Ga naar inhoud

Hoeveel winst bij verdubbeling schoteldiameter ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben sat beginner ( heb wel veel proberen na te zoeken en andere research te plegen ).

Ik heb 3 vragen over een schotel :

1:

Kocht een week geleden ergens een setje € 69,-- :

schoteltje 55 cm. LNB 0,2 dB, 20 mtr kabel, F-connectoren, ontvanger ELRO S1, en montagemateriaal.

Ik dacht me daar voor € 69 geen buil aan te kunnen vallen maar ik ben meer dan verrast.

Ik kocht in mijn enthousiasme daarom eergisteren een STAB HH100 USALS motor en ik krijg nu al 20 satellieten, niet allemaal interessant, maar toch ..( als beginner wil je zoveel mogelijk sats hebben, lijkt me ).

Heb geen idee of dat veel of weinig is, maar ik kijk wel mijn ogen uit.

Ik ben ook verrast door de precisie waarmee de HH100 motor steeds weer zeer precies op de gewenste sat terechtkomt, ook bij marginale signaalkwaliteit en ook bij wind ( ik zit 30 meter hoog ).

Ik krijg nu de smaak te pakken en wil een 120 cm schotel kopen ( en op de HH100 draaien ).

Mijn vraag is echter : wat kan dat aan extra satellieten opleveren ?

Ik kijk ( op 30 meter hoogte bovenaan een flat op het ZO ) geheel vrij uit van 70 E tot 45 W.

Verdubbeling van de schoteldia van 55 tot 120 cm betekent, lijkt mij, ( ik ben radiozendamateur ) 6 dB vermogenswinst, neerkomende op 4 x het vermogen en dus verdubbeling van de spanning ( over die 75 Ohm ingang ).

Maar hoe kan een, relatief, kleine spanningverhoging ( 1 S-punt ) nu zorgen voor meer satellieten ( zoals een schotelverkoper mij bezwoer ).

Als ik op de vele footprints kijk, dan zie ik bij ( bijvoorbeeld ) + 6 dB satelliet EIRP slechts een kleine topografische footprintvergroting.

Kortom, hoeveel zin heeft het om - de relatieve - bedoening aan te halen om een 120 cm ( 17 kg.. huh ? ) in plaats van een lichtgewicht 55 cm schotel te installeren ?

2.