Gast fopman Geplaatst: 23 mei 2010 Geplaatst: 23 mei 2010 Hallo, Ik ben nog een leek op het gebied van schotels. Ik heb een maand geleden via Marktplaats een Triax TDS 78 schotel aangeschaft met een König AstraQuad LNB. Er zaten twee ontvangers bij, een Philips DSR 2211 (woonkamer) en een König SDCR10 (slaapkamer). Ik heb ook meteen de smartcards van Canal Digital overgenomen. Met meer geluk dan wijsheid kreeg ik dit alles vrij snel werkend. Ik heb de kabels netjes door de muren en kruipruimte weggewerkt en klaar was ik. Het was een verrassing voor mijn vriendin, die graag Arabische zenders wilde kijken. Toen mijn vriendin thuis kwam was ze wel heel blij, maar kwam ik er ook achter dat de meeste Arabische zenders op de Hotbird satelliet zitten. Die kon ik niet ontvangen met de AstraQuad kop. Ik ben met Google gaan zoeken en kwam er achter dat ik een Monoblock twin nodig had. Die vond en kocht ik ook al snel via Marktplaats: Een Humax Monoblock twin. Ik heb geprobeerd de schotel opnieuw uit te richten, maar ik krijg steeds óf een zender van Hotbird, bijvoorbeeld Rai Uno, in beeld, maar dan geen Astra zenders. Of de Astra zenders staan goed, maar dan geen Hotbird. Nooit beide tegelijk. Ik heb van alles geprobeerd, het Monoblock zit met de rechterkant in de houder. De linkerkant staat wat hoger dan de rechter kant. Ik heb alle combinaties geprobeerd, maar niets helpt. Wie weet een oplossing? Is een schotel met een diameter van 78cm te klein? Moet het minimaal 80cm zijn? Ik heb nog een vraag. Ik kan een Visiosat 70cm schotel met 4 lnb's overnemen. Kan ik daarop wel hotbird ontvangen? Kan ik op een Visiosat schotel ook een Monoblock plaatsen of moet ik per houder één LNB plaatsen? Op de beide satelliet ontvangers die ik heb zit maar één aansluiting. Hoe kan ik dan meerdere LNB's aansluiten? Is daar een switch voor nodig? En wat is eigenlijk een switch? Dat kan ik maar nergens duidelijk terugvinden. Graag advies/hulp!?! Met vriendelijke groet, Foppe