Ga naar inhoud


Wel of niet 'afdoppen' van ongebruikte LNB / switch aansluitingen?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: vGnp
...Wel netjes dat je de ongebruikte aansluitingen op de LNBs wilt afdoppen met afsluitweerstanden,
maar neem dan ook gelijk de niet gebruikte aansluitingen op de switches mee.
vGnp

N.a.v. een eerder in de thread 'Is er kwaliteitsverschil tussen diverse DISEqc switches' door vGnp geplaatste reactie over het 'afdoppen' van ongebruikte LNB - switch aansluitingen heb ik de volgende vraag.
Vorige week heb ikzelf ook een nieuwe configuratie Triax 78 met o.a. ALPS Quad LNB's en switches in gebruik genomen.
Daar zitten dan ook ongebruikte aansluitingen op zowel de LNB`s als de switches.

Is het raadzaam om de ongebruikte aansluitingen met afsluitweerstanden 'af te doppen' en zo ja, waarmee?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het afsluiten met 75ohm (niet afdoppen) van ongebruikte uitgangen is altijd zinvol omdat er dan nog maar de helft van de spanning op staat. Dit verbetert intern in de switch de overspraakdemping.

Er zijn in de handel speciale afsluitweerstanden die in een f-connector ingebouwd zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

als geen problemen hebt zo ik het niet doen gewoon af plakken

als je dit allemaal gelezen hebt weet je het resultaat of niet

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Het afsluiten met 75ohm (niet afdoppen) van ongebruikte uitgangen is altijd zinvol omdat er dan nog maar de helft van de spanning op staat. Dit verbetert intern in de switch de overspraakdemping.
Er zijn in de handel speciale afsluitweerstanden die in een f-connector ingebouwd zijn.


Tja, van de ongebruikte LNB aansluitingen lijkt het me onnodig deze met een weerstand af te sluiten (dopje volstaat)
Op de Switch zou ik zeggen, spanning dus afsluitweerstand

Komt bij mij wel de vraag eigenlijk om de "Loop-Trough" op de sat-tuner (indien niet in gebruik) of af te sluiten met een weerstand of een dopje erop.

In een "oude" coax netwerk van de PC was een afsluitweerstand een must bij de laatste T-BNC.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afsluiten doe je uitsluitend daar waar er een HF signaal aanwezig is. Zoals ik al aangaf is daarmee de HF spanning gehalveerd. Het verminderd overspraak in de switch en buigt reflecties voor.

Ingangen of uitgangen afsluiten is altijd goed, behalve als er gelijkspanning in het spel komt (14/18 volt). Dan is de stroom door de afsluitweerstand te hoog en het ding gaat in rook op.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
behalve als er gelijkspanning in het spel komt (14/18 volt). Dan is de stroom door de afsluitweerstand te hoog en het ding gaat in rook op.

Waarvoor je dus DC ontkoppelde afsluitweerstanden hebt.

Edit: Plaatje toegevoegd.

vGnp

post-40989-1318261004,0571_thumb.jpg

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat er op aansluitingen van ongebruikte LNB uitgangen HF spanning? Ik denk het niet. Er kan wel een gelijkspanning op de ongebruikte switch uitgang komen via de ingang en de receiver, want de receiver voedt immers de aangesloten switch en/of LNB. Dus lijkt mij het afsluiten met een weerstand onverstandig.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
In een "oude" coax netwerk van de PC was een afsluitweerstand een must bij de laatste T-BNC.

Dit is mij ook nog bekend uit mijn tijd dat ik nog een oud coax netwerk moest onderhouden.
Maar daar was het inderdaad een 'must' want anders functioneerde het niet.
In tegenstelling tot dit oude netwerk functioneren de LNB`s en switches wel zonder afsluitweerstanden.
Blijft nog steeds de vraag of het zinvol is of niet.
Zoals ik het nu lees zijn de meningen verdeeld.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft de vraag open of het "verstandig" is om de loop-trough van je sattuner te doppen of af te sluiten met een weerstand.

 

Er staat wel degelijk signaal op de loop trough.

 

Laat ik even buiten beschouwing een tweede tuner erop doorlussen ivm met het H/V schakelen en de tweede tuner dus ook met spanning komt.

 

Even antwoord op de vraag 1 LNB (eventuele switch) en Sattuner.

Sattuner op de loop trough afdoppen of afsluiten met een weerstand.

 

Anders wordt het even mijn verzamelbestelling afwachten en zo'n ding mee te laten komen. Zou met een 18 volt een max 250mA zijn, wat net een DB500 zou nekken voor een rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Dan zit er hoogstwaarschijnlijk een ct´je in serie met die weerstand, slim hoor smirk


Inderdaad, alleen een weerstand heeft niks met de spanning te maken. Hooguit de stroom en zal de weerstand "weet-ik-het" Watt zijn.

De naam zegt het al DC, dus gelijkspanning/stroom. Op een LNB uitgang staat 0,0 volt en op de ingang van de Switch ook 0,0 volt.

Waar spanning op staat is op de uitgangen van de Switch en op de Loop Trough van de Sattuner. Met het c'tje lijkt het verdacht veel op een ontkoppelcondensator.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...