Ga naar inhoud


basis HD zenders zoals bvb rtl4,5 enz betalend bij CD,vindt dit overdreven


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Wel iedereen schreeuwt moord en brand dat de publieke zenders (en blijkbaar ook de commerciële zenders) zelf moeten instaan voor de kosten verbonden aan de verspreiding van hun programma's in HD.

 

Dat standpunt is best te begrijpen, maar alléén willen de zenders het blijkbaar om welke reden niet ten laste nemen en komt het ergens terecht, nml bij de consument, want er is geen enkele reden dat CDS het zelf ten laste zou nemen en van de winst zou gaan afhouden om plezier te doen aan de Nederlandse kijkers in plaats van haar aandeelhouders.

 

Nu kunnen jullie dat misschien niet leuk vinden, maar het is nu éénmaal een economische realiteit. Eerst werd er geschreeuwd dat CDS achterbleef op het vlak van HD, nu is het er, maar moet het weer gratis worden.

 

Trouwens als de publieke zenders zelf zouden instaan voor de kosten van verspreiding van haar programma in HD via de satelliet, betaalt iedere Nederlander daarvoor mee, ook de kabelkijkers of zelfs diegene die geen televisie kijken of hebben.

 

Is dat dan beter en rechtvaardiger ?

 

Vergeet trouwens maar dat iets gratis is. Er betaalt wel altijd iemand de rekening.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 139
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb het geluk gehad dat ik mijn abo heb verlaagd van Basis naar SetTopBox in de periode van de kaartwissel.

Heb dus wel een SECA3 kaart en toch SetTopBox... TOP haha

Heb er overigens ook niet die € 9,** voor betaald.

 

Ik ben nog echt van die VOC-mentaliteit! Met die sterke handelsgeest en altijd voor een dubbeltje op de eerste rij!!

:-D

HAHAHA!!

 

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Alleen CanalDigitaal heeft er belang bij, zo verkopen ze hun seca3 kaart.

Denk je nu echt dat CDS die 39 euro volledig in eigen zak stopt?

Dan gaan we dus liever 13 Euro per maand extra bij UPC betalen? Of -het ging eigenlijk over de commercielen- 6 Euro extra bij Ziggo. Bovenop de bijna 17 Euro basis kosten per maand.
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, Nagravision zal ook zijn deel willen hebben.

Verder zijn er natuurlijk de normale bedrijfskosten die betaald moeten worden.

Zo werkt dat nu éénmaal.

Maar onder aan de streep blijft er voor de aandeelhouders hoe dan ook een paar euro's over.

En dat is waar het om gaat...

 

Heeft dus niets met kosten voor andere providers te maken.

CanalDigitaal ziet een extra bron van inkomen door gebruik te maken van het HD verhaaltje wat voor geen kant klopt.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Maar onder aan de streep blijft er voor de aandeelhouders hoe dan ook een paar euro's over.
En dat is waar het om gaat...

En dan is dit tevens een kleine bijdrage voor het voortbestaan van CDS... En die extra bron is welkom voor CDS. Het zal zeer zeker de kosten voor de apparatuur en de extra transponders e.d. verlichten. Vergeet niet dat het een eenmalig en niet maandelijks terugkomend bedrag is...

Bij andere HD aanbieders begin je al met 17 euro per maand om maar 1 glimp van HD te kunnen zien... er zijn ook HD aanbieders waar bovenop die 17 Euro nog eens 13 Euro extra betaald moet worden voor een glimpje HD te kunnen zien.... Dan ben je met die 34 vrijwillige!!! Euro's nog altijd veel goedkoper uit per satelliet.

CDS had het ook anders kunnen doen. (Net zoals UPC dat doet). Voor hetzelfde geld hadden ze Nederland 1, 2 en 3HD in een HD pakket kunnen stoppen -of- alleen gratis vanaf het Basis pakket. Dan had CDS per maand bijna 10 Euro kunnen vangen. Dat hebben ze voor Nederland 1,2 en 3HD niet gedaan! Het is slechts een eenmalig bedrag geworden.
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45

De seca 2 hack kan geen reden zijn om de Nederland 1, 2 en 3 HD kanalen achter de seca3 codering te plaatsen.
Dan zou dit namelijk ook voor Nederland 1, 2 en 3 in SD moeten zijn.
Zelfde programma's alleen de kwaliteit van het beeld is in enkele gevallen beter..


(Gezien de grote discussie die losbarstte nadat ik zij dat het kopen van het nieuwe kaartje datgeen is dat mensen dwars zit, krijg ik enigzins het idee dat ik de vinger op de juiste, gevoelige, plek heb gelegd.)

Ik denk dat niet zozeer de eis HD-content te beveiligen de grondslag is voor het SECA3-coderen van de NPO in HD (NPO heeft op voetbal na niet verschrikkelijk veel inhoud die gevoelig ligt). Ik denk dat het anders ligt.

Als men de SD-versie zou overzetten op SECA3, zou dat voor een hoop kabaal richting Canal Digitaal geven. Ook al zouden ze in hun recht staan, mensen zitten zonder televisie, en dat laten ze niet ongemerkt voorbij gaan. Canal Digitaal zou onder grote druk komen te staan kaarten weg te geven.

De HD-versies zijn een nieuwe dienst die de NPO aanbiedt. Die nieuwe dienst wordt gelijk weer volgens de huidige stand van techniek beveiligd. Het invoeren van SECA3 op alleen de HD-versie zet niemands beeld op zwart. Het haalt het hele verwijt onderuit.

Ik zie werkelijk niet waarom er zo'n groot punt van gemaakt moet worden: Je bent klant van CDS en krijgt de gratis kaart als service, of je bent geen klant, en koopt zelf een kaart.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Algemene kosten dus die over alle abonnees verdeeld moeten worden.

De publieke zenders zijn echter niet abonnement gebonden dus horen ze hier niet verkapt aan mee te betalen.

Daarbij heeft CanalDigitaal al een vergoeding voor het doorgeven gekregen van de publieke omroepen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat

En dan is dit tevens een kleine bijdrage voor het voortbestaan van CDS... En die extra bron is welkom voor CDS. Het zal zeer zeker de kosten voor de apparatuur en de extra transponders e.d. verlichten. Vergeet niet dat het een eenmalig en niet maandelijks terugkomend bedrag is...


Op de ontvangst van de NPO mag niet verdiend worden, als blijkt dat CDS verdient overtreedt de NPO de mediawet. De kaart moet tegen kostprijs geleverd worden. Tenminste, als de NPO de kosten voor satellietdoorgifte volledig zelf draagt.

Ik vermoed met anderen dat dat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is en CDS wel verdient aan de chipkaarten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

De publieke zenders zijn echter niet abonnement gebonden dus horen ze hier niet verkapt aan mee te betalen.
Daarbij heeft CanalDigitaal al een vergoeding voor het doorgeven gekregen van de publieke omroepen.

Waarom zitten ze bij de kabel dan wel verkapt. Zelfs de SD kanalen???
En hoe hoog is de vergoeding die CDS krijgt voor de doorgifte van Nederland 1,2 en 3 in HD? Heb je daar ergens een bron van of zo?
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt dacht ik samen met de uitzendplichten in de mediawet. De NPO heeft de plicht in iedere huiskamer te ontvangen te zijn, maar daar is geen kabeldoorgifte voor nodig (wel DVB-T bijvoorbeeld). De NPO hoeft daarom niet de kabelboeren te betalen om te zorgen dat ze via de kabel gratis te kijken zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben ze zich een hele tijd wat betreft HD niet aan die plicht voldaan. Hoeveel maanden en draadjes op fora (o.a. deze) zijn er wel niet geweest voordat CDS fatsoenlijker met HD begon?

 

Satelliet is het enige medium waarbij je na investering van apparatuur, daarvoor hoort dus ook een juist kaartje bij, gratis naar Nederland 1 2 en 3 in HD kunt kijken.

 

Hoe CDS en de PO dit "financieel" geregeld hebben - dat zal ik echt niet weten?

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan



Ik denk dat niet zozeer de eis HD-content te beveiligen de grondslag is voor het SECA3-coderen van de NPO in HD (NPO heeft op voetbal na niet verschrikkelijk veel inhoud die gevoelig ligt). Ik denk dat het anders ligt.


Een flink deel van de content van de NPO bestaat uit aangekocht materiaal (films, series, etcetera) of uit 'eigen producties' waarvan de rechten elders liggen. Dat iets NL-talig is wil nl niet zeggen dat de omroepen ook daadwerkelijk zelf de rechten hebben; de kans is veel groter dat het een aangekocht format betreft, waar ook rechten over worden afgedragen.

Dat is trouwens meteen de reden dat er uberhaubt wordt gecodeerd op de satelliet.

En reken er maar op dat aanbieders als Showtime (o.a. Dexter) en HBO qua bescherming op hun strepen staan. Die verdienen nl internationaal hun geld met exclusieve content - en HD is (vooralsnog) premium. Het is dus niet meer dan logisch om te veronderstellen dat Seca3 ook voor de publieke omroepen bittere noodzaak is. Ik zie diverse bedrijven nl nu al in de gordijnen vliegen als CDS de HD-varianten van de NPO in een gehackte codering uitzendt. Het zou mij niets verbazen als er al steeds meer druk komt om ook de SD-varianten binnen afzienbare tijd op Seca3 te zetten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Dan hebben ze zich een hele tijd wat betreft HD niet aan die plicht voldaan. Hoeveel maanden en draadjes op fora (o.a. deze) zijn er wel niet geweest voordat CDS fatsoenlijker met HD begon?


Dat is een goede; ik heb de wet er even op nageslagen, in artikel 2.1 vind je:

Citaat:

3. Het programma-aanbod van de algemene programmakanalen van de
landelijke, regionale en lokale publieke mediadiensten wordt via omroep-
zenders verspreid naar alle huishoudens in het verzorgingsgebied
waarvoor de programma’s zijn bestemd zonder dat zij voor de ontvangst
andere kosten moeten betalen dan de kosten van aanschaf en gebruik van
technische voorzieningen die de ontvangst mogelijk maken.


De wet spreekt over programma-aanbod. Je kunt twisten of HDTV ander aanbod is dan SDTV, maar ik neig zelf naar de interpretatie dat het aanbod hetzelfde, de kwaliteit anders is, via SDTV mis je geen aanbod.

De conclusie is dan dat de NPO niet verplicht is het HDTV-signaal bij de mensen thuis te krijgen. Beter gezegd, je lijkt helemaal geen recht te hebben om de NPO in HD te ontvangen, even niet-wetend wat de afspraken tussen NPO en CDS zijn, wettelijk lijkt er geen probleem als CDS de HD-versies in een abonnement stopt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
wettelijk lijkt er geen probleem als CDS de HD-versies in een abonnement stopt.


Dan krijgen we dezelde situatie als met de commeciele zenders die zich LATEN betalen voor doorgifte.
Is wel leuk voor de belasting betaler als CanalDigitaal die weg op gaat.
Scheeld de belasting betaler geld voor doorgeven van de publieke zenders.
En de publieke zenders kunnen dan ook geld gaan vragen voor het doorgeven ..

Ik verwacht er overigens niets van, CanalDigitaal snijd zich daarmee zelf in de vingers.
En dát zal naar verwachting niet in dank afgenomen worden door de aandeelhouders.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...