Ga naar inhoud


Een ellips-probleem, wie helpt?


Con

Aanbevolen berichten

Ik ga een tweede vijver maken voor de eenden en ganzen.

Daarbij is de keuze gevallen op een ellipsvorm.

 

Om de ellips te maken in het veld is goed te doen (in autocad

was het wél makkelijker).

 

Maar nu wil ik onderling gelijke afstanden weten met betrekking

tot de randafwerking. Wie weet hoe je de gelijke afstanden

precies bepaalt?

 

Wat ik nu heb gedaan is om de 15º een lijn gezet maar dat klopt

voor geen meter zie bijlage.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet helemaal een zuivere elipsvorm, maar wel super handig is gewoon wat electrabuizen aan elkaar maken.

In de juiste/gewenste vorm duwen en klaar.

 

Ik wilde een vloeiend slingerpad naar de voordeur en had al van alles geprobeerd maar alles draaide op een mislukking uit.

Tot ik wat paaltjes in de grond had geslagen, daar eletrabuizen aan vast had gemaakt en in de juiste vorm had geduwd.

Op de buizen stonden gewoon om de 10 cm een streepje en om de meter een dikke streep zodat alles eenvoudig was te bepalen.

 

De hele buurt heeft weken zitten gissen wat die Gerrit nu weer aan het maken was met electra buizen naar de straat :D maar het resultaat was een keurig pad naar de voordeur.

Later ook de tuin zo ingericht met ronde vormen en ook dat was een peuleschil vergeleken met touwtjes spannen ed. en ik kon vrij eenvoudig uitrekenen hoeveel stenen ik nodig was.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je een ellips maakt was mij wel duidelijk maar het gaat om

de onderlinge afstanden, hoe bereken je die?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con, dat is een berg wisknudde die je niet "eventjes" uitlegd. Meest gebruikte zijn de ook bij benadering formule's.

 

Heb een linkje voor je, zoals een zonnewijzer wordt uitgerekend en dat is ook een elips. Zakjappaner erbij of een spreadsheet en het is uit te rekenen.

 

Op die link >>> hier dus <<< is het eea wel redelijk simpel uitgelegd.

 

Voor de oppervlakte is de stelregel (halve hoogte) x (halve breedte) x Phi = opp in m2

 

Als je dus een kwart hebt zoals aangegeven deel je het door 4.

 

Succes met rekenen. Als er nog vragen zijn zie ik ze gaarne tegemoed.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@con: Dat had hij dus ook aangeven, 10cm en 1m streepjes.

Omtrek delen door de deel-afstanden die je in gedachte had.

Of de omtrek x maal de deel-afstanden, met electra-pijp is daar

best wel uit te komen. Daarna de buizen gewoon weer terug brengen naar de bouwmarkt whistle

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wilt de omtrek weten van de ellips, en die delen door de breedte van de bakstenen/tegels die je aan de rand neerzet.

 

Een benadering voor de omtrek van een ellips is hier te vinden, onderaan de pagina:

http://www.wiswijzer.nl/pagina.asp?nummer=276#7

 

Ik vind het idee met de electra-pijp die de contouren volgt met de streepjes erop trouwens erg slim bedacht. Ik zou dan de streepjes kiezen in de breedte van het materiaal dat je voor de randafwerking wilt gebruiken. Dan kan het nooit mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Je had het over autoCAD, als je daarin hebt getekend, dan kun je toch de Divide functie gebruiken?

vGnp

Die functie kende ik niet, werkt perfect, dank.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: GeniusX
@con: Dat had hij dus ook aangeven, 10cm en 1m streepjes.
Omtrek delen door de deel-afstanden die je in gedachte had.
Of de omtrek x maal de deel-afstanden, met electra-pijp is daar
best wel uit te komen. Daarna de buizen gewoon weer terug brengen naar de bouwmarkt whistle


Dit principe ga ik gebruiken als extra controle. Ik heb rondom
de nieuw te plaatsen vijver een hardhouten buigstrip, daar zal
ik zeker de afstanden op noteren ter controle.

Dank allen voor de info, nu gaat het zeker lukken.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...