prutsie Geplaatst: 8 juni 2010 Geplaatst: 8 juni 2010 @SalimRMAF, heel erg coool Algemeen: Citaat: wordt de keuze gemaakt om brandstof te lozen voor de landing. Dat gebeurt dan overigens niet boven de Noorderplassen, hoor, maar in een speciaal daarvoor aangewezen gebied boven de Noordzee, op een hoogte dat de brandstof al verdampt is ruim voordat het het wateroppervlak zou raken. Leuk, maar niet helemaal kloppend. Als het onverantwoord is nog langer te blijven vliegen, en er kan (moet) brandstof worden geloosd dan dumpt men brandstof. Ongeacht de hoogte of boven welk gebied. Dit is al eens gebeurd in NL, vliegramp bijlmer. In dit geval kan het niet zijn gebeurd, een 737 kan niet dumpen. De overal gemeldde 100 meter vlieghoogte lijkt me trouwens ook niet kloppen. Een beetje gezagvoerder zal echt alles proberen om hoger dan 300 meter te gaan zitten. Op 100 meter heeft íe echt niets meer te vertellen. Wat ik me trouwens wel afvraag, waarom maken de motoren een "brommend" geluid als ze vol porrie draaien ? Ik bedoel hiermee het relatief laag brommende geluid wat alleen hoorbaar is bij take off en net er na. Wie weet het ?????? groeten, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Endeavour Geplaatst: 8 juni 2010 Geplaatst: 8 juni 2010 Er schijnt nu een onderzoek te lopen naar de afhandeling van de vlucht na het uitvallen van de motor (stond op teletekst). Waarschijnlijk omdat diverse getuigen hebben beweerd dat het toestel heel laag zat. Later zullen we dus wel horen of de vlucht perfect is uitgevoerd, of dat ze zich juist niet aan de procedures hebben gehouden. Wat dat laatste betreft, procedures is één ding, de vraag is of die in iedere situatie wel veilig toepasbaar zijn. Misschien was het naar interpretatie van de piloot wel veiliger om zonder overdreven te klimmen de vlucht af te ronden. Zo doen we alweer leuk mee aan een stukje gissen... Eerst maar eens de officiele berichten afwachten. Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)
chevrolet Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 @SalimRMAF Het is altijd leuk om te zien dat er iets op tv wordt uitgezonden van hetgeen je zelf gemaakt hebt en natuurlijk blijft het een prima stukje stuumanskunst van die piloot daar is geen twijfel over mogelijk. V8 "fortuna vitrea est" VU+ Duo
lock Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 Origineel bericht van: prutsie Wat ik me trouwens wel afvraag, waarom maken de motoren een "brommend" geluid als ze vol porrie draaien ? Ik bedoel hiermee het relatief laag brommende geluid wat alleen hoorbaar is bij take off en net er na. Wie weet het ?????? groeten, Peter. Ze draaien dan even op vol vermogen en een gasturbine reageert met een lage brom op dat harde werken, sommige gasturbines produceren het geluid van een klopboor tijdens de start; de DC10 staartmotor was daar om bekend, hoe het met z,n opvolger de MD11 is gesteld weet ik niet, nooit mee gevlogen. "That's another fine mess you've got me into"
SalimRMAF Geplaatst: 9 juni 2010 Auteur Geplaatst: 9 juni 2010 De MD11 is niets anders dan een DC10 V2. Tuurlijk is de cockpit gemoderniseerd (2 ipv 3 piloten) en zijn er bijvoorbeeld winglets toegevoegd. Er zitten nieuwere/stillere motoren in de MD11. Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro - 9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36
lock Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Ja, dat was me wel bekend, ik vroeg me alleen af of hij ook bij de start stiller was geworden, ik vermoed van wel omdat hij inderdaad o.a. stillere,zuinigere motoren heeft gekregen. Overigens werd de DC10 niet door 3 piloten gevlogen, maar door 2 piloten en 1 BWK (boordwerktuigkundige) "That's another fine mess you've got me into"
prutsie Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Citaat: Ze draaien dan even op vol vermogen en een gasturbine reageert met een lage brom op dat harde werken, sommige gasturbines produceren het geluid van een klopboor tijdens de start Ja, maar WAAROM dat brommende geluid bij volle belasting ???? In principe elk merk gasturbine heeft deze brom in meer of mindere mate. Bij minder dan volle belasting "giert" een gasturbine. Dat kan ik begrijpen als je de extreem hoge toerentallen ziet van de diverse impellers, en de hoge snelheid waarmee lucht decomprimeert en naar buiten wordt geblazen. Hetzelfde geluid krijg je bij dikke stoomturbines. Alleen daar geen gebrom bij volle belasting. groeten, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
lock Geplaatst: 11 juni 2010 Geplaatst: 11 juni 2010 Tja, WAAROM maakt je automotor meer lawaai als je volgas optrekt, dan wanneer je met 100km/u in z,n vijf op de snelweg rijdt? De vergelijking met een stoomturbine gaat volledig mank omdat daarin geen brandstof verbrand wordt (dat is reeds gebeurd in de stoomketel) en "slechts" stoom van hoge druk expandeert door de div. turbinewielen. De moderne vliegtuigturbine is een turbofan (bij wikipedia kan je daar alles over lezen) waar zeker geen impellers inzitten, die zitten in een centrifugaalpomp. "That's another fine mess you've got me into"
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen