Ga naar inhoud


Koppelen van meer antennes


view

Aanbevolen berichten

ik ontvang soms luxemburg kanal 7 VHF op 220 km.

ben op een hoogte van 122 m (+ binen antenne VHF

UHF dus nakkes/nada neem ik aan?

Wat is je locatie?

Kan je ook de antenne buiten proberen?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien klinkt het heel raar wat ik nu zeg, maar gezien je relatief gunstige ligging zou ik me kunnen voorstellen dat een (liefst op het dak geplaatste) rasterantenne zonder het raster zelf (dus alleen de vier kruisjes) op de zwakste zender (Aken?) gericht ook wel Genk en de Nederlandse netten oppikt. Ik weet uit eigen ervaring dat op DAB gebied Genk in heel Zuid Limburg zo'n beetje het sterkste signaal doorgeeft. En mocht je wel een sterk signaal uit Aken krijgen kun je je natuurlijk ook op Luik voor de RTBF netten concentreren maar dat zou wel eens tegen kunnen vallen omdat je dan naar ik vermoed haaks op zowel Aken als Genk zal staan. Het is immers zo dat dingen als schaduwel in dit digitale tijdperk geen rol meer spelen, alleen telt dat er genoeg veldsterkte op je antenne aankomt. Als dit lukt ben je in één klap van de hele sores af want dan gebruik je gewoon één enkele antenne, eventueel met antenneversterker, voor Duitsland, België en Nederland. En anders gewoon twee antennes, een als raster zonder raster voor de gewone ontvangsten en een tweede richtantenne pal zuid. heb je twee draden naar je ontvanger in plaats van één, zet je een antenneaschakelaartje naast je Tv en is het probleem ook op sierlijke wijze opgelost. En wie weet haalt zo'n aparte richtantenne nog wel iets meer op zoals Luzemburg op kanaal 27 of Mezières-Charleville op kanalen daaromheen. Draaibaar opstellen ten sterkste aanbevolen!

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, zoals jij het zegt kan best goed werken, de zenders die jij noemt zijn in Zuid-Limburg allemaal vlakbij dus met zo'n antenne is een aardig idee.

Maar Luxemburg op 167 km afstand op kanaal 24 en 27 gaat vrees ik wel erg lastig worden met Sittard op 8km afstand die op dezelfde kanalen zendt, ook al is Sittard verticaal gepolariseerd (en Luxemburg horizontaal) en zit er 139° verschil in de richting.

Maar VHF kanaal 7 is nu nog redelijk vrij dacht ik, 7A is gecoördineerd voor regionale DAB+ in Limburg en Luxemburg maakt zelf nota bene gebruik van kanaal 7C voor en DAB testzender in Hosingen.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nee hoor, zoals jij het zegt kan best goed werken, de zenders die jij noemt zijn in Zuid-Limburg allemaal vlakbij dus met zo'n antenne is een aardig idee.

Maar Luxemburg op 167 km afstand op kanaal 24 en 27 gaat vrees ik wel erg lastig worden met Sittard op 8km afstand die op dezelfde kanalen zendt, ook al is Sittard verticaal gepolariseerd (en Luxemburg horizontaal) en zit er 139° verschil in de richting.

Maar VHF kanaal 7 is nu nog redelijk vrij dacht ik, 7A is gecoördineerd voor regionale DAB+ in Limburg en Luxemburg maakt zelf nota bene gebruik van kanaal 7C voor en DAB testzender in Hosingen.

Ik zie dat Maastricht ook gebruik maakt van kanaal 24 en 27, dus redelijk kansloos om Luxemburg op die kanalen te ontvangen.

Tenzij richtantenne met hele kleine openingshoek en flinke voor-achterverhouding.

Jammer dat ze de zender in Kirchberg niet gebruiken (kanaal 23 en 40) maar dan wel met meer dan de bij mij bekende 1kW (volgens FMSCAN) of een zender in het noorden van Luxemburg.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontvang RTL Luxemburg gewoon op de FM: 97,0 MHz. Meer dan 400 km bij mij vandaan op een kruisdipool. Er zit soms een lichte fading op maar over het algemeen is de ontvangst goed.

Verder ontvang ik RTL ook zeer goed op de oude 208 mtr. (1440 kHz). Overdag, ´s avonds &´s nachts. Jammer dat daar vele uren China International nu op zit. Op dat ge-ouwehoer zit ik niet echt op te wachten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, FM is een andere koek natuurlijk. Lagere frequentie maar bovenal is die 97.0 MHz een redelijk exclusieve frequentie, alhoewel SWR4 en/of WDR3 vervelend zouden kunnen doen, blijkbaar heb je een kleine openingshoek:

post-40400-0-51602500-1402242687_thumb.jpgpost-40400-0-42818700-1402242748_thumb.jpg

 

Alleen (als we het over dezelfde Frankfurt hebben) is de afstand 184 km, geen 400 km. Toch?

Verder gooien ze er 100 kW tegenaan en zit deze zender (Hosingen) wél in het noorden van Luxemburg.
 

Als je kijkt naar de situatie waar ik het over heb, neem ik even als voorbeeld kanaal 24 en 27:

 

post-40400-0-98508900-1402244316.jpg post-40400-0-25178600-1402243806_thumb.jpg

 

Daar zit dus in Zuid Limburg Digitenne de boel weg te drukken.
En ook al is die vertikaal en is Luxemburg horizontaal, ik denk niet dat dat weg te filteren valt.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad geen 400 km. Ik dacht dat het veel verder zou zijn. Totaal verkeerd ingeschat. In ieder geval ontvang ik RTL op een kruis-dipool. Die is rondom-gevoelig. Het signaal moet zelfs over een heuvelrug waar ik precies achter zit. In stereo is er net wat teveel ruis en op goede dagen heb ik ook RDS.

De andere zenders op die frequentie heb ik nog nooit ontvangen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad geen 400 km. Ik dacht dat het veel verder zou zijn. Totaal verkeerd ingeschat. In ieder geval ontvang ik RTL op een kruis-dipool. Die is rondom-gevoelig. Het signaal moet zelfs over een heuvelrug waar ik precies achter zit. In stereo is er net wat teveel ruis en op goede dagen heb ik ook RDS.

De andere zenders op die frequentie heb ik nog nooit ontvangen.

Het is hoe dan ook een respectabel resultaat. Hoe groot is die kruisdipool?

En hoe hoog?

@Alex

Mooie plotjes!

 

URL?

fmscan.org

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een paar foto´s.

 

Bovenop de kruisdipool staat een spriet voor de AM (midden&langegolf), dan de kruisdipool voor FM, dan een UHF Yagi voor DBV-t en dan een VHF kanaal 5-12 antenne voor DAB, UHF & VHF zijn vertikaal gepolariseerd en gericht op het Rhein-Hain gebied,(Hohe Würzel/Taunus en/of Kleine Feldberg/Taunus en/of FranFrankfurt Stadt. Welke van de 3 ik ontvang weet ik niet. Ze komen alle 3 uit ongeveer dezelfde richting.

Op  de achter en zijkant van de antennes ontvang ik Würzberg (Hessen) en Heidelberg Baden Würtemberg) en Pfaffenberg (Bayern) en ook Rheinland Pfalz (weet niet hoe die zender heet of waar die staat) Ik heb dus alle SWR´s dubbel of zelfs 3 dubbel.

In het totaal ontvang ik 69 DAB/DAB+ stations en ca. 40 DVB-T zenders, ook hier veel dubbel of 3 dubbel.

Verder heb ik vanaf de mast nog een Zeppelin antenne naar mijn garage gespannen voor de kortegolf, 20-80 mtr. 3,5 - 14 Mhz.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...