Ga naar inhoud


"Uitzendstraat"...wie heeft dat woord nou weer verzonnen?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Eigenlijk heette het heel vroeger, toen je nog omroepsters had, eindregie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Citaat:
Eigenlijk heette het heel vroeger, toen je nog omroepsters had, eindregie

Daar zou ik weer vrede mee hebben, todat het toendertijd ineens "continuity suite" werd.
Ook een woord dat in Amerika totaal ongebruikelijk was.

Eindregie heb je in een studio waar een opname plaats vind. Daarna gaat het naar de opnameruimtes of live, via de Master Control Room en daarna de UER, de antenne op.
Daarom zie je ook altijd tijdens een EBU uitzending: EBU-UER in het testbeeld. UER is Übergabe Raum.
Het NL woord daarvoor weet ik niet. Afgave Ruimte waarschijnlijk. Het is de ruimte die vroeger door de PTT Telekom gebruikt werd waar het naar hun apparatuur ging. Straalzenders, Uplink, etc.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Übergabe, misschien overdracht?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Wazige nobody's.
Want mensen die er dagelijks mee werken noemen het een "Play Out Centre" of "Master Control Room".



@Drs. IJzerbout,

In dit topic heb je je eigen podium om jouw mening te geven smile

Als "Uitzendstraat" volgens jou een ongelukkige benaming is
welk Nederlands woord (reeds bestaand of zelf verzonnen)
zou het dan volgens jou moeten zijn/worden?


Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Übergabe Raum.


Overgeef kamer confused, Hier leeg ik me maag gewoon in de WC (Toilet, Vierkante meter etc) wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Daarom zie je ook altijd tijdens een EBU uitzending: EBU-UER in het testbeeld. UER is Übergabe Raum.


UER is de Franse afkorting van de EBU namelijk de "Union européenne de radio-télévisions", het staat niet voor Übergave Raum, tenzij je dat niet bedoelde.

zie: EBU.ch

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de radiowereld wordt de term "air chain" regelmatig gebruikt, hiermee doelend op de laatste processor, clipper, zenderlijn begrenzer voordat het signaal de modulator in verdwijnt.

 

In de gaswereld wordt de term "gas train" (NL gasstraat) veel gebruikt. En iedereen weet dan waar over je het hebt, al zal het wel geen goed NL / Engels zijn.

 

Uitzendstraat vind ik dan ook een prima NL begrip. Gewoon de laatste stap(pen) voordat het signaal de modulaor in verdwijnt.

 

Je wordt gewoon oud Fred smile

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie


Je wordt gewoon oud Fred smile


Nou valt denk ik wel mee hoor. Als de zon schijnt is ie meestal ook wel online. Meeste met een midlife-crisis rijden dan de boulevard in een cabrio op en neer, zonnebril op, muziek op vol en haar in de wetlook-gel. En als ik me niet vergis volgen de hoofden dan alles wat blond is. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik word niet oud...alleen mij valt de vreemde benaming in NL op omdat ik veel in het buitenland kom en als je het daar over transmission-street hebt dan denken ze dat je misschien eens met een psychiater moet gaan praten.

 

Ik begrijp heel goed waar het begrip uitzendstraat zijn oorsprong vind. De uiteindelijke transmissieapparatuur zoals routers, processors, glasvezeldistributie, Master Control Switcher, DA´s, Re-Clocking, Bypass Switchers, Patch-Panels, Harddisk Recorders, Archivering, Monitoring, Cross Conversion etc, bevind zich altijd in hele (lange) rijen 19" racks die dan ook nog tegenover elkaar staan in meerdere rijen.

Dat ziet er optisch uit als een straat of straten omdat je er tussendoor kan lopen. Vooral als het een grote MultiChannel installatie is.

Soms zijn het wel 100 of nog meer van die 19" racks.

Dat zijn soms imponerende rijen van apparatuur..dat doet je aan een straat denken. Het woord is zo gek nog niet, toch is het uitsluitend in Nederland als "straat" ingeburgerd.

Ik vind het altijd weer amusant het woord te horen. crazy

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
uitzendstraat richting de kunstmaan :-)

Ik dacht het maar wilde het niet zeggen. :D
Ik ben trouwens van plan om die kunstmaanontvanger te kopen die --HIER-- aangeprezen wordt. Lijkt me wel een leuk ding, zeker voor dat geld.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...