Ga naar inhoud

Eurobird-9 toevoegen op Visiosat G4 Quadro

Aanbevolen berichten

• Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst: (aangepast)
3 uur geleden zei Dreeke:

Genoemde houder gaat toch over 19 oost, 13 oost en 8 west? De foto's laten variaties met 5 west zien.

Ja, daar verwees ik in mijn eerdere post ook al naar:

"Als de bovenstaande beugel van Sprietje de G4A is, hebben ze 'm daar (in de bijgevoegde bijlage) wel iets anders belegd."

Maar afhankelijk van de ontvangstlocatie kunnen de te ontvangen satellieten met zo'n beugel natuurlijk wel wat afwijken, dus wellicht is die beugel ook wel eens voor 8W gebruikt.

Hoewel 9e voor het niet -gebruikte gat mij ook flink ambitieus lijkt; ik schat in dat 5e inderdaad realistischer is.

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Op 6-10-2018 om 01:13 zei Sprietje:

Betreft het een multifocus schotel die breder is dan die hoog is, dan gebruikt elke lnb maar een gedeelte van de schotel en moeten ze niet naar het midden van de schotel gericht zijn. Zou je dat wel doen, dan heeft de extra brede schotel ook helemaal geen functie. Zie de bijlage met de brandlijn met de verschillende delen die op de schotel gebruikt worden.

Brandlijn bij multifocus schotel.PNG

Sterker nog, met een multifocus schotel zoals de SMW OA 1600 is de brandlijn een cirkelvormige lijn, die ligt halverwege tussen de schotel en het cirkel-middelpunt van de torus/schotel (r=2f: de brandpuntlijn ligt halverwege de straal van de cirkelvormige schotel).

De "ideale" LNB-kijkrichting is dan niet naar het midden van de schotel en ook niet 'recht vooruit', maar juist 'weg van het midden kijkend'.

Zie bijv. ook het topic hier:  https://www.satellites.co.uk/forums/threads/smw-oa-1600-dish.164740/page-4#post-954891

En ook hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/354914-zweedse-toroidal-antenne/?do=findComment&comment=2401177

Aangezien dit volgens mij voor (bijna?) alle multifocus schotels geldt (dat ze parabolisch zijn in het verticale vlak, en cirkelvormig in het horizontale vlak), zit ik me nu af te vragen of de 13-19-23-28-beugel van de Visiosat BiSat niet heel onpraktisch is om een 9oost LNB aan te hangen. Ik heb een tijdje geleden provisorisch een duo-LNB op de 9-13-positie gehangen, maar heb op 9 oost maar op een paar transponders ontvangst; en dus niks op Joyne.

De 9oost LNB-kop hangt door de vorm van de BiSat-beugel nog dichter bij de schotel dan de 13oost LNBkop, terwijl volgens het bovenstaande principe die LNB dus juist meer naar 'achteren' (verder weg van de schotel) zou moeten staan.

Ik ben benieuwd of dit inderdaad een belangrijke reden is voor het feit, dat de Joyne transponders bij deze opstelling niet doorkomen. Een rechte beugel zou dan al verbetering moeten brengen, en een de andere kant opgebogen beugel zelfs nog meer verbetering!

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

Interessante discussie! Ik hou niet multifeeds... tenzij ze zijn geïnstalleerd op multifocus antenne.Sprekend over de focal-lijn, ja het is niet alleen in gebogen horizontaal maar ook verticaal (ik tekenen de gele lijn op Sprietje foto).BTW, gisteren heb ik multi voor vriend van mij heeft dit multi-invoer mogelijkheid om elke LNB in alle mogelijke richtingen.

bended.jpg

IMG_20181006_210345 (Large).jpg

Geplaatst:
6 uur geleden zei RimaNTSS:

Sprekend over de focal-lijn, ja het is niet alleen in gebogen horizontaal maar ook verticaal (ik tekenen de gele lijn op Sprietje foto).BTW, gisteren heb ik multi voor vriend van mij heeft dit multi-invoer mogelijkheid om elke LNB in alle mogelijke richtingen.

Hé, RimaNTSS; zijn wij het oneens met elkaar, of begrijp ik je niet goed?

Volgens mij is voor een gewone paraboloide schotel een RECHTE multifeedrail het beste om de goede schotelafstand te krijgen voor de 'byrider LNBs'. En natuurlijk moet de mulifeedrail gebogen zijn, om de Clarke-belt goed te spiegelen.

De gebogenheid naar de schotel toe, zoals bij de Triax-rail dient volgens mij vooral om de niet-verstelbare LNB-houders wat meer naar het midden van de schotel te laten kijken.

En de brandlijn van een toroid schotel is volgens mij maar in één richting cirkelvormig (zie opnieuw het plaatje in deze link: https://www.sat4all.com/forums/topic/354914-zweedse-toroidal-antenne/?do=findComment&comment=2401177 ), en ligt dus recht in één horizontaal vlak. Omdat je daarmee de clarkebelt niet volgt, moeten de LNBs natuurlijk wel in een gebogen lijn worden gemonteerd; maar de brandlijn zelf (eigenschap van de schotel) is volgens mij recht, in het horizontale vlak (loodrecht op de as van de 'torus').  

Maar ik kan er natuurlijk naast zitten, of ik begrijp je niet goed...

Groet,

A33

Geplaatst:

Nee, ik zal niet beweren. Ik zat net te denken dat op eenvoudige offset antenne is het beter om het spoor hebben gebogen.Ik misschien verkeerd, zoals ik veel multifeeds kapitaliseren offset antennes niet experimenteren.Ik graag meer multifocus antennes. Ik denk persoonlijk dat multi-invoer op offset antenne zeer eenvoudig is te passen, net installeren van centrale LNB kant LNBs toevoegen en hen af te stemmen op maximaal signaal.

Geplaatst:
17 uur geleden zei Sprietje:

Mijn advies, neem een Visiosat Big Bisat.

Ook daar zitten kleine haken een oogjes aan. Als de satellieten te dicht bij elkaar staan, zijn er oplossingen, maar die bevorderen niet altijd de optimale ontvangst. Zo kan 13/16/19 oost al een hele uitdaging zijn. Ik heb zelf een Big Bisat en ben er zeer tevreden mee hoor, maar mijn ervaring is dat deze het best werkt met genoeg ruimte tussen de lnb's en dan het liefst met een brede hoorn (noem je dat zo?).

Groet, André

Wat sprietje al probeerde uit te leggen iedere soort schotel (de vorm van de schotel) heeft zijn eigen brandlijn. 

(Hoek van inval is hoek van uitval op de raaklijn van het schotel oppervlak.)

De beugel die rimantss laat zien is volgens mij inderdaad het nauwkeurigst af te stellen op verschillende soorten schotels.

Behalve de schuinte is ook de hoogte, breedte en de afstand tot de schotel per lnb precies in te stellen. Elke lnb houder die dit niet heeft is schotel specefiek en niet universeel.

Nu terugkomend op mijn opmerking.

Ik vind het vreemd de de bisat houder g4b de lnbs "schelend" heeft staan en de modellen g4a en g4c bijna recht en dat bij de zelfde schotel. Hoewel de schotelvorm anders doet vermoeden veranderen de lnb houders qua vorm naar mate men meer naar buiten gaat van een houder voor een ronde schotel (kromme houder) naar een houder voor een multi schotel (rechte houder). (Hoewel ik mij net bedenk dat de arm vrij kort is dus je sneller op een rechte houder komt dan bij een langere arm)

Dat komt natuurlijk door de vorm van de schotel volgende vraag is dan is de vorm een bewuste keuze voor het geheel van de houders of zijn een aantal houders later toegevoegd waar men zich heeft laten leiden door de al bestaande schotel vorm?

(Ja, ik ga over naar een big bisat maar dit is voor de leuk. Gewoon een beetje klungelen en leren. Moet alleen nog sprietjes opmerking over de big bisat 23mm en de 40mm houder vinden, iets met 3 en 4.3 graden dacht ik)

Nog iets over de bisat g4b het is een erg mooie en goede schotel met een paar goede lnb's (alps of venton rocket) en goed afgesteld zou ik hem iedereen aanbevelen.

aangepast door humptydumpty

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Geplaatst:
1 uur geleden zei humptydumpty:

Wat sprietje al probeerde uit te leggen iedere soort schotel (de vorm van de schotel) heeft zijn eigen brandlijn. 

(Hoek van inval is hoek van uitval op de raaklijn van het schotel oppervlak.)

Een paraboloide schotel (parabolisch zowel in het horizontale als verticale vlak) heeft slechts één brandPUNT.

Een multifeed schotel (cirkelvormig in het horizontale vlak, en parabolisch in het verticale vlak) heeft een brandLIJN.

Een spherische schotel (bolvormig) heeft volgens mij een (gebogen) brandVLAK.

Volgens mij is de BiSat ooit ontworpen voor twee satellieten (bi = 2). Ik dacht de 13e en de 19e.

De andere beugels zijn uitbreidingen.

Groet,

A33

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen