Ga naar inhoud


[Satelliet] Nieuwe satellietontvanger Opticum X403P


Gast Kimble

Aanbevolen berichten


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Als de ontvanger een mogelijkheid heeft de LOF te korrigeren gebeurd er eigenlijk helemaal niets.
Alleen het display geeft de juiste frequentie weer aan.


Yep!
EN je kan een kant en klare kanaallijst gebruiken, EN je kan bij handmatig scannen gewoon de juiste transponderfrequentie ingeven, i.p.v. telkens een paar Mhz er bij op moeten tellen of af moeten trekken.

That's it!

Soms vraag ik me wel 's af of Sjaak dat dikke groene boek ooit wel 's bestudeerd heeft.....:-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo hallo,

als je zoekt op google (en je had toevallig die uitzending van DR Dish gezien) weet je dat er menig receivers zijn waar die instelling mogelijk is

technisat

SRT

Humax

 

maar daar ging het helemaal niet om,

ik dacht dat je zo'n Opticum had en er eens mee kon testen voor het geval je niet alle zenders gescanned kreeg.

 

dus academisch (sorry).

on topic.

ciao

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Spotvogel
Soms vraag ik me wel 's af of Sjaak dat dikke groene boek ooit wel 's bestudeerd heeft.....:-)

Ja dat vraag ik me ook bij jouw wel eens af, als je beweerd dat de Dreambox de LO frequentie wel kan wijzigen.
Ik heb dat grote groene boek nooit nodig gehad de parate kennis had ik van huis uit al. whistle
En je zou ook nog vertellen welke die "heel veel" ontvangers nu zijn waarvan de LO´s afstembaar zijn. wink


Nou Sjaak, als jij oprecht denkt dat ik bedoel dat de Dreambox de LO frequentie van de LNB wijzigt wanneer je 'm bij de LNB instellingen vertelt dat de LNB een ietwat afwijkende LO heeft? :-)

Tonski noemde er al wat, Topfield ook bv, en zo zijn er nog veeeeel meer.

Maar, je zou nog even over die scheve zijflanken van je MF uitleg geven, toch? :-)
Whoeaaaaaaaa! :-)

Overigens, als jij zonder dat dikke groene boek ook maar enigszins geraadpleegd te hebben bent opgegaan voor je C dan zou ik dat toch wel netjes vinden.

Toen ik ruim 25 jaar geleden genoeg kreeg van het gezeur van de RCD heb ik me uit balorigheid voor dat examen opgegeven.
Een maandje voor het examen werd ik toch een pietsie nerveus, en heb toen maar ergens dat dikke groene ding geleend.
Ik bleek heel veel te weten/ te beheersen, maar echt niet alles.
Ook als de sodemieter wat buisjes/ trafo's/ hoogspannings C's en afstemcondensatoren geregeld, om wat buizenzenders te ontwerpen/ bouwen, want daar wist ik de ballen van.
Vond het wel leuk dat ik veel Fet-techniek op die buisjes toe kon passen.
Leuk stabiel dingetje gemaakt met een dubbelbuisje, 1 kant als oscillator, varicap afgestemd,andere kant als versterker, zonder enige kopppeling behalve de interne overspraak, en meer van dat soort grappigheden.
Inmiddels het meeste weer vergeten.

Kijk, zonder die suffe Veroncursus, ja, uiteraard, dat kan iedere boerelul, maar, zonder dat boek?
Mmmmmmmm........
Zeg 's eerlijk, nooit in gespiekt, om 's te kijken wat er zoal gevraagd kon worden?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat dikke groene boek ook in de boekenkast staan...ik vond het een waardeloos boek. Alleen al dat relaas over "minderheidsladingdragers"...

en dat moest de slager op de hoek begrijpen als ie zendamateur wilde worden. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik heb dat dikke groene boek ook in de boekenkast staan...ik vond het een waardeloos boek. Alleen al dat relaas over "minderheidsladingdragers"...
en dat moest de slager op de hoek begrijpen als ie zendamateur wilde worden. :D



Hahahaha!
Dat heb ik gelukkig al verdrongen/ vergeten!

Maar, zonder dat boek ging het uiteraard niet, want, als ik het me goed herinner na al die tijd, stond er ook een hoofdstuk met regels voor de zendamateur in, en, die waren af en toe zooo koddig, dat kon je niet zelf begrijpen of bedenken, zoals de techniek, dat moest je gewoon stompzinnig uit je hoofd leren.

Dus, als Sjaak (zendamateur) nog steeds pretendeert dat boek in het geheel niet nodig gehad te hebben.........
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
En ik denk dat je op het examen toch niet goed gespiekt hebt, zet het principe van een superheterodyne satelliet ontvanger met een lnb maar eens op papier.
Als je het suprerheterodyne principe een beetje snapt weet je dat het MF al "scheef" staat als het uit de lnb komt.
Dat corrigeer je niet meer in de ontvanger, je staat er altijd een beetje naast als je lnb LO niet exact op frequentie staat.
In de praktijk zal het wel meevallen met dat er "naast" staan, maar dat verval ik in herhaling.
Zo hier laat ik even bij, we dwalen behoorlijk af van het eigenlijke onderwerp.


Huh?
Nog steeds scheef?
De LO in de LNB trekt een 9750, of 10600 Mhz van de te ontvangen hoge frequentie af, om transport per coax mogelijk te maken.

De exacte waarde is an sich totaal onbelangrijk, je zal alleen de afstemfrequentie van de receiver aan moeten passen.
Zo heb ik ook menig LNB omgebouwd voor amateur doeleinden.
En, nee, daar was niets scheef aan, want dat zou bij analoog toch echt tot zwarte of wite stipjes in beeld geleid hebben.....


Sjaak, met alle respect, ik weet hoe moeilijk jij het vind om op eenmaal gedane uitspraken terug te komen, maar, in deze praat je poep! :-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote=Sjaak(kVoor de hoogste en laagste ontvangst frequenties staat hij gewoon scheef, lees buiten het MF bereik !

 

 

Volgens mij zijn we op topic, maar goed.

Drs.IJzerbout, misschien kunt u het Sjaak uitleggen, ik geef het op, het bord zit scheef voor z'n kop...:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé jongens ga nog even door zo..ik heb vandaag weer eens de ballen uit mijn broek gelachen. :D

 

Moet eerlijk zeggen dat ik niet begrijp waar de discussie nou precies om ging.

De LOF is inderdaad bij veel LNC´s in te stellen dmv van een kleine capaciteit waar je aan kunt draaien.

In de ontvanger gaat dat niet. Daar wijzig je alleen de frequentie-aanduiding mee.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Hé jongens ga nog even door zo..ik heb vandaag weer eens de ballen uit mijn broek gelachen. :D

heb ik wel weer een goede daad volbracht wink

maar sattaz zal zijn draadje vanavond niet terug herkennen.
ciao

Money For Nothing

Dire Straits

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik dat nog mee mag maken, een moderator die me oproept om toch vooral off topic te posten! :-)

 

En het is toch zo simpel, je hebt het zelf al aangeroerd; als je of een brakke LNB hebt, waarvan de LO te ver afwijkt van 9750 of 10600, of een receiver hebt met een matig vangbereik,

dan pas je de waarde van de desbetreffende LO aan in het menu van je receiver, zodat de transponder toch "ingevangen" wordt.

 

En, nee, daar stemt niets, maar dan ook niets mis aan af, noch scheef, en het heeft met het MF al helemaal niets te maken....

Sterker nog, pas dan gaat de juiste frequentie het MF in, recht dus, niet scheef...:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch

maar sattaz zal zijn draadje vanavond niet terug herkennen.


@Tonskidutch,

Bedankt voor jouw waarschuwing smile

Ik was heel even het spoor bijster maar nu weet ik dat het niet aan mij ligt smile


Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ohh... ja ? bij welk merken en types kan dat dan Drs IJzerbout, ik heb daar nog nooit van gehoord bij de hedendaagse

Welke merken weet ik niet. Ik maak die dingen niet dagelijks open. Zeker niet bij die Chinese 0,1 dB rommel.
Vroeger had je LNC´s met een LOF van 10 GHz en die trok ik zo in frequentie naar beneden om RTL 5 analoog
te kunnen zien op Astra 1C.
Oude satelliet rotten van het eerste uur kennen die truuk nog wel.
En ja, daar had je ook een 2e menger voor, de zg RTL 5 converter.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ja dat weet ik allemaal wel maar er is bijna geen hedendaagse satellietontvanger meer die nog een LOF van 10Ghz. gebruikt.

Sjaak(k)...de LOF wordt door de LNC bepaald. Niet de ontvanger.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...