Ga naar inhoud


schade aan auto,wat nu??


sattos

Aanbevolen berichten

Wellicht een overbodige tip, maar wel een reële taxatie vd waarde van je auto.

 

Google eens op "gratis taxatie auto kenteken"

 

Zitten er tussen waar je gewoon je kenteken invult en je kilometerstand. De rest wordt uit de database gehaald van het RDW.

 

In zo'n gratis vrij uitgebreid rapport staat een verkoopprijs en inruilprijs.

 

Zou deze meenemen als die getaxeerd wordt onder het motto niet geschoten is altijd mis.

 

Als je de dagwaarde wilt zien van een aantal verzekeraars gemiddeld genomen dan krijg je slechts een waarde in beeld met je kenteken zonder andere waarde's. Daarvoor moet je verzekering vergelijkingssites raadplegen.

 

Mijn auto is zonder de lantaarnpaalafdruk van 1100 Euro minder waard dan ik persoonlijk had gedacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast m.boretti

Ik ben ooit aangereden, terwijl ik op een voorrangsweg reed. De bestuurster was aardig in de olie en probeerde weg te komen. Hierna nog problemen gehad met haar verzekeringsmij. om de schuldvraag (hoe bedenk je het).

Ik had net een tweede hands Renault 5 gekocht voor 6000 gulden. En na twee weken er in gereden te hebben, total los verklaard.

Ik kreeg 2000 gulden uitgekeerd (dagwaarde). Na bemiddeling van de ANWB, werd het plotseling 3000 gulden.

Zij vertelden ook dat je best kan ondehandelen met een verzekeringsmij. Ook het aflopen van schadeherstelbedrijven kan lucratief zijn en veel geld schelen.

Gelukkig heb in de familie iemand zitten die advocaat is.

De rechter heeft toegewezen dat de schuldige (de veroorzaakster van het ongeluk!) dan maar zelf de resterende 3000 gulden (plus proceskosten) moest ophoesten, en zich niet achter een verzekering kon verschuilen.

Sedert dat moment heb ik een rechtsbijstandverzekering, met module auto, afgesloten.

De module auto kost je over het algemeen gemiddeld een €3,75 per maand. Je kan deze module ook afsluiten bij je autoverzekering, het is dan hetzelfde bedrag per maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: m.boretti
De rechter heeft toegewezen dat de schuldige (de veroorzaakster van het ongeluk!) dan maar zelf de resterende 3000 gulden (plus proceskosten) moest ophoesten, en zich niet achter een verzekering kon verschuilen.


Sorry hoor maar dit lijkt me dan een rechterlijke dwaling.
Het hele idee van het verzekeren is nu onder andere juist om te voorkomen dat je na een ongeluk voor de schade moet opdraaien die je hoogstwaarschijnlijk niet zal kunnen betalen.
Als die Renault €3000 waard is en jij hebt er €6000 voor betaald dan is dat jouw probleem lijkt me.

Citaat:

Voertuig total loss

Wat is precies total loss? Hoe wordt een dagwaarde berekend? Wat krijgt u van de verzekeraar vergoed? Bent u verplicht de auto in te ruilen?

Een auto kan op twee manieren total loss worden verklaard.
• Technisch total loss (komt niet vaak voor): wanneer er geen technische mogelijkheid is om de auto te herstellen, vaak na brand- of waterschade, of bij heel oude auto's.
• Economisch total loss: als het repareren van de schade wel mogelijk is, maar meer kost dan de vervanging van uw auto door een gelijkwaardige andere.

Wat krijgt u vergoed?
De expert schat een aantal waarden van uw huidige auto. Hij bepaalt onder andere:
a. De vervangingswaarde (of dagwaarde genoemd): dit is de prijs die u op de ‘vrije markt’ zou betalen voor de aanschaf van een gelijkwaardige auto.
b. De restwaarde: dit is de waarde die de auto nog heeft na de aanrijding. Die wordt vaak bepaald door een aantal biedingen op de restanten te laten doen; het hoogste bod wordt dan de restwaarde.

Het verschil tussen a en b is de ‘total loss-waarde’. Dit bedrag wordt door een aansprakelijke verzekeraar uitgekeerd.

Voorbeeld



De auto is in dit voorbeeld total loss wanneer de reparatiekosten hoger zijn dan deze € 3.500,-. Als de reparatie € 4.500,- zou kosten, betaalt de tegenpartij toch de total loss-waarde van € 3.500,-. Met deze € 3.500,- plus de € 1.500,- voor de restanten heeft u samen weer € 5.000,-, waarmee u een soortgelijke auto zou moeten kunnen terugkopen.

Vervangingswaarde te laag?
De vervangingswaarde van een auto komt in de praktijk nooit precies overeen met de aanschafprijs van een gelijkwaardige auto. Dit heeft te maken met garanties, afleverbeurten en dergelijke, die in de aanschafprijs zijn verdisconteerd. Dit verschil wordt niet vergoed door een tegenpartij wanneer u op uw oude auto ook geen recht had op garantie.

Tip
• Kijk in de ANWB/BOVAG Koerslijst naar zowel de verkoopprijs als de inruilprijs van uw auto (tot 7 jaar oud). De vervangingswaarde zal in de regel hier tussenin zitten.
• Niet eens met de geschatte dagwaarde? Kijk eens in de zaterdagkrant of ‘uw’ auto erbij staat, en overleg hierna met de expert.

Wat gebeurt er met de auto? De expert heeft de auto total loss verklaard. Hij heeft in de regel aan opkopers gevraagd om biedingen te doen op de restanten. Wat moet of mag u verder met de auto doen? Dat hangt af van hoe de auto verzekerd was. Bij een casco-verzekering staat in de regel in de polisvoorwaarden dat u de eigendom van de auto moet overdragen aan de verzekeraar en dat deze hem laat verkopen aan een opkoper van zijn keuze.

Bent u WA-verzekerd, dan is de keuze óf en aan wie u hem verkoopt, in principe aan u. Soms zal een verzekeraar van de tegenpartij overigens wel proberen de auto te laten overdragen aan een officiële opkoper.
Maar ook al zijn er biedingen gedaan op de auto, hij wordt niet verkocht zonder uw toestemming. Heeft u iemand in uw kennissenkring die hem wil kopen, dan bent u daar vrij in. Overweegt u de auto zelf te houden, dan kan dat ook. Overleg in dat geval met uw garage of er mogelijkheden zijn de auto goedkoper te herstellen, bijvoorbeeld slechts gedeeltelijk, of met gebruikte onderdelen.


bron: de letselschaderaad
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Marco275

Het hele idee van het verzekeren is nu onder andere juist om te voorkomen dat je na een ongeluk voor de schade moet opdraaien die je hoogstwaarschijnlijk niet zal kunnen betalen.
De veroorzaker had gedronken.
In het verleden betaalden verzekeraars dan niet of maar gedeeltelijk.
Tegenwoordig betalen de verzekeraars wel uit maar zullen dit geheel verhalen op de veroorzaker.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat
Origineel bericht van: Marco275

Het hele idee van het verzekeren is nu onder andere juist om te voorkomen dat je na een ongeluk voor de schade moet opdraaien die je hoogstwaarschijnlijk niet zal kunnen betalen.
De veroorzaker had gedronken.
In het verleden betaalden verzekeraars dan niet of maar gedeeltelijk.
Tegenwoordig betalen de verzekeraars wel uit maar zullen dit geheel verhalen op de veroorzaker.


Dat zeg je goed, haar verzekering zal uitbetalen, deze zal eventueel de schade op de cliënt/veroorzaker verhalen.
Een rechter zal een boete opleggen wegens rijden onder invloed.
Het lijkt me sterk dat een rechter gaat beslissen dat het verschil in dagwaarde en emotionele waarde maar door de tegenpartij moet worden bijgelegd.
Dit zou dus in vrijwel iedere schadezaak aan de orde zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

knoop is nu doorgehakt,wij hebben het bedrag van 650 euro uit laten keren,en nu opzoek naar een spatbord,deur en motorkap van dezelfde kleur.

 

ik heb afgezien van een 2e expertise,stel dat de expert de auto een mindere waarde zou geven dan 650 euro dan gaat de tegenparty nooit accoord om die 650 euro te betalen...

vervolgens moet er een 3 expertise verricht worden,dus vandaar dat ik het heb laten varen die 2 expertise.

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Origineel bericht van: sattos
Het probleem is dat mijn auto op een dagwaarde van 1200 euro is getaxeerd,de verzekering wil mij 650 euro uitkeren.Economisch gezien is mijn auto total loss verklaard.

Veel garages vragen ruim 800 euro voor de schade.

waar heb ik rechtop?door andermans schuld moet ik voor kosten opdraaien.

Origineel bericht van: sattos
ik heb bij een sloop een spatbord voor 50 euro gekocht.deze spatbord gemonteerd en klaar is kees,
En zo gaat het dus wel vaker.
Vinden wij het dan vreemd dat de verzekeraars dit door hebben, en proberen het uit te keren bedrag te drukken?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat
En zo gaat het dus wel vaker.
Vinden wij het dan vreemd dat de verzekeraars dit door hebben, en proberen het uit te keren bedrag te drukken?


Als ik €1000,- schade aan mijn auto heb, dan heb ik recht op €1000,- van de verzekering.

Zou lekker worden als de verzekering tegen mij zegt dat ik maar €500,- krijg en hiermee naar de sloop toe moet gaan crazy

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat zou betekenen, dat je auto door een ongeval te krijgen, plotseling meer waard wordt.

 

Stel, je hebt een 10 jaar oude TV, die kapot gaat, en nog een waarde heeft van 100 Euro. Laat je die dan voor 200 Euro repareren?

 

Vervelend bij auto's is, dat zakelijke dagwaarde meestal niet gelijk is aan jouw perceptie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...