Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb een rgb led strip van 24 volt nu wil ik er een ledstrip van 12 volt aanplakken,

klopt het als ik een weerstand van 22 ohm en 5 watt tussen maak.

de 12 volt strip is 1,5 amp voor 5 meter en moet een stuk tussen van 3 meter

Geplaatst:

Wow, zou ik helemaal niet doen op die manier.

De bedoeling van een led-strip is dat deze zuinig is en met een weerstand zet je eigenlijk de overige 12 Volt over naar warmte.

Als ik het zo lees dan wil je een extra strip bijplaatsen die op 12 Volt werkt ipv de RGB strip op 24V ?

Persoonlijk zou ik een 12 Volt geschakelde voeding kopen die 2 Amp kan leveren. Dingen kosten niet veel en hebben toch een rendement van ongeveer 80%.

Geplaatst:

als ik een voedng koop van 12 volt, moet ik ook een driver kopen voor de 12 volt strip.

er ligt nu al een 24 volt voeding met driver vandaar.

en het zit achter in een kast daar liggen nog een stuk of 6 strips van 24 volt en en zijn er 4 kapot gegaan door vocht ,dus heb ik nu een stuk waterdichte strip van 12 volt er aan gemaakt.

vandaar de weerstand er tussen

Geplaatst:
Origineel bericht van: Eddy VL

2 halve ledstrips van 12V in serie? Evenveel LEDjes in elke kant...

Eddy VL

maar dat kan toch niet, dan moet je de kleuren door elkaar doen.
je heb 1 plus en 3 minnen (RGB).
volgens mij gaan dat niet goed met de kleuren.

grt

ed
Geplaatst:

Ik ken de sturing niet maar ik zou niet opteren voor 1 weerstand. Ik zou eerder berekenen op 1/3 de van de totaalstroom, en elke kleur voorzien van een aparte weerstand.

Ik vermoed dat één deeltje ervan er uit ziet als op de bijlage.

Als je op de linkse manier werkt en je laat maar 1 (groep) LEDS branden trekken die het dubbele van de stroom!

Als je de kleuren gaat combineren zal de lichtsterkte ook mee variëren. Dit heb je niet op de rechtse manier... De weerstanden moeten 3 x groter zijn dan de totaalweerstand van de linkse tekening.

Een andere mogelijkheid is "choppen" maar dan moet je er een schakeling bij maken (50% van de tijd voor elke kring) maar dan mag je niet over de maximum stroom gaan...

M.v.g.

Eddy Vl

post-32896-1318261003,0723_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen