groeselt Geplaatst: 21 juni 2010 Geplaatst: 21 juni 2010 Ik heb een lcd tv van merk Akai, met ingebouwde dvd speler 48cm. Ongeveer 2 jaar oud, Na aanzetten valt het beeld na ca. 5 seconden weg en geluid gaat gewoon door. stroom eraf en aan dan weer ca. 5 seconden beeld. Is de tv echt kapot of kan het een kleinigheid zijn?
satencom Geplaatst: 21 juni 2010 Geplaatst: 21 juni 2010 dit klinkt als dat er elco's stuk zijn van de voeding kijk even in de tv als er ook elco's bol staan dat kun je zien aan de boven kant van de elco's Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
groeselt Geplaatst: 21 juni 2010 Auteur Geplaatst: 21 juni 2010 ik heb ze via google gezocht en weet hoe ze eruit zijn en stel er zit er 1 bol, is dit duur om te vervangen en zelf te doen ?
Gast raas Geplaatst: 21 juni 2010 Geplaatst: 21 juni 2010 Als je een goede soldeerbout hebt en een vaste hand is dat zeer goed zelf te doen. Houdt alleen rekening met de polarisatie van de condensator. Er loopt een lijn over zijkant waarmee de min-pool aangegeven wordt. Deze dien je op dezelfde manier terug te zetten als de kapotte die je eruit haalt. Overigens is dit een veel voorkomend probleem bij lcd-schermen. De 'logica' in het scherm die de 'backlight-inverter' aanstuurt controleert na 3-6 seconden na inschakelen van het scherm de 'retour-spanning' van de backlight. Als deze niet 'klopt' wordt de inverter uitgeschakeld. Het hoeven overigens niet per se de condensatoren te zijn. Heb hier op het werk een heel aantal lcd-schermen die hetzelfde probleem hebben, maar daarvan gaan de 'voltage-regulators' van de 'backlight-inverter' kapot. (van die 3 potige zwarte componenten die dan vervangen moeten worden. )
satencom Geplaatst: 21 juni 2010 Geplaatst: 21 juni 2010 dit zijn bolle elco's nor maal zijn ze vlak aan de boven kant Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
groeselt Geplaatst: 22 juni 2010 Auteur Geplaatst: 22 juni 2010 Ik heb de tv gisteren uit elkaar geschroefd, en zag nergens een "bolle" elco. misschien toch iets anders. type is Akai AL1930
winwiz Geplaatst: 22 juni 2010 Geplaatst: 22 juni 2010 Lijkt me meer een topic voor "de rokende soldeerbout" Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
Gast raas Geplaatst: 22 juni 2010 Geplaatst: 22 juni 2010 Je zou even met een zaklamp kunnen kijken of het paneel het nog wel doet. Als het goed is, geeft het paneel wel gewoon beeld, maar zie je niets omdat de lamp erachter het niet doet. Als je met een zaklamp op het scherm schijnt, zou je e.e.a. moeten kunnen zien op het scherm. Als je na bovenstaande iets op het scherm ziet. (heel duistere kleuren van hetgeen wat het scherm toont) weet je zeker dat het je backlight is. Als er geen condensatoren bol staan zijn het de 'transistors' (NPN) van de inverter. Hierbij kun je niet aan het uiterlijk zien of ze het nog doen of niet.. Die zul je moeten meten. (en waarschijnlijk los solderen mocht je niet een hele fancy multimeter hebben die transistoren ook gesoldeerd op een print (dus verbonden met andere componenten) kan meten). edit: het zijn transistors, geen voltage-regulators... kon er even niet op komen.
iemand Geplaatst: 22 juni 2010 Geplaatst: 22 juni 2010 daar lijkt het meer op. de hoogspanningsbeveiliging ziet dan er geen hoogspanning is en schakelt de boel weer uit. dwz waarschijnlijk zitten er 2 tl-buisjes in en is er 1 kanaal defect. dit euvel treed bij veel lcd-schermen op. het euvel zit dan in de inverter of soms alleen de soldering v/d trafo, maar vaak is ook een transistor en de stuur fet defect. Oorzaak is soms de hoogspanningscondensator die is doorgeslagen. gr. Erik
Steve Geplaatst: 23 juni 2010 Geplaatst: 23 juni 2010 deze tv heeft toch een externe voeding ? vervang in de adapter de elco`s C4 en C5 (1000 uf/16v)
Gast raas Geplaatst: 23 juni 2010 Geplaatst: 23 juni 2010 Heeft die voeding dan meerdere 'lijnen' waar spanning op staat? wat ik bedoel is het volgende: er wordt aangegeven dat het beeld na 5 seconden wegvalt, maar het geluid wel gewoon doorgaat. Als deze voeding meerdere 'lijnen' heeft kunnen afzonderlijk van elkaar meerdere componenten in de tv gevoed worden (beeld/geluid). Als de voeding niet meerdere lijnen heeft. (dus gewoon + en - want het zal per slot van rekening DC zijn) en dus maar 1 voltage/lijn naar de tv stuurt, zal de voeding niet defect zijn, immers het geluid speelt door op de TV en zal intern in de TV de reeds gereguleerde ingangstroom nogmaals gereguleerd worden naar bruikbare waarden voor de interne componenten.. (en voor de backlight inverter waarschijnlijk weer verhoogd worden). Ik denk niet dat als de externe voeding een probleem zou hebben het geluid nog door zou spelen nadat het beeld is weggevallen..
groeselt Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Geplaatst: 24 juni 2010 zo veel verstand heb ik er niet van om hier antwoord op te geven.
Steve Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 als de voeding in belaste toestand minder dan 9 volt geeft,dan is het zeer waarschijnlijk dat je nog wel geluid hebt en geen beeld. schoef de voeding los en vevang de 2 elco`s maar. groeten Steve
Gast raas Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 daar heb ik idd niet bij nagedacht... is zeer wel mogelijk dat het ene component niet meer wil opstarten tgv een te lage ingangsspanning en het andere component wel.
Aanbevolen berichten