zou ik voor andere hardware gaan kijken. AMD is niet echt de zuinigste op markt. Op het wteakers forum staat heel veel info over dit soort zaken. Zoek daar maar es op BBG (best budget guide). Ook htpc komt goed aan de orde. Satelliet eigenlijk niet maar daar hoef je je niet zo druk om te maken. De pc is de basis. Elke tuner werkt bijna hetzelfde het einige wat je anders zult hebben is het uitlezen van de keys van je smartcard maar daar kunnen de jongens op dit forum je vast en zeker mee verder helpen.

Geplaatst:

Onzin. Het hardwarematig decoden van H264 (HDTV, MKV, etc), MPEG2 (SDTV) en/of MPEG4 (DivX, XviD) is onder Windows geen enkel probleem met de eerder genoemde hardware. Ik doe hetzelfde maar dan op een nVidia ION icm een Atom 330 en tot op heden geen probleem bij het bekijken van 1080i streams via DVB-S2 (Hauppauge NOVA-HD-S2 en een Tevii S660), 1080p MKV's en originele Blu-Ray titels.

Ik zie dat je gebruik wil maken van Windows 7 Ultimate. Deze heeft standaard Windows Media Center (MCE) en in combinatie met de HVR-4000 zou je in principe de FTA zenders moet kunnen bekijken. Maar voor het kijken van de HDTV zenders van Canal Digitaal moet je gebruik maken van een valide smartcard met bijbehorende abonnement icm een CI-slot (niet van toepassing bij de HVR-4000) of een smartcard reader (zoals de Smartreader+). Nu is het mogelijk om je MCE installatie uit te breiden met een pakketje dat de naam DVBLink TVSource bedraagt (Dit kost geld, maar er is een trial te downloaden). Vervolgens kan je met de plugin Acamd de Smartreader+ aanspreken (al dan niet icm NewCS/OSCam).

Overigens heb je nog een andere alternatievem en dat is gebruik maken van bijvoorbeeld: DVB Viewer Pro (circa € 15,-, is voorzien van HTPC functionaliteit en is gewoonweg de beste DVB software. Bovendien kan je Acamd native gebruiken), Mediaportal (gratis en met de MDAPI installatie kan je ook gebruik maken van Acamd) of GB-PVR (gratis, maakt ook gebruik van MDAPI maar is vele malen lichter dan Mediaportal).

Linux zou ik in jouw geval gewoon links laten liggen. Niet alleen vanwege je beperkte kennis, maar ook omdat het hardwarematig decoderen via ATI-hardware nog niet mogelijk is (Ja, officieel wel. Maar dan moet je behoorlijk wat zelf gaan tweaken en compileren).

Verder, qua hardware zit het meer dan goed. Wellicht dat je kan kijken naar zo'n NVidia ION/Atom 330 setup. Deze is krachtig genoeg, relatief goedkoop en bovendien ook nog eens vele malen zuiniger. Overigens zou ik wel gebruik maken van de 32-bits installatie. Niet alleen om eventuele softwareproblemen te voorkomen, maar ook omdat het gewoon geen nut heeft om een 64-bits installatie te gebruiken voor alleen MCE activiteiten.

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Niels Wagenaar
Onzin. Het hardwarematig decoden van H264 (HDTV, MKV, etc), MPEG2 (SDTV) en/of MPEG4 (DivX, XviD) is onder Windows geen enkel probleem met de eerder genoemde hardware. Ik doe hetzelfde maar dan op een nVidia ION icm een Atom 330 en tot op heden geen probleem bij het bekijken van 1080i streams via DVB-S2 (Hauppauge NOVA-HD-S2 en een Tevii S660), 1080p MKV's en originele Blu-Ray titels.

Onzin?? Ik heb ook niet gezegd dat het NIET mogelijk is!! Ik heb alleen gezegd dat de CPU dan het meeste werk moet gaan doen. En dat het op een Atom werkt is ook wel logisch aangezien die ook een grafische chip ingebakken heeft die juist voor DIT doeleinde gemaakt is!!

Geplaatst:

Hoi Jopy,

Bedankt voor je reactie!

Het is inderdaad zo dat bij een pittige 1080p Film de CPU goed op zijn donder krijgt.

Dit is ook de reden dat hier een andere koeler op is gegaan daar het geluid van de standaard fan soms over het filmgeluid uitkwam wink.

Die AMD verbruikt inderdaad ook pittig wat stroom en het plan is dan ook om binnenkort over te stappen naar een Intel Atom configuratie met een Nvidia ION chipset echter is dat nu nog niet het geval en zal ik het toch nog even met dit systeem moeten doen.

DVBLink heb ik al e.e.a. over gelezen en dit programma zal ik dan ook zeker gaan aanschaffen.

Wat bestandsformaten betreft lijkt het me dat hiervoor wel plugins en/of codecs te krijgen zijn?

Media Center laat zich tegenwoordig ook steeds beter tweaken dus verwacht hiermee niet al te veel last te krijgen.

Acamd en newcs zijn termen die mij (nog) niet bekend zijn, zal hierop dus nog even gaan googelen.

Verders kom ik ook regelmatig draadjes tegen waarin erg positief over DVBViewer Pro gesproken word, is dit misschien ook een optie of overbodig bij gebruik van DVBlink icm media center?

In ieder geval bedankt alvast voor deze aftrap!

Vr.Gr. Patrick

P.s. Iemand ervaring met de Hauppage HVR 4000 kaart? klopt het echt dat deze 4 tuners heeft of is dit ietwat misleidend gebracht?

Geplaatst:

Hi Niels,

Jij ook bedankt voor je duidelijke uitleg!

Voor wat betreft configuratie zit ik dus wel aardig goed al, en mbt het stroomverbruik zal er een Atom komen met ION chipset. Denk dat ik dan ook meteen de 32 bits versie van W7 installeer.

MDAPI word ook weer even googelen wink

Dus,

aanschaffen:

Hauppage HVR 4000

Smargo Smartreader+

DVBlink

DVBViewer Pro

Even een dag klooien en pat heeft satelliet op zijn HTPC?

Heb er nu al zin in om dit in elkaar te gaan zetten smile

Geplaatst:
Origineel bericht van: Jopy

Onzin?? Ik heb ook niet gezegd dat het NIET mogelijk is!! Ik heb alleen gezegd dat de CPU dan het meeste werk moet gaan doen. En dat het op een Atom werkt is ook wel logisch aangezien die ook een grafische chip ingebakken heeft die juist voor DIT doeleinde gemaakt is!!

En ik zeg dat dit onzin is omdat de grafische chipset (de HD3200, eigenlijk is het de AMD 780G chipset) meer dan voldoende capaciteit heeft om H264 (of te wel HDTV, Blu-Ray) via de hardware te decoderen omdat het beschikt over ATI AVIVO HD. Het enige wat je nodig hebt, zijn dus de codecs en goede drivers (AMD Catalyst drivers).

In den beginne had ik een onboard ATI 690G/X1250 (2007) en toen genoot ik al van het hardwarematig decoderen van H264 en MPEG2 streams icm DVB Viewer Pro. Alleen ik werd toen verplicht om over te stappen naar NVidia, mede omdat de ondersteuning onder Linux zo brak was. In die tijd hadden wij geen Xvideo mogelijkheden waardoor wij geen gebruik konden maken van overlays frown

Maar waar het dus op neerkomt, is dat het afspelen van H264, MPEG2 en MPEG4 materiaal via de hardware gebeurt zolang deze voldoet aan de standaarden. En inderdaad, een 1080p MKV bestand met teveel reference frames zal wat problemen met zich meebrengen en via de CPU afgespeeld worden. Maar ook op mijn ION chipset zal ik hetzelfde probleem hebben en in dit geval is de CPU ook nog eens vele malen beter. wink

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Geplaatst:

Hallo Bruell,

Ik heb zelf een goed werkende HTPC op bais van:

W7 MCE 32bits

DVBLink TVsource 2.1

NewCS 1.65 + ACamd

Haali's mediasplitter + ffdshow

Tevii S470 S2 PCIe

ASUS M3N78-VM (nVidia8200 chipset)

2Gig geheugen

Nu zit er dus nog maar één DVB-S2 tuner in. Hier moet tzt nog eens een tweede naast komen.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat W7 MCE icm TVsource en DVBviewer niet helemaal lekker werkt. Maar dat kan inmiddels achterhaald zijn...

Klein minpuntje van W7MCE vind ik dat de zap-snelheid niet echt geweldig is. Zeker bij het wisselen tussen een HD-zenders van Astra1 naar Astra3 of vv. Soms 5 sec.+

Als ik dit afzet tegen bijv. XBMC icm TVheadend: +/- 2 sec., dan is een zapsnelheid van 5sec+ een triest verhaal.

Daarbij moet ik vermelden dat deze laatste combi nog niet volwaardige oplossing is mbt DVB-ontvangst. Maar het belooft wel wat.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Geplaatst:

@ Earthfinder.

Heb jij geen last van het standby probleem van dvblink? Dat de eerste tune/opname mislukt als de pc uit standby komt?

Geplaatst:
Origineel bericht van: Bruell

DVBLink heb ik al e.e.a. over gelezen en dit programma zal ik dan ook zeker gaan aanschaffen.
Wat bestandsformaten betreft lijkt het me dat hiervoor wel plugins en/of codecs te krijgen zijn?

Gewoon de Sharky Codec pack installeren en je kan alles afspelen op je Windows 7 systeem (en dus ook binnen MCE7).

Citaat:

Media Center laat zich tegenwoordig ook steeds beter tweaken dus verwacht hiermee niet al te veel last te krijgen.

Acamd en newcs zijn termen die mij (nog) niet bekend zijn, zal hierop dus nog even gaan googelen.
Verders kom ik ook regelmatig draadjes tegen waarin erg positief over DVBViewer Pro gesproken word, is dit misschien ook een optie of overbodig bij gebruik van DVBlink icm media center?

Ik ben zelf ook zeer positief over DVBViewer Pro. Hij is licht in gebruik, zeer compatible en hij kan overweg met diverse MDAPI gebaseerde plugins (zoals Acamd). Maar je moet DVBViewer Pro als alternatief zien. Maar ik hou je natuurlijk niet tegen om zowel DVBViewer Pro als DVBLink TVSource aan te schaffen (heb ik ook gedaan).

Citaat:

In ieder geval bedankt alvast voor deze aftrap!

Vr.Gr. Patrick

P.s. Iemand ervaring met de Hauppage HVR 4000 kaart? klopt het echt dat deze 4 tuners heeft of is dit ietwat misleidend gebracht?

Nou, niet echt. Het ontvangt een DVB-S, DVB-S2, DVB-T of een analoge stream. Het kan dus niet DVB-S en DVB-T laten zien. Maar voor een single-tuner oplossing is dit zeker geen verkeerde oplossing. Ik maak gebruik van zijn kleine broertje in de vorm van de NOVA-HD-S2 (alleen DVB-S of DVB-S2 dus).

Mvg,

Niels Wagenaar

Geplaatst:

@Jopy: Ik heb rond 20 april een volledig nieuwe installatie gedaan en volledig nieuw ingericht mbt TVsource. Dus geen copy paste van settings. Sindsdien heb ik geloof ik één keer een verkeerde tune gehad.

Heb je misschien een upgrade van TVsource geïnstalleerd of eerst verwijderd en dan een nieuwe installatie?

Geplaatst:

Is er multituner support voor Tvsource icm MCE?

Voor zover ik weet kan MCE geen meerdere tuners aan?

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Geplaatst:

@BokkieBok: W7 MCE kan zelf al meerdere tuners aan. Dit kan ook via TVsource worden geregeld.

In feite het enige waar je TVsource voor nodig hebt is de plugin-functionaliteit ivm DVB-kaarten die niet direct aan een CI-interface gekoppeld kunnen worden en je dus met bijv. NewCS en/of Acamd (softcam) moet werken.

Microsoft heeft zelf niet bedacht dat het werken met smartcard readers niet per definitie illegaal hoeft te zijn...

Geplaatst:

Ik heb een trial versie draaien wil het product wel nog gaan kopen. Maar in het forum van dvblogic staan genoeg mensen die hetzelfde probleem hebben. Ga binnenkort mijn htpc in mekaar zetten en dus ook een clean install geven. Misschien dat ik er dan ook geen last meer van heb.

Wat Microsoft betreft. Ik ga toevallig 18 mei naar een workshop van Microsoft m.b.t tv kijken middels mediacenter. Wil daar het probleem van cardreader ook eens voorleggen. Als Microsfot dit nou eens zou implenteren dan hebben ze in mijn ogen een geweldig product!!

Geplaatst:
Origineel bericht van: Niels Wagenaar

Nou, niet echt. Het ontvangt een DVB-S, DVB-S2, DVB-T of een analoge stream. Het kan dus niet DVB-S en DVB-T laten zien. Maar voor een single-tuner oplossing is dit zeker geen verkeerde oplossing. Ik maak gebruik van zijn kleine broertje in de vorm van de NOVA-HD-S2 (alleen DVB-S of DVB-S2 dus).

Mvg,

Niels Wagenaar

OK dus als ik tv wil kijken én tegelijkertijd van een ander kanaal wil opnemen zal ik twee kaarten moeten aanschaffen?
Iemand een tip voor een goede en goedkopere kaart?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen