lujo Geplaatst: 17 juni 2010 Geplaatst: 17 juni 2010 Moteck SG2100 Motor heeft dus een ingebouwde satelliet tabel met satellieten 1 tot en met 26 Als ik bijvoorbeeld met mijn dreambox op nummer 1 positie voor Astra 19,2 E ipv Hotbird 13 E opsla en daarna via een gaatje op de Moteck motor ga resetten krijg ik dan op positie 1 weer Hotbird of blijft daar voor altijd Astra 19,2 E staan? Als ik bijvoorbeeld met een programma met behulp van RAW DiSEqC commands aangeeft ga naar positie 18 (positie 18 is Astra 2 = 28,2 E) dan zal motor misschien naar 28,2 E volgens de graden verdeling draaien naar 28,2 E graden maar die satelliet zal niet gepakt worden. In dat programma is niet mogelijk om lokatie (Longitude en Latitude) aan te geven. Wat is dan het nut van die ingebouwde satelliet tabel als die alleen werkt met de opgegeven Longitude en Latitude? Met de opgegeven Lontitude en Latitude kan die motor ook draaien (USALS) zonder dat die gebruik maakt van die ingebouwde satelliet tabel.
Gast raas Geplaatst: 18 juni 2010 Geplaatst: 18 juni 2010 Origineel bericht van: lujo Als ik bijvoorbeeld met mijn dreambox op nummer 1 positie voor Astra 19,2 E ipv Hotbird 13 E opsla en daarna via een gaatje op de Moteck motor ga resetten krijg ik dan op positie 1 weer Hotbird of blijft daar voor altijd Astra 19,2 E staan? De originele satelliet tabel zoals die in de documentatie staat zal weer ingesteld worden, dus hotbird 13E komt weer op die positie te staan. Origineel bericht van: lujo Als ik bijvoorbeeld met een programma met behulp van RAW DiSEqC commands aangeeft ga naar positie 18 (positie 18 is Astra 2 = 28,2 E) dan zal motor misschien naar 28,2 E volgens de graden verdeling draaien naar 28,2 E graden maar die satelliet zal niet gepakt worden. De satelliet wordt alleen gevonden als je op de 0-merediaan woont. Woon je op 6E, dan zit de astra 2 voor jouw positie op 22,2 dus als je motor dan op 28,2 staat wordt de astra 2 niet gevonden. (zo zit sirius 4,8E ten westen van je positie als je bv op 6E woont.) Origineel bericht van: lujo Wat is dan het nut van die ingebouwde satelliet tabel als die alleen werkt met de opgegeven Longitude en Latitude? niks, zolang je niet op 0 woont. De moteck heeft naar ik meen 52 geheugen plaatsen. Ik heb de eerste 26 standaard gelaten en ben zelf vanaf 30 gaan programmeren. RAW Diseqc commandos zeggen in feite alleen: ga naar de positie (code). de motor gaat naar de voorgeprogrammeerde locatie. Met USALS, waarbij je lat/long invoert, rekent de software voor jouw locatie uit waar de satelliet zich bevind en hoe lang de motor er op moet draaien om op die positie te geraken (graden/sec)
lujo Geplaatst: 18 juni 2010 Auteur Geplaatst: 18 juni 2010 Origineel bericht van: raas De satelliet wordt alleen gevonden als je op de 0-merediaan woont. Woon je op 6E, dan zit de astra 2 voor jouw positie op 22,2 dus als je motor dan op 28,2 staat wordt de astra 2 niet gevonden. (zo zit sirius 4,8E ten westen van je positie als je bv op 6E woont.) Bedankt, dat was mijn gedachte ook dat die tabel alleen nuttig is als je op 0 graden woont. Misschien begrijp ik je verkeerd maar volgens mij is het niet zo dat als je op 6E woont dat je dan via RAW DiSEqC "ga naar 22,2 oost" (28,2 - 6 = 22,2) moet aangeven en dat je dan Astra 28,2E kan pakken. Ik denk dat je Azimuth (true): hoek moet hebben en hoeveel graden motor moet bewegen is dan te berekenen door 180 - Azimuth te nemen. Ik heb geluk dat ik op 4,856 graden woon (Sirius 4) en mijn Azimuth is 162,1 Als ik dan 180 - 162,1 bereken dan krijg ik een hoek van 17,9 Als ik dan met RAW DiSEqC commando aangeef ga naar 17,9 oost dan krijg ik Astra 19,2 E te pakken. Origineel bericht van: raas niks, zolang je niet op 0 woont. De moteck heeft naar ik meen 52 geheugen plaatsen. Ik heb de eerste 26 standaard gelaten en ben zelf vanaf 30 gaan programmeren. RAW Diseqc commandos zeggen in feite alleen: ga naar de positie (code). de motor gaat naar de voorgeprogrammeerde locatie. Met USALS, waarbij je lat/long invoert, rekent de software voor jouw locatie uit waar de satelliet zich bevind en hoe lang de motor er op moet draaien om op die positie te geraken (graden/sec) Is een goede tip, bedankt. Dan kan ik mooi mijn setup netjes uitrichten met mijn satellietontvanger en satellietposities vanaf 30 in de motor opslaan. Dan kan ik met RAW DiSEqC commando's motor simpel naar posities 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 enz. sturen.
Tisnix Geplaatst: 19 juni 2010 Geplaatst: 19 juni 2010 Het is handig als je in je settings-list met een editprog. (bv. Dreamset) de opgeslagen posities opslaat in de Satteliet naam. Dan hoef je niet elke keer als je instelt of bijstelt je positie nummers erbij te pakken. Als je dan in Positioner Setup in de Dreambox bent, en je kiest afstemmen, zie je daar je opgeslagen positie nummer staan. Als je dan de Satellites.xml saved, kan je deze in elke nieuwe settingslist plaatsen. Werkt een stuk handiger. VUplus DUO / Dreambox 7025s / 500s /2x Moteck SG-2100 / 2x 1M Schotel zonder naam / 42 Oost-58 West /
Gast raas Geplaatst: 21 juni 2010 Geplaatst: 21 juni 2010 Origineel bericht van: lujo Ik denk dat je Azimuth (true): hoek moet hebben en hoeveel graden motor moet bewegen is dan te berekenen door 180 - Azimuth te nemen. Ik heb geluk dat ik op 4,856 graden woon (Sirius 4) en mijn Azimuth is 162,1 Als ik dan 180 - 162,1 bereken dan krijg ik een hoek van 17,9 Als ik dan met RAW DiSEqC commando aangeef ga naar 17,9 oost dan krijg ik Astra 19,2 E te pakken. daar zit zeker wat in. bij nader inzien geldt dan die berekening alleen als je op de evenaar zit. want, hoe verder je van de evenaar verwijderd bent, des te kleiner is de te draaien hoek die tussen 2 satellieten zit. Zo redenerend geldt het alleen voor het 'true-south'. Lees anders deze post is: boeren-methode voor het uitrichten van een schotel. gaat op een luchtige/gemakkelijke manier ook in op de theorie. (=de 'boog' goed in de schotel/motor krijgen)http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=662918
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen