Ga naar inhoud


Kwaliteit Digitenne beter dan die van CanalDigitaal?


lujo

Aanbevolen berichten

Ik was vandaag in de gelegenheid om dreambox 500+ te testen op een Philips 47 inch PFL8404H/12 lcd tv.

Op die zelfde tv was ook digitenne (via CAM) aangesloten.

 

Ik heb tijdens wedstrijd (NED 1) gekeken en het viel me op dat Digitenne beter beeld weergeeft dan dreambox 500+

Nu weet ik niet of dit aan dreambox te wijten is of dat Canaldigitaal in zo'n beroerd kwaliteit uitzendt.

 

Zowel Digitenne als Canaldigital ontvangst hadden best veel artefacten rond de spelers maar Digitenne was duidelijk beter (minder artefacts).

 

Op Ned1, 2 en 3 was het beeld "vergelijkbaar", uitzondering was dus die wedstrijd waar Digitenne beter beeld gaf.

 

Commerciele zenders waren licht in het voordeel van Canaldigitaal hoewel het niet duidelijk was en omdat ik per se wou dat mijn dreambox wint was ik niet helemaal objectief.

 

Ik ben dan ook erg verbaast van het "slecht" beeld wat we van Canaldigitaal ontvangen.

 

Pas toen ik met mijn dreambox overschakelde naar een Duitse zender zag ik een wereld van verschil. Het beeld op de Duitse zenders is veel en veel scherper dan die op de Nederlandse zenders.

 

Ik was al op de hoogte dat Duitse zenders veel mooier beeld hebben als de Nederlandse maar dat het beeld van de Nederlandse zenders vergelijkbaar is als die van Digitenne heeft em erg verbaasd.

 

Ben ik enige die zo'n ervaring heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik kan je ervaring niet bevestigen, noch ontkennen, want ik kijk altijd NED1 HD waarbij het beeld gewoon superscherp is (op mijn Philips 42 inch 42PFL8404H/12).

 

Maar ik heb wel de volgende opmerkingen:

Heb je er wel van vergewist dat de instellingen van de TV op beide ingangen digitenne + dreambox goed staan?

Het zou me namelijk niet verbazen dat er bijv. nog een beeldverbeterfunctie actief is op de Dreambox ingang welke het beeld juist slechter maakt.

Kijk ook eens naar de scaler-scherpte instelling op de Dreambox, dit maakt ook een wereld van verschil.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou ook wel bijzonder knap zijn aangezien de bandbreedte van het MPEG2 signaal van Canal Digitaal bijna 2x zo groot is als die van Digitenne.

 

Ik denk zelfs dat de TV mogelijk staat in gesteld op zware ruisonderdrukking op de Digitenne bron. Een veel gezien fenomeen bij DVB-t televisies om bekende bandbreedte artifacts weg te vlakken!

 

Overigens hebben Ned 1, 2 & 3 van digitenne wel weer een hogere bandbreedte dan alle andere kanalen van Digitenne!

 

Ian

 

Setup: Huis vol HTPCs met DVBLink TVSource/NWP Server

(Skystar HD2 + TBS6981 -> DVBLink TVSource 3.2/NWP 3.2/ACamd 0.6.2.0 met OSCAM 1.00-un_svn b4011

)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd!

Zelf kijk ik in HD kwaliteit, wat een prachtig beeld oplevert

Ik heb kennissen die UPC zat waren, en die had ik ooit eens aangeraden om satelliet te gaan nemen.

Toen ik op een dag bij hen op visite kwam, haden ze Digitenne genomen, waar ze behoorlijk teleurgesteld in waren.

Toen ze de tv inschakelden, zag ik waarom!

Als er een brommer door de straat reed, hikte het beeld en waren er vele artifacten te zien, maar soms ook stuiterde het beeld gewoon zonder aanwijsbare oorzaak.

Ze hebben toen een buitenantenne genomen wat wel hielp.

Maar de beeldkwaliteit was nog steeds zeer mager vergeleken bij Canal Digitaal.

Inmiddels kijk ik via de Astra 3 in HD kwaliteit, en mijn kennisen hebben nu KPN glasvezel.

In het begin hadden ze Nederland 1, 2 en 3 in HD, tevens Discovery en NGC, dus 5 HD kanalen.

Ze betalen € 65,= per maand, en nu hebben ze nog maar één kanaal in HD kwaliteit, dat alleen maar HDTV promoot, dus 24 uur per dag hetzelfde filmpje van 5 minuten!

Als ze nu HDTV willen moeten ze geloof ik 10 euro extra betalen!

Mijn conclusie: Je kan het beste tv kijken via Canal Digitaal.

Ik heb het Settopbox pakket, uitgebreid met het HDTV pakket.

 

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: lujo

Ben ik enige die zo'n ervaring heeft?


Ja vermoedelijk wel ik ken berichten op een ander forum die de eerste dag van het voetbal het SD beeld via CDS iets minder vonden maar nu is het nagenoeg perfekt ook de bitrage was gisteren en eergisteren rond de 7 Kb/s.

Digitenne haalt de helft dus het moet haast aan je eigen TV toestel met ontvanger liggen.

Het HD beeld is uitstekend zelfs wordt het beter beoordeeld als de Duitsers op Das Ersten en ZDF die altijd uitstekend beeld hebben en ITV HD de Nederlandse bitrage ligt momenteel het hoogst.
Maar de bitrage is natuurlijk met de huidige encoders die variabel zijn een moment opname. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

HD beeld heb ik niet getest aangezien Dreambox 500+ een SD ontvanger is :-)

 

Wat me wel bij SD beeld is opgevallen is dat er duidelijke blokvorming is rond de spelers, of als je naar details kijkt (toeschouwers in beweging) dan zie je veel blokvorming.

 

Bitrate heb ik getest (Gemini 4.70) en Gemiddelde bitrate is rond 5 KByte/s (44.244 kbits/s = 5,5 KByte/s)

 

Maar aangezien het VBR bitrate is zijn er waardes van 3,5 KByte/s tot wel 8,8 KByte/s

 

Maar desondanks zijn dus die artefacten aanwezig (blokjes rond de spelers en blokkerig beeld als je naar de toeschouwers in beweging kijkt).

 

Zelfs op mijn Samsung 32 inch is het te zien als ik van zeer dichtbij kijk. Van een afstand van rond 2,5 tot 3 meter zie ik dat niet.

 

Vandaar dat me dit pas was opgevallen toen ik op een 47 inch tv keek.

 

Digitennen heeft dus ook die artefacten en misschien wel lagere bitrate maar ik vermoed dat zij een betere decoder gebruiken die bij diezelfde bitrate beter beeld levert.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: lujo


Wat me wel bij SD beeld is opgevallen is dat er duidelijke blokvorming is rond de spelers, of als je naar details kijkt (toeschouwers in beweging) dan zie je veel blokvorming.


Nou andere ontvanger aangesloten met een DVB-S en DVB-T tuner met één druk op de knop schakel ik tussen Digitenne en CDS.
Als je dan het verschil niet ziet ja kan ik er verder niets aan doen maar vermoedelijk moet je dan een bril hebben.

Maar blokvorming zou je schotel kunnen zijn die niet goed staat, verder hou ik er over op want wat je ziet is subjectief je ziet wat je wilt zien en dat geldt voor mij ook. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44


Nou andere ontvanger aangesloten met een DVB-S en DVB-T tuner met één druk op de knop schakel ik tussen Digitenne en CDS.
Als je dan het verschil niet ziet ja kan ik er verder niets aan doen maar vermoedelijk moet je dan een bril hebben.

Ben nog te jong voor een bril smile
Maar goed waar het om gaat is dat ik vind dat er geen spectaculaire verschil is tussen Digitenne en wat CanalDigitaal uitzendt.
Als ik naar een Duitse SD zender kijk zie ik duidelijk dat het beeld veel en veel scherper is. Waarom heb ik daarvoor geen bril nodig confused
Tijdens die test met een 47 inch TV was ik niet alleen en andere partij vond de kwaliteit van CanalDigitaal ook tegenvallen.
Helaas want ik ben een grote voorstander van satelliet tv ipv Digitenne of UPC.

Origineel bericht van: aart44

Maar blokvorming zou je schotel kunnen zijn die niet goed staat, verder hou ik er over op want wat je ziet is subjectief je ziet wat je wilt zien en dat geldt voor mij ook. laugh

Ik heb zelf een rotor (32 inch TV) en daarmee kan ik schotel zeer fijn afstellen. Dat lijkt me geen probleem.
Op die andere lokatie (47 inch TV) staat een GSO systeem van Hertzinger en ik neem aan dat die jongens weten hoe ze een GSO installatie moeten uitrichten.

Het is inderdaad zeer subjectief maar als ik het verschil tussen een SD Duitse zender en Digitenne duidelijk kan zien waarom kan ik dat niet tussen een NL zender van CanalDigitaal en Digitenne?

Even gekeken en gemeten met een Dreambox 500+ (SD ontvanger)

Ned 1 = 44.440 kbit/s
ARD-Test-1 = 7074.172 kbit/s

Wel een erg groot verschil en ik vraag me af of die meting wel klopt. (Maar mijn ogen zeggen bij Ned1 zie je van dichtbij blokjes en bij ARD-Test-1 zie je geen blokjes.)
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Dreambox is aangesloten via SCART en de Digitenne is aangesloten via de interne tuner.

Dus appels en peren worden met elkaar vergelijken door twee brillen. :D

Haal maar een Digitenne receiver en sluit die aan de zelfde SCART aansluiting.

Dan pas kan je het verschil beoordelen.

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: BokkieBok
De Dreambox is aangesloten via SCART en de Digitenne is aangesloten via de interne tuner.
Dus appels en peren worden met elkaar vergelijken door twee brillen. :D
Haal maar een Digitenne receiver en sluit die aan de zelfde SCART aansluiting.
Dan pas kan je het verschil beoordelen.


Dus je wilt zeggen dat Philips TV een betere DVB-T decoder heeft dat die Topfield DVB-T ontvanger wat je van Digitenne krijgt? En dat daardoor het beeld tussen Digitenne en CanalDigitaal niet veel verschilt?

Dan nog vergelijk ik ook twee verschillende dingen, want Topfield DVB-T heeft een andere decoder onboard dan een Dreambox 500+
Met jouw methode gebruik is dus ook twee brillen en is dus onzinnig.
Maar ik zal voor de gein een keertje mijn Digitenne decoder ook gaan aansluiten op scart waar nu Dreambox 500+ op aangesloten is.

Maar misschien is het zinniger om op de gemeten resultaten in te gaan wat dus objectief is.

Ik zet het nog een keer hieronder:

Ned 1 = 44.440 kbit/s
ARD-Test-1 = 7074.172 kbit/s

"Wel een erg groot verschil en ik vraag me af of die meting wel klopt. (Maar mijn ogen zeggen bij Ned1 zie je van dichtbij blokjes en bij ARD-Test-1 zie je geen blokjes.)"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je leest alleen dat wat je er zelf uit wilt halen, niet..?

 

Het gaat om de gebruikte INGANG.

 

De interne tuner is direct verbonden met elektronica dit het paneel aanstuurt.

Ik ga er ook van uit dat softwarematig de dingen geoptimaliseerd zijn.

 

Dat voordeel heeft de Dreambox niet.

Die moet via een SCART analoog het beeld leveren.

Een Scart kabel is ook nog eens gevoelig voor de kwaliteit van de kabel zelf.

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie niet op wat voor manier een SCART-kabel de beeldkwaliteit kan beperken; SCART heeft genoeg reserves om de 1024x576p die een HD-ontvanger erop kan zetten door te geven.

 

Het enige wat een TV moet doen is de SCART-aansluiting met minimaal 720x576 bemonsteren om het SD-signaal dat Digitenne en Canal Digitaal uitsturen zonder kwaliteitsverlies in de TV te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Probleem is ook het aangeleverde signaal.. Digitenne is en blijft (voorlopig) gewoon SD. 720x578.. Dit signaal is ook nog eens super gecomprimeerd waardoor ze die 25 kanalen in de multiplex krijgen. Een groot flatscreen moet die pixels dus herberekenen en het beeld opvullen.. Dit geeft een beroerd blokkerig beeld met enorme artefacten.. Vooral met snelle fragmenten een ramp.. Echte HD op een Full-HD scherm is optimaal omdat het signaal optimaal zonder conversie wordt getoond.. Let wel: Dus ook alle digitale trucjes die in de flatscreen zitten ingebouwd ook gewoon uitschakelen....

 

Via SCART kun je in principe prima HD signaal doorsturen, maarrrrrr... de HD wordt normalerwijze alleen via de HDMI of DVI aangeboden. Op SCART wordt gewoon gescaled om 'HD' zichtbaar te maken op oude (CRT) televisies.. Maar dit zou softwarematig gewoon kunnen worden aangezet. Moet dan wel zowel aan de ontvanger en de televisiekant moeten worden ondersteund..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik bij de WK wedstrijden last van heb is een hinderlijk flikkerend door elkaar lopen van de lijnen op het veld zodra de camera zich verplaatst.

Ik schakel daarom meestal over naar BBC of ITV waar dat probleem zich gek genoeg niet voordoet. Wat mij betreft laat het Canal Digitaal signaal dus te wensen over.

Ik moet overigens wel bekennen dat ik nog steeds naar een conventioneel TV toestel kijk. Wel een dure overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...