Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De laatste paar weken heb ik proberen uit te vinden hoe ik mijn twee ontvangers naar elkaar kan laten "kijken" zodat ze van elkaars HDD gebruik kunnen maken zonder tussenkomst van een pc.

De ontvangers zijn een VU+ Duo en een DM800. Op beide draait het laatste OpenPLi image. Beide ontvangers zijn door middel van een netwerkkabel verbonden aan een 16 poorts Netgear switch. Deze switch voorziet iedere kamer van een netwerkaansluiting. Niks spannends zover.

Nu ben ik via het "Main menu" naar "Instellingen" naar "Systeem" naar "Netwerk" en naar "Netwerk browser" gegaan. Na een korte zoekactie op beide ontvangers zag ik keurig de 192.168.1.11 (DM800)en de 192.168.1.25 (VUDUO).

Voor beide ontvangers heb ik geen gebruikersnaam en wachtwoord opgegeven.

Alles heb ik laten staan zoals het er stond en via CIFS kan ik bijvoorbeeld de MP3's die op de DM staan afspelen via de VU. Pak ik echter een film dan begint ie wel maar stottert het heel erg.

Ik kan dus kiezen voor de schijf van de andere ontvanger bij de DVD speler of de Mediaspeler maar soepel afspelen gaat niet. Zet ik "Type verbinding" op "NFS share" dan zie ik de schijf van de andere ontvanger niet meer. Ook niet nadat ik de ontvangers opnieuw heb laten opstarten.

Hoe kan ik dit nu voor eens en voor altijd goed voor elkaar krijgen zonder dat er een pc aan moet staan. Wat ik wil is dat de ontvangers van elkaars HDD gebruik kunnen maken alsof het hun eigen HDD is.

Aangezien mijn netwerkkennis niet verder reikt dan door de wizards te lopen wil ik vragen of iemand mij stap voor stap kan vertellen hoe ik dit moet instellen?

Groet, Dave

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

• Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

De dvd speler plugin van de vuduo hakkelt wat, loopt nog niet vlekkeloos, dat ligt dus niet aan het netwerk, die van de 800 doet het prima.

Als je via nfs wil doen moet je op de box waar de hdd inzit nfs server instaleren, had je dat wel gedaan?

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Geplaatst:

ja hallo,

ik zet even de leesbril op,

ah juist ja

met CIFS zal een en ander niet snel genoeg communiceren inzake de performance die je minstens moet hebben voor een HD-stream die je opneemt of afspeelt

afhankelijk van de versie van die Pli is er inmiddels heel wat gezeur met NFS

zo dat geschreven hebbende

kun je ervan uitgaan dat naast het image ook de mount procedure belangrijk is en wat voor MOUNT

CIFS of NFS (voorkeur NFS)

via de netwerkbrowsers

via het editeren van de automount.xml (dm) auto.hotplug (vu) en /etc/exports

via menu

via /etc/fstab en /etc/exports

en op welke receiver draait de NFS-server?

ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tonskidutch
Daveys,
welke images gebruik je in dm800 en vu+ ???
ciao

Origineel bericht van: satvet
Citaat van OP.
De ontvangers zijn een VU+ Duo en een DM800. Op beide draait het laatste OpenPLi image.

De leeftijd, Tonski? wink

:D Maar klopt, beide ontvangers draaien met OpenPLi.

Origineel bericht van: metoo
De dvd speler plugin van de vuduo hakkelt wat, loopt nog niet vlekkeloos, dat ligt dus niet aan het netwerk, die van de 800 doet het prima.

Als je via nfs wil doen moet je op de box waar de hdd inzit nfs server instaleren, had je dat wel gedaan?

Als ik een film afspeel van de HDD van de VU dan gebeurt het wel eens maar normaal gesproken kan je dan gewoon lekker film kijken.

Wat is gelezen heb is dat NFS beter werkt dan CIFS maar zoals ik al schreef, als ik NFS selecteer op beide ontvangers zien ze elkaars HDD niet meer. Bij CIFS zien ze elkaar wel.

NFS server heb ik niet geïnstalleerd. Zou dat het vervelende euvel verhelpen? Staat NFS server bij de applicaties in de lijst?

Overigens hebben beide een HDD en zou ik graag willen dat allebei de boxen elkaars HDD kunnen zien en gebruiken als dat mogelijk is natuurlijk.

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Geplaatst:

heb je net mijn vorig bericht gemist tijdens typen

overigens de nieuwste VTI 1.2 heeft OOK dvdplayer gefixt.

kijk maar een onder dreambox NFS-workaround inzake de versie....

ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:
heb je net mijn vorig bericht gemist tijdens typen

overigens de nieuwste VTI 1.2 heeft OOK dvdplayer gefixt.

kijk maar een onder dreambox NFS-workaround inzake de versie....
ciao

We zaten waarschijnlijk gelijktijdig te typen en te posten whistle

ja hallo,
ik zet even de leesbril op,
ah juist ja

met CIFS zal een en ander niet snel genoeg communiceren inzake de performance die je minstens moet hebben voor een HD-stream die je opneemt of afspeelt

afhankelijk van de versie van die Pli is er inmiddels heel wat gezeur met NFS

zo dat geschreven hebbende
kun je ervan uitgaan dat naast het image ook de mount procedure belangrijk is en wat voor MOUNT
CIFS of NFS (voorkeur NFS)
via de netwerkbrowsers
via het editeren van de automount.xml (dm) auto.hotplug (vu) en /etc/exports
via menu
via /etc/fstab en /etc/exports
en op welke receiver draait de NFS-server?

ciao

Als NFS de betere (snellere) mount is dan wil ik proberen die werkend te krijgen.
Via de netwerkbrowsers is met tussenkomst van een pc toch? Dat wil ik eigenlijk niet.
Via editeren is geen probleem maar dan heb ik een handleiding nodig om te weten wat er aangepast moet worden.
Via het menu lijkt mij het meest makkelijk. Ik denk dan aan installeren via de beschikbare applicaties.
Via /etc/fstab en /etc/exports is voor mij abracadabra
NFS server heb ik nog niet draaien en moet ik er nog opzetten. Metoo vroeg dit zojuist. Staat deze bij de applicatie sectie of moet ik deze ergens anders downloaden.

Op welke box zou ik de NFS server het beste kunnen installeren? Moet ik 1 box kiezen als master? De VU neemt het meeste op en zal de meeste data bevatten.

Groet, Dave

Geplaatst:
Citaat:
Overigens hebben beide een HDD en zou ik graag willen dat allebei de boxen elkaars HDD kunnen zien en gebruiken als dat mogelijk is natuurlijk.

dus dan moet op beiden de NFS server worden gezet en op beiden een etc/export regel worden aangepast

1) als je dus vaker een van de receivers uit hebt, dan is automount principe het beste daar dit principe enkel als er vraag naar is de mountpoint actualiseert
2) als je dream en vu+ altijd standby staan kun je misschien ook de fstab aanpassen (dat is geen abracadabra maar veelvuldig beschreven in dream subforum en ook hier bij vu subforum
3) de Plugins/Extensions indien de Image-feed mooi uitgebreid is bij Pli en VTI kun je gebruiken om die NFS server erop te zetten (afhankelijk van de receiver is na download en herstart de server actief en kan voor de exports worden ingesteld

het export bestand is een simpel linux editor compatibel bestand (zonder achtervoegsel) waar de map in beschreven staat die geshared / gedeeld wordt aan/naar een Ipnummer (dus receiver die nfs-client is)
indien je wederzijds mount moeten beiden NFS-servers dus zo'n simpele verwijzing opnemen tbv de client
ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:
Citaat:

dus dan moet op beiden de NFS server worden gezet en op beiden een etc/export regel worden aangepast

1) als je dus vaker een van de receivers uit hebt, dan is automount principe het beste daar dit principe enkel als er vraag naar is de mountpoint actualiseert
2) als je dream en vu+ altijd standby staan kun je misschien ook de fstab aanpassen (dat is geen abracadabra maar veelvuldig beschreven in dream subforum en ook hier bij vu subforum
3) de Plugins/Extensions indien de Image-feed mooi uitgebreid is bij Pli en VTI kun je gebruiken om die NFS server erop te zetten (afhankelijk van de receiver is na download en herstart de server actief en kan voor de exports worden ingesteld

het export bestand is een simpel linux editor compatibel bestand (zonder achtervoegsel) waar de map in beschreven staat die geshared / gedeeld wordt aan/naar een Ipnummer (dus receiver die nfs-client is)
indien je wederzijds mount moeten beiden NFS-servers dus zo'n simpele verwijzing opnemen tbv de client
ciao

Beide ontvangers staan altijd standby dus fstab moet ik dan aanpassen. Ik zal het is opzoeken hier op het forum en precies posten wat ik gedaan heb later.

Ik zou graag bij PLi blijven. Het werkt fijn vind ik. De plugin/extension voor de NFS server ga ik vanavond eerst eens opzoeken. Er is voldoende gepost om het een en ander eerst eens erop te zetten en uit te proberen. Stap voor stap moet het dan toch goed gaan komen wink

Dank je Tonskidutch! Ik heb altijd erg veel aan je replies.

Geplaatst:

voorbeeldje fstab naar mijn NAS

editen en box herstarten

Code:
rootfs               /                    auto       defaults              1 1proc                 /proc                proc       defaults              0 0devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0 0usbdevfs             /proc/bus/usb        usbfs      defaults              0 0/dev/mtdblock2      /boot                jffs2      ro                    0 0tmpfs                /var                 tmpfs      defaults              0 0tmpfs                /tmp                 tmpfs      defaults              0 0tmpfs                /dev/shm             tmpfs      mode=0777             0  0#/dev/discs/disc0/part1 /media/hdd         auto       defaults              0 0#/dev/sda1            /media/hdd           auto       defaults              0 010.0.0.100:/Public    /media/hdd/          nfs        rw,nolock,proto=tcp   0 0

dus

10.0.0.100:/Public /media/hdd/ nfs rw,nolock,proto=tcp 0 0

is het regeltje dat wat er aan toegevoegd wordt

zou bij een wederzijdse mount dan iets anders qua ip/share en mountpoint zijn

IPreceiver1:/hdd /media/nfs/ nfs rw,nolock,proto=tcp 0 0

in fstab receiver2

IPreceiver2:/hdd /media/nfs/ nfs rw,nolock,proto=tcp 0 0

in fstab receiver1

let op klein geschreven

EN

ze zitten natuurlijk wel in eenzelfde 'browsable' workgroup

etc/samba/smb.conf <<< workgroup aanpassen bijvoorbeeld "dream"

ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Dus de automount maken en daarna de fstab aanpassen als ik het goed begrijp?

Ik zie net nog je opmerking over het herbenoemen van de WORKGROUP. Goed dat je dat nog vermeld.

Geplaatst:

neen als je fstab gebruikt is een automount helemaal onnodig en dubbel

indien die fstab is aangepast en je de receiver herstart loopt de mount

het booten duurt soms iets langer maar automounten is dan overbodig.

tja je vergeet wel eens wat... bij het beschrijven van iets dat je vaak blindelings doet (uit ervaring geleerd)

maar pas alle bestanden eerst aan in beide receivers en laat ze dan herstarten...

ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Ik zat net wat te zoeken over fstab en daar beschrijf je alle mountpoints. Ik zat al te twijfelen crazy

Dat het booten wat langer duurt is geen enkel probleem en toch maar eenmalig.

Hahaha, er staat elke keer weer een stukje bij geschreven. Ik heb in ieder geval voldoende huiswerk.

Geplaatst:

voor een enkeling is het compleet uitschakelen van dat automount principe ook wel aardig om te weten...

zie externe LINK

maar enkel als je maar een mount vast gebruikt per fstab

gebruik je daarnaast weer usb stikkies > niet doen.

ciao

Second Life

Mungo Parker

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen