Ga naar inhoud


grootte velux raam


steventje

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik wil een nieuw velux raam laten steken omdat het oude te klein (55x78) en versleten is.

De kamer is 16m² en oostgericht, zou dienen als slaapkamer en studeerkamer - hobbykamer.

Zou een velux type U08 (134x140) te groot zijn en nadelig zijn (te warm in zomer of te koud in winter)? Ik zou ook een rolluik nemen van velux tegen de warmte of koude.

Of neem ik beter een tussenmaat (U04 of S06)?

 

Groetjes

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


mijn devies is: hoe groter hoe beter! ga zo groot mogelijk. Je zal er geen spijt van hebben.

 

Ik heb er ook onlangs geplaatst, maar moest rekening houden met de draagbalken, daarom moest ik de op één na grootste nemen. Daarom heb ik er dan ook twee boven elkaar laten plaatsen. Nog geen seconde spijt gehad. Het licht trekt de ruimte helemaal open.

 

Succes ermee!

 

dreambox 8000 2TB | 4x dvbS2 | image LT6 v5 | LG SL9000 LED47

visiosatG4 | 4x Spaun 411 4/1 | quadALPS | 13-19-23-28

TV Vlaanderen | Canal Digitaal | Sky UK | Telesat | CanalSat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens het bouwbesluit moet het glasoppervlak in een

verblijfsruimte 10% zijn van het netto vloeroppervlak.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als studeerkamer zou ik voor licht gaan.

 

Ik heb vroeger als kind in mijn ouderlijkhuis onder een groot velux dakraam geslapen, ik weet de maat niet, maar ik denk dat hij wel in de buurt komt bij jouw voorstel. Dit was tevens het enigste raam in mijn zolderkamer, maar het gaf veel licht, en van warmte/kou heb ik nooit last gehad.

 

Moet wel zeggen dat ik over het algemeen niet zoveel last van warmte of kou heb, ben geen kou kleum b.v., maar ik heb er altijd veel plezier van gehad.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet zeker dat als er hier een dakraam wordt geplaatst van Velux dat het stuk waar het raam zit beter geisoleerd is als het gehele dak.

 

Kijk van binnenuit tegen de panlattenspijkers aan op de OSB-platen waarop de dakpannen en er zit niks tussen frown

 

Eerst maar eens sparen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

velux maakt prima dakramen en toch gebruiken ze een beetje achterhaald glas m.b.t. de Uwaarde Lta en Zta, zij noemen het HR++

maar men zou veel betere isolerende en zonwerende beglazingen kunnen toepassen.

dus screens zijn een hulp oplossing.

 

voor de

Citaat:
te warm in zomer of te koud in winter)?

is er echter een heel andere reden

je begrijpt natuurlijk dat het dakraam qua oppervlak maar een heel klein aandeel heeft ten opzichte van het dakvlak zelve.

Dus procentueel zal een beter nieuwer dakraam daar niet veel verandering in brengen.

 

dak beter isoleren voor de winter en de warmte in de zomer (cumulatief ontstaan door zoninstraling op de pannen gedurende de dag ~80 a 90 graden) a) weg ventileren of B) reflecteren

 

dat laatste is a) is door een tegenoverliggend dakraam redelijk makkelijk en B) door een zogenaamd stralingsscherm met hoge alpha coëfficiënt onder de panlatten te leggen.

+ natuurlijk meer ventilatie-pannen aan/net onder de nokpan aanbrengen

 

ciao

 

 

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 zaken zijn zeker, één, zijn dakraam zal beter isoleren dan zijn

dak en twee, condens aan de binnenkant op het glas met zo'n

dak zal niet optreden.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...