Ga naar inhoud

Hoe: 1 HDD vervangen door 2 HDD's in RAID1 configuratie?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil mijn Western Digital HDD aan mijn zoon geven en zelf 2 Samsung HDD's monteren.

Kan het op de volgende manier:

Ik neem aan dat de nieuwe HDD's geformatteerd moeten zijn in NTFS, Dit lukt wel, monteren in de pc en met windows formatteren.

Vervolgens de pc van het net halen, dan 1 van de 2 nieuwe schijven monteren. (in poort SATA1 zit mijn HDD en in SATA2 zit de DVD speler, de DVD speler kan dan in SATA3 en een van de nieuwe HDD's in poort SATA2)

Tijdens het opstarten in de BIOS voor RAID kiezen (of AHCI, kan ook?) Dan moet ik ergens kiezen voor RAID 0, 1, 0+1 of JBOD. Ik kies dan in mijn geval voor RAID1. Opslaan en BIOS verlaten.

Is het dan zo dat na het opstarten de HDD in SATA2 poort een perfecte copy wordt van de HDD in de SATA1 poort? (de schijven zijn beide 500 GB, er is 70 GB gebruikt).

Dan geven we de PC een beetje tijd (70 GB / 3 GB/s = 24 s !!!!) 10 minuten zal wel genoeg zijn denk ik.

Dan de oude HDD vervangen door de nieuwe en opnieuw opstarten, Zonder in de bios iets te veranderen. De informatie op poort2 wordt dan gecopieerd naar de HDD op poort1, en de RAID1 configuratie is klaar zonder windows opnieuw te installeren.

Uit de User Guide: SATA poorten 1, 2, 3 en ESATA zijn met de optie AHCI aan, normaal te benaderen. Wil ik gebruik maken van de poorten 5 en 6 dan moet ik een AHCI driver installeren. De optie RAID wordt verder niet besproken.

Gaat het zo lukken?

Henk

Geplaatst:

Werk al jaren met Raid (0 in dit geval). Toen ik er aan begon eerst een image van XP gemaakt. In dit geval ergens op de (toenmalige) C: schijf. Dit met Acronis True Image, dat heeft het aanmaken van een opstart CD als optie. Maar er zijn andere en gratis oplossingen.

Daarna de 2 geformatteerde raid schijven aangesloten en in de bios ingesteld. Vervolgens met de opstart CD de image naar de 2 raid schijven geschreven. Daarna kun je de oude C: schijf er af halen. Dus niet te vlug weggeven

Geplaatst:
Origineel bericht van: gladys
Werk al jaren met Raid (0 in dit geval). Toen ik er aan begon eerst een image van XP gemaakt. In dit geval ergens op de (toenmalige) C: schijf. Dit met Acronis True Image, dat heeft het aanmaken van een opstart CD als optie. Maar er zijn andere en gratis oplossingen.

Daarna de 2 geformatteerde raid schijven aangesloten en in de bios ingesteld. Vervolgens met de opstart CD de image naar de 2 raid schijven geschreven. Daarna kun je de oude C: schijf er af halen. Dus niet te vlug weggeven

Houdt er wel rekening mee dat als je originele image vanaf een niet Raid komt die in IDE mode staat je deze niet zo maar kunt herstellen naar een Raid (0 of 1) die vanzelf in AHCI mode staat.

Dit levert je gegarandeerd een blue screen op tijdens opstart omdat de HAL niet meer klopt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

*Gefeliciteerd met het nog ouder worden :D *

Vanwege het verschil tussen een RAID 0 en 1, wilde ik niet met een image werken. Ik wil RAID 1 gaan gebruiken, deze configuratie schrijft naar beide schijven dezelfde informatie.

Daarom dacht ik dat ik kan overschakelen van IDE naar RAID1 door er een HDD bij te steken en de BIOS op RAID in te stellen. Zodat ik het OS niet opnieuw hoef te installeren. (Om daarna ook de IDE schijf te vervangen)

Ik wil dit ook wel testen, mits er enige kans van slagen is. Ik gebruik win7 en er staat een verborgen partitie op de IDE schijf (die met een backup of image waarschijnlijk niet meegenomen wordt.

Geplaatst:

Bedankt smile

Die verborgen partitie zal waarschijnlijk de herstel console zijn. (is hij ongeveer 200 mb?) Deze wordt gebruikt als er opstart problemen zijn. Is niet persé noodzakelijk voor een goede werking van Win7

Soms is het gewoon sneller om een nieuwe installatie te doen. TIP maak gebruik van easy transfer, dan worden al je data en settings meegenomen. Een goede backup is uiteraard aan te bevelen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

De verborgen partitie is inderdaad zo'n 200 MB.

Ik heb net wat met Easy Transfer geprobeerd en dat zal wel gaan werken.

De Easy transfer file size is maar 16.1 GB groot dit lijkt me wel wat weinig als ik zie dat deze HDD 70 GB bevat, Heb ik na de Transfer de oude HDD nog nodig om meer data over te zetten?

Ik ga dus het volgende doen. Met Easy transfer alle data op een USB schijf zetten, De oude schijf eruit en de 2 nieuwe, geformatteerde, schijven erin. Dan heb ik geen OS in mijn PC en kom ik natuurlijk niet verder.

(Misschien kan ik de 2 nieuwe HDD's aansluiten op SATA2 en SATA3 poorten en na het opstarten van de PC:

1. met de COPY functie in windows alle inhoud van de oude schijf op de nieuwe schijf zetten?

2. met Windows Easy Transfer de oude HDD als This is my old computer kiezen en de nieuwe HDD's (als RAID1) als This is my new computer kiezen.)

3. als de oude HDD eruit is en de nieuwe erin zitten met de windows7 cd opstarten en, na eventueel een nieuwe installatie ??, met Easy Transfer de bestanden terug zetten (vanaf de USB drive).

Tijdens het typen werd me al wel duidelijk dat het punt 3 gaat worden. Rest nog de vraag of het opnieuw installeren van windows7 nodig is? Krijg ik met Easy Transfer dan wel dezelfde configuratie terug met alle instellingen en geregistreerde software?

Ik dank U, Henk.

Geplaatst:

Met easy transfer moet je de programma's nog wel installeren. Instellingen worden wel overgezet!

• 4 weken later...
Geplaatst:
Origineel bericht van: POLAKS

Ik wil mijn Western Digital HDD aan mijn zoon geven en zelf 2 Samsung HDD's monteren.

Kan het op de volgende manier:
Ik neem aan dat de nieuwe HDD's geformatteerd moeten zijn in NTFS, Dit lukt wel, monteren in de pc en met windows formatteren.

Vervolgens de pc van het net halen, dan 1 van de 2 nieuwe schijven monteren. (in poort SATA1 zit mijn HDD en in SATA2 zit de DVD speler, de DVD speler kan dan in SATA3 en een van de nieuwe HDD's in poort SATA2)
Tijdens het opstarten in de BIOS voor RAID kiezen (of AHCI, kan ook?) Dan moet ik ergens kiezen voor RAID 0, 1, 0+1 of JBOD. Ik kies dan in mijn geval voor RAID1. Opslaan en BIOS verlaten.
Is het dan zo dat na het opstarten de HDD in SATA2 poort een perfecte copy wordt van de HDD in de SATA1 poort? (de schijven zijn beide 500 GB, er is 70 GB gebruikt).

Dan geven we de PC een beetje tijd (70 GB / 3 GB/s = 24 s !!!!) 10 minuten zal wel genoeg zijn denk ik.

Dan de oude HDD vervangen door de nieuwe en opnieuw opstarten, Zonder in de bios iets te veranderen. De informatie op poort2 wordt dan gecopieerd naar de HDD op poort1, en de RAID1 configuratie is klaar zonder windows opnieuw te installeren.

Uit de User Guide: SATA poorten 1, 2, 3 en ESATA zijn met de optie AHCI aan, normaal te benaderen. Wil ik gebruik maken van de poorten 5 en 6 dan moet ik een AHCI driver installeren. De optie RAID wordt verder niet besproken.

Gaat het zo lukken?

Henk

Ja en nee. Zodra je de huidige schijf laat mirroren naar een nieuwe, benut je de resterende capaciteit van de nieuwe disk niet. Dit gaat uiteraard niet op als je WesternDigital dezelfde capaciteit heeft als je nieuwe Samsungs.

Dus is je WesternDigital bijv. 200GB dan degradeer je de 500GB naar een 200GB. Vrijwel alle losse raidcontrollers kunnen dit achteraf weer rechtzetten maar de meeste onboard soft-raid controllers niet.

De Easytransfer methode kan ik je niet aanraden omdat je geen exacte kopie van je disk maakt, maar alleen maar wat documenten en instellingen over zet. (dus geen applicaties etc)

Wat je wel kunt doen, download even een Acronis TrueImage Boot-CD en brand deze. Ik ga er even vanuit dat je controller nog op IDE modus staat.
In windows nu handmatig een AHCI controller driver installeren, deze kun je downloaden bij je moederbord fabrikant. In het geval van een Intel Chipset, "Intel® ICHR8/9/10R SATA AHCI Controller". Staat deze er al, dan ben je klaar, staat ie er niet, handmatig toevoegen en de foutmeldingen even op te koop toenemen (gaat er om dat Windows de juiste driver heeft na opstarten in AHCI mode, anders krijg je een blauw scherm)

Sluit nu de 2 nieuwe disken aan, zet je controller op RAID mode in de bios, en ga hierna naar je RAID-bios menu.
De huidige disk moet je in JBOD zetten, van de 2 nieuwe maak je een RAID1/Mirror volume van. (blocksize kun je op default laten)
Als het handmatig toevoegen van driver goed gelukt is, zal windows nu gewoon opstarten en zul je de 2 nieuwe disken als 1 fysieke disk zien. Als dit gelukt is, windows afsluiten en vervolgens je gebrande Acronis opstarten. CLONE HDD kiezen, bron en doel opgeven, even bevestigen dat je doel opstartbaar moet zijn (Active partition) en je bron disk ongewijzigd laten. Na het clonen Acronis afsluiten. De oude disk afkoppelen.. en klaar...

Geplaatst:

En je eindigt met een Blue screen...

Je hd controller in een andere mode en een driver installeren is maar de helft van het verhaal. Je moet namelijk ook de HAL veranderen en daar gaat het vaak mis als je van IDE naar AHCI mode gaat. (of andersom)

Hier heb je een idee wat je te wachten staat....

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=106575.0

Ik begin er in ieder geval niet gauw aan... Ik doe wel een herinstallatie, dan heb ik de zekerheid dat het goed gaat zonder problemen en je hebt weer een schoon en fris systeem dat ook een stuk sneller is. Misschien juist een optie om meteen naar Win7 te gaan? wink

Geplaatst:

Het was inderdaad niet eenvoudig.

Een in IDE gemaakte HDD kon ik niet gebruiken om een RAID configuratie te maken. Ik heb gekozen om Win7 opnieuw te installeren.

Eerst had ik gekozen voor AHCI en in het RAID menu gekozen voor RAID1 en de 2 schijven toegevoegd. Dit werkte ogenschijnlijk maar omdat ik geen RAID configuratie kon vinden na het opstarten heb ik via partitionmanager gekeken of beide schijven gebruikt werden. HDD0 was in gebruik en HDD1 was unallocated. Na wat verder gezocht te hebben kon ik zien dat er op HDD1 niets stond en alleen HDD0 gebruikt werd.

Nadat ik in de BIOS AHCI uit heb gezet en RAID aan, werkte het nog niet, BSOD.

Daarna heb ik opnieuw Win7 geinstalleerd met de BIOS in de RAID configuratie. Nu werk alles naar behoren en zie ik voor het eerst in Device Manager; AMD 1X2 Mirror/RAID1 SCSI Disk Device.

Ik vraag me nu af waarom AHCI niet werkte, alhoewel ik denk dat het bij mij nu wel werkt omdat ik een werkende RAID configuratie HEB.

Geplaatst:
Origineel bericht van: winwiz

Je hd controller in een andere mode en een driver installeren is maar de helft van het verhaal. Je moet namelijk ook de HAL veranderen en daar gaat het vaak mis als je van IDE naar AHCI mode gaat. (of andersom)

Ik begin er in ieder geval niet gauw aan... Ik doe wel een herinstallatie, dan heb ik de zekerheid dat het goed gaat zonder problemen en je hebt weer een schoon en fris systeem dat ook een stuk sneller is. Misschien juist een optie om meteen naar Win7 te gaan? wink

Als je handmatig de AHCI controller toevoegt (als in, hardware toevoegen, gebruik diskette, controller opzoeken en toevoegen, achteraf de waarschuwingen van kan hardware niet starten negeren) doe je eigenlijk precies hetzelfde als wat er in je link wordt uitgelegd. Alleen de methode is anders.
Je eindigt dan ook niet in een bluescreen. Heb deze methode dan ook vaak moeten uitvoeren als ik op lokatie een WinXP installatie moest doen op een modernere SATA PC, waarbij ik alleen beschikte over een originele 2002 WinXP CDROM (zonder servicepack),geen floppydisks om met F6 tijdens de installatie de driver toe te voegen en geen brander voor een geupdate installatie CDROM. (zodoende XP installeren in IDE, en naderhand in AHCI kunnen zetten)

Het veranderen van de HAL ontgaat me heel even, wat heeft het wijzigen van je storage driver te maken met je ACPI mode ?(er worden geen wijzigen in de CPU, memorycontroller ed. gedaan)

@TS
Ik lees nu dat je gebruik maakt van een AMD platform, ik ben helaas niet bekend ben met modernere AMD drivers, zo te lezen reageerd het anders dan op Intel, waarbij je OS alleen maar het mirrorvolume zou herkennen.
Een nieuwe installatie is overigens nooit verkeerd, een moment voor een goede opschoning wink
Geplaatst:
Origineel bericht van: Madshark
Origineel bericht van: winwiz

Als je handmatig de AHCI controller toevoegt (als in, hardware toevoegen, gebruik diskette, controller opzoeken en toevoegen, achteraf de waarschuwingen van kan hardware niet starten negeren) doe je eigenlijk precies hetzelfde als wat er in je link wordt uitgelegd. Alleen de methode is anders.
Je eindigt dan ook niet in een bluescreen. Heb deze methode dan ook vaak moeten uitvoeren als ik op lokatie een WinXP installatie moest doen op een modernere SATA PC, waarbij ik alleen beschikte over een originele 2002 WinXP CDROM (zonder servicepack),geen floppydisks om met F6 tijdens de installatie de driver toe te voegen en geen brander voor een geupdate installatie CDROM. (zodoende XP installeren in IDE, en naderhand in AHCI kunnen zetten)

Het veranderen van de HAL ontgaat me heel even, wat heeft het wijzigen van je storage driver te maken met je ACPI mode ?(er worden geen wijzigen in de CPU, memorycontroller ed. gedaan)

@TS
Ik lees nu dat je gebruik maakt van een AMD platform, ik ben helaas niet bekend ben met modernere AMD drivers, zo te lezen reageerd het anders dan op Intel, waarbij je OS alleen maar het mirrorvolume zou herkennen.
Een nieuwe installatie is overigens nooit verkeerd, een moment voor een goede opschoning wink

Win7 heeft alle drivers aan board (ide/ahci/raid/enz) voor de bekende chipsets. Zelfs daar krijg je direct een blue screen als je zomaar de ide mode in de bios veranderd naar ahci/raid... Maar goed, ik ben zeker voor herinstallatie. laugh

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen