pkokki Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 Hallo allemaal, Over een paar maanden wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd, en dan wil ik graag weer via schotel gaan kijken. Heb nog een dreambox 7000 staan, maar wil dan eigenlijk gelijk HD kunnen ontvangen. Ik zit eraan te denken om daarvoor een HTPC te gaan bouwen met DVB-S2 kaartje erin en het geheel inclusief de 5.1 DTS versterker weg te werken in een trapkast of ander kastje. De kabels zouden dan achter de plint of via de kruipruimte gaan lopen. Alles uit het zicht en geluidloos. De software kant zou ik wel uit moeten komen (15 jaar linux ervaring), heb met name wat hardware vragen. De setup zou ongeveer als volgt zijn (hoop dat het plaatje een beetje overkomt): Trapkast: AMD quad core server ---- 5 meter HDMI ---- TV woonkamer (2x VGA, 2x audio, 2x bluetooth) ---- 15 meter HDMI ---- TV keuken Ik hoor graag meningen en liefst ervaringsberichten over het volgende: 1. Wat is de maximale lengte van een HDMI kabel? Ik weet dat ze er tot wel 15 meter zijn, maar misschien heb je dan toch kwaliteitsverlies? Met andere woorden: heeft iemand ervaring met deze lengtes naar een TV toe? 2. Zelfde vraag voor een "infrarood extender". Degene die ik zie op webshops hebben maar een paar meter kabel. Kun je die klakkeloos doorknippen en verlengen? 3. Ik zou eventueel een tweede TV in de keuken via dezelfde server willen aansturen. Met een tweede geluidskaart en videokaart erin. Deze zou dan onafhankelijk via een tweede x-server (met eigen bluetooth toetsenbord en muis) te bedienen moeten zijn. Iemand ervaring mee? 4. Wat is in het algemeen de zap-snelheid van een PC satkaart? Zit er nog verschil tussen XBMC, de diverse VDR klonen, MythTV etc? We hebben momenteel een Cisco (Ziggo)kabelbox en die is toch wel een stuk trager dan de dreambox. 5. Zelfde vraag met een client-server setup. Het zou mogelijk zijn om de server boven neer te zetten (is ook wat dichter bij de schotel) en dan naar via gigabit naar een wat lichtere client beneden te streamen. Technisch zou bv VDR dit prima moeten kunnen, maar zapt dit wel lekker? 6. Ik wil graag gebruik maken van VDPAU mogelijkheden, en een moederbord met veel PCI sloten. De CPU moet krachtig genoeg zijn om gekke video formaten zelf af te kunnen spelen en wat achtergrond zaken te kunnen doen (video encoding etc). Ziet dit lijstje er bruikbaar uit? Asus M4N78 PRO met onboard GeForce 8300 Asus Bravo 220 SILENT (Geforce 220, 1GB ram) AMD Phenom II x4 945 4 GB RAM Dual DVB-S2 kaart Smargo Smartreader Een heleboel vragen, als je een mening over een (of allemaal :-) hebt, dan graag een reactie. Gr, Fred
Psychosammie Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Nou, zomaar wat opmerkingen. Kijk maar wat je ermee kan. Je kan genoeg lezen over HTPC hier en op andere sites. Dan zie je ook dat het allemaal niet zomaar vlekkeloos werkt. Dat gaat je familie niet leuk vinden en jij hebt waarschijnlijk wel meer aan je hoofd met een nieuw huis. Alle kamers voorzien van gigabit is natuurlijk wel een goed idee. Ben je gelijk van Wifi af. Bedenk dat veel audio/TV apparatuur al een eigen netwerkaansluiting heeft. Alles wegstoppen vind ik altijd weer een typisch geval van jammer. Wat is er mis met een mooie installatie in de huiskamer? Kabels natuurlijk wel wegwerken. Een HTPC biedt natuurlijk meer voordelen dan alleen TV kijken. Dus moet er ook een draadloos toetsenbord met muispad bij. Ik krijg dan gelijk geen warm gevoel bij range extenders voor afstandsbedieningen. Jij noemt je HTPC gelijk een server. Dat zijn eigenlijk tegenstrijdige functies. Ik neem aan dat je server 24 uur/dag aan staat. Hoe hoog gaat je energienota worden met een quad core erin? Waar zit ik zelf aan te denken? Een server met beperkt energieverbruik. Uitgevoerd met TV kaarten. En streamen naar een client. Daar zijn tegenwoordig hele leuke kleine kastjes van Zotac (en andere) voor. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Earthfinder Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Origineel bericht van: Psychosammie Waar zit ik zelf aan te denken? Een server met beperkt energieverbruik. Uitgevoerd met TV kaarten. En streamen naar een client. Daar zijn tegenwoordig hele leuke kleine kastjes van Zotac (en andere) voor. Staat, in jouw gedachte, die server dan niet 24x7 aan? En wat vind jij een server met laag energieverbruik? En wat moet nu VDPAU ondersteunen, de server of de client? Mvg, Andries HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
Psychosammie Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Citaat: Staat, in jouw gedachte, die server dan niet 24x7 aan? Ik ben geen Linux expert maar met Windows homeserver is het te regelen dat de server op bepaalde tijden uit gaat. Zal met Linux ook vast kunnen. Citaat: En wat vind jij een server met laag energieverbruik? Dat is altijd een compromis. In principe kan je met een Atom processor een prima server maken met een verbruik van pakweg 38 watt. Met een Sempron 140 en heel veel zuinige onderdelen kan je naar de 33 watt. Maar de vraagsteller wil meer. Dus toch iets meer rekenkracht. En dan zou je een AMD Athlon II X2 235e kunnen nemen met een ASUS M4N78-VM moederbord. En dan kom je zo tussen de 55 en 65 watt. Citaat: En wat moet nu VDPAU ondersteunen, de server of de client? De videokaart. Dus de client. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Earthfinder Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Origineel bericht van: Psychosammie Maar de vraagsteller wil meer. Dus toch iets meer rekenkracht. En dan zou je een AMD Athlon II X2 235e kunnen nemen met een ASUS M4N78-VM moederbord. En dan kom je zo tussen de 55 en 65 watt. Zou het genoemde systeem ook vier (HD-signalen) tegelijk aan kunnen en doorsturen naar de clients en/of tbv opname? Client-server-opstelling vind ik toch wat lastig. Ik heb er niet zo'n trek in om de de htpc-server de hele dag aan te laten staan, terwijl ik geen TV kijk. De server zou dus in feite aan moeten slaan indien er een client aan gaat. Dit lijkt me lastig. Natuurlijk kun je iets met Wake-On-LAN, maar dan moet er dus eerst een request van de client komen en dan pas komt de server uit slaapstand en dat kost ook weer tijd. Dan ben je zo een minuut verder voordat je TV/een opname kan kijken...Ik weet ik ben veeleisend, maar ja, ik ken de wensen van mijn vrouw en de kinderen HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
Psychosammie Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Tja, en nu wordt het lastig. Zo te zien weet jij meer dan ik want jij hebt al een HTPC terwijl ik me nog aan het orienteren ben. Maar goed. Die server kan natuurlijk veel meer. Even op afstand wat downloads starten en eventueel een conversie bijvoorbeeld. Dat streamen zit bijvoorbeeld al ingebakken in MediaPortal. Deze bestaat uit 2 componenten: de client en een TV-server. Alle te streamen kanalen worden eerst op schijf gezet en daarna gestreamd. Of je dan voldoende capaciteit hebt? Geen idee. Wil je meer weten dan zou ik bij MediaPortal gaan kijken. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Earthfinder Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Hmm, Mediaportal ben ik niet zo'n fan van. Draai nu noodgedwongen W7 MCE. Maar ik houd de ontwikkelingen van TVheadend en XBMC nauwlettend in de gaten (alhoewel er op het moment niet zoveel sabiele versies gereleased worden). Dat is het alternatief waar ik naar uitkijk. Eindelijk verlost van het WTV-formaat!!! Maar er is met XBMC nog veel werk aan de winkel: - opnemen vanuit XBMC - fatsoenlijke EPG - teletekst Het op afstand starten van een download of een conversie is voor mij dan weer geen must . Het downloaden doe ik wel als ik zelf achter een andere PC in m'n netwerk zit. Als die download dan klaar is, ftp ik het bestand wel naar de HTPC. HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
Rigolo Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 mijn zienswijze: Idd een low power server in de meterkast met voldoende DVB kaarten er in om meerdere streams tegelijkertijd te kunnen opnemen en streamen naar clients. Voor ondersteuning van bijvoorbeeld ALLE nederlandse SD kanalen via Ziggo Digitale Televisie heb je 4 DVB kaarten nodig. Maar dan kan je ook ALLE zenders paralel naast elkaar opnemen en streamen. En dat dus ook naar meedere clients naast elkaar. Als er maar genoeg netwerk bandbreedte is van de server naar de clients. Voor informatie over zuinige servers kan je op tweakers terecht. Daar zijn voldoende threads te vinden hier over. Voor ondersteuning van 4 DVB kaarten heb je momenteel een oud model moederboard nodig met 4 PCI sloten. (Of je moet met PCI-e naar PCI converters gaan werken .. welke ook bestaan maar ik heb er geen ervaring mee). Dat heeft dan meteen wel weer als nadeel dat deze meestal niet al te zuinig zijn Deze server heeft eigenlijk niet veel rekenkracht nodig, maar wel veel toegang tot opslag en voldoende uitgaande bandbreedte om de verschillende clients van data te voorzien. Opslag kan prima met Linux Software raid opgelost worden en kan zelfs op de zelfde server draaien. Of je kiest er voor om de opslag op een aparte NAS te draaien en via SMB of iSCSI de data daar op te slaan .. mogelijkheden genoeg. De server heeft geen VDPAU ondersteuning nodig, omdat dit alleen nodig op de clients die een HD signaal op een scherm moeten zien te krijgen. Dus idd verschillende clients met voldoende hardware er in om vloeiend HD signalen weer te gegeven. En hiervoor zijn idd de verschillende ATOM based machientjes prima geschikt voor als er maar een goede Video kaart in zit. Dan denk ik zelf al snel aan een ION of ION2 machine met een ATOM 330 of nieuwer. In mijn ogen moeten clients stille, geluidsloze simpele machines zijn ... zonder al te veel bewegende delen. Ook deze clients kunnen bijvoorbeeld hun opslag op de NAS hebben. Aan de softwarekant zou ik (maar ik ben bevooroordeeld) gaan voor Tvheadend op de server, en XBMC op de clients.
Earthfinder Geplaatst: 11 juni 2010 Geplaatst: 11 juni 2010 Origineel bericht van: Rigolo Aan de softwarekant zou ik (maar ik ben bevooroordeeld) gaan voor Tvheadend op de server, en XBMC op de clients. Gebruik je dit zelf? Hoe heb je dit dan geregeld met de softcam (als je die gebruikt)? Ik kreeg in TVheadend namelijk steeds de melding "Unexpected ECM reply" oid. in combinatie met NewCS en OScam. Daarnaast biedt tvheadend icm xbmc nog geen teletekst en opname-mogelijkheid, toch? Tenminste niet direct vanuit XBMC met de afstandsbediening. HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
Rigolo Geplaatst: 11 juni 2010 Geplaatst: 11 juni 2010 ik gebruik zelf idd Tvheadend in combinatie met een NewCS server en een Ziggo smartcard. Er zijn idd soms wat melding van Unexpected ECM reply, maar dat is geen probleem voor het decoderen van het signaal. Draaid al een paar manden hier non-stop en zonder al te veel problemen. XBMC gebruik ik niet zelf. Er wordt wel hard gewerkt aan de XBMC plugin voor Tvheadend. Volgens mij is in de laatste versie het mogelijk om opnamens te schedulen via XBMC. Pauseren van Live TV is nog niet mogelijk in combinatie met XBMC en Tvheadend. Dit komt omdat Tvheadend deze mogelijkheid (nog) niet kent. Maar in mijn ogen is dat geen groot probleem. Gewoon zorgen dat je veel opneemt :-)
Earthfinder Geplaatst: 11 juni 2010 Geplaatst: 11 juni 2010 Ah kijk....., ik heb satelliet. Daarbij loopt het decoderen dus niet goed. HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
Rigolo Geplaatst: 11 juni 2010 Geplaatst: 11 juni 2010 op dit moment wordt alleen SECA, Irdeto en Conax ondersteund in Tvheadend.
Earthfinder Geplaatst: 12 juni 2010 Geplaatst: 12 juni 2010 Origineel bericht van: Rigolo op dit moment wordt alleen SECA, Irdeto en Conax ondersteund in Tvheadend. Ik gebruik seca3. Die zou moeten worden ondersteund, dan. Maar dit probleem schijnt bekend te zijn:http://trac.lonelycoder.com/hts/search?q=oscam HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
pkokki Geplaatst: 15 juni 2010 Auteur Geplaatst: 15 juni 2010 Hoi allemaal, Heb de afgelopen dagen weinig tijd gehad om te reageren, maar dank allemaal voor de nuttige bijdragen. Het gaat alle kanten op, maar da's juist leuk. Mijn idee was op zichzelf weloverwogen: een wat zwaardere "alles-in-een" server, die zowel als HTPC zou dienen (misschien zelfs voor 2 TVs), maar ook als NAS fungeert, in de achtergrond TS bestanden (satelliet transport stream formaat) naar DIVX kan omzetten e.d. Vandaar de wat zwaardere CPU. De kast zou ook best groot en lomp mogen zijn (als er maar veel disks en PCI kaarten in passen), want hij zou toch weggewerkt worden. Maar blijkbaar is het toch wel een wat afwijkende opstelling :-) Echt niemand ervaring met een PC die meerdere meters verderop in een kast staat en via een lange HDMI kabel naar de TV gaat? @Psychosammie: de zotac kastjes zien er inderdaad heel bruikbaar uit als ik toch voor een client-server opstelling ga. Waarbij de nieuwe ION2 versie niet noodzakelijkerwijs op alle fronten beter is dan de vorige versie. Heb een uitgebreide review gevonden. Artikel is 8 bladzijden lang, de conclusie staat hier: http://www.anandtech.com/show/3702/zotacs-zbox-hdid11-review-next-gen-ion-better-worse-than-ion1/8 @Rigolo & Earthfinder: Ik heb even naar de documentatie van TVheadend gekeken, maar die is vrij summier. Als ik het goed begrijp dan kan deze software alle kanalen op een mux opslaan/bufferen, en kun je dan door het hele huis op de client "afstemmen" op een stream, net zoals de settop boxes van de kabelaars. Kunnen jullie iets zeggen over de zap-snelheid op de clients? Tweede vraag: Deze software lijkt me ideaal voor Digitenne of Ziggo, die een beperkt aantal kanalen heeft (zeg een stuk of dertig) die je dan preventief opneemt, voor het geval je er naar zou willen kijken. Maar werkt dit ook voor DBV-S, waarbij je meerdere honderden/duizenden kanalen hebt, en er 1 specifieke wilt kijken. Met andere woorden: kun je vanaf een client de tuner van de TVheadend server aansturen en interactief naar een willekeurige frequentie zappen? Groeten, Fred
Psychosammie Geplaatst: 15 juni 2010 Geplaatst: 15 juni 2010 Ook AsRock heeft hele leuke kleine kastjes zoals de ION 330HT-BD. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen