Ga naar inhoud

3D weergave HDMI 1.4 noodzakelijk ?

Aanbevolen berichten

Gast satbird2002
Geplaatst:

bijv:

als men een 3d TV en een 3d bluray speler zou hebben waarbij de AV surround onkyo 905 de restrictie heeft met de hdmi tot 1.3a kan er dan wel in 3d gekeken worden ? of moet de AV dan ook perse 1.4 aankunnen. afgezien vd aanvullende functies die hdmi 1.4 met zich meebrengt.

• Moderator
Geplaatst:

Mij is verteld geworden op de demo avond, dat 1.4 noodzakelijk is, ook voor je AV surround,wanneer je het signaal doorvoert.

Er zijn al AV surround 1.4 versterkers op de markt.

Je kan natuurlijk ook je AV versterker via spdif aansluiten.

Eventuele lipsync problemen zijn te compenseren met ingebouwde delays.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Origineel bericht van: ceesv
Mij is verteld geworden op de demo avond, dat 1.4 noodzakelijk is, ook voor je AV surround,wanneer je het signaal doorvoert.

Er zijn al AV surround 1.4 versterkers op de markt.

Je kan natuurlijk ook je AV versterker via spdif aansluiten.

Eventuele lipsync problemen zijn te compenseren met ingebouwde delays.

In dat geval mis je HD geluid... dat werkt niet via spdif

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Wat heb je nodig om 3D TV te kunnen bekijken?

Allereerst spreekt het natuurlijk voor zich dat je een 3D TV nodig hebt en de daarbij behorende 3D brillen. Maar daar houdt het niet bij op. Je hebt ook een bron nodig die 3D Blu-ray discs kan afspelen. We hebben nog geen fabrikanten gezien die hun huidige, 2D, Blu-ray spelers via een firmware update geschikt gaan maken voor 3D (lees hieronder verder over producten met HDMI 1.3 en de mogelijkheden voor 3D). Dit zou een mooi idee zijn aangezien dit de consument niets extra’s kost. De meeste merken (zoals bijvoorbeeld Panasonic) bieden alleen compleet nieuwe hardware aan die 3D geschikt is. 2D Blu-ray spelers van deze merken zul je dan dus moeten vervangen voor een 3D Blu-ray speler.

De Sony Playstation 3 is de grote uitzondering op de regel. Dit apparaat krijgt een firmware update waardoor je 3D games en 3D Blu-ray films af kunt spelen. Er was wat twijfel of de PS3 Full HD 3D content zou kunnen weergeven, maar Sony verzekert ons dat dit kan, ondanks het feit dat de PS3 geen HDMI 1.4 apparaat is (lees hieronder meer over 3D en HDMI versies).

Qua receivers is de vraag belangrijk of je de receiver gebruikt om de switchen tussen HDMI video bronnen. Wordt het video signaal van je Blu-ray speler (straks 3D Blu-ray speler) via je receiver naar je TV gestuurd? Als het antwoord hierop ja is heb je een nieuwe 3D-Ready receiver nodig. Een oplossing is om voor een 3D Blu-ray speler te kiezen met twee HDMI uitgangen, zoals de Panasonic DMP-BDT350. Één HDMI kabel loopt dan naar je TV voor het 3D signaal en één kabel gaat naar je receiver voor het audio signaal. Als je het schakelen tussen video bronnen wilt behouden met de receiver en je maakt gebruik van een 3D bron, dan heb je een 3D receiver nodig (met de mogelijke uitzondering van de PS3).

De volgende vraag is of je de huidige HDMI kabels kunt behouden. Op dit moment lijkt het erop dat dit mogelijk is. De meest recente HDMI 1,3(a) kabels zouden gewoon het 3D signaal moeten kunnen doorsturen. Met een HDMI 1.4 (High Speed HDMI) kabel zit je zeker goed. HDMI 1.4 ondersteunt naast 3D een uitgebreider kleurenschema, 4k (Quad HD) resolutie, en ethernet (de mogelijkheid om een internet verbinding te delen via HDMI).

Wanneer je nu een HDMI High Speed kabel hebt zit je helemaal goed qua HDMI 1.4 functies. Fabrikanten mogen zelfs geen versie nummers meer noemen. Hou het dus gewoon op een HDMI High Speed kabel. De meeste HDMI 1.3a kabels (dat staat er waarschijnlijk nog op) zijn al voorzien van genoeg bandbreedte zodat ze een High Speed HDMI kabel zijn, dus test eerst of je huidige kabel werkt.

Lees hier meer over de nieuwe HDMI logo’s en High Speed HDMI.

Ook is er wat verwarring over het feit of apparatuur een HDMI 1.4 certificering moeten hebben om 3D te kunnen verwerken. Het beste antwoord hierop is dat een HDMI 1.4 logo niet hoeft in te houden dat het apparaat ook echt alle features van HDMI 1.4 bevat. Kijk dus eerst naar de features die het apparaat biedt. De HDMI versie doet er dan niet toe.

Om het kort uit te leggen; In principe gaat het niet om de HDMI versie wanneer je 3D signalen wilt doorsturen, maar om de meta-data protocollen en elektronische circuits in het apparaat (Voor de rest van de HDMI 1.4 functies heb je wel een HDMI 1.4 aansluiting nodig). De meeste receivers en 2D Blu-ray spelers hebben niet de benodigde meta-protocollen en elektronische circuits om 3D signalen te kunnen doorsturen. HDMI 1.4 receivers en andere apparaten hebben dit wel, want daar is 3D en 4K al ingecalculeerd. HDMI 1.3 apparaten kunnen dus wellicht 3D doorsturen, maar hebben dan een 3D update nodig, wat technisch gezien dus niet altijd mogelijk is. We kunnen als regel stellen dat alle nieuwe HDMI 1.4 (High Speed HDMI apparatuur) gewoon 3D aankan en HDMI 1.3 apparatuur niet.

Digitale televisie decoders (set-top-boxen) zijn een ander verhaal. Ook deze moeten een update kunnen krijgen voor het verwerken van 3D om 3D uitzendingen naar je TV te kunnen sturen. Alleen de bandbreedte van digitale televisie is te laag om Full HD 3D door te kunnen sturen. Om deze reden werken 3D TV zenders nu met Half 3D weergave. Maar, 3D uitzendingen in Nederland liggen nog in de verre toekomst.

BELANGRIJK

Sommige nieuwe 3D apparatuur heeft nog steeds HDMI 1.3 aansluitingen. Hier is het puur een kwestie van benaming. Deze producten kunnen Full 3D doorgeven, maar mogen de naam HDMI 1.4 niet gebruiken omdat ze niet voldoen aan alle specificatie eisen van HDMI 1.4. Zie hier het voorbeeld van de Sony 3D Blu-ray spelers.

Een belangrijk punt om nog wel te vermelden is dat alle nieuwe 3D apparatuur gewoon overweg kan met 2D bronmateriaal. Een film kan dus nog gewoon in 2D afgespeeld worden op een 3D TV.

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

• Moderator
Geplaatst:

Panasonic levert zijn 3D TV's op dit moment als set inclusief een nieuwe Blue-Ray speler.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Panasonic levert zijn 3D TV's op dit moment als set inclusief een nieuwe Blue-Ray speler.

Misschien kun je het nu niet optimaal gebruiken maar over een jaartje wel. En wees eerlijk... zo veel is er nog niet in 3d te zien/te koop.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Er is in 3D toch wel redelijk wat te zien hoor misschien niet regular maar toch.

Bijna alle WK wedstrijden zijn te zien, op Canal+ was deze week een concert helaas laten de demo kanalen constand het zelfde zien.

Ik heb mijn oude HDMI kabels gebruikt en het werkt allemaal gewoon tussen de Samsung 3D DVB speler (zowel via 5.1 als via optic en HDMI)gaat ook het audio prima naar de Panasonic 20VTE.

De VU+ Dou werkt met HDMI kabel en ook met optic audio.

Verder ben ik geen audio en/of video freak dus uh...

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Geplaatst:
Origineel bericht van: Snuffer
Er is in 3D toch wel redelijk wat te zien hoor misschien niet regular maar toch.
Bijna alle WK wedstrijden zijn te zien, op Canal+ was deze week een concert helaas laten de demo kanalen constand het zelfde zien.
Ik heb mijn oude HDMI kabels gebruikt en het werkt allemaal gewoon tussen de Samsung 3D DVB speler (zowel via 5.1 als via optic en HDMI)gaat ook het audio prima naar de Panasonic 20VTE.
De VU+ Dou werkt met HDMI kabel en ook met optic audio.

Verder ben ik geen audio en/of video freak dus uh...

Het gaat juist om de combinatie met de Blu-ray speler... Via Satelliet heb je geen HDMI 1.4 nodig.

Geplaatst:

Het gaat juist om de combinatie met de Blu-ray speler... Via Satelliet heb je geen HDMI 1.4 nodig

winwiz er staat toch :

Ik heb mijn oude HDMI kabels gebruikt en het werkt allemaal gewoon tussen de Samsung 3D DVD speler (zowel via 5.1 als via optic en HDMI)gaat ook het audio prima naar de Panasonic 20VTE.

En dan doel ik op Samsung 3D DVD speler lijkt mij dat 3D altijd een Blu-ray is smile

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Geplaatst:
Origineel bericht van: Snuffer
Het gaat juist om de combinatie met de Blu-ray speler... Via Satelliet heb je geen HDMI 1.4 nodig

winwiz er staat toch :

Ik heb mijn oude HDMI kabels gebruikt en het werkt allemaal gewoon tussen de Samsung 3D DVD speler (zowel via 5.1 als via optic en HDMI)gaat ook het audio prima naar de Panasonic 20VTE.

En dan doel ik op Samsung 3D DVD speler lijkt mij dat 3D altijd een Blu-ray is smile

Zit dan neer 3d Blu-ray speler..... misschien is het type wel 3d

Gast satbird2002
Geplaatst:

dus resumé: met een 3D TV kan ik dus wel via een AV met hdmi 1.3a een aangeboden 3D signaal bekijken in 3D en met HDMI geluid, alleen aanvullende eigenschappen van 1.4 is niet mogelijk, toch ???

• Moderator
Geplaatst:

Kan je dat misschien nog een keer samenvatten, ik snap niet wat je bedoelt met AV.

Geplaatst:
Kan je dat misschien nog een keer samenvatten, ik snap niet wat je bedoelt met AV.

AV = in de wandelgangen surround versterker..

Geplaatst:
Origineel bericht van: satbird2002
dus resumé: met een 3D TV kan ik dus wel via een AV met hdmi 1.3a een aangeboden 3D signaal bekijken in 3D en met HDMI geluid, alleen aanvullende eigenschappen van 1.4 is niet mogelijk, toch ???

Mits het maar geen Blu-Ray speler is.... Een Blu-Ray speler stuurt 2 Full HD beelden uit naast of boven elkaar. Het aantal pixels is dus dubbel zo hoog. Dit kan niet via HDMI 1.3a..

3d vanaf de satelliet of kabel heeft deze resolutie niet en kan dus gewoon via HDMI 1.3a verstuurd worden.

Gast satbird2002
Geplaatst:

ok dus mijn AV=surround tuner-versterker onkyo TX-NR905

zou dus met een eventuele FW update geschikt gemaakt kunnen worden voor HDMI 1.4 voor het doorlaten van de dubbele resolutie?

of ligt dat Hardwarematig vast ?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen