Ga naar inhoud

SG-2100 Quad-LNB beweginsproblemen

Aanbevolen berichten

Gast janvanmorgen
Geplaatst:

Jaren had ik hem ongebruikt in de doos zitten: de SG2100. Nu moest het er eens van komen omdat ik recentelijk een ontvanger (DM600) heb aangeschaft die wel met Disecq overweg kan.

Alles volgens het boekje ingesteld en opgehangen. Toen ik de boel aansloot klapte de de handel richting de gevel en was er zelfs met de handmatige knop geen beweging in te krijgen. De garantie was natuurlijk inmiddels al lang verlopen dus ik baalde enorm. In een baat het niet schaadt het niet meer dan dat het al deed, heb ik na demontage toch de Rotor maar opengeschroefd. Bij het aansluiten op de oude ontvanger kon ik er handmatig weer beweging in krijgen (met het knopje). Dichtschroeven. Draaide hij weer naar West en bleef daar roerloos hangen. De handmatige knop deed het weer niet.

Uitendelijk na uren puzzelwerk/demontage bleek de print van de Rotor contact te maken met de behuizing, waardoor hij dit gedrag vertoonde. Nu heb ik dit verholpen door de print te isoleren van de printplaat met de metalen binnenplaat van de behuizing. Tip van de praktijk I: test dus altijd de rotor voordat je het dak op gaat en wacht niet tot de garantie verlopen is.

Nu hangt hij weer aan de schotel, volgens het boekje, maar ik was iets vergeten wat kennelijk heel belangrijk was. De schotel hing wel ten midden ten opzichte van de as in de draaibeweging, maar niet op positie voor een hoek van 40 graden om het lood zo las ik later in de handleiding (of liever gezegd bekeek ik in het plaatje). Tip II van de praktijk: lees de handleiding en begrijp ook de onbegrijpelijke lijntjes in de afbeelding.

Zonder dat ik op dat moment beschikking had over de handleidingen die elders te lezen vallen heb ik de schotel grof gericht op 0 waar-Zuid(via GPS-compas). Daarna heb ik de rotor via 1.2 laten bewegen naar de opgeslagen Astra 1 positie en geprobeerd met de satfinder de horizontale positie in te stellen. Verticaal nog iets bijgewerkt, en ik moet zeggen, beeld op zowel hb13, astra1, astra2, astra3 (e.a. maar ik was tevreden).

Nu de stukken waar ik niet uitkom en waarvan ik op diverse fora lees, maar niet begrijp wat het meest effectieve is.

1. Ik heb problemen met een aantal Verticale transponders (gelukkig op alle satellieten), wel zichtbaar maar zwak. Mijn gedachten:

- nog iets finetunen op de hellingshoek van de schotel?

- skew (LNB kantelen) en zo ja heeft dit invloed?

- iemand nog meer?

2. Mijn rotor draait m.n. verticaal niet goed met mijn DM600PVR met 12V/3A voeding. Per ongeluk kwam ik erachter dat als ik op de outport van de DM mijn oude ontvanger aansloot, de schotel goed beweegt als deze op horizontaal stond (dus 18V genereert), maar dan vallen wel de verticalen helemaal weg.

- Is de voeding te zwak (wellicht i.c.m. de quad LNB) en zo ja moet ik dan die laten vervangen door een sterkere?

- Is de Quad-LNB te zwaar i.c.m. de Rotor voor het boxje? Vervangen met single LNB?

- Is de lengte van de kabel te lang (plm 20-25 mtr, RG59 double shielded)?

(L)NB: Ik heb de extra power (0.5V) aangezet in de ontvanger.

3. Ik heb alles niet gedaan volgens de methode satelliet vinden op zuid vanuit de 0-as. Betekent dit dat als ik USALS nu zelf toch zou aanzetten in de ontvanger dat ik de ladder weer op moet? Of heb ik min of meer hetzelfde gedaan op een andere manier?

Ik heb al een beetje alle fora doorgezocht, maar kom er niet helemaal uit, wat nu belangrijk is en wat niet. Hulp van de ware expert is welkom.

Gast janvanmorgen
Geplaatst:

Zo op het eerste gezicht lijkt me het een behoorlijk zware operatie. Maar ja, ik hou dat in het alvast in het achterhoofd, met de vervolgvraag hoe ik er stroom ga krijgen. Bedankt in elk geval voor de reaktie en voor de info.

Gast janvanmorgen
Geplaatst:

En het gaat verder. Het is mooi weer, weekend, en we staan weer op de ladder.

Even wat dingen gemeten. De spanning (onbelast) op de mast:

* verticaal 14.53(V)

* horizontaal 19.69(V)

Lijkt me netjes. Ook als ik de oude tuner achter de DB erbij hang zodat de rotor wel gaat draaien is de spanning nog steeds 19.69(V). Fraai dat de wetten van de gelijkspanning nog opgaan.

De schotel nog even geprobeerd opnieuw uit te richten (hoek). Beter kreeg ik het eigenlijk niet (eerder minder). Met de satfinder ertussen (i.p.v. rotor) zoekaktie gedaan. Gek: 25 transponders gevonden die er eerder nog niet waren, inclusief de door mij inmiddels zo gemiste Verticale Hits 1 (VH1). Kennelijk toch iets beter nu?

Maar uiteraard nog steeds zakt de spanning in als ik de andere tuner niet aanzet en op horizontaal zet. Zou een zwaardere voeding op de dreambox helpen, e.g. 5(A)?

De LNB is een QUAD-LNB van het merk Bigsat met een N.F. van 0.3 db. Gebruikt dat kreng misschien zoveel stroom (naast de rotor)?

Geplaatst:

Met een 2 Ampere voeding op de SG-2100 heb ik alleen problemen ondervonden door gebruik van een low-budget satfinder.

Satfinder er tussen uit, nadat ik op het NUL-punt de Sirius had staan met voldoende signaal etc. Heb helemaal geen problemen, al geef ik enige belasting tegen de schotel met de hand.

Ergens heb je inderdaad iets zitten wat stroom trekt.

Motto in deze is "Meten is Weten" zoals je bij de spanning hebt gedaan, maar nog niet met de stroom.

Meet ook eens de weerstand op de Quad LNB aansluitingen. Wellicht zit er één tussen waar er iets niet lekker zit.

Loopt hier op het forum een draadje van een uitgebrandde Satfinder waar de spoelen volledig weg zijn.

De spanningen zien er netjes uit in ieder geval.

Gast janvanmorgen
Geplaatst:

Als het morgen een beetje lukt stap ik de ladder weer op om even de LNB-aansluitingen te meten op de R-waarden.

Iemand een tip om de stroomsterkte te meten? Ikzelf zat te denken om aan de ontvanger de F-connector er even tussenuit en dan... tussen de mantel en de schroefdraad de multimeter ertussen. Goed of, helemaal fout?

Overigens heb ik op 11739V en hoger weer geen ontvangst (BER2.5 en lager i.p.v. BER6.0). Lager wel, horizontaal ook gewoon in dat gebied. Polarisatiegevoelige kabel, heb ik 'm iets te krom gebogen (haha)?

USALS vraag drie. Ik heb het antwoord al. De voorgeprogrammeerde presets hebben geen zin tenzij je de helft van de satellieten wil missen of exact woont waar de ROTOR voor gemaakt is (kans vrijwel nihil?).

Nu heb ik wel de satellieten ten oosten van Sirius, maar ten westen houdt het snel op omdat ik te laat weer zak. Voor mij wordt het nu dus waarschijnlijk 0-punt hoogste uitlijnen op Eutel-W3. Ach, zo leer ik weer wat meer, en kom ik eindelijk van mijn hoogtevrees af.

Geplaatst:
Origineel bericht van: janvanmorgen
Iemand een tip om de stroomsterkte te meten? Ikzelf zat te denken om aan de ontvanger de F-connector er even tussenuit en dan... tussen de mantel en de schroefdraad de multimeter ertussen. Goed of, helemaal fout?

F-connector eraf scroeven, binnenkern in de sattuner en de stroom meten tussen de behuizing en de kabelmantel.

Overigens heb ik op 11739V en hoger weer geen ontvangst (BER2.5 en lager i.p.v. BER6.0). Lager wel, horizontaal ook gewoon in dat gebied. Polarisatiegevoelige kabel, heb ik 'm iets te krom gebogen (haha)?

Haha, klinkt als de "oude" Amstrad schotels die gaatjes hadden en niet geschikt waren voor digitaal. De Nulletjes van de bitjes gingen er door heen. De ééntjes bleven hangen wink

USALS vraag drie. Ik heb het antwoord al. De voorgeprogrammeerde presets hebben geen zin tenzij je de helft van de satellieten wil missen of exact woont waar de ROTOR voor gemaakt is (kans vrijwel nihil?).

Dan zouden alle bezitters van een rotor dus niets aan zo'n voorgeprogrammeerd ding hebben. Dit zie je helaas verkeerd. Sirius zit op 4,8 Oost en is voor vele bezitters een ideaal Nulpunt. Omdat je een SG-rotor hebt kan je zelfs handmatig, met de drukknoppen erop hem tegen het 5 graden Oost streepje zetten. Neem een kanaal op de Sirius en richt je schotel zo optimaal uit als je hetvolgende in acht gaat nemen. Stel in je tuner de longitude en latitude in die je kan vinden via bv Google Maps (indien dit in je tuner een opyie is). De Sirius is de hoogste satelliet in de baan. Stel de inclinatie van de rotor in overeenkomst met je breedtegraad (de waarde staat in de rotor "gegraveerd"). Kantel nu de schotel naar voren of achteren tot je het beste resultaat hebt. Zorg dat de skew( je LNB in de houder) loodrecht met je schotel staat. Haal de LNB iets naar voren of naar achteren, om zo goed mogelijk in de "signaalwolk" te komen.

Er staan hier in het forum ongetwijfeld meerdere manieren, maar zo heb ik het gedaan en pak wat ik pakken kan. Behalve na 20 West, omdat ik dan tegen de gevel van de buren kijk.
Gast janvanmorgen
Geplaatst:
Origineel bericht van: Kimble

F-connector eraf scroeven, binnenkern in de sattuner en de stroom meten tussen de behuizing en de kabelmantel.

Ok, deze is dus voor de volgende ronde wink

Origineel bericht van: Kimble

Haha, klinkt als de "oude" Amstrad schotels die gaatjes hadden en niet geschikt waren voor digitaal. De Nulletjes van de bitjes gingen er door heen. De ééntjes bleven hangen wink

Oh ik dacht altijd dat de eentjes door de gaatjes heenvlogen waardoor alleen de nulletjes nog de LNB in stuiterden. Gelukkig heb ik dat niet op mijn dak aangezien het dan heel erg veel werk is om al die eentjes elke dag weer op te vegen en in de kliko te gooien.

Citaat:

Dan zouden alle bezitters van een rotor dus niets aan zo'n voorgeprogrammeerd ding hebben. Dit zie je helaas verkeerd. Sirius zit op 4,8 Oost en is voor vele bezitters een ideaal Nulpunt. Omdat je een SG-rotor hebt kan je zelfs handmatig, met de drukknoppen erop hem tegen het 5 graden Oost streepje zetten. Neem een kanaal op de Sirius en richt je schotel zo optimaal uit als je hetvolgende in acht gaat nemen. Stel in je tuner de longitude en latitude in die je kan vinden via bv Google Maps (indien dit in je tuner een opyie is). De Sirius is de hoogste satelliet in de baan. Stel de inclinatie van de rotor in overeenkomst met je breedtegraad (de waarde staat in de rotor "gegraveerd"). Kantel nu de schotel naar voren of achteren tot je het beste resultaat hebt. Zorg dat de skew( je LNB in de houder) loodrecht met je schotel staat. Haal de LNB iets naar voren of naar achteren, om zo goed mogelijk in de "signaalwolk" te komen.

Goede tip over LNB voor/achter. Had hier nog nooit aan gedacht. Maar, omdat ik het zo graag wil begrijpen nog even terug naar dit verhaal. Van allerlei verhalen in het forum begrijp ik nu dat het ware zuiden op 0 moet staan, omdat daar de hoogste satelliet staat. Links en rechts daarvan ga je zakken. Wat ik ook begreep is dat het ware zuiden per locatie verschilt. Voor mij op 7E zou dat betekenen dat 7E, 0 gr waar-zuid is en dat ik de satelliet op 7E moet zoeken (Eutelsat W3A). Een site die schotelwijzer is dan ik geeft deze gegevens ook af.

Als ik mijn rotor de instructie geef om naar deze satelliet te vliegen zonder USALS (want dat heb ik nu nog uitstaan), dus in de fabrieksinstellingen dan vliegt hij naar 7E ten opzichte van de schaal. Als ik alle berichten en de schotelwijzer goed begrijp is dat nu juist de plaats waar ze in Londen deze satelliet op deze hoogte zullen vinden, maar niet hier... Ten minste dat dacht ik dan weer... Ik heb nog een lange weg te gaan; ik zal mijn leercurve wat minder stijl instellen; misschien dat dat helpt.

Citaat:

Er staan hier in het forum ongetwijfeld meerdere manieren, maar zo heb ik het gedaan en pak wat ik pakken kan. Behalve na 20 West, omdat ik dan tegen de gevel van de buren kijk.

Na 20 West hoef ik niet te proberen aangezien dat op dit moment ook mijn hardware-limit is. Ook kijkt mijn schotel dan gezien mijn ligging naar schuin mijn keuken binnen.
Geplaatst:

Met Usals heeft bijna iedereen de Sirius als nulpunt ivm het magnetische zuiden.

Usals, kan je gewoon gebruiken. Als die andere satposties zitten niet voor niets (je hebt zelfs voor die techniek betaald) in de SG-rotor.

Maar pm je exacte coordinaten eens icm met een screenshot van Google Maps waar je de schotel hebt zitten aan je woning, en op welke hoogte.

Zal ik een iets begrijpelijkere step by step handleiding maken.

Geef ook even door welke tuner je hebt, lnb en schotel. Met een beetje geluk heb ik eenzelfde tuner hier wellicht staan.

Gast janvanmorgen
Geplaatst:

Niet iedereen heeft Sirius als magnetisch zuiden. Ik woon op 7.10E. Maar het is gelukt. Ik ben vandaag opnieuw de ladder ingeklommen en heb Eutelsat-7 gebruikt als zuiden. En de USALS werkt nu ook.

Het meten van de weerstand tussen de LNB's is niet gelukt trouwens. Bij het meten van de Ampere's zakte de meter ook in. Ik denk dat het komt omdat de schotel gelijk wilde draaien.

Met dat laaste moet ik dus nog aan de slag... De volgende keer. Voor nu gebruik ik de oude tuner nog als voorzetje voor de stroom.

Gast janvanmorgen
Geplaatst:

Het rotor-draaiprobleem... Ik heb even wat dingetjes opgezocht en geprobeerd.

Specs van de LNB-aansturingen:

max 350mA Pioneer DBR-S400-NL

max 500mA Dreambox DM600-PVR

max 350mA (200mA normaal) SG-2100

Onbekend is de LNB.

Nu het experiment. Ik heb de DB uitstaan. Ik heb de Pioneer aan. Ik klim op de ladder en met het handmatige knopje draait hij alsof er niets aan de hand is. Ik heb de DB aan staan en de Pioneer uit. Het lampje brandt groen en zakt weg met de handmatige knop.

Aangezien de 350mA het dus wel trekt is er een conclusie te trekken over de wijze waarop specificaties worden aangeboden. Of de Dreambox-handleiding kletst uit zijn nek (en levert bij lange na de spanning niet) of de Pioneer is overgespecificeerd. Dit laatste komt eigenlijk nauwelijks nog voor.

Toen dacht ik nog aan de voeding van de dreambox zelf. Ik heb er een redelijk consumerende harddisk ingezet van 0.55mA. Dat zou weleens invloed kunnen hebben, en 3A is zo een keer op. Ik heb het ding er gisteren uitgeschroefd. Het resultaat is bedroevend. De DB blijft zelf niet de vereiste stroom leveren.

Ik begrijp mensen die zelf een voeding aan hun rotorblok hangen om dit soort problemen voor te zijn... Maar, ik ben van mening dat het symptoom bestrijding is.

Overigens, vind ik nu dat het schrijven in deze rubriek niet meer gepast is dus... denk ik erover om maar verder te gaan in het Dreambox-onderdeel.

Bedankt in elk geval voor de hulp en de tips.

Geplaatst:

Als je het ook met de Pioneer hebt en de DM en gezien de lengte van het draadje is het denk ik toch uitzoeken.

Hier met een DM500 met een voeding van 2 Ampere draait het spul perfect (ook de SG-2100 Rotor).

Rotor trekt met lichtelijk belasten (hand ertegen) een 470 mA.

Zet ik er een low-budget satmeter tussen (lampje meter piepje) dan kan ik het vergeten. Ook met een Humax5400.

Neem ik de Digisat-Pro dan draait het spul vlekkeloos op een Philips (fw-modded), Skybox, Humax5400 (josje), DM500 (pli), DM7020(pli), PCI-DVBS2, Sonysat, Hyundai 1000 (fw-modded), BEC (fw-modded)

Schroef de LNB eens los. Dus Sattuner > Rotor en verders niks. Als het goed is moet ie buiten met de 2 knoppen te bedienen zijn en binnen met Oost-West in het menu.

Mocht het nu echt lijken dat ie niet wil, boven de 2 rubber doppen zitten gaatjes, 1 ervan is een reset.

Gast janvanmorgen
Geplaatst:

Hoi Kimble.

Op de Pioneer is het enige probleem dat hij geen Diseqc 1.2 ondersteund. Daarom moest hij het hebben van de handmatige knop. Het ligt volgens mij dus niet aan de draadjes.

En mijn DB-voeding is 3A dus zou het moeten trekken.

Zoals het nu dus wel werkt: Pioneer aan op (V)/DB aan: ik ontvang horizontaal en verticaal en de schotel beweegt wel (hetzij wat trager vanwege de verticale ondersteunde stroom van 14V).

Geplaatst:

He Jan,

ik heb toch sterk het vermoeden dat je gebrek aan amperes het probleem is. lees eens in de volgende post waarin ik destijds mijn probleem beschreven heb: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...r_t#Post1820993

Het aanpassen van de voeding valt mee hoor., als je een beetje een vaste hand hebt komt het helemaal goed.

De print in de motor is kleiner dan je denkt, maar het is goed te doen. (ik heb overigens een laptop voeding gebruikt)

Ik gebruik een twin duo lnb en kreeg destijds de tip om op de andere uitgang van de lnb (die niet naar de motor gaat) op de andere receiver aan te sluiten en deze ook aan te zetten zodat de lnb ook stroom van een andere receiver kreeg en zo minder stroom trok. toen draaide mijn motor wel.

Ik lees dat je een quad lnb hebt, wellicht dat je dat ook eens kunt proberen.

gaat het lampje op de motor uit als je 'm bv. handmatig probeerde te verdraaien. (lampje gaat uit, en motor beweegt een tiende van een seconde oid)

edit:

wb. het uitrichten van je schotel icm je motor. positie 8 van de motor is 1w. ik zit zelf op 5.9/6.0E dus van mij uit gezien is 1w de Sirius. Hier heb ik met de ontvanger eerst de motor op ingesteld en toen uitgericht op sirius.

Wellicht dat dit nog met je 'boog' van de motor te maken kan hebben.

Gast janvanmorgen
Geplaatst:

Hoi Raas,

De operatie aan de rotor... Ik ben er nog niet helemaal aan toe. Voorlopig laat ik de oude sat-ontvanger nog even als 350mA voeding functioneren, in de wetenschap dat de Dreambox in de praktijk vet onder de beloofde 500mA levert.

Deel 2 van je verhaal zegt eigenlijk dat mijn eerste aanname over de ingebouwde tabel correct is: die is op zichzelf symbolisch en voor de handleiding gemaakt voor als je in Londen woont. Maar mijn boog is echt correct nu: pak het van 1W t/m 28.2 perfect op, met USALS.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen