Ga naar inhoud


Hoe een goede vloeibare dichting maken?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik heb een lagering van een versnellingsbak die aan de buitenkant olieverlies van de bak heeft.

Nu heeft de garagist Locktite gebruikt om die dicht te krijgen, en volgens ie zei heeft ie locktite aan de buitenkant van de lagering gewreven en dan de lagering erin geperst...

Na enkele duizend km stond de versnellingsbak onderaan weer nat...

 

Nu dacht ik dat de lagering eruit moest, ontvetten van de zitting, dan een ring van Locktite, en pas als die droog is dan de lagering erin persen?

Of moet het anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Dit zijn wel echt typisch vragen die op een auto forum thuis horen en niet op dit forum.

 

Omdat dit off-topic is, laat ik het toe, maar ik neem aan dat je zelf ook wel kunt bedenken dat je op een auto forum meer reacties zult krijgen. smile

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

elk lager in de versnellingsbak is zo gemonteerd dat deze

NIET naar buiten kan lekken deze zitten bijv. achter een deksel

of binnenin de bak

of hebben als exstra afdichting een OLIEKEERING deze kan los gemonteerd zijn of in het lager zelf zitten

als je een lager in een huis perst is de kans zogoed als 0 dat deze lekt tussen huis en buiten ring lager

of het lager moet hebben vast gezeten zodat de buiten ring is gaan mee draaien en deze het huis heeft beschadigd dan moet er geen loctite tussen maar gewoon een nieuw huis monteren

maar leg eens precies uit waar hij lekten wat er lekt een

oliekeering of een lager

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast roger4007
Origineel bericht van: Jan Ambers
Ik heb een lagering van een versnellingsbak die aan de buitenkant olieverlies van de bak heeft.
Nu heeft de garagist Locktite gebruikt om die dicht te krijgen, en volgens ie zei heeft ie locktite aan de buitenkant van de lagering gewreven en dan de lagering erin geperst...
Na enkele duizend km stond de versnellingsbak onderaan weer nat...

Nu dacht ik dat de lagering eruit moest, ontvetten van de zitting, dan een ring van Locktite, en pas als die droog is dan de lagering erin persen?
Of moet het anders?


zeker nooit laten drogen die Locktite meteen monteren.deze is meer voor de vaste verbindingen zo als een schroef dan wel is er een vloeibarepakking gebruikt

dan zal het wel gaan om een keering en niet een lager .
of het lager moet voor zien zijn van een keering en bij een lek vervangen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk een afdichting, erin geperst; die dan door een ring vastgehouden wordt met enkele schroeven erin.

Ik dacht dat dan een ring gelegd werd zoals een rubberring; ter afdichting.

Dat dan die "keerring" (bij mij abusief lagering genoemd) er dan in geperst werd, en omdat die keerring erin gehouden wordt door een met schroeven gevezen ring zou alles dicht moeten zijn?...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een versnellingsbak van een auto is vrijwel nooit druk onderhavig, zoals je koelsysteem en cylinder dat wel is. Ook is in de meeste gevallen een carterpan niet aan druk onderhavig.

 

Als je ipv de originele pakkingen gebruik wilt gaan maken van vloeibare pakkingen, zorg dan dat beidde delen schoon en ontvet zijn. Smeer één deel in met voldoende vloeibare pakking en monteer dan de bak of carterpan terug, rekening houden met het kruislings aandraaien. Doe je dit namelijk niet dan kan je er gif op innemen dat je als je bv links al vast zit door rechts te gaan draaien alle vloeibare pakking eruit perst.

 

Sla ook het manual erop na wat de aandraaimomenten zijn.

 

Tip: Ga naar een fora als problemcars of een merkgebonden Nederlands-talig forum en leg het daar voor. Er zitten daar garage vakmensen op die je graag willen helpen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Let bij het monteren ook op de juiste plaatsing. Je hebt nl een binnenkant en een buitenkant bij een oliekeerring.

 

Als je hem omgekeerd in het huis plaatst dan gaat hij sneller slijten en lekken.

 

En vooral regelmatig en recht erin persen.

1 van die fouten bij het monteren wordt afgestraft met lekken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Het is eigenlijk een afdichting, erin geperst; die dan door een ring vastgehouden wordt met enkele schroeven erin.
Ik dacht dat dan een ring gelegd werd zoals een rubberring; ter afdichting.
Dat dan die "keerring" (bij mij abusief lagering genoemd) er dan in geperst werd, en omdat die keerring erin gehouden wordt door een met schroeven gevezen ring zou alles dicht moeten zijn?...



het is dus als ik het goed begrijp de keerring van een van de uitgaande assen
oftewel een aandrijfas keerring
als deze lekt dan zit ofwel de keering er scheef in ,of is beschadigt bij het
zetten of monteren van de aandrijfas of de ontluchting van de versnellingsbak zit dicht
ook zou het nog kunnen zijn dat de oude keering te ver op de aandrijfas is ingesleten zodat de nieuwe niet meer afdicht maar dat komt zelden of nooit voor

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Brombeer

 

Ik heb ook niet gezegd dat het de regel is dat er druk is. Normaliter is er geen druk in de bak/carter. Bij problemen wel ja. Tussen keringen en pakkingen zijn imo wel 2 verschillende benamingen met een ander doel. Pakkingen zijn voor vast gemonteerde objecten en keringen voor bewegende delen.

Een lekke kering hoeft niet direct aan druk gebonden gerelateerd te zijn en lekke pakkingen wel. Ik snap ook wel dat je een carteronluchting hebt en zo ook voor koelsystemen. Heb 4 jaar motortechniek gehad in mijn vakkenpakket voor luchtvaartmotoren. Iets meer druk en iets geavanceerder als een auto-motor. Auto-afdeling is ook niet mijn straatje, maar komt redelijk in de buurt van luchtvaart cylindermotoren.

 

Het is mij geheel niet duidelijk waarom na het aanbrengen van vloeibare pakking op de 2-delen en het sluiten (lees: in elkaar zetten) hiervan, er aan de zijkant hiervan vloeibare pakking is gesmeerd. Lijkt erop dat er een kier zit, als ik het zo lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Ja maar in het leger kijken ze niet op een litertje olie, als je die diesels daar ziet roken lijkt me dat niet pluis.


Koud en gassen met het spul. Klinkt als een leasebak wink Ken de vliegtuigmotoren wel. Maar dan meer de high end met gesloten systemen. Stermotoren ook zeker, tot 18 Cylinders. De Newton en Rolls Royce zijn daar mooie voorbeelden van. Ook de wankelmotor van Mazda.

Er is idd een heel groot verschil tussen keerringen, keringen, pakkingen (vloeistof-druk).

Maar die vloeibare rommel is leuk voor een lekkende (vloeistof)pakking op een 49cc motortje. Zelfs bij modelbouw (hoog toerental) klappen ze eruit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal met je eens brombeer zodra er wrijving is word de olie warm en zet uit dit geeft een hoger nivo en daar is een ont/beluchting voor nodig op elke bak automaat of handgeschakeld.

Wat je nog wel eens ziet is een soort rubber op de beluchter om te voorkomen dat er vuil inkomt tijdens t afkoelen.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vastgesteld dat de olie uit de versnellingsbak weg was en er zelf 2.7L 75W90 opgedaan...

Er is een andere motor in de wagen(VW T4) gestopt, en de versnellingsbak is eruit geweest samen met de motor en zo is alles terig tesamen gemonteerd.

Ik had de lokale garagehouder op dit verlies gewezen, en ie heeft me getoond dat de behuizing van de boîte, waar de keering in lag, beschadigingssporen vertoonde...

Toen wees ie er mij op dat dit een moeilijke klus ging worden de zaak dicht te krijgen...

Daarna bleek alles dicht!

Geregeld aan de onderkant van de boîte gevoled en was droog!!!

 

Tot na enkele 1000km, op de autobaan, de pook uit 5de sprong en dit meer begon te gebeuren!

Een geluk, voor 5de moet de bak er niet uit... Volgens Wiki heb ik dan ook voor een andere verhouding gekozen... en gaan we dit klussen samen met "dichtmaken"...

Maar gelet op die beschadiging van de zitting van de keerring stelde ik die vraag....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij iedere as die uit motorblok of bak komt zit een oliekeerring. De buitenkant zit met kit in het aluminium huis waar de as uitkomt. De binnenkant zit met een spiraal gekneld op de uitgaande as. Je vraagt je af hoe het komt dat deze niet vrij snel slijten op de as die er doorloopt. Eruit halen is mij altijd gelukt door er een schroevendraaier in te slaan en zo de ring er uit te slopen.

Een nieuwe ring erin met kit in de behuizing waar de ring in moet. En op de as wat glijmiddel als siliconenspray. Ik gebruik een stukje hardhout dat ik telkens op een andere plek aanslaa zodat de ring overal recht naar binnen gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Ik had vastgesteld dat de olie uit de versnellingsbak weg was en er zelf 2.7L 75W90 opgedaan...
Er is een andere motor in de wagen(VW T4) gestopt, en de versnellingsbak is eruit geweest samen met de motor en zo is alles terig tesamen gemonteerd.
Ik had de lokale garagehouder op dit verlies gewezen, en ie heeft me getoond dat de behuizing van de boîte, waar de keering in lag, beschadigingssporen vertoonde...
Toen wees ie er mij op dat dit een moeilijke klus ging worden de zaak dicht te krijgen...
Daarna bleek alles dicht!
Geregeld aan de onderkant van de boîte gevoled en was droog!!!

Tot na enkele 1000km, op de autobaan, de pook uit 5de sprong en dit meer begon te gebeuren!
Een geluk, voor 5de moet de bak er niet uit... Volgens Wiki heb ik dan ook voor een andere verhouding gekozen... en gaan we dit klussen samen met "dichtmaken"...
Maar gelet op die beschadiging van de zitting van de keerring stelde ik die vraag....


als je de keering eruit haald zonder de boel verder te beschadigen en
de beschadegingen zijn niet al te diep kan je kan je het huis waar de keering
in komt voorzichtig met een hoon apparaatje wat uit hoonen tot de
beschadegingen weg zijn daarna de keering met wijnns red gasket monteren en
en de zaak is dicht

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...