Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: Daveys

Hahaha, er staat elke keer weer een stukje bij geschreven. Ik heb in ieder geval voldoende huiswerk.

sorry ik ben telkens veel te vlug en gehaast
een besef dat er niet zomaar iemand leest hier op het forum (naast jijzelf) maar ook anderen
die het dan ook wel juist aangeleverd moeten krijgen

aangeleverd op die wijze dat met wat onderzoek en lezen het AHA erlebnis komt. wink
en niet enkel voorgekauwde kost

ciao

Second Life

Mungo Parker

• Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tonskidutch
voor een enkeling is het compleet uitschakelen van dat automount principe ook wel aardig om te weten...
zie externe LINK

maar enkel als je maar een mount vast gebruikt per fstab
gebruik je daarnaast weer usb stikkies > niet doen.
ciao

Dat zal waarschijnlijk voor mij de beste oplossing zijn omdat ik nooit usb stickies gebruik. Misschien dat het met vaste mounts stabieler draait dan met automounts.

sorry ik ben telkens veel te vlug en gehaast
een besef dat er niet zomaar iemand leest hier op het forum (naast jijzelf) maar ook anderen
die het dan ook wel juist aangeleverd moeten krijgen

aangeleverd op die wijze dat met wat onderzoek en lezen het AHA erlebnis komt. wink
en niet enkel voorgekauwde kost

ciao

Ik ben allang blij dat er gereageerd word en vanavond weer het een en ander kan gaan uitproberen.

Die AHA erlebnis hoop ik trouwens snel te krijgen :D

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Geplaatst:

nfs server zit bij pli gewoon in de downloads.

na instalatie wel even via menu/applicaties (dacht ik) nfs exports activeren

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Geplaatst:
Origineel bericht van: metoo

heb hier de VTI erin en die moet je dus per DCC manueel in /etc/exports aanpassen of zelfs nieuw aanmaken
bij Pli zal (kan) dat anders zijn

dus vergeet niet met welk image je bezig bent en de beschrijvingen, van mij en/of Metoo.
ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Dank je metoo. Ik zal het vanavond gaan installeren en is kijken hoever ik kom.

heb hier de VTI erin en die moet je dus per DCC manueel in /etc/exports aanpassen of zelfs nieuw aanmaken
bij Pli zal (kan) dat anders zijn

dus vergeet niet met welk image je bezig bent en de beschrijvingen, van mij en/of Metoo.
ciao

Dat is wel weer een goede.

Vanavond ga ik eerst NFS server installeren en is kijken hoever ik daarmee kom. Welke van jouw tips kan / moet ik gebruiken. Fstab in ieder geval denk ik?

VU+ Solo2 - WaveFrontier T90 - Spaun 4/1 SAR 411 WSG - Inverto Quad Black Ultra - Belden H125 - LG 60PM6700 - 13E-19.2E-23.5E-28.2E

Geplaatst:
Welke van jouw tips kan / moet ik gebruiken

alle :D

neen maar zonder gein
als je aan de slag gaat wijst een en ander zich van zelf
volgorde / ook zelf even documenteren waar wat aangepast / en tijdig een herstart opdat het geimplementeerd wordt

o ja OpenPli heeft wel hier en daar wat andere mappen, alsook symbolic links

ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Hahaha, uiteraard allemaal.

Indrdaad aan de slag ermee en hopen dat alles zich vanzelf gaat wijzen. Ik zal er een stap voor stap verslag van maken zodat jullie weten war ik gedaan heb.

Geplaatst:
Hahaha, uiteraard allemaal.

Indrdaad aan de slag ermee en hopen dat alles zich vanzelf gaat wijzen. Ik zal er een stap voor stap verslag van maken zodat jullie weten war ik gedaan heb.

Een stap voor stap verslag zou heel fijn zijn om te hebben. Ik heb de verschillende replies snel gelezen maar kreeg geen duidelijk beeld van alle stappen die je moet nemen.

Is het mogelijk om 2 VU+ ontvangers via internet te laten samenwerken? D.w.z. De inhoud van de HDD van de ene VU+ via internet door de twede VU+ te laten afspelen.

Vu+ Duo HD, VTI-Image

Samsung EcoGreen 1.5 TB

Wavefrontier T90 (13°E / 19.2°E / 23.5°E / 26°E / 28.2°E)

Triax 110 (7°W)

Geplaatst:

Laten we dit topic heel even houden op de configuratie die ik in de openingspost heb geplaats want anders word het heel verwarrend denk ik. Ik beloof je dat ik zal zorgen dat er een goed verslag is waarmee we eventueel verder kunnen kijken naar andere configuraties.

Dadelijk heb ik ook twee VU+ Duo's maar ik ga ervan uit dat dit weinig verschil gaat geven met instellingen aangezien het voor mij beide PLi is.

Geplaatst:

@all

de titel "Twee ontvangers samen laten werken" kan meer dan datgene betekenen wat SimplySam schrijft.

Citaat:
Is het mogelijk om 2 VU+ ontvangers via internet te laten samenwerken? D.w.z. De inhoud van de HDD van de ene VU+ via internet door de twede VU+ te laten afspelen.

de vraagstelling kan dus een invalshoek zijn voor anderen (lezers en ik in dit geval) om een antwoord te geven

neem ons (lezers en ik die reageer) niet kwalijk dat er veel meer vormen van "samenwerken" is dan puur die HDD zien en die onderling gebruiken.

je hebt nu een VU+Duo die middels enigma2 en aansluitingen een netwerk-pc is

dus alle opties van een netwerk-pc (met in dit geval enkele beperkingen wegens het rudimentair linux besturingssysteem ) hetgeen je in een netwerk kunt gebruiken is mogelijk

voorbeelden

delen van mappen en bestanden (mount per CIFS, NFS, Samba)

delen van kaarten met kaartserver en client

delen van tuners

delen van instellingen door over en weer kopieren

delen van externe media

delen of herverdelen van streams

delen van bronbestanden voor plugins

de originele vraag over hoe samen te werken bestrijkt dus heel veel topics

die niet allemaal in ene maal kunnen worden beantwoord omdat het dan onoverzichtelijk wordt of te gecompliceerd

dus hier hebben we Daveys originele vraag even teruggebracht tot mounten => het delen van mappen en bestanden over en weer

Opdat de twee receivers gebruik kunnen maken van elkaars bestanden (opnames op hdd)

als SimplySam nu enkel aan de hand van replies (antwoorden) een en ander heeft gelezen, zal wel niet alles duidelijk zijn geworden

als forum_lezer en gebruiker moet je wel eens vaker bepaalde termen opzoeken, anders blijf je steken in de vraagtekens

indien het woord "mount" of mounten (mounting~>engels) wordt gebruikt zou je als lezer die term eens kunnen nalezen bij wikikiiikiiikipedia op wiki.nl is het pover, op wiki.com is het in engelse taal vaak uitgebreider en kompleter

KLIK wiki engels

Daar is dan via via ook CIFS NFS en SAMBA te vinden en met wat nadenken over de problematiek en besturingssystemen ontdekt men al snel (al die info lezende), aha NFS mount voor linux is eigenlijk optimaal.

dat mounting geld dus 'principieel' voor alle netwerk pc's en ENKEL door het image bepaald is soms de beste methodiek en/of procedure even een klein beetje anders....

MOUNT in linux, windows en Apple en de protocollen daarvoor zijn echter een internationaal afgesproken principe MAAR OOK JE VU+ of DREAMBOX kunnen dat gewoon altijd als netwerk-PC

ook de ipbox9000/ AXbox/ en soortgelijke linux-achtige satelliet receivers met netwerk kunnen dit mits dergelijke in het OPEN EMBEDDED firmware/ besturingssysteem, Image geïmplementeerd kunnen worden.

(dat was even opdat men inzake de originele vraagstelling dus ook altijd in andere subfora op sat4all.com na soortgelijke topics kan zoeken, want die zijn ook bruikbaar qua principe)

ciao

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Ik had in de titel misschien een beter gedetaileerde omschrijving moeten geven maar ik hoop, als het mij gelukt is, dat de topictitel voor veel meer combinaties nagelezen kan worden.

Heel leuk stukje om te lezen overigens. Het maakt alles wat duidelijker en daarom begrijpelijker Tonskidutch.

OK, na te zijn thuisgekomen en te hebben gegeten, heerlijke lasagna :), heb ik de NFS server opgezocht via het menu knopje op de ab. Eigenlijk moet ik eerst nog zeggen dat ik gisteren de VU+ geupdate heb en dat dadelijk ook met de image van gisteren met de DM800 ga doen zodat ze identiek zijn wat het image betreft (zover als dat kan).

Als je dus via "Menu" naar "Applicaties" gaat kan je met de groene knop kiezen om alle beschikbare downloads te bekijken. Je krijgt dan een lijst te zien die begint met "settings" en eindigt met "pli".

Als je "pli" openklikt zie je daar "nfsserver" staan. Nooit gezien maar precies degene die ik nu zoek. Als je deze aanklikt en bevestigd dat je 'm wilt downloaden dan begint de ontvanger 'm vanzelf te installeren. Het duurt best lang voordat het klaar is maar na een minuut of drie is het zover. Als je teruggaat in het menu dan zie je bij de "Plugin browser" (2 x exit) de NFS server setup plugin erbij staan. Ik open nog niks want ik wil eerst de VU opnieuw opstarten en dan eerst naar boven om hetzelfde met de DM800 te doen.

Als het klaar is meld ik me weer wink

Groet, Dave

Geplaatst:

Ik zou iig de boxen een keer herstarten nadat nfs exports geactiveerd is

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

Geplaatst:
Ik zou iig de boxen een keer herstarten nadat nfs exports geactiveerd is

Korte samenvatting,

Op beide boxen draait het openimage van gisteren van PLi
Beide boxen hebben de Magic-HD skin
Op beide boxen draait cccam 2.1.14
Op beide boxen is de NFS server geïnstalleerd

De NFS server vindt je dus door bij via het menu van de ab naar "Applicaties" te gaan en daar zie deze bovenaan (of ergens in de lijst die je ziet). Ik dacht dat hier verschrikkelijk veel in te stellen viel maar dat is zeker niet zo. Je ziet "Export" staan en als je met de ab de knoppen "rechts" of "links" indrukt krijg je de volgende vier opties te zien;
-
/
/media/hdd
/media/hdd/movie

Ik heb op beide boxen de derde geselecteerd, dus /media/hdd. Daarna heb ik beide boxen weer opnieuw opgestart en dat duurde wat langer door normaal. Waarschijnlijk komt dat doordat er een extra schijf is toegevoegd aan beide boxen (de HDD van de andere box).

Daarna ben ik naar de DVD speler gegaan in het menu. Helemaal bovenaan staat dan <Lijst van opslagmedia>. Ik kon op de VU de DM niet zien en op de DM de VU niet zien. Balen maar weer verder kijken dan maar.

Via het menu van de ab ben ik naar "Instellingen" gegaan, daarna naar "Systeem" en daarna naar "Netwerk". Hier zie je wat verschillende opties en ben ik naar "Netwerk browser" gegaan. Daar zien beide boxen de computers die in huis aanstaan, de andere box en zichzelf.

Op de beide boxen heb ik toen weer hetzelfde gedaan.
Op de DM heb ik de VU geselecteerd. Je krijgt dan de vraag "Wilt u een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven voor deze host?". Dat wil ik niet en ik heb op exit gdrukt. Je krijgt dan "Configfiles" van de VU te zien en "Harddisk". Deze heb ik beide aangeklikt en op exit geklikt voor wachtwoord en gebruikersnaam. Vervolgens kan je kiezen;
"Actief" ==> activeren
"Lokale gedeelde map" ==> Hier staat "HarddiskVUDUO" en hier heb ik niks aan gewijzigd. Klopt dat?
"Type verbinding"==> NFS share
"Server IP" ==> 192.168.1.25 (het adres van de VU)
"Server share" ==> Hier staat "Harddisk" en hier heb ik niks aan gewijzigd. Klopt dat?
"Gebruik als harde schijf vervanging" ==> Hier staat "nee" ingevuld en zo heb ik het laten staan. Moet dit "ja" zijn?
"Verbindings opties" ==> Hier staat "rw,nolock" en hier heb ik niks aan gewijzigd. Klopt dat?

Daarna ben ik (nog steeds op de DM box) teruggegaan naar de "Netwerk browser" en heb ik de DM geselecteer. Hier zie je geen twee maar drie dingen, "Configfiles" en "Harddisk" en nu ook "/media/hdd". Deze laatste is al NFS (alle andere zijn CIFS als type verbinding dat ik heb gewijzigd in NFS)en staat als volgt;

"Actief" ==> activeren
"Lokale gedeelde map" ==> Hier staat "DM800".
"Type verbinding"==> NFS share
"Server IP" ==> 192.168.1.11 (het adres van de DM)
"Server share" ==> Hier staat "/media/hdd"
"Gebruik als harde schijf vervanging" ==> Hier staat "nee".
"Verbindings opties" ==> Hier staat "rw,nolock".

Op de VU zie ik precies hetzelfde als op de DM. Ik had verwacht dat ik op de VU bij de VU (snapt u het nog :D) drie dingen zou zien en op de VU bij de DM twee maar dat is niet zo. Het is echt precies hetzelfde als op de DM.

Op de VU zie ik nu bij de DVD speler die HDD van de DM. Afspelen stottert heel erg dus ik ben er nog lang niet.

Op de DM zie ik niet de HDD van de VU maar ik zie de HDD van de DM dubbel confused.

Ik ga is lekker een bakkie koffie doen en is wat tv kijken en dan zien we wel weer. De NFS server heb ik in ieder geval gevonden vandaag :D

Geplaatst:
Citaat:
Overigens hebben beide een HDD en zou ik graag willen dat allebei de boxen elkaars HDD kunnen zien en gebruiken als dat mogelijk is natuurlijk.

dus dan moet op beiden de NFS server worden gezet en op beiden een etc/export regel worden aangepast

als je dream en vu+ altijd standby staan kun je misschien ook de fstab aanpassen (dat is geen abracadabra maar veelvuldig beschreven in dream subforum en ook hier bij vu subforum

de Plugins/Extensions indien de Image-feed mooi uitgebreid is bij Pli en VTI kun je gebruiken om die NFS server erop te zetten (afhankelijk van de receiver is na download en herstart de server actief en kan voor de exports worden ingesteld

het export bestand is een simpel linux editor compatibel bestand (zonder achtervoegsel) waar de map in beschreven staat die geshared / gedeeld wordt aan/naar een Ipnummer (dus receiver die nfs-client is)
indien je wederzijds mount moeten beiden NFS-servers dus zo'n simpele verwijzing opnemen tbv de client
ciao

Dit ga ik als eerste proberen goed te krijgen nu.

Geplaatst:

Het fstab bestand op de DM ziet er nu zo uit;

rootfs / auto defaults 1 1

proc /proc proc defaults 0 0

devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0

usbdevfs /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0

/dev/mtdblock2 /boot jffs2 ro 0 0

tmpfs /var tmpfs defaults 0 0

tmpfs /tmp tmpfs defaults 0 0

192.168.1.25: /hdd /media/nfs/ nfs rw,nolock,proto=tcp 0 0

Het fstab bestand op de VU+ ziet er nu zo uit;

rootfs / auto defaults 1 1

proc /proc proc defaults 0 0

devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0

usbdevfs /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0

/dev/mtdblock2 /boot jffs2 ro 0 0

tmpfs /var tmpfs defaults 0 0

tmpfs /tmp tmpfs defaults 0 0

192.168.1.11: /hdd /media/nfs/ nfs rw,nolock,proto=tcp 0 0

Nu nog allebei opnieuw opstarten en dan het effect bekijken

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen