Ga naar inhoud

Google geeft VP8 (tegenhanger x264) licentie- en patentloos vrij

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

http://tweakers.net/nieuws/67413/google-...5-20&u=1200

Lijkt me een grote toekomst hebben deze tegenhanger van het niet vrije (en dus in veel gevallen door aanbieders betaalde) h264. Scheelt hardwarefabrikanten, maar ook aanbieders als CDS licentiekosten als ze dit formaat gaan gebruiken.

Gebruikers mogen x264 tot 2012 zonder kosten gebruiken, maar wie zegt wat ze daarna van plan waren...

Als het ook nog open is, kan er ook door iedereen gewerkt worden om de codec steeds efficiënter te maken.

Ik vraag me allen af, zouden de huidige HD ontvangers (zoals de Dreambox) dit ook kunnen verwerken zonder hardwarematige aanpassingen? Misschien dat er hier een kenner zit die dat kan beantwoorden.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Dream1975
Ik vraag me allen af, zouden de huidige HD ontvangers (zoals de Dreambox) dit ook kunnen verwerken zonder hardwarematige aanpassingen? Misschien dat er hier een kenner zit die dat kan beantwoorden.

Out-of-the-box sowieso niet. Gezien de grote gelijkenis met h264 is het héél misschien met een firmware update mogelijk, maar ik zou er niet op rekenen. Gezien CDS dan voor alle ontvangers een firmware update moet regelen (wat waarschijnlijk niet zal lukken) en VP8 met dezelfde bitrate niet dezelfde kwaliteit kan halen (http://x264dev.multimedia.cx/?p=377#more-377) waardoor het door de extra transponderkosten alleen maar duurder zal worden is het uitermate onwaarschijnlijk dat satellietproviders VP8 zouden gaan gebruiken.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Waarom denk je dat vp8 "opeens" gratis is en h264 niet? Als er nog goed verdiend kon worden aan vp8 dan had men dat echt wel gedaan. VP8 is gewoon net als ogg/vorbis een codec van de vorige generatie en dus feitelijk "end-of-lifetime". H264 zitten de (bijna) nieuwste technieken in en investeringen die daar in gedaan zijn moeten zich nog terugbetalen. Niks voor niks...

Overigens hintje.... h264 is een formaat (waar je het over hebt), x264 is een implementatie van een h264 encoder. x264 is geen formaat net zoals divx dat niet is.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:
Origineel bericht van: Erik Slagter
ogg/vorbis een codec van de vorige generatie

Ahum... Vorbis is nog altijd het neusje van de zalm op geluidscompressiegebied en de reden dat Google het gekozen heeft om VP8 te complementeren voor webvideo.

Wat jij bedoelt is Ogg Theora.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Erik Slagter
VP8 is gewoon net als ogg/vorbis een codec van de vorige generatie en dus feitelijk "end-of-lifetime".

VP8 is amper anderhalf jaar geleden aangekondigd. H264 is zo even uit mijn hoofd een jaar of vier oud. Hardly EOL dus. Je bent ongetwijfeld in de war met VP3 (Theora) dat oorspronkelijk ook door On2 is ontwikkeld.

VP3 wordt door o.a. Mozilla en Opera gebruikt als video decoder voor HTML5 maar voldoet al jaren niet meer. Ze gebruiken het omdat het niet verschrikkelijk duur dreigt te worden zoals H264. VP3 is immers ook rechtenvrij. Omdat VP3 niet voldoet voor hoge kwaliteit video en er wel een standaard moet komen is er een beroep gedaan op Google die daar gehoor aan heeft gegeven door VP8 vrij te geven. Was dat niet gebeurt dan was H264 de standaard geworden en dan had Mozilla Firefox waarschijnlijk geen goede HTML5 video ondersteuning gekregen omdat ze de licenties niet kunnen betalen.

Of dit ook veranderingen gaat brengen aan broadcaststandaarden lijkt me niet. In die standaarden zit H264 immers als codec ingebakken. Tegen de tijd dat daar een opvolger voor komt is ook VP8 al gedateerd. Daarnaast lijken H264 en VP8 kwalitatief gezien wel op elkaar maar onder de motorkap waarschijnlijk allerminst. Het zijn immers twee losstaande codecs.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen