Ga naar inhoud


Is mijn Fibo schotel besturing versleten ?


SouLGuY

Aanbevolen berichten

Ik zit al geruime tijd met een probleem, die (heb de indruk) steeds erger wordt. Heb een 90cm gregorian schotel al zo'n 15jaar op mijn dak staan.

Voorbeeld :

Ik kijk naar Astra 1, zap naar Astra 2, en keer terug naar Astra 1. Dan stel ik vast dat het signaal stukken zwakker is dan toen ik vertrok. Hoe los ik dit dan op ? Door effe naar Hot Bird te gaan en dan terug te keren naar Astra 1. Zit er sleet op de motor of missen er pulsen ? Hoe los ik dit op ? Iemand een idee ?

VU+Solo4K + DVB-C (VTI+Oscam) / Topfield 7700HSCI

TeVii DVB-S2 S470 / TBS DVB-S2 Tuner met CI USB

Wave Toroidal T90 / 8 LNB's / NOXON A550+ DAB
Logitech Harmony One / Dell Studio XPS Win 10

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geen idee wat voor motor dat het is. Zat bij de schotel. Ziet eruit als een zwarte kubus, 36V aansturing. In geen 15jaar bekeken.

Reed relais vervangen zeg je ? Zijn er nog onderdelen te krijgen misschien ? Wat doet dat reed relais ? Pulsen tellen ?

VU+Solo4K + DVB-C (VTI+Oscam) / Topfield 7700HSCI

TeVii DVB-S2 S470 / TBS DVB-S2 Tuner met CI USB

Wave Toroidal T90 / 8 LNB's / NOXON A550+ DAB
Logitech Harmony One / Dell Studio XPS Win 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een pulsenteller. Ben zelf op zoek naar een (bepaalde) Fibo schotel en motor, en kwam onlangs nog ergens in mijn zoektocht een leverancier tegen waar ik op de website ook het reedrelais zag aangeboden worden. Ik weet niet of het een universeel relais is/was, of dat het een specifiek onderdeel van de Fibo motor is.

 

Eens kijken of ik dat terug kan vinden.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Reed relais vervangen zeg je ? Zijn er nog onderdelen te krijgen misschien ? Wat doet dat reed relais ? Pulsen tellen ?

Op de motoras zit een magneet. Dit draait voor een glazen buisje, met daarin kontakten (het reedrelais) die op dat magnetisme reageren.
Bij iedere motorasomdraaing gaan de kontakten open en weer dicht.
De ontvanger of positioner telt deze pulsen en weet dan hoe ver de motor nog moet draaien.
Reedrelais zijn te koop maar de winkel kan ik niet noemen vanwege reklameregels.
Ik stuur je een PM met deze naam.

Ik heb zelf ook zo´n positioner en het reedrelais al eens vervangen. De klacht was hetzelfde.
Je moet heel voorzichtig zijn met dit glazen buisje want het is kapot voor je er erg in hebt.
Beter is het om een paar meer van die relais te kopen, dan heb je reserve en ze kosten geen drol.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen plaats je fibo 90 cm op een sg2100 motor b.v.b.en draai die gewoon via je ontvanger met usals. Ben je van alle rompslomp van die 36V motor af.

Persoonlijk zou ik pas denken aan een 36V motor bij een fibo van 120 cm . wink

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pulsen worden geteld ij een Fibo-motor door een optocoupler dit is een klein blokje waar een tandwiel door loopt met een gat op het moment dat het gat de optocoupler paseerd wordt het lichtsignaal op gevangen door de andere kant van het plokje deze zet de lichtval om in een puls.

Er kunnen een paar dingen het geval zijn en wel het volgende.

Spinnetjes hebben een nest in de motor gemaakt en be-invloeden

de lichtsluis.

De wormwiel die horizontaal loopt zit in een huis waar hij gesteld kan worden deze is te los.

Het witte tandwiel op de motor is gaan slijten en veroorzaakt de speling ( vervangen kost 1 Euro voor een nieuw tandwiel via de club aanbieding).

Verder zou maar dat acht ik niet echt mogelijk het kunnen zijn dat de bouten M8 die de 2 schalen tegen elkaar drukken los zitten hierdoor krijg je speling en zodra hij dan voorbij een punt is is er een verschil terug draaien en zetten is dan de oplossing. zelf denk ik niet dat dit laatste het is.

Als de motor tocg stuk is en je wilt deze vervangen via die club kan je dat voor 40Euro doen.

Ook de opdie om een HH120 etc te gebruiken is er, maar sommige mensen willen alles orgineel houden.

 

Er zijn ook mensen die deze motoren geheel reviseren.

 

Sucses

Ron / Snuffer

post-19640-1318260963,4828_thumb.jpg

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jamaar, nu krijg ik 2 verschillende antwoorden.

Ijzerbout spreekt over een reedrelais en Snuffer over een optocoupler.

Wat is't nu eigenlijk...

Zal de boel maar eens opensmijten zekerst, maar dit zal niet voor de eerste 2 weken zijn. + Zonnig weer.

Dringend is dit niet.

VU+Solo4K + DVB-C (VTI+Oscam) / Topfield 7700HSCI

TeVii DVB-S2 S470 / TBS DVB-S2 Tuner met CI USB

Wave Toroidal T90 / 8 LNB's / NOXON A550+ DAB
Logitech Harmony One / Dell Studio XPS Win 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuffer is DE nederlandse Fibo guru.

 

Hij heeft mijn motor na problemen met de opto coupler gemaakt, helemaal super laugh

 

Persoonlijk zou ik schotel niet aan een diseqc motertje hangen, echt zonde. Eventueel kun je wel een diseqc motor gebruiken om de originele polar mount te draaien.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er zo'n motor op zit als op de foto , dan komen de pulsen opto elektronisch , de veel grotere motoren hebben reedkontakten .

 

Je kunt het ook zien aan je positioner 4 draden naar je motor is reed , 5 draden is opto motor_Greg.jpg

post-368-1318260971,3272_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, dat is 'em.

Heb ooit eens gelezen dat dit type niet meer gemaakt wordt.

Spijtig, zou anders die 36V wel willen vervangen door disecq sturing. Nu gebruik ik daarvoor een omzetter Satseeker DS200. Maar om een volledig ander type van motor te plaatsen zoals hier geopperd wordt zie ik echt niet zitten. Koop ik nog liever een volledig nieuwe schotelset. Niet iedereen is zo 'handig' met die dingen.

VU+Solo4K + DVB-C (VTI+Oscam) / Topfield 7700HSCI

TeVii DVB-S2 S470 / TBS DVB-S2 Tuner met CI USB

Wave Toroidal T90 / 8 LNB's / NOXON A550+ DAB
Logitech Harmony One / Dell Studio XPS Win 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het beter weer is , kijk dan eerst maar de punten na die Snuffer opnoemde en ook de bekabeling .

motortjes en tandwiel zijn nog steeds verkrijgbaar .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...