Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik twijfel en had graag zekerheid:

Een weerstand, bruin lichaam Geel/Purper/Goud/goud is dat 4.7 Ohm of 0.47 Ohm?

Een tantaal condensator in pinup vorm, met op de top Bruin, daaronder een groene band en daaronder een blauwe band, met een gele streep op de zijkant (+?) is dat 15µF? Spanning?

Geplaatst:
Origineel bericht van: Jan Ambers

Ik twijfel en had graag zekerheid:

Een weerstand, bruin lichaam Geel/Purper/Goud/goud is dat 4.7 Ohm of 0.47 Ohm?
Een tantaal condensator in pinup vorm, met op de top Bruin, daaronder een groene band en daaronder een blauwe band, met een gele streep op de zijkant (+?) is dat 15µF? Spanning?

Daar is een ezelsbruggetje voor.

Zij Brengt Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grauw Weer
Zwart(0) Bruin(1) Rood(2) Oranje(3) Geel(4) Groen(5) Blauw(6) Violet(7) Grijs(8) Wit(9) Goud (/10) Zilver(/100)

Dan is er de mogelijkheid van de tolerantie;
Zilver = 10%
Goud = 5%
Rood = 2%

De weerstand die je noemt is Geel(4) Violet(7) Goud(/10) Goud(afwijking 5%) 4,7 Ohm met afwijking van 5%

Een verticale balk bij een tantaal is de plus en bij een normale elco de min.
Bij een foliecondensator dient men de streep als de min te hanteren (technisch verhaal)

De condensator die je noemt is Bruin(1) Groen(5) Blauw(6) (3e ring is vermenigvuldigingsfactor uitgangspunt picofarad)

Geplaatst:

Ik twijfelde aan de tolerantiewaarde voor de R, en ook aan de extra waarde van die gele streep ipv gewoon zwart...

Ondertussen had ik die componenten uit de print gesoldeerd en na afwassen met printreiniger waren nog enkele sporen van de kleurcode te zien...

Vervangende onderdelen erin en klaar is Kees! cool

Geplaatst:

En nu ik dat lijstje idd weer zie, blauw is er niet als 3e ring voor de vermenigvuldigingsfactor.

Klein c'tje dus.

En van de weerstand heb ik nooit van bruin als tolerantie gehoord, dat rood is dus 0,5% en bruin 2%.

Ach ja, gebruikte altijd dezelfde groene metaalfilmweerstanden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen