freaky Geplaatst: 29 mei 2010 Geplaatst: 29 mei 2010 Ik wou voor aanstaande zomer vakantie een rubberbootje met motor aanschaffen. In NL heb je bovende 10 pk een vaarbewijs nodig is dat in heel Europa nodig of alleen hier. Verder zijn er nog dingen waar ik op moet letten waar ik op moet letten bij de aanschaf? Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas
endurance Geplaatst: 29 mei 2010 Geplaatst: 29 mei 2010 Kijk even op http://www.vaarbewijs.nl/. Wordt alles keurig uitgelegd. Met vriendelijke groeten: Jan Al sille de bern strie frette, de lytse man sil wille ha
hobsat Geplaatst: 29 mei 2010 Geplaatst: 29 mei 2010 Origineel bericht van: freaky In NL heb je bovende 10 pk een vaarbewijs nodig is dat in heel Europa nodig of alleen hier. Dat van die 10 pk is allang niet meer zo, je kunt met een 5 pk nog wel een vaarbewijs nodig hebben. punten voor klein vaarbewijs zijn: harder kunnen dan 20km p/uur. en/of langer zijn dan 15 meter. nederlands vaarbewijs is om te zetten naar europees document, hoef je verder geen examen voor te doen. Internationale vaardocumenten heten ICC en ICP. dit alles is ff in grote lijnen , bij de anwb is meer info te vinden. GREETZZ.HOBSAT -------------------- oost west, mij best. Xtrend ET8000 3x DVB-C
Gast Kimble Geplaatst: 29 mei 2010 Geplaatst: 29 mei 2010 Voor zover ik weet, ben je in Nederland verplicht een vaarbewijs te hebben als je een motor hebt die een boot in planee kan brengen. Ik heb ooit een Spitfire-tje gehad voor in de Biesbos en ben gepakt nadat de waterpolitie constateerde dat ik in planee zat. Zou ik dezelfde kortstaart bb-motor aan een lompe vissersboot hangen dan zou het wel mogen. Maar dat is al een hele tijd terug. Voor het buitenland (binnen Europa) heb ik gevonden dat een vaarbewijs de term kent; ICC (Europesch Vaarbewijs). Stelregel is een boot langer als 15 meter en snelheid hoger dan 20 km/h. Denk dat dan ook niet het motorvermogen verder een rol speelt, deze waarden in acht nemende. Bezitters van een Duits, Fins, Frans, Belgisch of Oostenrijks vaarbewijs zijn zelfs in Nederland varende vrijgesteld van een Groot Vaarbewijs.
hobsat Geplaatst: 29 mei 2010 Geplaatst: 29 mei 2010 Origineel bericht van: Kimble Voor zover ik weet, ben je in Nederland verplicht een vaarbewijs te hebben als je een motor hebt die een boot in planee kan brengen. Ik heb klein vaarbewijs 2 en heb van deze regel nog nooit gehoord, wel is t zo dat een boot in planee ook meestal wel 20km is, en zal je daarop wel gepakt zijn. op de meeste plekken in nederland (behalve rivieren) mag je dan max.12km p/uur, dus al zou je boot geen 20 kunnen pakken ze je alsnog daarop, de waterpolitie is dan ook niet makkelijk. regel is in nederland ook zoals jezelf stelt: 20km en/of 15M. GREETZZ.HOBSAT -------------------- oost west, mij best. Xtrend ET8000 3x DVB-C
Gast Kimble Geplaatst: 29 mei 2010 Geplaatst: 29 mei 2010 Origineel bericht van: hobsat Origineel bericht van: Kimble Voor zover ik weet, ben je in Nederland verplicht een vaarbewijs te hebben als je een motor hebt die een boot in planee kan brengen. Ik heb klein vaarbewijs 2 en heb van deze regel nog nooit gehoord, wel is t zo dat een boot in planee ook meestal wel 20km is, en zal je daarop wel gepakt zijn. regel is in nederland ook zoals jezelf stelt: 20km en/of 15M. Heb het volgende gevonden met Google (Ik heb dus geluk gehad met één prent, had geen vaarbewijs, te jong en de boete was voor snelheid), maar de definitie van planee is nergens te vinden mbt snelheid (alleen als de romp uit het water komt) Citaat: Artikel 1.09 Sturen van een schip 1. Een schip mag niet varen, indien het sturen niet wordt verricht door een daartoe bekwaam persoon. Voor deze persoon geldt: a. een minimum leeftijd van 18 jaar voor het sturen van een snelle motorboot; b. een minimum leeftijd van 16 jaar: 1°. voor het sturen van een groot schip, 2°. voor het sturen van een klein motorschip niet zijnde een snelle motorboot en niet zijnde een klein open motorschip met een lengte van minder dan 7 m waarvan de hoogst bereikbare snelheid ten opzichte van het water niet meer is dan 13 km per uur, en 3°. voor het sturen van een zeilschip met een lengte van 7 m of meer; c. een minimum leeftijd van 12 jaar voor het sturen van een klein open motorschip met een lengte van minder dan 7 m waarvan de hoogst bereikbare snelheid ten opzichte van het water niet meer is dan 13 km per uur. 2. Op ieder snel schip moet tijdens de vaart het roer worden bediend door een persoon die houder is van het vereiste vaarbevoegdheidsbewijs alsmede van het radarpatent. Bij een snel schip moet tijdens het snel varen een tweede persoon die eveneens houder is van het vereiste vaarbevoegdheidsbewijs en van het radarpatent zich in de stuurhut bevinden. Bron: Dienst Waterpolitie
Gast satdevil Geplaatst: 29 mei 2010 Geplaatst: 29 mei 2010 http://www.anwb.nl/watersport/varen-in-europa,/vaardocumenten-voor-het-buitenland/Vaardocumenten-voor-het-buitenland.html en je kan je bbm tijdelijk terugbrengen in vermogen[knijpen] tot je vaarbewijs hebt. onder snelle boot moet je ook kenteken op je boot hebben.brandblusser.reddingsvesten voor elke opvarende,drijfkussen is niet meer toegestaan
lock Geplaatst: 30 mei 2010 Geplaatst: 30 mei 2010 @Kimble, Het is leuk dat je je als moderator in de discussie mengt, maar het juiste antwoord was toch al lang door endurance en hobsat gegeven Zo worden de topics wel onnodig lang. "That's another fine mess you've got me into"
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen