Ga naar inhoud


Tweede partitie maken


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen ik ben op zoek naar iemand die mij in het Nederlands kan uitleggen hoe ik een tweede partitie kan maken. Ik wil namelijk voor mijzelf, windows me bij windows 98 plaatsen, En dit dan afhankelijk van elkaar laten draaien.Windows me voor het surfen op het internet, het bewerken van mijn hompage! En windows 98 voor de games die ik graag speel.

h.klein-hesselink@quicknet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedenk echter wel, dat op de Fdisk manier je alle gegevens kwijtraakt van je harde schijf.

Je kunt ook partitionmagic gebruiken. Hiermee kun je in de eerste plaats je hoofdpartitie, waar nu windows op staat, verkleinen. Vervolgens een niewe extended partition aanmaken en daarin een logisch station. De basis en termonologie is hetzelfde als met de fdisk methode, alleen werkt het onder windows, én je behoudt alle gegevens.

 

Let er wel op dat als je de eerste partitie gaan verkleinen, de data die er nu opstaat wel op de nieuw aangemaakte partitie past. Partitionmagic houdt dit ook wel in de gaten, maar het is een beetje lullig als hij meteen helemaal vol staat.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dat u in het bezit komt van Partition magic 7.

U maakt onder windows of dos een nieuwe partitie aan en formateert deze als fat32.

De huidige partitie kunt u helemaal in takt laten, mocht u deze willen verkleinen ivm de nieuwe partitie dan kunt u dit ook onder partition magic 7 doen.

Hierna start u op met de windows die u hierop wilt zetten en geeft aan dat u deze windows wilt installeren op harde schijf D: mits deze natuurlijk D: is.

Windws zal zelf zorgen dat u een dual boot scherm krijgt zodat u bij het starten kan kiezen welk besturingssyteem u wilt gebruiken.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je meerdere besturingssystemen op één en dezelfde harde schijf wil installeren kan je bijna niet zonder speciaal ontworpen software hiervoor. Eén van de betere programma's op dit vlak is Partition Magic 5.0 van PowerQuest.Ondertussen al aan 7.0 toe sinds WinXP.

1-Nieuw besturingssysteem installeren/of is reeds geïnstalleerd.

2-Partition Magic hierop installeren + bootmagic(bevindt zich op dezelfde cd-rom)

3-Met Partition Magic een tweede primaire Dos partitie aanmaken

4-De nieuw aangemaakte partitie aktief maken

5-De computer zal nu heropgestart worden, zorg dat er een opstartdiskette in de computer zit

6-De computer start via de opstartdiskette,men kiest nu in het Dos venster dat verschijnt voor 1 = opstarten met CD-rom ondersteuning [enter]

7-De computer kontroleert nu nog eerst de harde schijf op fouten,indien geen gevonden,ga je verder met[enter]

8-Zorg ervoor dat de cd-rom met het besturingsprogramma dat u wil installeren in de cd-lade zit,en typ achter de dos prompt [setup]...De computer begint nu met het installeren van het 2de besturingssysteem opdezelfde harde schijf

9-Installeer nu terug Partition Magic op het nieuwe besturingssysteem,enkel Partition magic niet bootmanager(deze is reeds aanwezig op de eerste Win98)

10-Nu opent men Partition Magic en maakt via deze het eerste besturingsprogramma aktief

11-De computer wordt nu weer gestart

12-Kies nu in programma's voor Bootmagic

13-Ga in Bootmagic via file naar Bootmagic Enabled en vink deze optie aan.Ga nu naar options en startup.delay en vink Indefinite aan....Hiermee zal men kunnen kiezen met welk besturingsprogramma men wil werken bij een nieuwe start v/d computer

14-klik nu in Bootmagic Runtime menu Aded aan en maak het nieuw aangemaakt besturingssysteem aktief .Save en exit.

15-Bij de volgende computer start zal men nu kunnen kiezen en beschikken over 2 besturingssystemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...