Ga naar inhoud


Vraag over KPN/Topfield PVR


Ilex

Aanbevolen berichten

Ik heb dat ding al een paar jaar, en kom ineens iets geks tegen. Ik neem sinds 2 weken elke werkdag tussen 14.40 en 15.20 een TV-serie op. Nou wil een andere huisgenoot om 15.00 een sportprogramma bekijken en zet dus de TV aan. (De PVR staat al aan, want die is dan aan het opnemen). Om 15.20 is de PVR klaar met opnemen en schakelt uit. Dit is irritant voor degene die TV zit te kijken. Is hier iets aan te doen, zodat de tuner gewoon aanblijft? In de handleiding kan ik hierover niets vinden, die gaat er blijkbaar van uit dat je geen TV kijkt als je iets opneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: EdjeKroketje
Het is een bekende bug wink niets aan te doen.

Staat ook hier http://dvbt4all.nl/category/digitenne/topfield/tf5300k/bugs_1/


Edje,

Misschien zou je op die site ook nog kunnen toevoegen bij de firmware-update voor de 5300/10436 dat er een vierde scherminstelling 16/9 gecentreerd bij is gekomen. Daar ben ik zelf nog wel een paar weken mee zoet geweest voor ik daar achter was (dankzij de gebrekkige communicatie vanuit KPN). Welke toegevoegde waarde deze feature heeft ontgaat me trouwens nog steeds (met name omdat de WSS ontbreekt bij die instelling).

Topfield TF-5300k | Samsung SMT-1000T

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is duidelijk zo, maar WSS-signaal (dat schrijf je met koppelteken) is wel dubbelop. WSS is het acronym voor Wide Screen Signal.

Het blijft natuurlijk wel raar dat de optie '16-9 gecentreerd' erin zit, want de meeste andere apparatuur die ik ken (dvd-spelers, satellietontvangers) kent alleen de optie met WSS waardoor de apparatuur de tv aanstuurt qua schermvulling. Na gaat KPN weer afwijken van wat gebruikelijk is met alle verwarring van dien.

Topfield TF-5300k | Samsung SMT-1000T

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine correctie:

WSS staat voor Wide Screen Signaling.

Daarmee wordt niet alleen 4:3 of 16:9 aangegegeven.

Er kan heel wat meer info meegestuurd worden, zoals of en waar en ondertitels staan,of er surround sound is enz. Wiki geeft een mooi overzicht

René.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het hier wel over WSS via de scart wink

 

WSS-signaling, net zoiets als CAM-module.

 

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik liever de PVR het beeldformaat laat omschakelen dan dat gezapige gezoom van de TV's, met of zonder beeldverlies. Nog een voordeel is dat de informatiebalk altijd even groot is. Als de TV gaat schakelen dan gaat die balk ook mee. Tenzij Topfield dat weer heel moeilijk intern gaat compenseren.

 

Maar beter was het geweest als we gewoon zelf konden kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet sinds vandaag ook dat het geen teletekst is.

 

Dat het in een beeldlijn werd verzonden in de analoge tijd, op dezelfde manier dus als teletekst, daarom mag je het nog geen teletekst noemen.

 

Uit mijn hoofd zit het in het digitale domein in de PES en is het aan de STB of het weer op de analoge uitgang op lijn 23 wordt gezet. Op dezelfde manier als dat de STB teletekst erop zet.

 

Iets anders is de signalering op pootje 8 van de scart. Bij 4:3 zou daar 12 volt moeten staan en bij 16:9 6 volt. Een snelle meting heeft wel naar voren gebracht dat deze spanningen wel door de Topfields geleverd worden.

Moet nog wel even nader onderzocht worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de lijn 23 WSS kan er inderdaad meer aangegeven worden: bijvoorbeeld letterbox. De Topfield geeft trouwens ook een lijn 23 WSS af op bijvoorbeeld de S-video. Misschien ook wel oop de SCART, maar dat kan ik niet meten.

Overigens wordt bij 16:9 gecentreerd wel degelijk de infobox vervormd (ovaal i.p.v. rond), tenzij je liever naar het smalle beeld kijkt.

Topfield TF-5300k | Samsung SMT-1000T

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begrijpt het zeker verkeerd: bij 4:3-uitzendingen ontbreekt de WSS dus geeft mijn tv het beeld in pillarbox weer. Bij 16:9-uitzendingen schakelt deze automagisch over naar volbeeld dankzij de WSS. Voor eventuele letterbox-uitzendingen zoom ik dan weer handmatig in. Zo werkt mijn dvd-recorder ook (zit tussen de PVR en de TV in met SCART-kabels) en dat werkt voor mij dus het beste. Met de optie 16:9 gecenteerd in de PVR moet ik de tv juist weer continu op volbeeld zetten waardoor dvd's met 4:3-beeld er weer vervormd uitzien. Ik kijk dus altijd in de originele beeldverhouding!

Topfield TF-5300k | Samsung SMT-1000T

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...