Ga naar inhoud


Vraag over grondkabel leggen


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

hallo,

 

ik wil elektro in de tuin gaan aanleggen. Ik wil hiervoor 4x1,5mm YMVK grondkabel gaan gebruiken.

Nu vraag ik me af of deze kabel in een buis/pvc pijp moet liggen of niet?

 

Ik wil de kabel tegen de schutting (muur) van de buren leggen, dus ik kan de kabel maar zo'n 20 cm onder de oppervlakte leggen ivm fundering van de muur.

 

Op de plaats waar de kabel komt te liggen wordt alles verhard, dus er is geen kans dat ik er ooit ga graven.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Mimisiku

Ja, volgens de NEN norm moet de kabel in een pijp.. Vocht/zuur van de grond kan de isolatie aantasten. Gebruik je kabel met pantsering dan hoeft er geen pijp bij, maar wel weer een stootmat voor boven de kabel....

 

Maar goed, dat is dus officieel.. Je zult ze de kost moeten geven waar de kabel gewoon los in de grond ligt en dan vaak ook nog kwaliteit Gamma frown

 

Ter Info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het voor tuinverlichting is, dan voldoet 1,5 mm2.

 

Ga je ergens ergens een WCD plaatsen voor tuingereedschap o een electriche bakplaat e.d., pak dan 2,5 mm2

 

Google eens op Draka Vulta. Voldoet aan alle NEN normen en is geen bouwmarkt kwaliteit.

 

Installatieburo in je buurt heeft deze zeker.

 

Suc6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je YMVK-as gebruikt kan het zo de grond in, bij ymvk moet er een pijpje omheen.

 

De dikte van de kabel is afhanklijk van de belasting en de lengte,

als je een grote tuin hebt en de kabel word langer dan 158 meter moet je minimaal een 6mm2 gebruiken,

eronder voldoet een 2,5mm2 prima en kun jij je electrische barbeque er probleemloos op aansluiten (max 3600W).

 

 

Gr. Jarno
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: J@rno
Dus bij een camping aansluiting van 6A doe jij ook 2,5mm2?
Niet echt rendabel, maar kunt het wel beter te dik nemen dan te dun (anders krijg je er tuinverwarming bij).

Een camping aansluiting is meestal geen vaste verbinding
het is meestal een soepele kabel via een stekker op een
wand kontakt doos van de camping.
via een soepele verbinding mag je met 1.5 kwadraad werken
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht dat het om de diepte ging en dan is 20 cm gewoon niet genoeg.

Electrakabel moet hoe dan ook altijd op 60 cm diep liggen.

Dat er boven verhard wordt maakt helemaal niets uit, er kan altijd iemand dat verharde deel er weer uithalen en met 1 steek in de grond de kabel raken en dat mag dus niet.

 

Daarnaast mag dit soort kabel niet zonder extra beschermmantel in de grond er zal dus een slagvaste buis omheen moeten (dus niet alleen grijs, maar ook slagvast)

Hoe het precies zit met 1,5 en 2,5mm weet ik niet zeker, maar dacht dat als de spanning schakelbaar is dat je dan 1,5 mag gebruiken, is het een vaste aansluiting dan moet je minimaal 2,5mm gebruiken.

 

Alternatief is dus de kabel niet door de grond maar op de schutting aanbrengen. Dan hoef je nl. nergens rekening mee te houden en alleen deugdelijk te bevestigen (clips of buis) en blijft alleen de dikte nog over, je hebt dan alleen wel een lelijke kabel in het zicht.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...