Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier een platenspeler Dual type 1219, welke bij start of stop de arm niet verdraait naar de start of rustplaats.

Is me een te ingewikkeld mechanisme om de werking uit te vlooien.

Iemand of het forum die die dingen uitgevlooid of geserviced heeft?

Geplaatst:

Als de schijf stilvalt, en je kan de arm op de juiste plaats krijgen door met de hand de schijf voort te duwen, is het meestal het smeervet dat hard geworden is.

Blijft een hele klus om dit open te doen, zoals de schijf eraf halen zal niet gemakkelijk zijn denk ik...

MVG

Eddy Vl.

Geplaatst:

Dan is het vermoedelijk mechanisch. Mogelijks hebben ze de arm doorgeduwd en is het mechanisme voor de horizontale beweging verschoven of beschadigd.

Ik vind momenteel ook geen service-manual, tenzij betalend.

Optie:

Pick-up op blokken zetten, zodat je de onderkant ziet, en dan uitpuzzelen hoe het verdraaien gebeurt.

Tenzij er iemand andere suggesties heeft...

Mvg

Eddy Vl

Eddy Vl

Geplaatst:

Bedankt Steve,

kan er nu wat uitleg bij geven...

Het stuk 207 scharniert zodanig dat het uiteinde naar boven gaat(op de tekening omlaag!) . Nu moet hij een asje vangen in de gleuf op het uiteinde, aan de toonarm. Daarna maakt 207 een draaiende beweging om de arm te verzetten. Daarna gaat hij terug omlaag en keert hij weer terug.

Bij de stop moet de beweging in de andere zin gebeuren.

Deze bewegingen moet hij zeker doen, en je kan zien of hij het asje meeneemt.

Dit is al een begin...

Mvg

Eddy Vl

post-32896-1318260979,0684_thumb.jpg

Geplaatst:

Bedankt allemaal...

Ik blijf eraf, ik voel me niet voor die mechaniek in de wieg gelegd...

Te meer dat ik van de eigenaar vernomen heb dat ie de scharnierpunten eens met een pluim en naaimachineolie voorzien had...

Op einde van de plaat heft de arm zich op en ipv naar z'n ruststand terug te keren gaat ie terug naar beneden en dat herhaalt zich...

Start drukken, en de schijf draait, arm omhoog en terug naar beneden, duidelijk een geval van foutieve frictie...

De duitse service manual heb ik ook al gevonden, in PDF; maar ik vind het iets te ingewikkeld, en afblijven is de boodschap...

Toen ie binnenkwam maakte de motor veel lawaai, en nu draait ie vlekkeloos en rustig, dus als manuele platendraaier is ie te gebruiken...

Geplaatst:

Ik zat ook met dat probleem: wat is een pimpel? :D

De tekening maakt het duidelijk, het is dat rubberen "capuconneke dat over een asje steekt en door wrijving de arm meetrekt.

Ik had dat ook al opgemerkt en met een pincet het naar beneden getrokken... ik heb een halfuur op m'n knien rondgezwabberd in labo, het was eraf gevallen en zoek zoiets maar...

Uiteindelijk gevonden...

Bij die PU is het geen hoedje meer maar een buisje...

en verstorven hard en glad... dus geen wrijving meer!

Nu maar zoeken waar dit NOG te vinden is.

@Steve, ik heb de service manual(duits) in PDF formaat als je die wil meld maar!

Geplaatst:

Capuconneke gemaakt, zit erop ca 5 à 6mm en zit gemonteerd...

Geen verandering arm gaat op en neer en op maar beweegt niet naar en van de plaat toe, terwijl het mechanisme onderaan zich beweegt tegen het "capuconneke"(pimpel). grrr eekmad

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen