Ga naar inhoud

[DM7025] share benaderen lukt wel, opnemen niet

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb op een mac via CIFS/SMBeen map (Movies) gedeeld en die ingesteld als automount (mnt/net/Films). Ik heb op de DM gebruik gemaakt van de opties rw,soft,udp,nolock.

Verder heb ik de recording path aangepast (allemaal naar de nieuwe share)

Als ik een opname start, dan gaat ie netjes aan de gang en de bestanden komen netjes in de map op mijn Mac.

Nu komt het vreemde:

als ik een tijdje later weer een opname wil maken, dan krijg ik op de DM de melding "Free disk-size too small <100MB" (terwijl er zat ruimte is op de mac)

maar... als ik met de file browser op de DM naar de gemounte schijf ga, vervolgens weer terug uit de menus en daarna probeer op te nemen, dan neemt ie wel op op de share.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat de schijf op de mac in ruststand was gegaan en dat hij dan moeite heeft met verbinden. Dus dat heb ik uitgeschakeld, maar dat biedt geen oplossing.

Ik kan niets vinden op de fora, heeft iemand een idee in welke hoek ik het moet zoeken?

Geplaatst:

een update:

ik krijg nog steeds dezelfde melding (disk-size too small), maar ik zie ineens dat er wel een bestand is geschreven, met als naam de uitzending die ik probeerde op te nemen. De bestandsgrootte is 0kb.

En de extensie is er een die ik niet ken: ".ts.gm". Die heb ik nog niet eerder gezien bij opnames.

Heeft iemand een idee wat voor soort bestand dat is?

Geplaatst:

Disk size too small komt me bekend voor, deze melding kreeg ik ook toen ik probeerde mijn DM500HD te laten opnemen op de NAS. Het ding kreeg geen verbinding met mijn NAS en probeerde daarom om een opname op te slaan in het geheugen van de dreambox zelf. Toen ik het probleem met de NAS had opgelost en de instellingen (verwijzing naar mijn NAS) had goed gelegd bleef ook deze melding achterwege. Dus toch maar nog eens je instellingen m.b.t. DM en NAS nakijken. Zie ook mijn uitgebreid verhaal onder DM800. V.w.b. je onbekend bestand, ik krijg bij een gelukte opname een ts.sc, ts.cuts, ts.meta, ts.ap en .ts files voor één opname dus geen ts.gm

Geplaatst:

Ghm, dank voor je antwoord.

Ik heb de share opnieuw aangemaakt op mn mac. Vervolgens heb ik mn share op de volgende manieren opnieuw gecheckt:

1. Of de cifs share rw benaderbaar is vanaf mn macbook: dat is ie

2. Of de cifs share rw benaderbaar is vanaf mn windows laptop: dat is ie ook

Daarna de automount instellingen op de DM opnieuw aangemaakt, en de DM opnieuw opgestart.

Verder gegaan met het testen op de DM:

3. Kan ik met de filebrowser bij de share komen? dat kan

4. Kan ik met de filebrowser schrijfacties uitvoeren op de share? Dat kan (verwijderen van een bestand getest)

Daarna de recording paths aangepast. Alles staat nu ingesteld op de nieuwe share.

5. Kan ik nu een instant recording maken? Nee, error Disk-size too small

6. Kan ik een timed recording makrn? Nee, zelfde error

Als ik binnen 3 minuten de share benader via de filebrowser van de DM en vervolgens een opname maak, kan ik wel een instant recording en een timed recording maken. (als ik vier minuten wacht, doet ie het weer niet)

Ik lees veel op internet dat cifs op de mac en cifs op andere platformen niet altijd soepel samenwerken. Dus hebt ik het hele verhaal nog eens over gedaan, maar dan met nfs in plaats van cifs. Helaas: zelfde resultaten.

In een brainwave dacht ik: als ik nou eens de harde schijf eruit haal, misschien vindt die de share dan wel (volgens de logica:misschien zoekt ie eerst de hd en dan pas de share en raakt ie in de war dat geen vd recording paths naar de hd verwees). Maar ook dat maakt niet uit, hij geeft dezelfde melding.

Ik kom zo niet veel verder, maar kan ook niet verzinnen waarnaar ik nog meer kan kijken. Vooral omdat ie het drie minuten wel doet (de share werkt dus).

Heeft iemand nog een idee?

Edit: mn setup is als volgt: dm7025, met een powerlink adapter verbonden naar een verdieping hoger, dan naar een gigabit switch en ten slotte naar mn mac mini, met share op de interne harde schijf die niet in de slaapstand gaat.

Geplaatst:

volgens mij zijn er massa's berichten inzake mounten van 'je dreambox' op een ander OS middels CIFS of NFS

naar Mac / Apple is er niet heel erg veel aan ervaring (hier op sat4all) inzake een 'standaard procedure'

want Mac / Apple heeft zo zijn eigen "nukken"

de linux~unix verwantschap zou er echter wel aanleiding toe geven een en ander betreffende mounten naar CIFS of NFS media/shares identiek aan te pakken.

helaas is dat niet zo.

als je meer had onderzocht en gelezen zou hebben inzake mounten middels dreambox telnet<>fstab<>menu<>webinterface<>automount zou je ontdekt hebben dat er heel veel specifieke afhankelijkheden en ook beperkingen zijn.

een automount afhankelijk van het image en de versie van dat image zal een namaak PC-gedrag inzake aan en afkoppelen van "removable media" tonen

begrijp je wat removable media zijn dev/usb dev/cf dev/blabla?

dan gaat het om een tijdelijk aanwezig 'gekoppeld' opslagmedium

die even herkent worden, voor acties ter beschikking staan en nadien (wegens automount) niet meer gebruikt worden of aangesproken worden

IDLE-time

re-initialiseren van dergelijke media (na die vooraf beperkte en ingestelde idle-time) is echt nog steeds een kunst gezien de implementatie in het gekortwiekt OS (enigma2 met busybox) op die dreambox van jouw

idle is niet werkzaam => na een bepaalde tijd wordt het zoeken en of scannen van mounts (dus opslagmedia) compleet gestopt

het herstarten van een zoeken naar opslagmedia is extreem pover vormgegeven in de geamputeerde linux/enigma besturingssytemen

misschien lees je er het een en ander over wegens mijn opmerkingen in dit verband.

misschien lees je ook andere mount procedures in het verband met dit bericht?

Mac / Apple heeft eigenzinnige veiligheidsroutines en voorkeur verbindingen, wat aangeeft dat als je die niet kent en kunt aanpassen, heel veel wegens standaard instellingen (onzichtbaar voor "dummies" ) niet in een multi-OS netwerk zult kunnen koppelen.

zet 6 a 16 mac's in een lan en men kan redelijk snel alles met elkaar delen en gebruiken

zet 6 mac's in een lan en een windows PC en je "linux" dreambox en je moet heel veel kennsi gebruiken.

over het mounten van dreambox naar MAC is overigens wel al een en ander maanden en jaren geleden geschreven op dit forum

jammer dat de OS versies 10.X of leopard etc geen duidelijke implementaties van mounts overnemen volgens eenduidige protocollen.

ciao

Goodby Drama Queen

Hifi Sean, Doc Mcalmont

Geplaatst:

Tonskidutch, dank je voor je antwoord. Ik wordt me steeds bewuster van mn onbekwaamheid :-)

Je geeft me veel aanknopingspunten voor het verder zoeken, die ik eerder al wel her en der had gezien, maar waarvan ik geen idee had dat het er iets mee te maken zou hebben. Fstab bijvoorbeeld, daar ga ik maar eens meer over opsnorren :-) en idle-time: een nieuw begrip voor me, maar ook interessant om meer over te zoeken

Tussen de regels door lees ik dat de mac niet echt een lekker platform is om als server te dienen voor de dm. U begriipt dat als vorderingen maak, ik het zal delen op het forum :-)

Geplaatst:

Tonskidtuch, nogmaals: bedankt :-)

Jouw opmerkingen over Idle-time en de mountlocatie voor tijdelijke mounts (en wat dat voor consequenties heeft), hebben me op het juiste spoor gezet.

Ik heb gister in telnet een mountcommando uitgevoerd zodat hij niet onder /mnt/net/sharenaam wordt gemount (zoals gebeurt als ik het via automount uit het boxmenu uitvoer), maar onder /mnt/hdd/movie (ik ga de interne harde schijf voorlopig toch niet gebruiken, dus die hoeft niet gemount te zijn).

En nu heb ik het probleem van de IDLE-time niet meer.

Nu ga ik verder speuren op het forum hoe ik de mountlocatie kan aanpassen zodat het bij het booten van de box ook goed gaat :-)

Zodra ik eruit ben, schrijf ik mn bevindingen onder elkaar en post ze op het forum. Dan is er voor de mac-gebruiker weer wat info bij :-)

Geplaatst:
Citaat:
Zodra ik eruit ben, schrijf ik mn bevindingen onder elkaar en post ze op het forum. Dan is er voor de mac-gebruiker weer wat info bij :-)

dat zullen menig mac gebruikers hier en elders erg op prijs stellen

Goodby Drama Queen

Hifi Sean, Doc Mcalmont

Geplaatst:

ik mis de basiskennis van linux om zelf tot een antwoord te komen. Ik heb rond gezocht om te kijken waar ik instellingen mbt de share kan aanpassen: in mijn geval bij /etc/auto.network

alleen daar staan de shares zo in:

Bigmac -fstype=nfs,rw,udp,nolock,rsize=8192,wsize=8192 192.168.1.88://Users/reinier/Movies

De share Bigmac komt dan onder "media/net/" terecht, waar ik te maken heb met die time-out.

Ik wil graag dat ie onder "media/hdd/" wordt gemount.

Ik kan het in ieder geval niet vinden in de menustructuur (daar kan ik alleen de sharenaam "Bigmac" invullen) en ook niet als zodanig in auto.network

Hoe kan ik nou toch die share automounten onder "media/hdd/"?!

Geplaatst:

Volgens mij kan je /etc/fstab aanpassen en de volgende regel erbij plaatsen:

192.168.1.88://Users/reinier/Movies /media/hdd nfs rw,nolock,udp,rsize=8192,wsize=8192 0 0

Na een reboot of een 'mount all' moet de share actief worden.

Azbox HD Premium+, firmware 0.9.5020, Multicas 1.62-E11

Dreambox 7000 met PLI

Visiosat BISAT G4

Geplaatst:

Een 'mount /media/hdd' zou voldoende moeten zijn hoor.

Gert.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Geplaatst:

yep, dat werkt inderdaad als een zonnetje.

Dank je!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen