Ga naar inhoud


Kwaliteit SD kanalen


Haenzel

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Wat zijn de WK uitzendingen in SD gruwelijk slecht.

Echt veel slechter als normaal, op HD is het echter super.

Ook de SD kabel (UPC) geeft heel veel onscherpte en artefacten.

Zou het komen dat de HD opnamen gedownscaled worden voor SD ?

 

Overigens was het mijn buurman die een 7025 heeft hiermee terwijl hij mijn 500HD beeld nog niet had gezien, en vroeg wat er aan de hand kon zijn met zijn ontvanger want had dit nog nooit zo slecht gezien.

Kun je nagaan wat hij zei toen hij mijn voetbaluitzending bekeek.....

 

Denk eerst eens na voordat je een scherpe opmerking maakt !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: M€®LïÑ
Wat zijn de WK uitzendingen in SD gruwelijk slecht.
Echt veel slechter als normaal, op HD is het echter super.
Ook de SD kabel (UPC) geeft heel veel onscherpte en artefacten.
Zou het komen dat de HD opnamen gedownscaled worden voor SD ?


Nee, het is zuiver bitrate. Het downscalen zelf levert een scherp plaatje op en dat is goed te zien als het beeld stil staat. Het probleem is als volgt.

MPEG-compressie maakt gebruikt van een discretecosinustransformatie van het beeld. Dat betekent dat het beeld opgesplitst wordt in tweedimensionale cosinusfuncties met verschillende frequenties en amplitudes. Die amplitudes lopen van 0 to 255. Compressie wordt bereikt door de amplitudes door een bepaald getal te delen. Als je bijvoorbeeld door 128 deelt kan je alleen nog maar de getallen 0 en 1 te delen en heb je voor de betreffende amplitude nog maar 1 bit nodig in plaats van 8.

Vloeiende kleurovergangen bestaan vooral uit cosinusfuncties van een lage frequentie. Scherpte kleurovergangen en fijne details in het beeld hebben juist veel cosinusfuncties met een hoge frequentie.

Nu een voetbalwedstrijd. Het gras wat je ziet heeft veel fijne details, dus krijg je heel veel functies met hoge frequentie. Dat betekent dat veel bits nodig zijn om al de amplitudes van die functies op te slaan. Om dat te laten passen in de beschikbare bitrate moet de MPEG-encoder een hoge deelfactor gebruiken voor de amplitudes van die functies.

Het gevolg is dat de fijne details uit het beeld vervangen worden door arctefacten. En dat is duidelijk te zien.

Citaat:

Overigens was het mijn buurman die een 7025 heeft hiermee terwijl hij mijn 500HD beeld nog niet had gezien, en vroeg wat er aan de hand kon zijn met zijn ontvanger want had dit nog nooit zo slecht gezien.
Kun je nagaan wat hij zei toen hij mijn voetbaluitzending bekeek.....


Ik vind het ook zwaar onvoldoende wat hier gepresteerd wordt. Daarentegen heb ik vanmiddag de wedstrijd bekeken op Digitenne, en helaas was dat nog veel slechter. M'n chef had een DVB-T-ontvanger meegenomen en heeft de wedstrijd met een projector op de muur geprojecteerd, wel toffe actie.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het antwoord is trouwens nog niet helemaal volledig: Naast dat het gras veel hoogfrequente componenten veroorzaakt, beweegt het beeld ook veel van links naar rechts.

 

Beweging wordt bij MPEG aangegeven door bewegingsvectoren die per 8x8-blokje aangeven waar het heen is bewogen. Nadat de optimale bewegingsvectoren zijn bepaald (degene die het kleinste verschil opleveren met het volgende beeldframe) wordt het verschil tussen het beeld dat ontstaan door de bewegingsvectoren toe te passen en het daadwerkelijke volgende beeld bepaald, op dat verschil wordt uiteindelijke de discrete cosinustranformatie toegepast.

 

Als het hele beeld in beweging is, nemen de bewegingsvectoren veel plaats in (vergelijk met bijvoorbeeld een pratende nieuwslezer, waar alleen een deel van het beeld beweegt). De combinatie van bewegingsvectoren en veel hoogfrequente componenten zorgt dat voetbal extra druk op de beeldkwaliteit zet.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wow.. kijk dat is nu eens een duidelijke uitleg.

thanx, jammer genoeg is het voor de SD kijkers zuur want het lijkt me dat de toekomstige uitzendingen steeds vaker in native HD zal worden uitgezonden wat dus problemen zullen opleveren voor SD kijkers, zeker als het om live uitzendingen gaan die ter plekke worden aangepast voor uitzending per SD decoder.

 

Denk eerst eens na voordat je een scherpe opmerking maakt !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft men bij CDS wat met de knopjes, ik zit Brazilië - Noord Korea op NED1 te kijken, met een bitrate die vrij consistent boven de 5 megabps zit, zelfs pieken tot 7 megabps (nog nooit gezien op een CDS-zender) met direct positief effect op de beeldkwaliteit, het ziet er behoorlijk netjes uit vanavond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
Origineel bericht van: M€®LïÑ
Wat zijn de WK uitzendingen in SD gruwelijk slecht.
Echt veel slechter als normaal, op HD is het echter super.
Ook de SD kabel (UPC) geeft heel veel onscherpte en artefacten.
Zou het komen dat de HD opnamen gedownscaled worden voor SD ?


Nee, het is zuiver bitrate. Het downscalen zelf levert een scherp plaatje op en dat is goed te zien als het beeld stil staat. Het probleem is als volgt.

MPEG-compressie maakt gebruikt van een discretecosinustransformatie van het beeld. Dat betekent dat het beeld opgesplitst wordt in tweedimensionale cosinusfuncties met verschillende frequenties en amplitudes. Die amplitudes lopen van 0 to 255. Compressie wordt bereikt door de amplitudes door een bepaald getal te delen. Als je bijvoorbeeld door 128 deelt kan je alleen nog maar de getallen 0 en 1 te delen en heb je voor de betreffende amplitude nog maar 1 bit nodig in plaats van 8.

Vloeiende kleurovergangen bestaan vooral uit cosinusfuncties van een lage frequentie. Scherpte kleurovergangen en fijne details in het beeld hebben juist veel cosinusfuncties met een hoge frequentie.

Nu een voetbalwedstrijd. Het gras wat je ziet heeft veel fijne details, dus krijg je heel veel functies met hoge frequentie. Dat betekent dat veel bits nodig zijn om al de amplitudes van die functies op te slaan. Om dat te laten passen in de beschikbare bitrate moet de MPEG-encoder een hoge deelfactor gebruiken voor de amplitudes van die functies.

Het gevolg is dat de fijne details uit het beeld vervangen worden door arctefacten. En dat is duidelijk te zien.

Citaat:

Overigens was het mijn buurman die een 7025 heeft hiermee terwijl hij mijn 500HD beeld nog niet had gezien, en vroeg wat er aan de hand kon zijn met zijn ontvanger want had dit nog nooit zo slecht gezien.
Kun je nagaan wat hij zei toen hij mijn voetbaluitzending bekeek.....


Ik vind het ook zwaar onvoldoende wat hier gepresteerd wordt. Daarentegen heb ik vanmiddag de wedstrijd bekeken op Digitenne, en helaas was dat nog veel slechter. M'n chef had een DVB-T-ontvanger meegenomen en heeft de wedstrijd met een projector op de muur geprojecteerd, wel toffe actie.


Is wel degelijk NOS/npo die het verpruts met downscale, upc krijgt directe 8Mbit stream en ook daar ziet het er niet uit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Origineel bericht van: Littlesat
Wie weet doen ze het wel extra... Om HD te verkopen ;-)


Jij zegd het, ik dacht het.
SD ziet er inderdaad minder uit dan dat ik gewend ben op Nederland 1.


Waar is de goeie oude tijd dat we tevreden waren met gewoon analoge kleurentelevisie?!!

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Earthfinder

Waar is de goeie oude tijd dat we tevreden waren met gewoon analoge kleurentelevisie?!!


Ik constateer iets, heeft dus niet met wel of niet tevreden zijn te maken.
Waar de goeie ouwe tijd gebleven is weet ik niet, ik weet niets eens of die er wel ooit geweest is. laugh

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Origineel bericht van: Earthfinder

Waar is de goeie oude tijd dat we tevreden waren met gewoon analoge kleurentelevisie?!!


Ik constateer iets, heeft dus niet met wel of niet tevreden zijn te maken.
Waar de goeie ouwe tijd gebleven is weet ik niet, ik weet niets eens of die er wel ooit geweest is. laugh


Die goede/slechte oude tijd is alweer voorbij haha.
Al dat gezanik over upscalen etc. sinds ik van kabel naar satelliet (in 2004) ben overgestapt met mijn breedbeeldtv geniet ik nog elke dag van het mooie digitale beeld! de Duitse zenders maar ook de Nederlandse zenders.
Misschien zijn mijn ogen niet goed? dat zal het wel zijn.

Mvg Wiljo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wapper

Is wel degelijk NOS/npo die het verpruts met downscale, upc krijgt directe 8Mbit stream en ook daar ziet het er niet uit.


Ben ik niet met je eens; wat jij bij UPC ziet weet ik niet, maar omlaag schalen veroorzaakt *nooit* MPEG-arctefacten, en dat is toch wat hier het beeld verpest.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren,

 

Omdat ik bedreoft was van de slechte SD kwaliteit wat CanalDigitaal levert heb ik met mijn Dreambox 500+ even een meting (meerdere eigenlijk) verricht.

 

Resultaat is als volgt:

 

Ned 1 = 44.440 kbit/s

ARD-Test-1 = 7074.172 kbit/s

 

Alle Nederlandse zenders (Rtl, SBS enz.) laten een waarde van rond 44.440 kbit/s ziet terwijl Duitse zenders rond 7074.172 kbit/s zitten.

 

Dit is toch een fors verschil en kan bij mijn weten niet anders verklaard worden dan dat CanalDigitaal bewust slecht kwaliteit levert.

 

Wie met ene Dreambox (Gemini 4.70, PLi kan het dcaht ik ook) zou ook een meting kunnen gaan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: lujo
Heren,

Ned 1 = 44.440 kbit/s
ARD-Test-1 = 7074.172 kbit/s



Is dit niet de audio bitstroom?

En wordt het verschil niet veroorzaakt door Dolby 5.1?

Of vergis ik mij nu?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...