Ga naar inhoud


Welke FM-zenders ontvang je?


W3ird_N3rd

Aanbevolen berichten

De topic gaat denk niet meer over wat er zo op FM te ontvangen is.

Maat wat ik wel weet is dat de eerste die over de atlantische oceaan gekomen is met zendapparatuur een piraat was.

Ze hebben hem daarvoor zelfs een licentie gegeven!

 

Maar Sjaak, waarom doe je zo neerbuigend over wat een ander doet?

Jij hebt er toch geen last van? Want je hebt al genoeg storing QRM van je collegae.

Citaat:
Gewoon een machtiging halen en je kunt er ook een "potje" van maken, zo simpel is dat.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Ja Spotvogel je hebt altijd baas boven baas whistle


Nee hoor, maar, je voor laten staan op het feit dat je ooit een machtiging hebt gehaald, daar wil ik nog wel 's een beetje tegen aan schoppen, en, dat mag ik, want, ik heb datzelfde examen gedaan! :-)



Ik heb nou eenmaal meer bewondering voor een goede ongelicenseerde zelfbouwer, vooral wanneer 'ie wat orginaliteit in z'n ontwerpen brengt, dan voor een stopcontactamateur.
Zelf ben ik overigens 90% van wat ik ooit van deze materie wist al vergeten, ben er al jaaaren niet meer mee bezig.

M'n machtiging heb ik al zeker 20 jaar geleden terug gegeven.
Ik deed er nooit iets mee, tot ik op een regenachtige zondagmiddag op 70 wat bekenden van vroeger hoorde.
Ik had niets te doen, dook de lade met ouwe onderdelen in en frunnikte in een uurtje aan de hand van een omgefiets oud scannerXtal en wat torren een paar Wattjes in elkaar, dipooltje geknipt, en, hé, geen mike in huis?
Ouwe koptelefoon gesloopt, en gaan....

Reactie?
"Leuk dat je er bent, maar, wat klinkt je modulatie rottig, wat is dat voor goedkope set? Kom, we gaan weer verder over die contest van vorige week".
Toen wist ik dat dat niets voor mij was.....:-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als zendamateur moet je dat toch weten dat wij altijd voortrekkers geweest zijn in het verkennen van nieuwe frewunties. Omdat de gevestigde instanties wel brood zagen in onze onderzoekingen.
En als je dit ontkent dan ben je volgens mij je machtiging niet waard.


Tuurlijk, deze heren zoeken gewoon een rustig ongebruikt bandje en gaan daar zitten experimenteren, als dat bandje weer wordt gebruikt gaan ze weer ergens anders naartoe. Ik heb daar geen moeite mee aangezien ze niemand in de weg zitten. Net zomin ik moeite heb met iemand die 's nachts op een lege 4-baans weg met een degelijke auto 160 rijd in een 100km gedeelte. Als hij zich overdag maar aanpast als er andere gebruikers op de weg zitten.

Het probleem is dat het gemiddelde niveau van de hedendaagse zendamateur erg gezakt is. Er is nauwelijks technische kennis aanwezig en een grote groep heeft totaal geen experimenteer ervaring, ze kopen alles, sluiten het aan en gaan verbindingen maken. Aan de andere kant lopen ze wel te pronken met hun vergunning met verhalen over wat er wel niet mogelijk is met de techniek. (ze lullen alleen de kleine groep na die echt bezig zijn met experimenteren)

Daarnaast is er geen schaarste aan bandbreedte. Vooral boven de 1GHz zijn er voldoende amateurbanden met een behoorlijke bandbreedte beschikbaar voor experimenten.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh...everybody...listen effe, ik geloof dat we met deze discussie de topic starter geen plezier doen.

Dus kunnen we weer terug naar de oorspronkelijke vraag: Welke FM-zenders ontvang je?

 

Dan zal ik een ander topic openen en daar kunnen we dan doormiepen over "zendamateurisme en ether-piraterij".

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee. Er zijn vandaag trouwens wederom enkele Es openingen geweest in Nederland. Daarnaast zal er de komende tijd ook wel wat tropo aanwezig zijn. leuke FM Dx dus.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
ik wilde altijd al het ultime bereiken wat mogelijk was.

En dat heb ik door een licentie te halen bereikt.

 

Sjaak, fijn voor je.

Ik heb het ultime nog niet bereikt, ga dat ook nooit doen. Hoef geen licentie. Laat mij maar lekker "piraten". Heerlijk. Geen regels, geen geouwehoer, geen betweters, geen stekkerklare apparatuur, bij problemen direct hulp, leuke "collegae" die ook niet in een biertje spugen.

 

Een tijdje geleden ben ik bij een collega (RV3NR) wezen kijken die helemaal gek is van telegrafie. Echt een fanaat. Niets mooiers dan met een zelf gebouwde lampen tranceiver of met oude Sovjet surplus apparatuur verbindingen met de meest exotische oorden te maken. Alles lampen en mechanisch. Niet van die wannabee amateurs die via de computer telegrafie verbindingen maken.

 

Leuk hoor.

Het spijt me, ik heb er niets mee.

gemiddelde QSO duurt een halve minuut.

-stationsnaam

-locatie

-ontvangst

-bye

Leuk, Not my cup of tea.

 

hij snapt trouwens ook niets van mijn liefde voor 35cm.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het al, prutsie en Murdoch zijn piraten in hart en nieren. Ze hebben dit topic nu geheel gekaapt.

 

Beste mensen...hou deze thread nou schoon en ga voor mijn part op de 35 cm lopen te ouwehoeren. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
ik ontvang helaas al jaren helemaal geen ruk
op de denon tuner (receiver)
met 4 kamer antennes van verschillend allooi geprobeerd en heb het dan maar opgegeven.

als ik zo'n vertikaal gepolariseerde antenne nagenoeg onzichtbaar op mijn balkon zou plaatsen, zou me dat in amsterdam überhaupt nog wel een mooi aantal zenders opleveren als W3ird_N3rd heeft?

ciao


ik breng deze vraag nog even onder de aandacht naar aanleiding van het topic.
of dien ik hiervoor een nieuw bericht te openen?
ciao

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indoor schiet inderdaad niet zo op, zeker met allerlei HF rotzooi die uit apparatuur komt (computers, settopboxen, modems etc). Je kunt voor ontvangst natuurlijk makkelijk een open dipooltje maken van twee draadjes en die buiten neerhangen, maar ook binnen een balkon zal dat niet veel soelaas bieden.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
ik ontvang helaas al jaren helemaal geen ruk
op de denon tuner (receiver)
met 4 kamer antennes van verschillend allooi geprobeerd en heb het dan maar opgegeven.


ciao


Nu ken ik de Denon tuner niet maar ik neem aan dat het een DVB-T ontvanger is zou ik eens kijken of er de optie opzit om de 5V op de antenne aan te zetten.
Kan dat niet moet er een power inserter tussen die de 5V voor de antenne verzorgt. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

heho aart44

FM

RDS receiver van Denon AVR1603 (oud analoog kreng)

noppes dvb-t

analoge uitzendingen via terrestrisch antenne ontvangst.

 

Murdock

aha

dus ook die balkon situatie (ook op 5 hoog) is niet geschikt

weldra ga ik de wok op 12 hoog aanpassen...

kan daar nog wat opgehangen worden?

(maar dan wel zonder storing van de 2x 50m coax voor sat) ???

 

ciao

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een sprietje van 40 cm op een balkon aan huis (geen flat) met een ouderwetse breedband antenneversterker erachter.

En ik ontvang behoorlijk wat FM zender op een JVC tuner.

Ik ben jaloers op het lijstje van W3ird_N3rd, maar ik wil binnenkort op een vrije dag de tijd eens vrijmaken om hetzelfde te doen.

De antenne staat op het balkon ongeveer op 4 meter van de grond, aan de N-O zijde, dus Zeeland zal lastig worden.

Ik weet het, ik ben zeeeeeeeeeeer amateuristisch bezig, maar ik wil ook bij onweer geen extra risico lopen, al weet je dat nooit zeker en radio ontvangst via de Satelliet is niet altijd handig en verstandig (energieverbruik).

Al moet ik toegeven dat de FM-band erg gestoord wordt door ADSL lijnen en mogelijk ook door Wifi apparaten.

Daar had ik voor het internettijdperk nooit last van, dus ik leg die link maar voor het gemak.

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
weldra ga ik de wok op 12 hoog aanpassen...

kan daar nog wat opgehangen worden?

(maar dan wel zonder storing van de 2x 50m coax voor sat

 

Als je de mogelijkheid hebt om even een antenne bij je schotel bovenop het dak te zetten is dat natuurlijk ideaal. Je hebt daar mooie koppelfilters voor. Het verlies op die 50m coax weegt niet op tegen de winst die je in ontvangst haalt.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...