Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit staat op totaal TV

 

[uPDATE] Problemen CanalDigitaal nog niet verholpen

 

De problemen die de Luxemburgse televisieaanbieder M7 Group S.A heeft met de Mediaguard codering zijn nog niet verholpen. Dinsdag middag rond 15.00 uur vielen de eerste smartcards uit. In de periode daarna vielen nog meer smartcards uit.

 

Direct nadat duidelijk werd dat er sprake was van een domino-effect en er steeds meer smartcards uitvielen is M7 Group S.A gisterenmiddag rond 15.45 uur begonnen met het trapsgewijs uitschakelen van de codering op het merendeel van de door haar zelf beheerde transponders. Diverse zenders worden door CanalDigitaal doorgegeven die afkomstig zijn van transponders beheerd worden door andere Europese televisieaanbieders. Deze kanalen kunnen om technische redenen niet ongecodeerd doorgegeven worden. Twee door CanalDigitaal beheerde transponders op de Astra3 satelliet worden ook nog gecodeerd uitgezonden. Dit is nodig om naar een oplossing van de coderingsproblemen te kunnen zoeken. De televisieaanbieders CanalDigitaal, TV Vlaanderen en TéléSAT, allen eigendom van M7 Group S.A zijn getroffen door de storing.

 

Direct heeft net NOC van M7 Group S,A een onderzoek naar de coderingstoring ingesteld. Daarbij heeft men kort na het starten van het onderzoek ook hulp gekregen van coderingeigenaar Kudelski. Op dit moment loopt het onderzoek nog steeds. Er kan nog niet gezegd worden hoelang de storing nog gaat duren.

 

zie de melding van Totaal TV

ppaap


  • Reacties 739
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:
Origineel bericht van: Henri Aalten
Nou SBS6 Deze is nu gecodeerd heb je daar nu beeld, werkt je kaart.


SBS6HD is gecodeerd. Beeld op SBS6 in SD zegt dus niets over je kaart. VH1 is een goede keus om je kaart mee te testen.
Geplaatst:
Origineel bericht van: sattekop
Kan niet iemand op een sticky even duidelijk uitleggen wat er nu meest waarschijnlijk aan de hand is?


Zo'n persoon zou dan doen alsof hij een autoriteit is. Dat lijkt me niet gewenst, tenzij CDS zelf hier komt kijken.

Wat er op basis van de berichten die we hier en elders lezen gebeurd lijkt te zijn is het volgende:

In een modern TV-cryptografiesysteem krijgt iedere chipkaart regelmatig persoonlijke berichten toegestuurd. Dat wordt gebruikt om bijvoorbeeld een chipkaart te activeren, of om de kaart te vertellen welke zenders hij mag decoderen, of om nieuwe cryptografische sleutels te communiceren. Die berichten heten EMM-berichten.

Het lijkt erop dat CDS op een bepaald moment EMM-berichten is gaan sturen aan kaarten die de betreffende kaarten buiten gebruik stelde, de kaarten weigeren de signalen nog te ontcijferen.

Om een dergelijk probleem op te lossen is het erg handig als je weet om welke kaarten het gaat. Die kaarten moet je namelijk EMM-berichten sturen dat ze weer actief moeten worden. Weet je niet om welke kaarten het gaat, moet je alle bekende kaarten berichten gaan sturen, en dan duurt een herstelprocedure een stuk langer.

De kans is ook groot dat de kaarten die nu gesaboteerd zijn, niet met een eenvoudig bericht weer te activeren zijn, anders had men dat vast al lang gedaan. Misschien hebben de kaarten niet de juiste sleutels meer, of is de software in de kaart in de war gebracht, of is het nog erger. Moderne crypografische systemen kunnen veel, inclusief mogelijkheden om een chipkaart zichzelf te laten vernietigen. De procedure om een kaart weer in aktie te doen schieten kan dus eenvoudig zijn, supercomplex, of het kan onmogelijk zijn.

Niemand kan daar helaas iets zinnigs over zeggen, anders dan CDS zelf, maar pas nadat men heeft uitgevogeld wat er precies met de betreffende kaarten aan de hand is.

Citaat:

En hoe lang het gaat duren?
Als het kan worden opgelost?
Oorzaak?


Het is wachten op meer communicatie van CDS, als mede-"getroffenen" (ben wel blij met de extra zenders) kunnen we alleen maar observeren en speculeren.

Het eerste waar je op moet letten is of er getroffen kaarten weer beginnen te werken. Als dat zo is, dan verwacht ik dat men nog eventjes wacht totdat alle kaarten de reparerende EMM's hebben ontvangen, en dan de vercijfering van de kanalen weer aanzet.
Geplaatst:

Thanks.

 

Is er een risico om de kaart nog in de ontvanger te laten?

Kunnen ze het nog erger maken?

Ik neem aan van niet, maar misschien als CD dit leest begrijpen ze wat mensen misschien gaan denken....

 

Wat vooral opvalt is de slechte communicatie en het niet op de hoogte houden van de klanten. Dat is normaal gesproken een eerste vereiste wanneer je je met crisismanagement bezig houdt.

Kathi 910

Multytenne (19.2, 23.5, 28.2, 13 E)

Philips 9000 series (37pfl9632d_10) met ambilight (37 inch): full HD

WD TV Live (vervangt Philips SL300 (stream van PC to TV)

Humax 5400 (buiten gebruik)

Geplaatst:

Aanvankelijk ontving mijn kaart geen EMM's meer (ofwel CDS had de stekker daaruit getrokken). Sinds gisteren heeft mijn kaart meerdere EMM's ontvangen en met succes verwerkt. Ik lees ook geen berichten meer dat er nog kaarten uitvallen. De conclusie is dat er geen "EMM's des doods" meer verstuurd worden.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Zuppelan
Aanvankelijk ontving mijn kaart geen EMM's meer (ofwel CDS had de stekker daaruit getrokken). Sinds gisteren heeft mijn kaart meerdere EMM's ontvangen en met succes verwerkt. Ik lees ook geen berichten meer dat er nog kaarten uitvallen. De conclusie is dat er geen "EMM's des doods" meer verstuurd worden.



Dus na de nieuwe emm's werkt jouw kaart weer?
Hier komen elke dag nog steeds EMM's binnen en worden ook goed verwerkt maar de kaart doet niets.

Citaat:
De conclusie is dat er geen "EMM's des doods" meer verstuurd worden.


Wie zegt dat die werden verstuurd dan? Is alleen door "iemand" geroepen een EMM des doods betekend dat de kaart uitgeschakeld wordt dus ook geen EMM meer kan verwerken en dat doet ie hier wel perfect ( alle 2 btw ) alleen geven ze geen enkele ECM af/

2 x Maxytec Multibox 4K

1 x Zgemma H9 combo
 

Geplaatst:
Origineel bericht van: D_liver


Dus na de nieuwe emm's werkt jouw kaart weer?
Hier komen elke dag nog steeds EMM's binnen en worden ook goed verwerkt maar de kaart doet niets.


Mijn kaart is nooit gestopt met werken, alleen heeft hij een bepaalde periode geen EMM's ontvangen.

Citaat:

Wie zegt dat die werden verstuurd dan? Is alleen door "iemand" geroepen een EMM des doods betekend dat de kaart uitgeschakeld wordt dus ook geen EMM meer kan verwerken en dat doet ie hier wel perfect ( alle 2 btw ) alleen geven ze geen enkele ECM af/


Met "EMM des doods" bedoel ik niet dat de kaart geen EMM's meer kan verwerken, wel dat de kaart in de foutieve toestand terecht komt.
Geplaatst:

Hoe groot het aantal CanalDigitaal-abonnees is die getroffen worden door de storing is onbekend. Wel is zeker dat een grote groep abonnees geen last heeft van de coderingsproblemen. Inmiddels denken technici van M7 Group S.A, ondersteund door Nagravision medewerkers uit Frankrijk en Zwitserland, wel de oorzaak van het probleem gevonden te hebben. Bij een aantal smartcards van televisieaanbieders CanalDigitaal en TV Vlaanderen is er iets misgegaan bij een update. Hierdoor is de geldigheidsdatum van het abonnement dat gekoppeld is aan de betreffende smartcard niet naar de toekomst maar het verleden aangepast. Om de datum weer correct aan te passen moet speciale software worden geschreven dat alleen door Nagravision technici in Frankrijk geschreven kan worden.

Het schrijven van deze software en het uittesten hiervan duurt minimaal tot morgenavond. Tot deze tijd blijven CanalDigitaal en TV Vlaanderen last houden van de coderingsproblemen. Vandaag zijn nog diverse HD-kanalen omgeschakeld naar ongecodeerde ontvangst. Een aantal kanalen blijft nog gecodeerd uitzenden omdat men op deze zenders testen uitvoert om de coderingsproblemen te verhelpen. Ook de pornokanalen blijven voorzien van de gebruikte codering.

Op internet werd gespeculeerd dat de huidige problemen mogelijk het gevolg zouden zijn van extra beveiligingsmaatregelen om illegaal kijken via cardsharing te voorkomen. M7 Group S.A verwijst deze speculaties echter resoluut naar het rijk der fabelen.

 

Bron en vervolg verhaal van totaal tv.

Geplaatst:

@harry,

 

 

Citaat:
Hierdoor is de geldigheidsdatum van het abonnement dat gekoppeld is aan de betreffende smartcard niet naar de toekomst maar het verleden aangepast.

 

 

Geweldig verhaal, beeld is iets anders, maar in dat geval zouden de ECM's gewoon moeten lopen.

 

E.e.a. is gemakkleijk te contoleren door de kaarten die het probleem hebben op datum te controleren.

 

 

 

Citaat:
Een aantal kanalen blijft nog gecodeerd uitzenden omdat men op deze zenders testen uitvoert om de coderingsproblemen te verhelpen.

 

 

Dat zou kunnen kloppen, de update's lopen gewoon, maar om dat te testen heb je geen gecodeerde zenders nodig.

 

 

Gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Geplaatst:

@Zilverster,

Ik heb het verhaal niet verzonnen, de bron is Totaal TV, zoals vermeld onder het bericht.

 

.--------------------------------------------------------------.

| Provider | Expiry date | Name | Bitmap |

|----------|-------------|------------------|------------------'

| 0000 | 2010-06-10 | MANAGMENT | ---------------- |

| 006A | 2010-06-10 | CANALDIGITAAL | E500000000000000 |

|----------|-------------|------------------|------------------'

Mijn datum staat in de toekomst, en werkt ook niet.

Geplaatst:

@harry

 

 

Citaat:
@Zilverster,

Ik heb het verhaal niet verzonnen, de bron is Totaal TV, zoals vermeld onder het bericht.

 

 

Nee, dat weet ik ook wel dat het niet van jou komt smile.....................

 

 

 

Citaat:
Mijn datum staat in de toekomst, en werkt ook niet.

 

 

Dat is dan toch bewijs genoeg dat het verhaal niet klopt.

 

Ik zou de eerste wel eens willen zien die hier een datum, terug in de tijd, post van zijn kaart.

 

Al zou je de start datum van een ( bepaalde ) kaart aanpassen, zouden nog de ECM's moeten doorkomen, met een verkeerd antwoord. De ECM's zouden lopen en dat is nu niet het geval.

 

 

Gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Geplaatst:

Ik heb ook geen beeld op mijn kaart en die staat gewoon in de toekomst met de datum

dit is na ongeveer 15 minuten op sbs6HD:

 

card reader /dev/sci0

handled 159(0) ecms and 14(14) emms

0000 MANAGMENT : 2010-07-03

006a CANALDIGITAAL : 2010-07-10

 

maar gelukkig zijn de meeste zenders ja nu fta. Laat ze het maar goed uitzoeken.

 

Maar nu heb ik een probleem.. ik heb geen gecertificeerde tuner van hun en een "oude" canaldigitaal ci module.. Dat wordt hopen dat het gaat werken met hun update dadelijk.

 

 

Geplaatst:

Wat mij wel is opgevallen is het volgende.

 

In mijn dreambox 7020 zie ik het volgende staan bij mijn seca3 kaart

 

6a CANAL+ Digitaal Nederland (19E)

 

In mijn 800 met ook een seca 3 kaart zie ik dit

 

100 : 0 CAid | 6a CANAL+ Digitaal Nederland (19E)

 

Zie dus bij een dreambox seca id 100:0 dus niet meer ??

 

Overigens geven beide kaarten ook geen ecm meer.

 

Ook op bijde kaarten datum normaal

0000 MANAGMENT : 2010-07-07

006a CANALDIGITAAL : 2010-07-09

 

VU+-Ultimo4k + VU+-zero4K + Multibox 4k + 100cm 13-19-23-28 + 110cm Dish + SG2100

Geplaatst:
Origineel bericht van: Zilverster

Ik zou de eerste wel eens willen zien die hier een datum, terug in de tijd, post van zijn kaart.

Beste Zilverster en anderen:
De datum op smartcards wordt niet opgeslagen zoals je die uitleest in je cam of softcam.
Vele jaren geleden, toen de eerste smartcards verschenen, was er slechts weinig ram aanwezig, dus moesten de coders trucjes gebruiken om ruimte te besparen. Een van de trucjes was om de jaartelling niet op 0 te laten beginnen maar in 1996 (naar ik me meen te herinneren.) Het is goed mogelijk dat er in de datum-vergelijkingsroutine op de kaart een fout zit waardoor er na een bepaalde datum een binair negatief getal ontstaat. Denk aan de Millenniumbug waar 99 overging in 00. Men had bespaard op de 19.
Wat ik wel vreemd vind is dat er berichten zijn van mensen die dezelfde data op de kaart hebben maar waarbij de een wel een werkende kaart heeft en de ander niet.
Wellicht spelen nog andere factoren een rol, zoals het abo of de versie van de kaart.
Het blijft nog even speculeren, maar wat ik aan wil geven is dat, met die datum in het verleden, waarschijnlijk een "millenniumbug" wordt bedoeld.
Gast masaman
Geplaatst:

Van de CD site:

UPDATE 14 mei 2010: Storingsoorzaak bekend.

 

Het ongemak waarmee CanalDigitaal en haar abonnees te maken heeft,wordt veroorzaakt door een hardnekkige storing. Door deze storing zijn een aantal zenders voor een aantal abonnees niet beschikbaar. Het gaat om de volgende zenders: Veronica HD, SBS6HD, Eurosport HD, History HD (de standaard versie van deze zenders zijn wel beschikbaar), de muziekzenders van MTV en de overige zenders van de gelinkte kanalen, inclusief de erotiek zenders.

Er wordt door technici gewerkt aan een oplossing die spoedig beschikbaar zal zijn.

 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...