huger Geplaatst: 30 mei 2010 Geplaatst: 30 mei 2010 Ik heb een DM800 met GEMINI-2 500 erop.(laatste versie dus) Kan iemand misschien stap voor stap uitleggen hoe je er een NAS op laat draaien /mounten etc. (misschien ook leuk voor de datatbase) Ik heb alles geprobeerd maar mij lukt het niet. BvD, Maarten
GHM Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Sinds vorige week in het bezit van een DM500HD met Gemini 5.00. Na enkele dagen klooien is het mij gelukt om opnames te maken m.b.v. mijn NAS QNAP TS-109-proII. In het kort is dit de werkwijze: Blue panel-> Instellingen->Automount Editor(Netwerk)->Nieuw Mountname:nas (naam mag je zelf verzinnen, maar wel onthouden) Type: cifs Options:rw,soft,udp,nolock Username: maak een username aan op je NAS en vul hem hier in Password: maak een bijbehorend wachtwoord aan op je NAS en vul het hier in Read-Buffer:8192 Write Buffer 8192 Server: het IP adres van je NAS invullen Share: de sharenaam zoals die op je NAS is aangemaakt bv qnap Als deze instellingen zijn opgeslagen moet je na reboot met je mediaspeler je NAS kunnen benaderen en de mappen zien. De standaard map /media/net is nu gekoppeld met de mountname. Daarna nog via Hoofdmenu -> Instellingen -> Systeem -> Recording Paths Settings veranderen. Verander alle dirs in /media/net/nas/ Hier zit het grootse probleem, hoe verander je deze... Met blauwe toets markeerpunt verwijderen -> menu toets -> ga naar bestandenlijst -> ga naar bovenliggende -> Network Mount -> kies -nas- -. opslaan. Ja zelfs timeshift werkt nu goed...(bij mij) Veel succes!
Gast Shape Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 GHM, Zeer nuttige informatie. Thanks! Ben er zelf ook net mee bezig namelijk (en allerlij probeersels en informatie uit te pluizen), alleen zit nog te worstelen met dit geheel. Zou je me kunnen laten zien, hoe jou /etc/fstab en de /etc/auto.network en de /etc/auto.hotplug eruit ziet? Grt Shape
Tonskidutch Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 huger... alsook andere gebruikers die mount-problemen hebben er zijn waanzinnig veel antwoorden geschreven in berichten en inzake vragen betreffende de mount procedure of methoden 'ik heb van alle geprobeerd' mar mij lukt het niet! is in die zin voor de hulp-aanbiedende lezer / ervaren gebruiker een loze kreet. want er wordt niets duidelijk van datgene daadwerkelijk is geprobeerd en/of welke handleiding is toegepast... geef aan de lezers te kennen wat je gedaan hebt stap voor stap anders kunnen de hulp-aanbiedende lezers / ervaren gebruikers niet hun uitleg verbeteren OF de fouten in die simpele procedure aangeven. jij geeft info en dus je probeersels wij geven hulp aan de hand van je kennis niveau en gebruikte methodiek. a) wat heb ik courant als image draaien op de dreambox wat heb ik aan bekende procedures toegepast c) wat zijn de extra gegevens - telnet mount - lan omgeving / router + pc's (windows, mac of linux) - welke NAS (firmware + model) cifs of nfs d) via automount principe webinterface via automount principe (edit automount.xml) via fstab (basis linux procedure) via menu structuur van image met netwerkbrowser wie weet heb je voor ons heel gedetailleerde info opdat we heel gericht hulp kunnen bieden. ciao Goodby Drama Queen Hifi Sean, Doc Mcalmont
Gast Shape Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 @GHM, Hoe heb je in de Qnap, de NFS gevuld. Met een ip-range of de nasnaam/shared folder
GHM Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Als administrator op de QNAP een Networkshare aanmaken (create a networkshare)M.b.v. USERMANAGEMENT een gebruiker (user) dm500hd aangemaakt met een wachtwoord en vervolgens via NETWORK SHARE MANAGEMENT en ACCESS CONTROL deze gebruiker dm500hd alle rechten gegeven (Full Access).Ik gebruik geen NFS maar heb het wel aangezet zag ik net. Ik wilde eerst CIFS aan de praat krijgen omdat dit met mijn 500s ook werkte. Later ga ik m.b.v. de snellere NFS nog eens e.e.a. proberen. Ohhh hierbij de inhoud van "mijn" etc/fstab/ /dev/sda1 /media/hdd auto defaults 0 0 /etc/aut.network: nas -fstype=cifs,rw,soft,udp,nolock,rsize=8192,wsize=8192,user=dm500s,pass=dream ://192.168.0.195/qnap En auto.hotplug: sr0 -fstype=auto,ro :/dev/sr0 sr1 -fstype=auto,ro :/dev/sr1 Succes maar weer! p.s je ziet hier nog mijn oude dm500s i.p.v dm500hd maar dat maakt natuurlijk voor de werking niet uit.
Gast Shape Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Crap...! Zo dichtbij, maar beide manieren (TCP en UDP) krijg ik niet aan de praat. Auto.network ziet er als volgt uit: Recordings -fstype=cifs,rw,soft,udp,nolock,rsize=8192,wsize=8192,user=Dm800,pass=wilniet ://192.168.1.37/Recordings Multimedia -fstype=cifs,ro,soft,udp,nolock,rsize=8192,wsize=8192,user=Dm800,pass=wilniet ://192.168.1.37/Multimedia De mappen (Recordings en Multimedia) worden wel gemaakt in /media/net, maar zijn beide leeg.... Op de TCP manier (via Menu/Instellingen/Systeem/Netwerk/Verbindingsbeheer) geeft de db meteen aan geen verbinding te kunnen krijgen op de Qnap. Instellingen als volgt - Actief; activeren - Lokale gedeelde map; Recordings (de map media/hdd heb ik hier niet opstaan) - Type verbinding; CIFS share - Server IP; 192.168.1.110 (het IP adres) - Server share; /NASBF4CCA/Recordings (de naam van de Qnap en de map op de NAS) - Gebruik als harde schijf vervanging; ja (zelf op ja gezet) - Verbindingsopties; rw,nolock - Gebruikersnaam: Db800 - Wachtwoord: wilniet Dit bevestig ik met OK en getest via Netwerkbrowser. Rescan aangeklikt, maar geen netwerkapparaten gevonden.... Wat doe ik mis in de instellingen. In de Qnap heb ik in het NFS veld, het IP adres van de Dreambox ingevoerd. Zou moeten werken volgens mij. Voor alle duidelijkheid: Recordings is de shared map op mijn Qnap NASBF4CCA is de netwerknaam van de Qnap
GHM Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Is het een typefout of gebruik je echt twee verschillende users, n.l. Dm800 en Db800... Probeer eerst maar eens even of je NAS benaderbaar is: Ervan uitgaande dat je PC in hetzelfde netwerk hangt: Open en dos box en type in:ftp NASBF4CCA <enter> Als het goed gaat komt de NAS terug met de melding: User Type dan in Dm800 Vervolgens vraagt de NAS om het bijbehorende wachtwoord: Je moet dan tenslotte de melding ftp> krijgen Als dit allemaal gelukt is dan is je NAS goed geconfigureerd
Gast Shape Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Wacht ff.... Ik heb het netwerk herstart (optie onder netwerk) en vervolgens de netwerkbrowser aangeklikt. Nu ziet de Dreambox mijn computer en de NAS. NAS heb ik de wachtwoorden ingevoerd, maar kan ze nog niet benaderen.... Wachtwoorden staan wel gelijk (zeker weten)
GHM Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Je gebruikt hoofdletters en kleine letters door elkaar (Dm800 o.a.) in je NAS, weet je zeker dat je dezelfde hoofdletters en kleine letters hebt gebruikt op je Dreambox ?
Gast Shape Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Ja. Heb alle mogelijke manieren geprobeerd. De dreambox ziet nu wel de NAS, maar er staat nog steeds een klein kruisje doorheen, omdat hij geen rechten toegewezen krijgt.
Gast Shape Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Voor de zekerheid het ww maar 1 karakter gegeven, en alles in kleine letters gedaan. Geen resultaat. Kan het er ook aan liggen dat ik op de nas alles ge-enqrypt heb? Tenminste, de data is ge-enqrypt. Zodra de NAS benaderd wordt, (tenminste bij de computers) dan wordt alles gedecodeerd.
GHM Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Oh dat zou me niet verbazen, of je hebt de rechten nog niet goed geregeld voor gebruiker Dm800, kijk voor alle zekerheid of je in ACCESS CONTROL de rechten van je share goed hebt staan (zie hoofdmenu Network Share Management) zet deze op Full Rights. Meer kan ik ook niet verzinnen, het lijkt er in elk geval op dat het probleem in je NAS zit. Wederom succes!
Neptunus Geplaatst: 1 juni 2010 Geplaatst: 1 juni 2010 Als de Dreambox de NAS ziet ligt het zeker aan de instellingen op de NAS, dan is het een kwestie mappen delen en gebruikers toelaten. Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen