Ga naar inhoud


Filter voor Vuvuzela's Softwarematig


Snuffer

Aanbevolen berichten

Er is een heel mooi filter dat de Vuvuzela's wegfilterd

Bij dit filter zit alle info om het te gebruiken bij van alles en nog wat zelfs de mogelijk heid om het te herschrijven voor TV's linux etc etc. Alles mag staat bij de text ook de source etc is aanwezig in het bestand dat gratis te krijgen is bij de makers ervan.

 

Het is gratis en zeker bij PC programma's helpt het ik weet niet of ik het programma mag plaatsen dus wacht ik hier even mee.

 

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

1. het wegfilteren van die Vuvuzela kan niet.

 

Iig niet zonder andere geluiden ook weg te filteren.

 

2. Als het een gratis programma is en de link naar de site of liever rechtstreeks naar het programma geen commerciele link is, mag je die plaatsen.

 

Jij stelt iedere keer dit soort vragen, terwijl het hier overduidelijk is wat wel en wat niet mag.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik google op "vuvuzela filter free" krijg ik voor de Mac al een hele lijst icm een Sonic Audio.

 

Voor MS heb ik ook een linkje gevonden met het gratis filter wat zou moeten werken.

 

Aangezien ik er geen last van heb en toch geen voetbal kijk, heb ik hem er maar als b(l)ijlage toegevoegd. Is iig niet zo groot.

 

Hoor wel of het werkt.

 

post-214-1318261030,2348_thumb.gif

Devuvuzelator.zip

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Michel, het is wel degelijk mogelijk die vuvuzela weg te filteren omdat het maar 1 toon is.
Wij zendamateurs gebruiken hier vaak een bandsperfilter of notch filter voor, deze verwijderd een deel uit het spectrum wat ongewenst is idg de vuvuzela. Deze notch filters kun je met gemak instellen met een "sper" breedte van 10hz, je mist dus bijna niets van het gewenste geluid. Hij filtert natuurlijk wel de frequenties eruit die net in die 10hz bandsper vallen. Maar dat valt in de praktijk reuze mee weet ik uit ervaring. Een storend signaal kan zo de overhand hebben dat je het gewenste geluid niet meer hoort, en dan is een vuvuzela filter een prima oplossing.


Sjaak, als die Vuvuzela's rechtstreeks in een studio microfoon zouden Vuvuliseren zou je dat inderdaad redelijk goed kunnen filteren, maar ook dan niet zonder een aantal andere geluiden die zich ongeveer in hetzelfde frequentiegebied bevinden ook (gedeeltelijk) weg te filteren.

In een stadion staan die microfoons overal op verschillende plekken en wel (redelijk) ver weg van die vuvuzela's en dan mengen zich allerlei andere geluiden en reflecties met het originele vuvuzela geluid en die reflecties kan je niet filteren!

Als je dan effectief wilt gaan filteren ga je andere geluiden ook filteren of krijg je het vuvuzela geluid zeker niet helemaal weg.

Filteren gaat dus niet, verminderen hooguit, met het neveneffect dat de rest van het spectrum daar ook onder zal lijden.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k)

 

Met 1 toon bedoel jij 1 frequentie? Dat is natuurlijk niet zo. Muziekinstrumenten bestaan bij de gratie van harmonische frequenties.

 

Daarnaast kan ik meer dan 1 toon uit zo'n onding halen.

 

En verder zijn er duizenden soorten van die krengen die allemaal hun eigen geluid voortbrengen.

 

Ik hoef maar 3 seconden naar voetbal te kijken om dat te horen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
... en die reflecties kan je niet filteren!


Wat bedoel je? Reflecties (van een stilstaande geluidsbron) bestaan uit dezelfde frequentiecomponenten als het oorspronkelijke geluid. Waarom zou het oorspronkelijke geluid wel gefilterd kunnen worden en de reflecties niet?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Omdat geluid niet als een lichtsignaal ongestoord door een glasvezel gaat, maar onderweg in de lucht andere geluiden tegenkomt, zich vermengt, het spectrum zich verbreed of juist versmalt.

 

Feit is dat je die vuvuzela's nooit kunt filteren zonder ander geluid aan te tasten.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar daarmee geef je geen antwoord op de vraag wat reflecties daarmee van doen hebben. Ik beweer dat die reflecties voor het filterresultaat geen biet uitmaken. Het frequentiespektrum van het oorspronkelijke geluid wordt echt niet op miraculeuze wijze smaller of breder door die reflecties.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: kriebie
Maar daarmee geef je geen antwoord op de vraag wat reflecties daarmee van doen hebben. Ik beweer dat die reflecties voor het filterresultaat geen biet uitmaken. Het frequentiespektrum van het oorspronkelijke geluid wordt echt niet op miraculeuze wijze smaller of breder door die reflecties.


Die miraculeuze wijze is geen mirakel hoor. Afhankelijk van de afstanden van geluidsbronnen die refecteren en het aantal reflecties krijg je faseverschuivingen. Wijziging in het spectrum is dan zeker een gevolg. Omdat de geluiden, intensie en volume niet een vast gegeven zijn kan je ook geen zogenaamd antigeluid maken of dit filteren.

Google eens op antigeluid omdat een vuvuzela wegfilteren gewoon onmogelijk is met de huidige techniek op de plaats waar die vuvuzela's nu worden gebruikt.

Je kan het nu hooguit een beetje onderdrukken met een (software)equalizer (als het kan met extreem veel schuifjes). Google eens rond en je vindt wel gratis 32 bands equalizers (ook voor vst), open een U-tube wedstrijdje voetbal en kijk maar eens wat er te behalen valt. Het stadium gevoel die iedereen wil is wel verdwenen en je staat versteld hoe breed het spectrum van die vuvuzela's wel niet is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wel Sjaak(k), dat spreek ik ook niet tegen. Heb een notch gehad voor mijn Telex. Ben alleen van mening dat een notch bij een stadium dermate aan de gang gaat dat het gaat klinken alsof er iets naast de frequentie staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haalde een bandpass en een notch door elkaar blush

 

Op mijn Synth SH201 zitten ook een berg filters, vandaar. Had een beetje zitten vogelen of ik hem via hem kon wegfilteren die Vuvu.

 

Die notch zit op mijn mic ingang om randgeluiden weg te filteren. Shame on me.

post-214-1318261030,9594_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je die toeter weg wil filteren,dan moet je eerst

de grondtoon aanpakken,laten we zeggen 250hz,dan 1e harmonische op 2xgrondtoon=500hz,dan 2e harmonische

op 2x1eharmonische=1000hz,dan 3e harmonische op

2x2eharmonische=2000hz.

 

elke filtersectie is een notch,of parametrische eq met hoge Q,

met 24tot48 db "dip" mogelijkheid.(evt filter op filter)

Een notch filter doet dit vaak het mooist/steilst.

 

belangrijk is de grondtoon,vandaaruit verder de harmonischen.

 

Fase verschuiving/antigeluid is hier niet bruikbaar,

gebruik je hier niet voor.

 

Helemaal weg krijg je het nooit,maar het "stoorsignaal"

kun je hiermee wel effectief naar de achtergrond drukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die notch is zeker heel stijl en effectief. Maar pak nu eens een "concertje" Vuvu's, dan zie je helaas dat het niet bij één grondtoon blijft en de geluidsdruk dermate is dat hij bijna niet weg te filteren is met behoud van andere geluiden.

 

Met die andere geluiden bedoel ik de menselijke stem die gewoon binnen het bereik van de Vuvu en de harmonischie hangen.

 

Dan kan je inderdaad net zo goed het geluid van je tv uitzetten en naar de commentator op de radio luisteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...