Ga naar inhoud

Hoeveel winst bij verdubbeling schoteldiameter ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben sat beginner ( heb wel veel proberen na te zoeken en andere research te plegen ).

Ik heb 3 vragen over een schotel :

1:

Kocht een week geleden ergens een setje € 69,-- :

schoteltje 55 cm. LNB 0,2 dB, 20 mtr kabel, F-connectoren, ontvanger ELRO S1, en montagemateriaal.

Ik dacht me daar voor € 69 geen buil aan te kunnen vallen maar ik ben meer dan verrast.

Ik kocht in mijn enthousiasme daarom eergisteren een STAB HH100 USALS motor en ik krijg nu al 20 satellieten, niet allemaal interessant, maar toch ..( als beginner wil je zoveel mogelijk sats hebben, lijkt me ).

Heb geen idee of dat veel of weinig is, maar ik kijk wel mijn ogen uit.

Ik ben ook verrast door de precisie waarmee de HH100 motor steeds weer zeer precies op de gewenste sat terechtkomt, ook bij marginale signaalkwaliteit en ook bij wind ( ik zit 30 meter hoog ).

Ik krijg nu de smaak te pakken en wil een 120 cm schotel kopen ( en op de HH100 draaien ).

Mijn vraag is echter : wat kan dat aan extra satellieten opleveren ?

Ik kijk ( op 30 meter hoogte bovenaan een flat op het ZO ) geheel vrij uit van 70 E tot 45 W.

Verdubbeling van de schoteldia van 55 tot 120 cm betekent, lijkt mij, ( ik ben radiozendamateur ) 6 dB vermogenswinst, neerkomende op 4 x het vermogen en dus verdubbeling van de spanning ( over die 75 Ohm ingang ).

Maar hoe kan een, relatief, kleine spanningverhoging ( 1 S-punt ) nu zorgen voor meer satellieten ( zoals een schotelverkoper mij bezwoer ).

Als ik op de vele footprints kijk, dan zie ik bij ( bijvoorbeeld ) + 6 dB satelliet EIRP slechts een kleine topografische footprintvergroting.

Kortom, hoeveel zin heeft het om - de relatieve - bedoening aan te halen om een 120 cm ( 17 kg.. huh ? ) in plaats van een lichtgewicht 55 cm schotel te installeren ?

2.

Winkels en advertenties raden mij een Visiosat offset schotel 100 of 120 cm aan, die een betere efficiency zou hebben dan even grote of zelfs grotere andere schotels.

Maar is dat waar ?

Volgens de schotel specs heeft een Visiosat 120 cm ( 70% = 40-41,5 dB )zelfs een iets lagere gain dan een 120 cm Triax ( 75% = 41-42 dB )., maar is wel bijna 2 x zo duur.

Mogelijk is de duurzaamheid van een Visiosat 100 of 120 cm beter dan die van een ander merk, maar is die claim van hogere efficiency waar ?

Em zoja, waar zit dat dan in , want uit de efficiency specs ( dB gain ) kan je dat niet halen.

3.

Vergroting van de diameter van der schotel verkleint de openingshoek : geeft dat geen problemnen met de HH 100 USALS motor ?

Een halve graad mis scheelt bij 120 cm meer dan bij 55 cm.

Wie heeft ditaangaande ervaring met 120 cm op een STAB HH100/120 motor ?

Nogmaals, ik ben sat beginner, dus iedere hulp en uitleg wordt dankbaar aanvaard.

Geplaatst:

Hi Reteb,

Leuk dat je zo enthousiast bent na je eerste pogingen wat satellieten te ontvangen.

Je moet jezelf eerst een paar vragen stellen met betrekking tot je nieuwe hobbie.

Welke satellieten wil je überhaupt ontvangen op de boog van 70° oost tot 45° west.

Of wil je alleen naar "the Bold and the beautiful" kijken met een biertje onderuitgezakt op de bank. Dan is Astra 19° oost al voldoende.

De satellieten hebben tegenwoordig al een hoge veldsterkte zodat je veel kunt ontvangen vanaf ca. 80-90 cm.

1,20 mtr is natuurlijk helemaal mooi en bied dan ook een flinke slechtweer-reserve. Toch blijven er wat satellieten over die in NL ook met grotere schotels problemen opleveren zoals de NileSat op 7° west en Badr op 26° oost en Amos op 4° west.

Dan is 1,20 mtr zeker geen luxe.

Kijk op www.lyngsat.com en www.kingofsat.net welke satellieten en/of programma´s je wilt zien.

Moet het draaibaar zijn, dan raad ik je bij 1,20 mtr een positioner met actuator aan. Die dingen zijn robuust.

Denk er wel aan dat de openingshoek een stuk kleiner is dan een 55 cm schotel en het afstellen van de polarmount op de Clark-belt is beslist niet makkelijk maar wel te doen.

Ik zie dat je een zendamateur bent dus dan ben je alvast geen leek en je hebt de nodige basiskennis.

Visiosat is een schotel die geoptimaliseerd is voor multifeed-opname en niet geschikt voor draaibaar gebruik.

Persoonlijk zweer ik bij primefocus schotels...maar nogmaals dat is mijn persoonlijke mening, hier zal lang niet iedereen het mee eens zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:
Origineel bericht van: Reteb
en ook bij wind (ik zit 30 meter hoog).
Ik krijg nu de smaak te pakken en wil een 120 cm schotel kopen (en op de HH100 draaien ).

Een 120cm schotel op een HH-motor en dit op een winderige plaats is wel een beetje het lot uitdagen, ook de windlast gaat met een factor 4 omhoog tov een schotel van 56cm.
Ik heb een Visiosat 100cm (9kg) en dat is volgens mij het uiterste voor een HH-motor, vanuit de maximale oost- of westpositie heeft de motor al flink wat moeite om er nog beweging in te krijgen bij 13V. De 120cm versie weegt maar liefst 23kg!
Maar hoe kan een, relatief, kleine spanningverhoging ( 1 S-punt ) nu zorgen voor meer satellieten ( zoals een schotelverkoper mij bezwoer ).

Niet analoog denken maar digitaal (alles of niets), transponders die met je kleine schotel net onder de ontvangslimiet vallen kan je wellicht zonder enige blocknoise met een veel grotere schotel ontvangen.
Geplaatst:
Ik ben sat beginner ( heb wel veel proberen na te zoeken en andere research te plegen ).

Ik heb 3 vragen over een schotel :

1:
Kocht een week geleden ergens een setje € 69,-- :
schoteltje 55 cm. LNB 0,2 dB, 20 mtr kabel, F-connectoren, ontvanger ELRO S1, en montagemateriaal.

Ik dacht me daar voor € 69 geen buil aan te kunnen vallen maar ik ben meer dan verrast.

Inderdaad geen slechte prijs om te beginnen... smile
Ik kocht in mijn enthousiasme daarom eergisteren een STAB HH100 USALS motor en ik krijg nu al 20 satellieten, niet allemaal interessant, maar toch ..( als beginner wil je zoveel mogelijk sats hebben, lijkt me ).
Heb geen idee of dat veel of weinig is, maar ik kijk wel mijn ogen uit.

Ik ben ook verrast door de precisie waarmee de HH100 motor steeds weer zeer precies op de gewenste sat terechtkomt, ook bij marginale signaalkwaliteit en ook bij wind ( ik zit 30 meter hoog ).
Ik krijg nu de smaak te pakken en wil een 120 cm schotel kopen ( en op de HH100 draaien ).
Mijn vraag is echter : wat kan dat aan extra satellieten opleveren ?
Ik kijk ( op 30 meter hoogte bovenaan een flat op het ZO ) geheel vrij uit van 70 E tot 45 W.

Dat wordt wel anders als je een grotere schotel koopt. Ga niet zitten spelen met een HH100 motor voor een 120cm schotel op 30m hoogte. Ja, je krijgt het goed afgesteld, maar je zal misschien elke keer na een wind/storm periode de motor moeten vervangen. Die HH100 motor is namelijk geschikt tot schotels van 100cm, en dan komt er ook nog eens de grote hoeveelheid wind bij die je hebt op 30m hoogte t.o.v. 3m hoogte. Een betere optie, veel duurder welliswaar, is een vaste multi-focale schotel. (T90)
Verdubbeling van de schoteldia van 55 tot 120 cm betekent, lijkt mij, ( ik ben radiozendamateur ) 6 dB vermogenswinst, neerkomende op 4 x het vermogen en dus verdubbeling van de spanning ( over die 75 Ohm ingang ).

Niet correct. Het is geen vierkant... Die 55cm schotel is ongeveer 0.24m2 in oppervlak, de 120cm schotel is ongeveer 1.13m2 in oppervlak. (Dus een factor 5x groter!) De oppervlakte van de reflector (in combinatie met de frequentie) bepaalt de gain.

Het is dus veel meer dan dat jij denkt... Buiten dat gaat het om het feit of een signaal wel of niet boven de threshold gaat uitkomen, en of de ontvanger nog iets kan maken van de brei die het ontvangt.
Als ik op de vele footprints kijk, dan zie ik bij ( bijvoorbeeld ) + 6 dB satelliet EIRP slechts een kleine topografische footprintvergroting.

Kortom, hoeveel zin heeft het om - de relatieve - bedoening aan te halen om een 120 cm ( 17 kg.. huh ? ) in plaats van een lichtgewicht 55 cm schotel te installeren ?

Zie hierboven smile .
2.
Winkels en advertenties raden mij een Visiosat offset schotel 100 of 120 cm aan, die een betere efficiency zou hebben dan even grote of zelfs grotere andere schotels.

Maar is dat waar ?
Volgens de schotel specs heeft een Visiosat 120 cm ( 70% = 40-41,5 dB )zelfs een iets lagere gain dan een 120 cm Triax ( 75% = 41-42 dB )., maar is wel bijna 2 x zo duur.

Mogelijk is de duurzaamheid van een Visiosat 100 of 120 cm beter dan die van een ander merk, maar is die claim van hogere efficiency waar ?
Em zoja, waar zit dat dan in , want uit de efficiency specs ( dB gain ) kan je dat niet halen.

Let op bij het vergelijken van de gain op de gespecificeerde frequentie. Als Visiosat de gain specificeert bij 10.75GHz en een ander merk bij 11.5 GHz, dan heeft dat (grote) invloed op de getallen... Ook is vormvastheid van de reflector van groot belang.
Ik "zweer" bij Visiosat schotels. Vormvast, goede kwaliteit, duurzaam etc. (@IJzerbout; Visiosat heeft vele modellen buiten de (big)bi-sat serie....)

3.
Vergroting van de diameter van der schotel verkleint de openingshoek : geeft dat geen problemnen met de HH 100 USALS motor ?
Een halve graad mis scheelt bij 120 cm meer dan bij 55 cm.
Wie heeft ditaangaande ervaring met 120 cm op een STAB HH100/120 motor ? Nogmaals, ik ben sat beginner, dus iedere hulp en uitleg wordt dankbaar aanvaard.

Groter dan een 100cm schotel (b.v. een Triax 110 welke een 100cm schotel is) zal ik persoonlijk niet op een HH100/120 zetten maar zoals IJzerbout al aangeeft gaan voor een actuator opstelling...
Als je gaat voor een andere opstelling kijk dan ook naar een kwaliteits LNB. Dus niet de 0.1dB gevallen van een tientje, maar kwaliteit. (Zie vele threads op dit forum) Dat kan namelijk het verschil maken tussen wel goede ontvangst of geen (stabiele) ontvangst. De kabel maakt relatief weinig uit op korte afstanden, dus daar niet al te veel aan uitgeven...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:
Citaat:
(@IJzerbout; Visiosat heeft vele modellen buiten de (big)bi-sat serie....)

Dat klopt. Ik doelde ook uitsluitend op multifeed ontvangst wat natuurlijk ook een optie zou zijn.
In dat geval zou ik inderdaad die Big Bi-Sat serie overwegen omdat ik vind dat ze optisch minder "impact" hebben dan de Wavefrontier.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen